544 zware brom

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Lucasamerongen

23 aug 2019, 20:41

Ik heb laatst last van een zware brom in één van mijn 544 speakers. Ik heb gecontroleerd op losse contacten maar heb niks gevonden. Heeft iemand misschien een idee om dit op te lossen?

Ps : Reviseren lost het probleem niet op.
Oud naar nieuw :D
rob040

23 aug 2019, 22:31

Als de brom uit de luidsprekers komt (dus geen mechanische brom van de trafo), dan moet je dat in de voeding zoeken. Er van uitgaande dat de versterkers gewoon werken.
De afvlakelco kan de geest hebben gegeven, of één van de brugcellen is defect.
Lucasamerongen

24 aug 2019, 13:43

Als ik iets aansluit bijv. mijn telefoon gaat de brom weg en werkt de box als ik de din los haal begint hij weer te brommen. Iemand enig idee??

Update : Het is niet de ground waar het probleem zit. En hij geeft ook geen "kanarie" als ik hem weer uitzet
mae

24 aug 2019, 14:16

Waar heb je op losse contacten gecontroleerd en hoe heb je vastgesteld dat het niet de massa is? Beter eerst nog even dubbelchecken voordat we na 4 pagina's tot de conclusie komen dat het toch echt niets anders kan zijn.
Lucasamerongen

24 aug 2019, 15:01

mae schreef:
24 aug 2019, 14:16
Waar heb je op losse contacten gecontroleerd en hoe heb je vastgesteld dat het niet de massa is? Beter eerst nog even dubbelchecken voordat we na 4 pagina's tot de conclusie komen dat het toch echt niets anders kan zijn.
Ik heb op beide borden gecontroleerd. Ik zal nog ts 447 vervangen aangezien die nooit goed heeft gewerkt in deze box hopen dat dat een beter resultaat geeft.
sjonny

24 aug 2019, 20:09

Als je iets aansluit is de brom weg ? Dan is t juist een massa probleem kijk naar het soldeeroog op de metalen plaat waar de ingangsprint zit .

John
Eeeeeuh das ook leuk maar waar zal ik nu eens aan beginnen?
Lucasamerongen

25 aug 2019, 10:17

sjonny schreef:
24 aug 2019, 20:09
Als je iets aansluit is de brom weg ? Dan is t juist een massa probleem kijk naar het soldeeroog op de metalen plaat waar de ingangsprint zit .

John
Maar het is niet de grond die de brom weghaalt maar de signaal kabel. Dus als ik een tulp halverwege aansluit ( dus geen ground connectie ) dan is de brom weg.
Will
Contacteer:

25 aug 2019, 10:39

Tien tegen een dat er op je ingangsprint of tussen die print en de versterkerprint een draad los, of soldering slecht is. Wat doet de links/rechts schakelaar? Wat doet de gevoeligheidsregelaar?

We kunnen hier inderdaad vier pagina’s over doorgaan, maar je zal de box open moeten maken en zoeken om het te vinden.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
ChromeMaximaII

25 aug 2019, 11:19

Onderbroken massaprintsporen nabij de DIN connectoren is hier ook al een paar keer langs gekomen. Bijna niet te zien. Zoals gezegd, is hier al genoeg over gezegd. 8) :wink:
Lucasamerongen

27 aug 2019, 12:39

Ts447 vervangen en nog steeds beide problemen. De links/rechts schakelaar verandert de brom niet en als ik de gevoeligheid aanpas wordt de brom zachter. Ik heb gelijk gekeken voor breuken tijdens het vervangen van de fet maar bij de din niks gevonden. Ik zal later beide din pluggen los halen en de box aanzetten kijken of de brom er nog is zo niet vervang ik de din pluggen. Als ik de box uit zet (Met auto aan/uit aan) krijg ik wel een bewegende woofer maar geen "kanarie". Dus ik zal C581 ook vervangen.
mae

27 aug 2019, 12:47

Je kunt natuurlijk willekeurige onderdelen blijven vervangen, meestal zonder resultaat, maar wist je dat je met een setje PC-speakers ook een prima signaalvolger kunt maken? Kwestie van schema ernaast en luisteren waar de brom in het signaal zit. Nou heeft dat weinig zin als die brom al aan de ingang ontstaat, dus EERST even die DIN-pluggen goed bekijken en/of meten. Vervangen is meestal niet nodig, gewoon de onderbreking solderen met een draadje eroverheen.

Ik begrijp trouwens niet waarom je een condensator wilt vervangen omdat je GEEN kanarie hebt?
Lucasamerongen

27 aug 2019, 13:28

mae schreef:
27 aug 2019, 12:47
Ik begrijp trouwens niet waarom je een condensator wilt vervangen omdat je GEEN kanarie hebt?
Omdat de automatisch aan en uit niet werkt en die condensator moet zijn spanning kwijt die zorgt voor de kanarie. Dus omdat ik hem niet heb lijkt het me dat die geen spanning heeft of heeft opgebouwd
mae

27 aug 2019, 15:34

Het leeglopen van die condensator zorgt niet voor een kanarie aangezien hij niet in de signaalweg of zelfs maar in de eindtrap zit. Hij loopt langzaam leeg als het signaal wegvalt en zorgt abrupt dan via een Schmitttriggerachtige schakeling en een relais, voor de afschakeling.

Het is sowieso raadzaam om alle elco's (zoals C578 en C579 die bij defect voorkomen dat de box automatisch inschakelt) te vervangen wegens slijtage, en misschien doet de afschakeling het dan ook wel weer (maar misschien ook niet). De kanarie heeft hier niets mee te maken en is een oscillatie in een van de eindtrappen, die soms optreedt na vervangen van (andere) elco's, kennelijk doordat die net iets andere eigenschappen hebben. Verhelpen van die oscilatie gaat met een klein (ceramisch) C'tje in de eindtrap.
Laatst gewijzigd door mae op 27 aug 2019, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Will
Contacteer:

27 aug 2019, 15:44

Als de ingang brom oppikt dan gaat je box aan en schakelt niet meer automatisch uit.
Of werkt de automaat helemaal niet meer: niet aan EN niet uit?

Omdat de potmeter het brommen beinvloedt, moet je daar ergens de fout zoeken. Het kan een kapotte potmeter zijn. Als je de middenaftakking met de massa verbindt, stopt het brommen dan?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Lucasamerongen

27 aug 2019, 19:53

mae schreef:
27 aug 2019, 15:34
Het leeglopen van die condensator zorgt niet voor een kanarie aangezien hij niet in de signaalweg of zelfs maar in de eindtrap zit. Hij loopt langzaam leeg als het signaal wegvalt en zorgt abrupt dan via een Schmitttriggerachtige schakeling en een relais, voor de afschakeling.

Het is sowieso raadzaam om alle elco's (zoals C578 en C579 die bij defect voorkomen dat de box automatisch inschakelt) te vervangen wegens slijtage, en misschien doet de afschakeling het dan ook wel weer (maar misschien ook niet). De kanarie heeft hier niets mee te maken en is een oscillatie in een van de eindtrappen, die soms optreedt na vervangen van (andere) elco's, kennelijk doordat die net iets andere eigenschappen hebben. Verhelpen van die oscilatie gaat met een klein (ceramisch) C'tje in de eindtrap.
Oh ik dacht dat het aan de elco lag aangezien als je de auto aan/uit uit zet is hij weg maar weer iets geleerd!

Will schreef:
27 aug 2019, 15:44
Als de ingang brom oppikt dan gaat je box aan en schakelt niet meer automatisch uit.
Of werkt de automaat helemaal niet meer: niet aan EN niet uit?

Omdat de potmeter het brommen beinvloedt, moet je daar ergens de fout zoeken. Het kan een kapotte potmeter zijn. Als je de middenaftakking met de massa verbindt, stopt het brommen dan?
De auto aan/uit werkt alleen aan. Dus de box plopt wel aan bij ingang signaal maar gaat niet meer uit. Voor de rest werkt de box wel als ik een din plug heb aangesloten.
Plaats reactie