stappenplan revisie 22RH544/50R

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stevenme

19 jul 2019, 21:06

Hallo iedereen,
Op een rommelmarkt ben ik een stel prachtige Philips 22RH544/50R luidsprekers tegen gekomen en ik kon ze niet laten liggen... Na wat google werk ben ik bij jullie terecht gekomen en lees ik dat ik ze terug zou kunnen opwaarderen... (Prachtige site en forum trouwens bedankt aan iedereen die dit mogelijk maakt...)
Ik vroeg me af of iemand een klein overzicht heeft van de stappen die je moet nemen om deze luidsprekers in ere te herstellen... De do's en don'ts
Ik ben niet bang van een uitdaging en heb een beetje ervaring met elektronica, maar ik ben zeker geen kenner... Maar schema's lezen en stappenplannen volgen kan ik wel.
Hartelijk bedankt al om dit bericht te lezen en ik hoop dat iemand misschien een soort documentje heeft liggen...
Groeten
Steven
correltje

21 jul 2019, 10:57

Welkom!
De 544's zijn geweldige luidsprekers en zijn het meestal waard om op te knappen.

Wat ik meestal doe, als ik 544's ga reviseren:
- Testen. Ik laat ze even spelen en controleer of alle units werken. De kans is aanwezig dat de middentoner kapot is. Daarna kijk ik of de ruststromen goed af te regelen zijn, dan weet ik of de eindtrappen nog goed zijn. Ook kijk ik of de feedback goed af te regelen is, dan weet ik ook of het opnemertje in de woofer nog goed is en ook dat er geen problemen in de laag eindtrap zit. Als één van de bovenste checks een probleem oplevert, los ik dat eerst op. Pas daarna begin ik met de echte revisie.
- Alles wordt stofvrij en schoon gemaakt. De printen worden met PRF schuim behandeld.
- De potmeter(s) voor het level (en eventueel de High Roll OFF potmeter) wordt (worden) gedemonteerd en schoon gemaakt.
- De L/R schakelaar en de DIN bussen worden vervangen.
- De 3 instelpotmeters worden vervangen.
- Alle Japanse zwartpoot transistoren worden vervangen.
- Alle elco's worden vervangen.
- Alle "Engelse drop" condensatoren worden worden gecontroleerd op barstjes en eventueel vervangen.
- Overige onderdelen worden gecheckt en eventueel vervangen.
- Eventuele modificaties ("Harryficatie" en eventueel aanpassen van de LED in stand-by) worden aangebracht.
- De luidspreker units worden gecontroleerd en schoon gemaakt, let ook op het eventuele schuimpje in de tweeter.
- Het dempingsmateriaal in de box wordt gecheckt en eventueel vervangen.
- De luidspreker pakkingen worden vernieuwd.
- De kasten worden gecontroleerd op luchtdichtheid en optisch weer in orde gemaakt.
- Afregelen van de feedback.
- Uitgebreid testen.

Als er geen storingen aanwezig zijn, is zo'n revisie wel te doen door een beginner, maar als er wel problemen zijn, zou ik als beginner even nadenken en de boxen naar een servicepunt brengen.

suc6!
Cor
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH550, 22RH551, 22AH762, AX-500
Weergevers: ADK2525, N6320, N6330/99, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
stevenme

22 jul 2019, 07:48

Dag Cor,
Super bedankt voor dit stappenplan... Hier kan ik iets mee... Het wordt een uitdaging, maar wel een leuke...
Tot de volgende
Steven
esgigt

24 jul 2019, 12:54

stevenme schreef:
22 jul 2019, 07:48
Dag Cor,
Super bedankt voor dit stappenplan... Hier kan ik iets mee... Het wordt een uitdaging, maar wel een leuke...
Tot de volgende
Steven
Steven, denk eraan dat als je iets veranderd hebt en je daarna de box wilt beluisteren, dat die altijd met een gloeilamp (40 tot 60W) in serie in de netleiding opgestart wordt. Daarmee beperk je de kans op ernstige schade in geval van mankementen/onbedoelde fouten in het apparaat. Trafo's zijn duur.. net als goede voedingselko's.

PS: combineer die gloeilamp met zo'n goedkoop chinees spanning/stroom/vermogen metertje. Dat geeft veel meer informatie. Die meter sluit je aan op de lastzijde van de lamp. Dan kun je de spanning en de stroom aflezen die het apparaat krijgt.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Plaats reactie