plop bij inschakelen van mfb boxen

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
fietsenmaker

27 nov 2008, 23:47

Beste mfb mensen,

Ik heb alle elco's in mijn mfb boxen vernieuwd maar hou nog steeds bij inschakelen een plop in beide boxen. Hoe kan ik dit eruit halen. ?Ik gebruik als aansturing een ah 270 versterker.

Groet Fietsenmaker
laatkomertje

30 nov 2008, 14:43

Misschien een beetje of topic maar dit verschijnsel heeft mijn grundig R30 receiver ook bij het inschakelen,heeft geen relais,is verder helemaal tiptop en brom en ruisvrij maar toch ploppen dat ding :lol: :? .
Heb dit vaker gehad met andere receivers,ben ook benieuwd wat het kan zijn :idea: .
Raicho
Contacteer:

30 nov 2008, 16:05

Hallo allemaal,

Dat ploppen komt volgens mij door het laden van de koppelcondensator. Veel wat oudere apparatuur heeft een enkele voedingsspanning en dan wordt het luidsprekersignaal ontkoppeld met en grote condensator tussen de uitgang van de eindtrap en de luidsprekeraansluiting. Lijkt een beetje op gangbare techniek in 'buizenland'

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

01 dec 2008, 12:04

Ook de FET BF245 op de ingangsprint kan voor dergelijke inschakelverschijnselen verantwoordelijk zijn.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Josbourne
Contacteer:

15 dec 2008, 22:01

@Fietsenmaker: een zachte plop is normaal bij het inschakelen. Als ik thuis niet goed oplet en per ongeluk de boxen eerder aanzet dan de pc waar ze op aangesloten staan hoor (en voel) ik echter een flinke knal/dreun. Daar houden de speakers absoluut niet van. Heb jij last van de eerste plop of is het bij jou een knal?
fietsenmaker

01 jan 2009, 20:51

Josbourne schreef:@Fietsenmaker: een zachte plop is normaal bij het inschakelen. Als ik thuis niet goed oplet en per ongeluk de boxen eerder aanzet dan de pc waar ze op aangesloten staan hoor (en voel) ik echter een flinke knal/dreun. Daar houden de speakers absoluut niet van. Heb jij last van de eerste plop of is het bij jou een knal?
De ene keer wat harder dan de andere keer. Dit is afhankelijk hoe lang de installatie heeft uitgestaan.
Het lijkt volgens mij ook een condensator die ontladen of geladen wordt maar weet het niet zeker. Alle elco's zijn al vervangen en 100% in orde. Dus weet het verder niet.

Groet
Fietsenmaker
Thomas
Site Admin
Contacteer:

02 jan 2009, 13:08

Kijk eens naar die kleine keramische condensatortjes die over de torren in de vóórtrap staan; die zijn erin gezet om HF interferentie weg te filteren. Mogelijk gaat hier ergens iets mis?
Thomas Baur
fietsenmaker

04 jan 2009, 17:57

Thomas schreef:Kijk eens naar die kleine keramische condensatortjes die over de torren in de vóórtrap staan; die zijn erin gezet om HF interferentie weg te filteren. Mogelijk gaat hier ergens iets mis?
Bedankt voor de Tip,

Ik heb wat klein keramisch spul in de boxen vernieuwd en is een stuk beter.
Heb tevens het contactblokje bij de netschakellaar van mijn 22 AH270 vervangen door een relais ook dit gaf iets verbetering aangezien de oude contacten wat lam waren en slecht contact maakten.
Ga nu nog eens wat weerstanden vervangen in mijn 270 voor 1% metaalfilm weerstanden aangezien enkele behoorlijk afwijken. Mischien geeft dit ook een beter geluid. OF hebben jullie dit al uitgeprobeerd.

Groet,
Fietsenmaker
laatkomertje

04 jan 2009, 19:16

Persoonlijk zie ik het plopperdeplop 8) verschijnsel niet als een probleem,de ene receiver heeft het wel,de ander niet,mijn 720 had het ook.
Wat ik doe is de luidsprekergroep gewoon uitzetten en pas aanzetten als de receiver "opgestart" is,foetsie is de plop :idea: .
Thomas
Site Admin
Contacteer:

04 jan 2009, 21:41

Probleem met dat keramisch gefrut is, dat ze na verloop van tijd aardig wat afwijking gaan vertonen; onder invloed van warmte en vochtigheid is 50% heel normaal. Heb je wel eens met bijv. een scoop gemeten wat er op de uitgang van je preamp gebeurt als je deze inschakelt? Een korte piek of DC kan hoorbaar zijn. Als daar niks vreemds gebeurt mag je aannemen dat het verschijnsel optreedt in de box-electronica zelf.
Thomas Baur
Plaats reactie