Mfb 541 kapot? opgelost

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lucasamerongen

01 sep 2018, 14:19

Probleem opgelost
Laatst gewijzigd door Lucasamerongen op 16 sep 2018, 17:22, 3 keer totaal gewijzigd.
cyrano

01 sep 2018, 14:27

Ik vermoed dat dat de thermische zekering IN de transformator is. De betere knutselaar kan die vervangen, heb ik me laten wijsmaken. Vooral omdat vervangingstrafo's voor de 541 niet makkelijk te vinden zijn.

Heb net een trafootje van een Chinees voetverzorgingsapparaatje weggegooid om die reden. Genoeg andere om aan dat draadje te zetten...
Remi

02 sep 2018, 00:16

voorbeeld van hoe het eruit kan zien:
Afbeelding

voorbeeldschema (niet per se van de 541):
Afbeelding

Het ding zit dus IN de trafo. Je kan hem het best eerst even doorpiepen met de multimeter (stekker er nog steeds uit laten!) Als hij piept of als je niet kan piepen met weerstandmeten tegen de 0 ohm zit is hij nog heel. Piept hij niet of meet je oneindig hoog staat hij open. En dan heb je een klein probleempje want ik zou niet weten waar je nieuwe kan vinden.
Wat ik dan doe of probeer is eerst die draden te desolderen en dan weer af te wikkelen van de aansluiting waar ze op gedraaid waren. Vervolgens moet je proberen het hele gevalletje uit de trafo te peuteren. De ene keer gaat dat gemakkelijk en de andere keer moet er dynamiet in.
En als ik hem er dan heel uit heb gekregen doe ik iets wat feitelijk niet ok is, ik soldeer ze weer snel en kort aan elkaar. Ik heb dan ongetwijfeld het smeltpunt verlegd en dus de temperatuur waarbij hij open zou moeten gaan maar het lijkt me beter dan niks (= doorverbinden en géén thermische zekering meer)

Meet voordat je begint ook even de weerstand op de netstekker als de box én ingeschakeld staat (knop ingedrukt) én je de thermische zekering voor de meting even kortsluit. Meet je dan nog oneindig ipv een x-aantal ohm is er nog meer aan de hand met de trafo. Meet je nu wel wat is het wel de thermische zekering.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Remi

15 sep 2018, 15:09

ben toch wel benieuwd hoe dit verhaal gelopen is, wel jammer dat er soms zo weinig terugkoppeling komt
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Will
Contacteer:

15 sep 2018, 15:33

Hij zoekt een nieuwe trafo...
Maar waarom weten we inderdaad niet.
Helemaal kapot, te weinig kennis of kunde om het zekeringetje te vinden, gemakzucht?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie