Hard of zacht zetten? (F9638)

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Berlijner

Hard of zacht zetten? (F9638)

Berichtdoor Berlijner » ma apr 30, 2018 7:02 pm

Hallo allemaal.

Ik heb inmiddels twee paar F'jes, en ik ben er heel blij mee. Ze zitten achter een dedicated MFB versterker (Erres 6939)
Nou heb ik een vraag: Op de F boxen is de ingebouwde voorversterker traploos regelbaar, ik kan ze van 1 to 11 afregelen.

Naar mijn gehoor is er een akoustisch verschil tussen
1. Speakers zacht // Versterker hard en
2. Speakers Hard // Versterker zacht.

Vraag: wat zou theoretisch het best moeten klinken? Wie weet of en hoe het klankbeeld zou moeten veranderen?

Thomas zei ooit tegen me: ze zet de boxen echt maar een beetje aan (model 2), maar mijn oren zeggen dat ze met weinig (model 1) relatief meer bas hebben en een tikje gewogener en warmer zijn.
Weet iemand iets van het karakter van die ingebouwde versterker en is er een optimum?

Dank jullie voor meer inzicht in mijn plezier ;)

David
Contacteer:

Re: Hard of zacht zetten? (F9638)

Berichtdoor David » ma apr 30, 2018 7:40 pm

Ik heb ooit F9638's nieuw uit doos gehad.

In tegenstelling tot andere Philips MFB's moeten de F9638's echt een beetje warm spelen voor ze optimaal klinken. Ze gaan ook echt uit (zit een standby trafo in die de hoofd trafo uit schakelt).

Ik had ook dat er verschil zat in "geluidskwaliteit" tussen stand 1 en stand 11. Weet alleen niet meer precies welke setting beter was, ik meen de gevoeligste stand, maar knoop me niet op als het toch net andersom is.

Er zijn twee schema's van de F9638, waardeverschillen, ook daarvan weet ik de verschillen niet meer precies (het is ook ff 35 jaar terug ofzo) maar bij de niet goede variant is het hoog niet helemaal in orde. Die versie had ik (uit de personeelswinkel in Eindhoven). Na een boel zoekwerk zijn die boxen aangepast en was het hoog WEL in orde.

De F9638 overleeft de jaren niet zo goed als de meeste andere Philips MFB's. De drivers blijven in de regel wel goed, maar de kasten gaan akoestisch lek, de pakkingen zijn vaak lek, de kabels die midden onder naar de elektronica gaan zitten vaak onvoldoende luchtdicht gekit, dit nog los van het fineer dat er meestal af bladdert en de fronten die vaak afgeknaagd zijn.

Deukjes in de drivers ontsieren, maar je hoort er niets van.

Elko revisie is noodzakelijk, en ploppen als je ze met de schakelaar uit zet deden ze nieuw uit doos al.

Hoop dat je er wat aan hebt!
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

snameroc

Berichtdoor snameroc » ma apr 30, 2018 8:03 pm

Als je de versterker hard moet zetten om voldoende geluid te krijgen raakt de loudnes buiten zijn werkgebied en heb je minder bas dat is logisch. Als je het goed wil doen moet bij de volumeknop van je versterker op 50% het geluid zo hard zijn dat het op de grens van aangenaam is.

movieman

Berichtdoor movieman » ma apr 30, 2018 8:16 pm

Ik heb ze, toen ik ze hier had, op 3/4-stand gezet, dit vond ik het beste klinken, positie 8 meen ik...

De voorversterker, een F3610, of wat was het, had ik volgens specs afgeregeld bij maximale volumestand 2,5V op de uitgang.

De isophase tweeters moeten op oorhoogte staan. Met de floor-correctionschakelaar kun je het geluidsbeeld aanpassen, meer of minder laag. Kwestie van uitproberen. Experimenteer ook iets met de plaatsing van de speakers in de kamer waar je luistert, dit kan heel veel verschil maken.

Harry

Berichtdoor Harry » ma apr 30, 2018 8:57 pm

De gebruikte Erres 6939 ken ik niet, kun je daar wellicht iets meer over zeggen of een foto plaatsen? Is het een voorversterker of een geïntegreerde versterker?

Berlijner

Berichtdoor Berlijner » di mei 01, 2018 12:34 pm

Beste MFB Heren

Bedankt voor de goede tips. Ik ben er al mee aan de slag gegaan.
Er zit alleen een beetje tegenspraak in de tips, want 'de versterker half open' gecombineerd met de boxen op 2/3 zou ongeveer tot acute doofheid leiden :)

Die versterker half open spreekt me erg aan: ook omdat de VU meters dan levendig zijn. Er zit een logica in dat een versterker halverwege op z'n best is. In mijn geval betekend dat echter de F boxen op laagste stand: 1.
Maar ja, er zit er ook niet voor niets een versterker in onze MFB boxen. Heb ik misschien een 'te krachtige versterker'?

Hierbij een foto van mijn Erres 6393
erres.jpg
erres.jpg (86.39 KiB) 723 keer bekeken

Hoewie Loewie
Contacteer:

Berichtdoor Hoewie Loewie » di mei 01, 2018 4:13 pm

Ahaa kijk, een Erres 6393 ken ik wel. Ik gebruik er zelf een om een set 532 MFB aan te sturen. Die zitten aangesloten op de speciale MFB uitgangen van de Erres (zie foto). De 532'ers staan beide op "pre-amplifier" ingesteld en dat leidt tot een normaal gebruik, alsof je gewone passieve boxen op de normale aansluitingen aangesloten hebt.

Afbeelding
Erres 6393/6194/3390/3370 RS3536 CD1151/1204 SX6489 Aristona SA5910 AR8525 SG1408 CD1202
Philips GF403 202 212 426 532 701 840 CD104/371/650/911/950 Magnavox FD1041
en veul Superscope. :D www.superscopeaudio.nl

Terug naar “MFB boxen”