MFB zonder kabels

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

PeterRalph

MFB zonder kabels

Berichtdoor PeterRalph » ma feb 26, 2018 5:45 pm

Beste mensen,

Hier ben ik weer. Ik heb een ander ideetje voor MFB zonder kabels (hetgeen niet hetzelfde is als draadloos MFB).

Mijn enige reden is om van die signaalkabels af te komen, maar een stopcontact is er natuurlijk wel overal. Dus waarom zouden we hiervoor niet hetzelfde systeem kunnen gebruiken als internet via netstroom?

Hoe cool zou het zijn om een MFBlink te hebben:

Afbeelding

Ben ik nu echt na 40 jaar MFB mijn tijd nog steeds te ver vooruit?

Hét grote voordeel van MFB is toch dat het signaal onversterkt naar de box gaat?

-peter

David
Contacteer:

Re: MFB zonder kabels

Berichtdoor David » ma feb 26, 2018 6:41 pm

Hi Peter,

Je bent je tijd niet vooruit, de techniek om dit mogelijk te maken bestaat al geruime tijd. Mensen zijn echter niet bereid om het geld neer te leggen voor een dergelijk draadloos systeem. Dus, geen markt voor, geen budget, geen R&D, geen product.

Sonos heeft iets draadloos dat relatief goedkoop is, maar de geluidskwaliteit daarvan is ver te zoeken.

Dus sja, echte kwaliteit zit aan een audiokabel.

Groet,
David

PS als voormalig ontwikkelaar van enkele streaming audio/video/data producten voor professionele toepassingen, weet ik best wat van de achterliggende technieken.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

rob040

Berichtdoor rob040 » ma feb 26, 2018 7:36 pm

Leuk idee om het signaal via het 230V net te transporteren en niet onmogelijk. Echter, het 230V net is niet schoon (veel storing), dus het wordt zeer ingewikkeld om een hifi signaal goed over te sturen.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » ma feb 26, 2018 7:42 pm

Sja, er bestaat al heel lang communicatie over het lichtnet. In de simpelste vorm sturen ze straatverlichting en je dag/nachtstroom.....

In de luxere vorm kun je ethernet over power doen (powerline adapter).

Over ethernet kan je natuurlijk streamen. En dan is het verhaaltje weer rond :)

Maja, duur, en geen vraag naar (sorry).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

cyrano

Berichtdoor cyrano » di feb 27, 2018 1:31 am

Koop een oude Airport Express...

Op Marktplaats te vinden voor 20-30 euro. Die voldoen niet meer echt voor Wifi (geen WPA2, "maar" 54 Mbps) en zet een apart draadloos audio netwerk op. CD kwaliteit, of DAT kwaliteit. Je kan er zelfs een betere DAC aanhangen, want naast analoog audio met een 3,5 mm jack, kan je daar ook een optische spdif uit krijgen.

Nadeel: analoge bronnen moet je eerst je computer in krijgen, want er zit geen analoge ingang op.

Ook o.a. Denon en TEAC hebben van die kastjes gemaakt, maar die zijn heel moeilijk te vinden tweedehands en merkelijk duurder.

mae

Berichtdoor mae » vr mar 02, 2018 1:11 am

Homeplug (en minder vleiende bijnamen daarvan) is ronduit een boutsysteem. Het geeft storing en is storingsgevoelig - trouwens ook ontstoringsgevoelig (doh!). De geringe bandbreedte van een audiostream zou wel moeten kunnen, maar als je affiniteit hebt voor mfb dan zit je qua tolerantie voor compromissen meestal een paar klasses hoger. Als je ook nog iets weet van het radiospectrum dan is het al meteen einde verhaal.

conradus

Berichtdoor conradus » za mar 03, 2018 9:36 pm

Ik zou 2 chrome cast audio's aanschaffen. Aan elke box een aan de ingang. Zou toch moeten werken.

Terug naar “MFB boxen”