Draadloos MFB

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

movieman

Re: Draadloos MFB

Berichtdoor movieman » zo feb 25, 2018 10:44 am

De Airport Express is naar mijn mening het beste apparaat om audio/video draadloos LOSSLESS te streamen.

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma feb 26, 2018 1:19 am

Bonjour is toch een zeroconf protocol voor netwerken, dacht ik, en niet streaming. Of is dat tegenwoordig ook al 'opgerekt'?

Bonjour/Rendez-Vous/ZeroConfig/Avahi...

Wordt voor veel meer dan streaming gebruikt. De Linux naam is nog 't duidelijkst. Het zorgt er voor dat je netwerk printer opduikt uit zichzelf, zonder dat je z'n ip moet weten en dat die gewoon "HP Netwerkprinter DL2340" heet oid.

Om dat te verwezenlijken, tetteren Bonjour devices er lustig op los. Daardoor is een netwerk met Bonjour nooit echt stil, zelfs niet als de computers slapen. Dan nemen sommige devices de rol van slapende devices over via een cache systeem. Daardoor blijft de printer nog zichtbaar een uur nadat je 'm eigenlijk uit gezet had, bv. En daardoor verschijnen sommige devices wel eens als printer en printer (1).

Voor streaming is het door Apple uitgebreid met Airplay, dat van een netwerk luidspreker ook gewoon een luidspreker-met-een-naam maakt. Daarvan heet de Linux versie Shairplay. Op Windows kan het ook, maar alleen door iTunes te installeren, of door 3rd party software die vziw niet gratis is (Airfoil, bv).

Apple heeft zelf Bonjour moeten veranderen in Rendez-Vous omdat de trademark afdeling z'n werk niet goed gedaan had. Er was al een computer product dat Bonjour heette, voor Apple er mee kwam. En die wilden de naam niet verkopen. Of Apple was te krenterig om een echt goed bod te doen. :lol:

David
Contacteer:

Berichtdoor David » ma feb 26, 2018 11:33 am

Airplay is een streaming protocol, staat los van Bonjour/RV.

Blijft dat de genoemde Bonjour niet een streaming protocol is.

Maargoed, het is erg jammer dat Apple zo stronteigenwijs is om zelf iets te verzinnen waar gewoon al IP protocollen voor bestaan. Of, als ze dan iets verzinnen waarvan ze denken dat het beter is, ze dat niet via de normale wegen doen binnen IP land (RFC enzo).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma feb 26, 2018 3:10 pm

Nope, nope, nope... :lol:

Airplay werkt niet zonder Rendez-Vous. RdV is de wegwijzer. Zonder vindt AP de weg niet. Als je Shairplay wil installeren op je Pi, bv. zal die ZeroConfig en Avahi mee installeren als dependencies. Noem het dus maar een uitbreiding van RdV.

En toen Apple dat liet bedenken*, bestond er gewoon nog niks. Google heeft bv. ook wel wat bedacht (WebRTC), maar dat is vele jaren later gekomen. En WebRTC is voor de browser bedoeld. Raar genoeg is het een protocol voor geeks gebleven. Talloze startups die er wat mee doen, maar het publiek kent het gewoon niet. Het is nochtans fantastisch, want open source én werkt met elke recente browser, uitgezonderd Safari en Edge, natuurlijk :cry:

*De Airport routers en de protocollen zijn ontwikkeld door een ander bedrijf, in opdracht van Apple. Ik denk dat dat een reden is waarom Apple gestopt is met de routers. Te weinig winst, te veel kosten. Overigens vind ik die routers van de betere die er gemaakt worden en niet zo duur als sommige andere Apple spullen.

Airplay is niet echt open source, maar 't is ook niet closed. Een fabrikant die wat wil doen met AP, moet betalen voor het valideren van z'n gear. Maar de enige beperking is eigenlijk de naam. Als je als fabrikant niet betaalt, mag je nog steeds het AP protocol gebruiken, maar niet de naam vermelden. Maw: ze gebruiken geen patent of copyright, maar TM, trademark. Dat is interessant, want die wetgeving vereist alleen registratie van de naam, geen technische documenten, zoals bij patenten. Het is ook veeeeeel goedkoper. En vziw is er geen copyright op schema's of protocollen. Airplay heette ooit Airtunes, maar blijkbaar was daar een probleem mee?

Apple blokkeert ook niks. Er zijn enkele Chinese spullen op de markt die AP ondersteunen, maar niet vermelden. Die verschijnen netjes in 't lijstje, maar niks doet denken aan Airplay.

De fundamenten voor AirPlay waren er al lang. De eerste Airport Express met audio is ondertussen meer dan 10 jaar oud.

Dat het niet via een rfc gegaan is, is ergens normaal. Het is een lokaal protocol, geen Internet protocol, net als RdV begonnen is*. Bovendien heeft Apple ooit een rfc ingediend, maar na jaren was daar nog altijd niks mee gebeurd. Een gelijkaardig verhaal als Firewire. Nu is Apple slimmer en Thunderbolt (dat eigenlijk van Intel is) heet nu gewoon USB-C. Daar zit nog steeds USB in, maar daarnaast een berg aan Apple protocollen. Sommige daarvan, zoals DisplayPort zijn aanvaard door de fabrikanten. Andere (zoals Thunderbolt) worden niet goed geaccepteerd, noch door fabrikanten, noch door Jan publiek. Maar dat maakt niks uit, want USB-C is er.

*Ondertussen is RdV uitgebreid over internet, dankzij dat rommel boeltje dat iCloud heet.

Voor de consument is USB-C een kleine ramp. Want je weet niet welke USB-C je krijgt. DisplayPort zal er allicht inzitten, want het zou stom zijn het weg te laten. Er worden nl. meer schermen mét DP geproduceerd dan zonder. Maar TB of iSCSI kan ontbreken in PC implementaties. Gevolg: je weet als consument niet welke adapter gaat werken. En je blijft adapters kopen, omdat de mobo fabrikanten dat vaak niet eens documenteren. Zelfs hun support personeel weet van niks...

Daarom blijft TB op PC moederborden een probleem. Er zijn er enkele die prima werken, want Microsoft heeft de drivers meegeleverd met Win10, maar ze werken niet met Win 7 of 8. Dat tot daar toe, dat is te verwachten. Maar als consument verwacht je dat een USB-C toestel ook werkt met USB-C. En dat is dus afwachten. Vrijwel alle schijven en printers werken, bv. Maar video- of audio interfaces vaak niet. En schermen/TV's soms niet.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » ma feb 26, 2018 4:03 pm

Ja dat Airplay kan best afhankelijk zijn van Rendezvouz, maar daarmee IS RV geen streaming protocol.

Overigens, over protocollen gesproken, DHCP, DNS, reverse DNS, ARP/RARP en RTSP en RTCP bestonden al lang toen Apple zelf wat ging knoeien. Ze hadden ook gewoon de standaarden kunnen pakken die al 20 of 30 of meer jaar bestaan. Niks mis mee.

Het bestond dus al.

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » ma feb 26, 2018 4:29 pm

.... en nu weet ik weer waarom ik toch maar alles met kabels aansluit .... (Behalve één König BT adapter en een Toslink adapter, audio uit voor de TV).

Vreemd, tot nu toe (nog) geen vragen gehad over het draadloos aansluiten van je draaitafel .... :mrgreen:
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 312, 222, 209s draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

cyrano

Berichtdoor cyrano » di feb 27, 2018 1:22 am

Ja dat Airplay kan best afhankelijk zijn van Rendezvouz, maar daarmee IS RV geen streaming protocol.

Overigens, over protocollen gesproken, DHCP, DNS, reverse DNS, ARP/RARP en RTSP en RTCP bestonden al lang toen Apple zelf wat ging knoeien. Ze hadden ook gewoon de standaarden kunnen pakken die al 20 of 30 of meer jaar bestaan. Niks mis mee.

Het bestond dus al.
Zucht.

Geen enkele van die doet wat rendez-vous doet: auto discovery. Alleen IBM's token ring heeft ooit zoiets gehad, maar dat ging veel minder ver en was voor de machines, niet voor de gebruiker.

En RTSP, o.a. is mee ontwikkeld door Apple. Ten minste, als je realtime streaming protocol bedoelt en niet één van de andere protocollen die ook RTSP heten. RTSP = Darwin Streaming Server, open source...

En nou ben ik hier de Apple fan aan 't uithangen, waar ik echt geen zin in heb, want ik hoor niet tot die religie. Maar af en toe doet Apple ook wel iets goed, al kan je daar de laatste jaren erg gaan aan twijfelen. Dus over and out, wat mij betreft.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » di feb 27, 2018 8:32 am

Voor autodicovery heb je UPnP.

Maargoed, er zijn mogelijkheden genoeg, helaas niet om kanalen los van elkaar draadloos te maken. Je blijft een kabel tussen je speakers houden want alle doosjes zijn voor stereo bedacht.

Of je moet aan een radio verbinding met FM of PM, en hoewel dat goed kan klinken zijn de mogelijkheden voor hoge kwaliteit daarin beperkt, mede door het lage maximale vermogen en de beperkte bandbreedte die je licentie-vrij mag maken in de daartoe bestemde banden.

onmogelijkhier

Berichtdoor onmogelijkhier » di feb 27, 2018 3:07 pm

Hallo,
Ik weet niet of deze vraag al eens eerder gesteld is (kan het in ieder geval niet vinden) maar hoe cool zou het zijn om je MFB boxen draadloos te maken? Dat moet toch niet al te moeilijk zijn met al die techneuten hier. Zelf zou ik het geweldig vinden!

Groet,

-peter
Zit er nu tussen al dit schrijven van iedereen ook nog een oplossing voor boven gestelde vraag? :D
22GA105 - 22GA406 - VR550/02 - DVD-723 - N2218 - N2511
22RH532 - 22RH541 - 22RH544 - 22RH550 - 22RH580 - 22RH690
22GH925 - 22RB212 - B2X71U02 - DCC300
Revision/One 2014 - Revision/One 2015 - 22RH541mK2

Fotohuis
Contacteer:

Berichtdoor Fotohuis » di feb 27, 2018 3:27 pm

Zit er nu tussen al dit schrijven van iedereen ook nog een oplossing voor boven gestelde vraag?
viewtopic.php?f=2&t=7516&hilit=bluetooth+541

B.T. zelf inbouwen.

Of bovenstaande König B.T. oplossing voor een stereo kanaal waarbij je het audio signaal van MFB naar de volgende moet doorlussen.

Laatste alternatief:
een radio verbinding met FM of PM
Ik denk kwalitatief een stuk minder.
http://www.svema.info
Analoog? Dynavox TPR-3 5670W buizen voorversterker, ET-100 met Teufel Ultima 20 Mk2. N4504, N4450, N2521, N2507, 312, 222, 209s draaitafels + GP401/412 MKII Shibata. CD204, CDF200. NAD C352, C422, C521BEE+FB820. 22RH743+22RH544/79R

David
Contacteer:

Berichtdoor David » di feb 27, 2018 3:33 pm

Laatste alternatief:
een radio verbinding met FM of PM
Ik denk kwalitatief een stuk minder.
Jep, zoals ik ook al zei.

David
Contacteer:

Berichtdoor David » di feb 27, 2018 3:35 pm

Zit er nu tussen al dit schrijven van iedereen ook nog een oplossing voor boven gestelde vraag? :D

Ja, dat die oplossing er eigenlijk niet is.

cyrano

Berichtdoor cyrano » di feb 27, 2018 8:46 pm

Voor autodicovery heb je UPnP.
Let's not go there. UPnP is een draak en bovendien van latere datum.
Maar goed, er zijn mogelijkheden genoeg, helaas niet om kanalen los van elkaar draadloos te maken. Je blijft een kabel tussen je speakers houden want alle doosjes zijn voor stereo bedacht.
Dat is een feit.
Of je moet aan een radio verbinding met FM of PM, en hoewel dat goed kan klinken zijn de mogelijkheden voor hoge kwaliteit daarin beperkt, mede door het lage maximale vermogen en de beperkte bandbreedte die je licentie-vrij mag maken in de daartoe bestemde banden.
In de DIY sfeer is er wel wat. Ik herinner me een Duitser die Dante (alweer een ander protocol) reverse-engineered heeft. Hij ontwierp een paar printen die je naar believen in mono, stereo, of multi-kanaal kan gebruiken. Maar dat is dan weer via ethernet en dus niet draadloos. In principe zou je Dante echter ook moeten kunnen omleiden via wifi, maar dat wordt bewerkelijk en duur. Doordat Dante een tijds-component meestuurt, is synchronisatie geen probleem. De open source tegenhanger hiervan is Ethernet-AVB, ontwikkeld door de EBU.

Ook niet echt een oplossing, dus.

Toch maar Bluetooth met een paar Chinese doosjes?

nijhuisr

Berichtdoor nijhuisr » di feb 27, 2018 10:05 pm

De vraag blijft ook nog steeds waarom je ze draadloos zou willen voorzien van audio signaal.

De vraag van de TS is " hoe cool zou het zijn om je MFB boxen draadloos te maken? "

Dat hangt natuurlijk af van het gebruik ervan, thuis doe ik dat nooit en ik zie er het nut niet van.

Ik wou een setje draadloos maken om mee te kunnen op weekendjes weg zonder een voorversterker of mixer mee te hoeven slepen. Ik neem alleen de MFBs (541 of 544) mee en een kabel ertussen en ik kan met de telefoon of tab lekker streamen.

Het geluid is prima en ook het laag is hetzelfde als met een pre-amp dus indrukwekkend voor mijn vrienden!

Dan is het cool om te gebruiken, maar het is allang niet meer cool omdat mensen gewend zijn aan draadloze BT verbindingen met allerlei JBL accu BT speakers die ook niet slecht meer klinken. Ze horen het verschil niet eens meer, en ze zien 2 grote zwarte boxen met juten bekleding. Dus zo cool is het niet meer.

Ik heb het wel allemaal uitgelegd en vonden het een leuk verhaal maar vonden het maar een gesleep met boxen en ze gaan er niet voor zitten en luisteren.

Ik zelf vind het gewoon handig aansluiten en spelen maar, het gaat ook een stuk harder en lager dan de JBL maar dat is geen wens.
Marantz PM80 CD60 FR951 Sony TA-1150 SL1200mkII
MFB 4x541 4x532 6x544 2x567 2x587 2x585 2x545 F9414 427
Zelfbouw A20 box uit het groene 1971 boekje met AD1256 W8
Zelfbouw box 4 weg met de 12100

cyrano

Berichtdoor cyrano » di feb 27, 2018 10:50 pm

Het is alleen handig als je meer dan één paar MFB's hebt, in verschillende kamers.

En in mijn geval is alle audio al digitaal, dus het ontbreken van een analoge ingang is geen punt. Maar als je een collectie analoge apparatuur hebt, is het inderdaad niet zo handig.

Terug naar “MFB boxen”