Elco's 544 Mfb

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Salvador.

Re: Elco's 544 Mfb

Berichtdoor Salvador. » 15 mar 2018, 15:21

Oja, dat is waar... ik zat even met mijn hoofd bij nieuwe MFBlabs elektronica.
63V is inderdaad wat krap, zelfs volgens mij ook als je de trafo op 240V zet.

movieman

Berichtdoor movieman » 15 mar 2018, 15:30

De powerelco's van Vishay BC zijn wel de beste die op dit moment via de "normale" kanalen leverbaar zijn, zonde is alleen dat heel veel waardes niet meer worden geproduceerd vanwege blijkbaar een te geringe vraag (marktwerking hè). Nichicon en Panasonic hebben een veel breder assortiment.

Sandrowski

Berichtdoor Sandrowski » 15 mar 2018, 16:02

Dat waren nog krachtpatsers! Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt.
Dat valt best wel mee. Je moet wel de goede typen met elkaar vergelijken natuurlijk. Als je een moderne bekerelco neemt van (ongeveer) dezelfde afmetingen, meestal hebben die schroefterminals tegenwoordig, dan kom je aan vergelijkbare of betere specs.
Groet,
Sander

Natuurlijk gaat dat werken...

mae

Berichtdoor mae » 15 mar 2018, 16:31

Ik denk dat alle A-merk elco's die meer dan 1000 uur meegaan, heel wat reserves hebben op lagere temperaturen anders zouden onze spulletjes 10 jaar geleden al allemaal kapot zijn geweest, toch...
De temperatuurreserve is in principe heel simpel af te schatten (richtlijn van o.a. Panasonic maar soms worden er ook ingewikkelder formules en curves gegeven): voor elke 10 graden koeler (ceteris paribus), gaat de elco 2 keer zo lang mee. De levensduur stijgt dus exponentieel. In ingewikkelder curves wordt de rimpelstroom vaak meegenomen. Dat hangt er ook vanaf of de levensduur bij maximale rimpel opgegeven wordt of bij een andere belasting. Eigenlijk gaat een goed gedimensioneerde elco van een degelijk fabrikaat gewoon mee tot hij heel langzaam door het rubber heen is uitgedroogd (*). Bezuinigen op werkspanning en rimpelstroom zijn bij dit soort grote elco's denk ik de belangrijkste oorzaken van vroegtijdig overlijden.

(*) Dat kun je goed zien aan die kleine axiale elco'tjes: die zijn na 40 jaar soms domweg opgedroogd. Niet door overbelasting maar door tijdsverloop.

movieman

Berichtdoor movieman » 15 mar 2018, 17:46

Die (kleine) blauwe axiaaltjes van Philips zijn binnen 15 of soms al 10 jaar (nagenoeg) dood. In de DSS-en en de DSC moeten ze standaard worden vervangen. De opvolgers van Vishay BC zijn erg goed, zijn niet vergelijkbaar met het oude spul van vroeger.

Chinese en Koreaanse meuk moet binnen twee jaar stuk, je kunt bekerelco's uit een gnusmaS TV niet vergelijken met de A-merken, die zijn namelijk VELE malen beter en langleviger anders had ik al lang 100 sets DSS-en terug gehad of zo. :shhh:

mae

Berichtdoor mae » 15 mar 2018, 21:48

Zou heel goed kunnen dat de rubberkwaliteit bij Philips wel eens wat verschilde. Of het nu in 15 of in 40 jaar is, uitdrogen is een vrij bekend verschijnsel bij die dingen, ik kende het van MFB's maar duidelijk dus ook bij de nieuwere DSS'sen. Kan natuurlijk ook nog wel met de temperatuur samenhangen realiseer ik me nu, dus dan zouden de curves van het uidrogen en van het normale slijten elkaar ergens ontmoeten en begrenzen.

Wat betreft de Koreaanse elco's, daar zitten naar mijn idee types tussen die maar matig geschikt zijn voor schakelende voedingen en als die dan in een op het randje ontworpen voeding zitten *mae zwaait naar Samsung en ook nog even naar LG* dan gaat het snel mis. Over Chinese elco's zal ik het maar niet eens hebben :doh:

motoindo
Contacteer:

Berichtdoor motoindo » 28 mar 2018, 19:35

In de 58x serie is het een no-brainer : alle capaciteiten vervangen. De gesloten drukpan constructie speelt een belangrijke rol in het verouderings proces, de woofer functioneert als een pomp die de behuizingen van de elco's op de maat van de bass comprimeerd en decomprimeerd wat grote eisen stelt aan de kwaliteit van de elco afdichting. Helemaal wanneer de pompwerking nog eens extra gestimuleerd wordt door ingrepen in het rumble filter. Ook het feit dat de elektronica niet kan profiteren van een vrije koelende luchtstroom zoals bij de 54x serie het geval is maakt dat de veroudering sneller inzet dan bij de 54x serie. Daarnaast waren de elco's gewoon van mindere kwaliteit zoals ook blijkt uit de vele dode 9638 en andere apparaten uit die tijd.

Bij de 54x en 567 is de electronica in een apart compartiment ondergebracht wat zich buiten het bereik van de woofer bevindt en daardoor geen invloed op de electronica kan uitoefenen. Ook kan er koeling via een vrije luchtstroom plaats vinden en als laatste was de kwaliteit van de elco's gewoon beter.

Toch is het zaak om vooral de voedings elco's goed te onderzoeken omdat alleen meten geen uitsluitsel geeft over de staat van deze met chemie gevulde potten. Het zal niemand verbazen dat de elco's op de foto beneden aan vervanging toe zijn, de giftige prut komt er van boven al uit. Maar ik heb het ook meegemaakt dat elco's nog prima meette maar aan de bovenzijde reeds licht geel verkleurd waren, een teken dat de afdichting op zijn einde loopt en de noodzaak tot vervanging rap dichterbij komt.

Afbeelding

Terug naar “MFB boxen”