At last: Begonnen met het reviseren van mijn vijf-drie-twees

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Thomas
Site Admin
Contacteer:

21 sep 2008, 11:39

Goed bezig, Josbourne. Heb je al constateringen gedaan vóór en na revisie? Of vind je het verschil marginaal? Ik ben benieuwd naar je experiment met die BC560.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Josbourne
Contacteer:

21 sep 2008, 17:12

Well Thomas, ik heb net bij de mediamarkt even een kabeltje gehaald dat lang genoeg is om de boxen ver genoeg uit elkaar te zetten om te kunnen spreken van een stereobeeld, en wat opvalt, naast deze dingen die ik eerder al opmerkte:
Josbourne schreef: Omdat ik de ingang heb vervangen door een jackplug zit ik echter met de situatie dat ik deze alleen in zijn eentje kan bewonderen, maar wat gelijk opvalt is de bas, die lager lijkt, het hoog dat heerlijk zuiver is en me details laat horen die ik nog nooit had gehoord in nummers die ik van buiten ken en vaak heel geconcentreerd heb geluisterd.. Zometeen trouwens even Bach proberen.. De bas is een stuk strakker, en een knorrende Fender Precision knort heerlijk uit de woofer, en de mid en hoog laten hand- snaar- en fretgeluiden horen die normaal verborgen bleven.
... is dat het geluid stabieler is. Hiervoor had ik steeds meer last van een inzakkend geluid uit één speaker. Deze moest ik dan uit- en aanzetten om het geluid terug te krijgen. Wat trouwens opviel daarbij was dat bij het uitzetten het geluid eerst harder werd (0 tot 1 seconde na het indrukken van de schakelaar). Zodra ik hem weer aanzette was het geluid weer zuiver. Dit probleem is geheel verdwenen.

* Het geluid is 'rustiger': dit zeggen we op deze site heel vaak, maar ik zou niet weten hoe ik het anders beter zou kunnen verwoorden.
* Ik ervaar meer dynamiek: vooral bij een akoestische gitaar en goed gemixte snaredrum 'voel' ik het geluid een stuk beter.
* Er lijkt een 'spike' te liggen in het middengebied, ik gok rond 3000 Hz. Deze spike maakte me onzeker over het functioneren van de versterker omdat bepaalde details in muziek en vooral bij spraak voorkwamen alsof de versterker kraakte. Dit is gelukkig niet het geval.
* De speaker gaat onmiskenbaar lager door.
* De bas raakt niet langer vermoeid
* Het hoog is sprankelend, zuiverder dan eerst en er is er meer van :)

Dit zijn de bevindingen na alleen de elco's te hebben vervangen. Waar ik nog niet helemaal tevreden over vind is het 'bruine' karakter van het geluid. Is dit mijn verbeelding of hebben meer mensen deze ervaring?

Gebruikte tracks bij het testen:

Flac's:
Hard Sun - OST Into the Wild
Society - OST Into the Wild
Tuolumne - OST Into the Wild
Then, now, and until the end - Charlie Daniel's Band
Simple Man - Charlie Daniel's Band
Brandenburgse concerten - Bach

Mp3's (bitrate):
Blowin' in the wind - Joan Baez (128 kbps)
Neem me mee - Abel (192 kbps)
Bright lights - Matchbox 20 (192 kbps)
Unwell - Matchbox 20 (192 kbps)
Bent - Matchbox 20 (192 kbps)
Transatlantic foe - At the Drive-In (160 kbps)
movieman

21 sep 2008, 18:48

Hoi,

Tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik nog een setje 532's heb staan. Een vriend van me kwam laatst met 2 plastic zakken aanzetten, zo naar het motto van "cadeautje van mij voor jou". En jawel hoor er zaten MFB's in! Grappig... :D

Toch maar eens gaan luisteren als ik tijd heb... De 544-ers ken ik al, ben eens benieuwd hoe de voorgangers klinken...

Groetjes. ;)
Remi

21 sep 2008, 18:51

:mrgreen: haha mooie vondst
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Josbourne
Contacteer:

30 sep 2008, 23:44

@movieman: :shock: Ik heb lieve vrienden hoor, maar dit slaat alles! Zulke banden moet je sterk houden :D
Plaats reactie