At last: Begonnen met het reviseren van mijn vijf-drie-twees

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Josbourne
Contacteer:

13 aug 2008, 00:18

Eindelijk ben ik dat begonnen met het reviseren van mijn set 532's, en ondanks wat gepruts dat ik her en der al heb gedaan wordt dit toch een hele operatie zo voor de eerste keer.

Ik ben begonnen met kijken hoe de nieuwe elco's het beste er in passen, te beginnen met de drie die in het 'hokje' naast de ingangsprint zitten. Hieronder een tweetal foto's om een idee te geven: ik wist dat de nieuwe onderdelen kleiner zouden zijn dan hun dertig jaar oude originelen, maar het hier zichtbare verschil vond ik toch wel bijna absurd:

Afbeelding
De manier waarop de oude elco's wel iets weg hebben van een stel testikels werkte op mijn lachspieren :P

De nieuwe elco's in hun nieuwe huisje:
Afbeelding
De zwarte elco's zijn twee 4700uF/63Volt types. Voor deze combi heb ik gekozen - as opposed to één elco van 10.000uF - omdat ik heb begrepen dat die twee, parallel geschakeld, een grotere ripple current geven dan één grotere elco. Dit zou voor een betere afvlakking zorgen. De blauwe die in de foto is te zien is de ontkoppeling voor de woofer, 4700uF/40V (gelukkig gewoon Philips :wink: )

De 680uF voor de mid/hoog ontkoppeling past in zijn nieuwe gedaante prima tussen de andere onderdelen op de print, dat scheelt weer een halve meter signaalweg :P

Mijn vraag is nu: zouden jullie het hierbij laten, de elco's solderen en klem zetten zoals ze nu zitten, of hebben jullie een betere oplossing? Ik vind dat ze nogal wat ver naar beneden in hun holletje zitten, en vraag me af of dat beter/netter zou kunnen.

..Wordt vervolgd...

Oh by the way: een artikel over power supplies op dé site op het gebied van audiotheorie:
http://sound.westhost.com/power-supplies.htm
De hele site is overigens zéér de moeite waard voor wie van theorie houdt :)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

13 aug 2008, 11:01

Ziet er goed uit Jos! Die elko's maken inderdaad een wereld van verschil, vooral het vervangen van de voedingselko's schijnt een hoop te doen. Je hebt nu de buffercapaciteit verdubbeld van 2x 2350uF naar 2x 4700uF en dát ga je zeker weten horen.
Wat betreft je "probleem" met de huidige mini elkootjes, je zou voor de authenticiteit en voor de lol natuurlijk kunnen proberen om die oude elko's leeg te halen en de nieuwe in die oude behuizingen te plaatsen onder het motto "dan lijkt het nog wat." Ik weet dat de buizenlui dat ook graag doen, zodat alles er zo origineel mogelijk uitziet.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Laurens

13 aug 2008, 11:59

Als je voor originaliteit gaat vind ik zelf dat je beter alle elco's kan vervangen en de oude goed bewaren...
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/" target="_blank
movieman

13 aug 2008, 14:54

Hoi,

Als ik een luidspreker reviseer, vliegen alle elco's eruit. Je moet niet vergeten dat die MFB's 20 jaar of nog ouder zijn en een elco heeft geen eeuwig leven. De bufferelco's (die "zware" dingen) maken deel uit van de gelijkrichting en zorgen tevens voor genoeg reserve vermogen. Kortom, vervanging kan geen kwaad.

Philips heeft BC Components verkocht aan Vishay m.a.w. die kwalitatief goede elco's zijn nog steeds te koop alleen onder een andere naam. Conrad heeft dat spul. Als je "dikkere" elco's zoekt dan kun je kiezen voor de 105 graden types van Vishay. De kleur is overigens nog steeds dat mooie Philips blauw alhoewel de nieuwere componenten iets donkerder geworden zijn (geen idee waarom).

Die twee 2350µF elco's staan volgens mij paralel, dat betekent dat je er een 4700µF voor in de plaats kunt zetten. Zouden ze in serie staan dan gaat dat verhaaltje helaas niet op. Zou er bijvoorbeeld een 2350 in zitten dan kun je die vervangen door een 3300. Ik weet dat er in de voeding van de DAC960 en in de FA890 van die hele rare types zitten, namelijk 8800µF en die zijn moeilijk of niet (meer) te krijgen, gewoon een 10.000µF erin en klaar is Kees. Als je een iets hogere waarde neemt dat kan geen kwaad maar je moet NOOIT een lagere nemen.

Succes met de revisie. ;)
Thomas
Site Admin
Contacteer:

13 aug 2008, 15:32

Zeg Movieman,

Is het niet zo - zoals ook Josbourne opmerkt - dat de prestaties van 2x 2350 uF parallel beter zijn dan 1 enkele 4700 uF elko? Dat is ook de reden waarom Philips deze combinatie-elko's gebruikte toch? Je zou dus bij vervanging kunnen kiezen voor 2x 3300uF parallel of - zoals Josbourne deed - 2x 4700uF parallel.
Thomas Baur
movieman

13 aug 2008, 17:14

Zeg Movieman,

Is het niet zo - zoals ook Josbourne opmerkt - dat de prestaties van 2x 2350 uF parallel beter zijn dan 1 enkele 4700 uF elko? Dat is ook de reden waarom Philips deze combinatie-elko's gebruikte toch? Je zou dus bij vervanging kunnen kiezen voor 2x 3300uF parallel of - zoals Josbourne deed - 2x 4700uF parallel.
Vroeger ja maar thans nee. De techniek is OOK 20 jaar verder moet je niet vergeten en de elco's van tegenwoordig hebben een zo snelle reactietijd dat het echt niet meer nodig is om er 2 pararlel te zetten. Wil je die 4700µF dan toch eningszins benaderen met 2 elco's paralel dan zou ik een 2200 en 3300 nemen, samen 5500 dus.

Ik had laatst een versterker hier met een 7500µF buffer en dan zou 10.000 wat veel zijn dus heb ik er een van 3300 en een van 4700 paralel gezet zodat je op 8000 uitkomt. Het is altijd een beetje uitproberen en ervoor zorgen dat je ongeveer binnen die 10% tolerantie/afwijking blijft i.v.m. de juiste afvlakking.

In het schema van de MFB544/22 staan twee 2350µF paralel terwijl er in werkelijkheid 2 van 4700µF in zitten. Soms zeggen de schema's dus ook niet alles. Zo'n rare dingen kom je wel vaker tegen en zeker bij Philips. Ik houd me altijd aan wat erin zit en niet aan het schema. In het schema van de DSS930 bijvoorbeeld kloppen de waardes van de ruststroom voor het tweetercircuit niet en moet je dus proefondervindelijk werken. Lees: meten in de speaker alvorens je iets gaat wijzigen/vervangen/aanpassen enz...

Groetjes. ;)
Remi

13 aug 2008, 18:19

ja klopt van die schema's 8)

als je een vroege 544 volgens het schema een torren revisie geeft
heb je geen laag meer uit de woofer als je klaar bent :roll:
er staat een verkeerde tor tussen.

bij de 587 staat een verkeerde spanning bij een tor, ook leuk als je storing aan 't zoeken bent :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

13 aug 2008, 18:29

In het schema van de MFB544/22 staan twee 2350µF paralel terwijl er in werkelijkheid 2 van 4700µF in zitten. Soms zeggen de schema's dus ook niet alles. Zo'n rare dingen kom je wel vaker tegen en zeker bij Philips.
Die twee zitten samen in één behuizing en parallel geschakeld... De behuizing heeft 3 aansluitlippen, twee plussen en een gedeelde min.
Thomas Baur
Josbourne
Contacteer:

15 sep 2008, 22:42

Klaaaaaarr! ... De eerste dan :D ...

Ik heb een week lang lopen controleren of alles wel goed zat voordat ik hem aan durfde zetten. Ik heb de automatische inschakeling weggelaten. Daarnaast heb ik het hele gebeuren uitgebreid gedocumenteerd met foto's, dus geïnteresseerden hebben straks een stap voor stap handleiding voor de elco revisie die elke freak een keer zal moeten (of laten) doen :)

Omdat ik de ingang heb vervangen door een jackplug zit ik echter met de situatie dat ik deze alleen in zijn eentje kan bewonderen, maar wat gelijk opvalt is de bas, die lager lijkt, het hoog dat heerlijk zuiver is en me details laat horen die ik nog nooit had gehoord in nummers die ik van buiten ken en vaak heel geconcentreerd heb geluisterd.. Zometeen trouwens even Bach proberen.. De bas is een stuk strakker, en een knorrende Fender Precision knort heerlijk uit de woofer, en de mid en hoog laten hand- snaar- en fretgeluiden horen die normaal verborgen bleven.

Nadat de andere speaker ook de basisrevisie zal hebben gehad ben ik van plan om de filters iets aan te passen. Het rumble filter mag een ietsiepietsie omlaag, de weerstanden vervang ik door metaalfilmpjes en de condensatoren door Wima polypropyleentjes met een lagere tolerantie. Als klap op de vuurpijl dan misschien die BC560 low-noise transistoren in plaats van de standaard BC558 die nu de kern van het actieve filter zijn. Ik vraag me alleen af of ik wel 560C in de plaats van 558A kan zetten zonder dat ik iets overstuur. Kan iemand daar iets over zeggen?

Dat was het voor nu, het is kwart voor twaalf dus ik zal de buren nu hun nachtrust gunnen :)
movieman

15 sep 2008, 23:00

Een 560C i.p.v. een 558A? Zou ik eventjes in het boekje moeten kijken, morgen weet ik meer...

Edit: ik heb vandaag ff gekeken en ja je kunt de 560C gebruiken als vervanger voor de 558A. Voor de 558 kun je een 557 nemen en voor die een 560 m.a.w. het kan zonder dat je problemen krijgt. In het algemeen kun je stellen dat een C-variant de hoogste spanningen en stromen aankan, je kunt dus wel een C gebruiken als vervanger voor een A of B maar niet andersom omdat je dan een te zwakke transistor hebt voor de toepassing. Verder moet je nog letten op de toewijzing van de pootjes (base, emitter, collector) en of je een NPN of PNP type hebt. Om zeker te zijn van je zaak moet je er toch altijd even de datasheets bijnemen.

Groetjes. ;)
Josbourne
Contacteer:

16 sep 2008, 22:16

Oké maar heeft een C dan niet een hogere versterkingsfactor wanneer ik hem zonder aanpassing in mijn 532 plaats?
movieman

17 sep 2008, 01:44

Oké maar heeft een C dan niet een hogere versterkingsfactor wanneer ik hem zonder aanpassing in mijn 532 plaats?
Nee joh, een BC5xx is een schakeltransistor, d.w.z. het is een schakelaar, het is dus geen versterker.

Groetjes. ;)
Josbourne
Contacteer:

17 sep 2008, 11:39

Wow thanks, aan zulke kennis heb ik wat :D

Maareh nog 1 vraag, waarom dan het verschil in hfe? Ik zag dat het ook wel beta wordt genoemd, misschien juist bij die schakeltoepassing?

Anyway, geweldig nieuws, jammer dat ik op mijn werk zit want mijn handen jeuken :wink:
movieman

17 sep 2008, 13:17

Wow thanks, aan zulke kennis heb ik wat :D

Maareh nog 1 vraag, waarom dan het verschil in hfe? Ik zag dat het ook wel beta wordt genoemd, misschien juist bij die schakeltoepassing?

Anyway, geweldig nieuws, jammer dat ik op mijn werk zit want mijn handen jeuken :wink:
Weet je baas daarvan dat je andere dingen achter de computer doet i.p.v. geld verdienen? :twisted:

Die HFE-waarde heeft iets met de karakteristiek van de transisitor te maken, zeg maar hoe hij zich "gedraagt". Meestal vind je dergelijke specs in de datasheet en dan is het gewoon een kwestie van meten en vergelijken... En eerlijk gezegd boeit het me weinig hoe men die waardes bepaalt. Als je schema's lezen kunt dan kun je defecten vaak beredeneren en daarna ga je meten in het apparaat. Het zal mij eerlijk gezegd een rotzorg zijn of ik dan 1 of 3 transistoren moet vervangen, als het ding maar werkt achteraf. Dat spul kost net niks dus ik doe nooit moeilijk. Je kunt wel ieder componentje eruit halen en gaan testen maar dat kost veel te veel tijd.

Groetjes. ;)
Josbourne
Contacteer:

21 sep 2008, 02:10

Oke nummer twee is ook klaar, zojuist de eerste intensieve luistertest gedaan - voor zover dat mogelijk is om drie uur des nachts - en alles lijkt in orde. Morgen eens afstellen en/of dat BC560 experimentje uitvoeren...
Plaats reactie