Mfb 586 te weinig bass

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

Joost01

Mfb 586 te weinig bass

Berichtdoor Joost01 » 22 dec 2017, 23:36

Hallo mensen,

Ik ben een nieuwe freak en heb 4 mfb's 586. 2 speakers produceren veel te weinig bass. Bij 1 speaker zijn de elco's vervangen ( ik vermoed om het probleem te verhelpen). Heeft iemand enig idee waar ik moet beginnen met zoeken waar het probleem zich bevind? Ik heb de ruststroom afgesteld, de kast luchtdichtgemaakt en een ander heeft de elco's vervangen

Mvg
Joost

omniVoor

Re: Mfb 586 te weinig bass

Berichtdoor omniVoor » 23 dec 2017, 00:24

Welkom Joost bij dit fijne forum

Kijk ook eens naar C 2203 en C 2426.

Succes

Johan

Yde

Berichtdoor Yde » 23 dec 2017, 09:24

Ik denk dat één setje een stoepie modificatie heeft C2401, C2402 en C2403 zijn vervangen voor 180nF i.p.v. 100nF exemplaren.
Het kantelpunt is dan gezakt van 43Hz naar 27Hz en dit produceert dus lagere (meer) bassen.

De benodigde condensators zijn in de webshop verkrijgbaar onder het kopje "Elco revisiesets".

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 23 dec 2017, 09:34

Ok je draait het probleem om en de speaker met veel bass zou niet goed functioneren, maar het geluid uit de speakers klinkt echt niet. Bij een diepe bass op hoog volume voel ik niet eens luchtverplaatsing als ik mijn hand voor de speakers houd. Ik weet ook hoe ze zouden moeten klinken omdat ik meerdere sets heb beluisterd bij vrienden.

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 23 dec 2017, 09:42

Welkom Joost bij dit fijne forum

Kijk ook eens naar C 2203 en C 2426.

Succes

Johan
Ik ga binnenkort eens kijken ik, krijg het schema niet zichtbaar op mijn tablet :think:

Remi

Berichtdoor Remi » 23 dec 2017, 15:10

Heb je naast de ruststroom de versterker niveau's ook afgeregeld? en de MFB terugkoppeling?
Stonden de schakelaars wel op "off" en de ingangspotmeter op de laagste stand? (voorversterker)

De laag versterker staat veel te laag of de terugkoppeling staat op max. en dan hou je ook niet veel over.
Zijn er nog transistoren vervangen onderweg? zit er net een verkeerde in misschien? Ik heb die ervaring met een 567 waar een verkeerd type in de manual staat, sindsdien is het altijd checken met wat eruit gehaald wordt.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Yde

Berichtdoor Yde » 23 dec 2017, 15:30

Ok je draait het probleem om en de speaker met veel bass zou niet goed functioneren, maar het geluid uit de speakers klinkt echt niet. Bij een diepe bass op hoog volume voel ik niet eens luchtverplaatsing als ik mijn hand voor de speakers houd. Ik weet ook hoe ze zouden moeten klinken omdat ik meerdere sets heb beluisterd bij vrienden.
Dit had je in eerste instantie niet vermeld?
Ik ben het eens met Remi, het klinkt alsof de terugkoppeling te hoog staat en de niveaus te laag.
Let er bij het afstellen van de terugkoppeling op dat de kast geheel luchtdicht is.
Ook kan er een elco verkeerd om zijn gemonteerd C2203 en/of C2426.
Het schema is hier te downloaden http://freeservicemanuals.info/nl/servi ... s/22AH586/

Een Stoepie mod is trouwens niet een defect maar een verbetering welke eigenlijk alle 585 t/m 587 MFB's zouden moeten hebben maar dat is mijn mening.
Als je de boel toch uitelkaar hebt vervang dan gelijk ook alle Japanse (2SC) transistors want die geven vaak problemen!
Goede vervangers zijn de BC548b.....

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 23 dec 2017, 19:42

Dank voor alle tips, er zijn iig een paar transistors stuk ( japanse) c1737, c1738. Er zitten haartjes aan.

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 25 dec 2017, 10:55

Ik heb de electronica exclusief het kleine printplaatje omgezet op een andere mfb en het werkt perfect. Het probleem zit dus in het kleine printplaatje dat naast de middenhoog speaker zit. Is dit de werkelijke mfb? En wat kan hier stuk aan zijn?

Ook heb ik nog 1 speaker waarbij laag en midden helemaal niet functioneren wat is het meest voordehandliggende probleem? Het binnenwerk ziet er verrassend goed onderhouden uit.

Yde

Berichtdoor Yde » 25 dec 2017, 13:46

Het kleine printje naast het mid/hoog is voor de correctie filters met de schakelaars aan de voorzijde.
Dit heeft niets met de MFB te maken maar meer met de plaatsing van de luidsprekers in de huiskamer.

Het niet werken van de laag en midden kan verschillende oorzaken hebben, het meest voor de hand liggende is defecte eindtrappen of de voorversterking.
Werken de laag en hoog wel met een goede versterkerprint?
Zo niet dan kan de litze onderbroken zijn in de luidsprekerunit zelf, dit is wel te repareren maar verdient wel enige ervaring.

Ik zou nu niet gelijk onderdelen gaan vervangen maar het schema erbij pakken en op diverse meetpunten de spanning gaan meten. Met een 1,5V batterijtje kun je eventueel testen of de luidsprekerunits nog goed zijn, als er een krassend geluid te horen is werkt de unit nog zo niet is de litze afgebroken vaak bij de soldeerverbinding tussen de litze en de koperspoel.

Het binnenwerk ziet er bijna altijd nog goed uit na al die jaren, dit komt omdat er geen zonlicht bijkomt en luchtdicht is afgesloten. Stof heeft geen kans om binnen te komen aangezien de luidsprekers onder druk staan als ze in bedrijf zijn.
Ik heb een setje te repareren gehad welke wel behoorlijk vuil waren van binnen maar dit kwam door elco's welke de geest hadden gegeven en de nodige vernielingen hadden aangericht. Het setje is werkend de deur weer uitgegaan :wink:

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 26 dec 2017, 10:04

Het feit dat wanneer ik alle printplaten overzet op een andere kast alles goed functioneerd en het probleem kan niet in de correctiefilters zitten, geeft al aan dat het wel in de bas en midden speakers zelf niet helemaal goed zit. Wel verdacht dat bij 2 mfb's zich hetzelfde probleem voordoet. Dit betekend dat bij 4 speakers de soldeerverbinding tussen litze en koperspoel stuk is gegaan. Ik ga dit maar eens uitzoeken tussen de kerstbezoekjes door.

Yde

Berichtdoor Yde » 26 dec 2017, 13:28

Daar komt het batterijtje om de hoek kijken, even kort verbinding met de speakerunits maken en je weet gelijk of de units nog werken (of niet). Zo ja dan is het een elektronisch probleem en liggen waarschijnlijk de voorversterker en/of de eindtrap transistors eruit.

Als de twee defecte speakers overbelast zijn geweest dan is het zeker mogelijk dat beide defect kunnen raken.
Ik heb met eigen ogen gezien dat een versterkertje van 2 Watt een luidspreker van 125 Watt opgeblazen is.

Ik hoop dan ook dat de spoelen van de luidsprekerunits nog heel zijn, zo niet dan is het over en uit.
Het vinden van goede tweeters, squakers en woofers voor een 585, 586 en 587 wordt steeds moeilijker.
Ikzelf heb er nog een klein aantal op reserve voor reparaties of restauraties voor bijna alle MFB type luidsprekers.
De meeste woofers die ik nog heb liggen zijn voor de 544 omdat deze MFB luidspreker volgens mij veel is geproduceerd.
Ook heb ik nog een flink aantal versterkerdeuren liggen welke voor revisie of onderdelen bestemd zijn.

Ik moet nodig eens gaan inventariseren wat ik nu allemaal precies heb liggen want niets staat op papier.

Joost01

Berichtdoor Joost01 » 26 dec 2017, 15:37

Ik heb de batterijtest gedaan, ik hoor geluid dus dat is goed. Ik heb alle electronica van een goed werkende mfb, waarvan de versterkers dus ook in orde zijn aangekoppeld, en weer geen bass :cry: . Kan het zijn dat de bass speakers verkeerdom werken op de een of andere manier?

Terug naar “MFB boxen”