22RH587 hoe MFB opnemer uit de speaker krijgen

Alles over onze geliefde MFB boxen in deze categorie.

Moderator: Moderators

motoindo
Contacteer:

10 dec 2017, 14:32

Beeldbuisje schreef:Nu heb ik dat elementje al langs alle kanten rondgedraaid behalve verticaal, dat kan ik nu nog eens proberen.
Alleen verticaal draaien heeft zin, dus onder en bovenkant wisselen.
Beeldbuisje

10 dec 2017, 14:33

edit: verticaal omdraaien geeft precies hetzelfde fenomeen :(
motoindo
Contacteer:

10 dec 2017, 14:54

Dus je hebt de pxe aan beide zijde los gesoldeerd, verticaal gedraaid dus boven en onderzijde gewisseld en opnieuw vast gesoldeerd met het draadje wat eerst aan de bovenzijde vast zat nu aan de onderkant gesoldeerd en omgekeerd ?
Beeldbuisje

10 dec 2017, 15:22

Inderdaad, zo is het
motoindo
Contacteer:

10 dec 2017, 15:23

Maak eens foto's en post die hier ....
Beeldbuisje

10 dec 2017, 15:37

zal helaas niet lukken. Bestand van amper 100kb neemt het forum niet aan. Maak ik hem nog kleiner zie je er niets meer van
Beeldbuisje

10 dec 2017, 16:29

Een beetje onder het motto "als Mozes niet naar de berg kan, moet de berg maar naar Mozes komen"... Ik heb het pxe elementje elektrisch omgekeerd. Het bovenste draadje naar onderen en het onderste naar boven. MFB is even goed prima af te regelen zo en beide boxen spelen nu mooi in fase. Tis te zeggen: op een mono signaal komen de woofers beiden netjes tegelijk naar voren.
Wat ik gek blijf vinden (ben een leek op audio), één box apart geeft toch nog altijd meer bass als beide boxen tezamen. Heb hier twee 544en staan en daar is dat ook mee.
Komt dat omdat ze vrij kort tegen elkaar staan op mijn werktafel?
Het feit dat ze beiden nu mooi tegelijk naar voren en achteren gaan bewijst toch dat ze in fase spelen.
motoindo
Contacteer:

11 dec 2017, 09:34

Hoe stuur je de mfb's aan ? Beschrijf je installatie eens wat nader ?
Beeldbuisje

11 dec 2017, 20:00

Ik heb er een 386 versterker van Philips aanhangen. De MFB's zijn uiteraard verbonden met de MFB uitgang van die versterker. Daar stuur ik gewoon een onversterkt signaal in komende van een CD speler.

Nu dat bassprobleem is een probleem dat ik al altijd ervaren heb met verschillende toestellen. Ik leg even uit...

Vroeger bij mijn ouders thuis in mijn werkhuis, stond een oud Philips stereoketentje (F990 of zoiets dacht ik) verbonden met 2 Philips boxen (passieve, maar zien er identiek uit als die 22RH587en).
In de zomer was daar amper bass uit te horen, tenzij je één van die twee boxen afkoppelt. In de winter altijd bass zoveel je wou met twee speakers. Er werd ook niet verwarmd in die ruimte.

Nu bij mij thuis staat zo'n internetradio van Loewe (SoundVision) in een open kast in de keuken. Dat ding heeft onderaan 2 subwoofers. Naargelang waar je staat in de keuken ondervind je een gigantische bass. Op de meeste plekken helaas niet. Nooit begrepen hoe ik dat toestelletje kan plaatsen zodat ik aan de eet-tafel die mooie bass kan ervaren.

Gisteren na mijn vorig bericht heb ik mijn 587en even op de grond gezet, verder uit elkaar en met de correctiefilter "floor" aan. Naargelang waar je ergens staat (het is in een vrij grote kelder te doen) dreunen de bassen tegen je hoofd. Sta je vlak voor de speakers, ervaar je enkel die zware bass als één van de twee speakers geluid geeft. Balans naar één kant zetten, of één speaker simpelweg uitschakelen is al eender.

(wat is hier eigenlijk de maximum grootte van een foto zeg, 1kB? :? )
movieman

11 dec 2017, 20:24

Ik dacht 125kB. De mijne zijn meestal onder de 50kB anders ben ik mijn ruimte te snel kwijt...
Beeldbuisje

12 dec 2017, 15:42

Bestand 12-12-17 15 34 28.jpeg
Eindelijk gelukt om een fotootje online te krijgen :D

Inmiddels de installatie eens op mijn bureau gezet zoals ik ze wil hebben. Zo klinkt het eigenlijk prima. Bass blijft net hetzelfde als je nu linkse of rechtse box kiest. Ikke blij, wat een zuiver geluid zeg :-).

En ja er is nog een lampje stuk in de versterker. Maar is dat eigenlijk nog te vinden in de webwinkel bij Thomas?
Yde

12 dec 2017, 16:01

Als het lampje in de webshop niet te vinden is, even een mailtje of belletje naar Thomas en het wordt geregeld (als hij nog wat tijd over heeft tenminste).
cluseau
Contacteer:

12 dec 2017, 17:37

Beeldbuisje schreef: In de zomer was daar amper bass uit te horen, tenzij je één van die twee boxen afkoppelt. In de winter altijd bass zoveel je wou met twee speakers. Er werd ook niet verwarmd in die ruimte.
Lijkt typisch gevalletje tegenfase. Je speakers bewegen dan tegengesteld met als resultaat een futloos geluid met weinig bas. Hoewel dat niet te maken heeft met temperatuur. Draai eens een van de aansluitingen om en je probleem is mogelijk verholpen.
mvg
Frans.
Beeldbuisje

12 dec 2017, 18:02

cluseau schreef:
Beeldbuisje schreef: In de zomer was daar amper bass uit te horen, tenzij je één van die twee boxen afkoppelt. In de winter altijd bass zoveel je wou met twee speakers. Er werd ook niet verwarmd in die ruimte.
Lijkt typisch gevalletje tegenfase. Je speakers bewegen dan tegengesteld met als resultaat een futloos geluid met weinig bas. Hoewel dat niet te maken heeft met temperatuur. Draai eens een van de aansluitingen om en je probleem is mogelijk verholpen.
Nu weet ik inderdaad beter, maar goed, inmiddels al jaren in de situatie "huisje, tuintje, kindje". Het ketentje bestaat niet meer en waar die boxen nu aanhangen werkt het prima.

Heb dat gevalletje tegenfase met de mfb's ook duidelijk gehoord. Zo geweldig als het allemaal goed werkt :mrgreen:
movieman

12 dec 2017, 19:28

Ik heb ook van die "oversized" PC-speakers (FB750). De monitor produceert alleen geluid. Is wel luxe 2 beeldschermen, zoveel geld heb ik niet. :(
Plaats reactie