Grimm LS1be

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

ds23man

21 mei 2016, 18:45

Is gewoon nog de oude testopstelling. Door drukke werkzaamheden ligt de zaak 2 a 3 maanden stil, maar blijkbaar vindt JP van A ( nadat ie hier 3 uur bij 5 graden heeft zitten luisteren) het dermate goed dat het ten gehore gebracht kan worden.
Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!
motoindo
Contacteer:

21 mei 2016, 22:02

Mooi!

Vind jij ervan Hans?
Karsten

21 mei 2016, 23:12

piet2401 schreef:Toch met een "half" doorlatend dempingsmateriaal?
Soms is het wel eens interessant om eens dertig+ jaar terug te gaan in de tijd:
Glaswol; Fijnmazig, stug en relatief zwaar.
Laatst trof ik het aan in een oude box en was verbaasd over de breedbandigheid en effectiviteit van het spul. Het moet natuurlijk wel op een plaats zitten waar de lucht kan bewegen. Daarom heb ik het laatst op een laag 6cm-noppenschuim gelegd tegen de achterwand: Weg resonanties. :mrgreen:
ds23man schreef:Overigens ben ik al een tijdje bezig met een nieuw systeem:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... azooom+3.0
Als het achter de Armonia Ticcs100 open is dan 10cm dik glaswol aanbrengen? :think:
Meten is weten en weten wat je meet.
ds23man

22 mei 2016, 07:36

Steenwol werkt nog beter. Is niet voor niets HET materiaal in absorbers.
Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!
Karsten

22 mei 2016, 12:00

Steenwol is inderdaad ook lekker breedbandig. Het zit in mijn ADK3540's en Kekkoh Alpha II.
Voor mijn gevoel is glaswol echter iets breedbandiger. :think:
Helaas zaten er wat gezondheidsrisico's aan het spul waardoor het een beetje "in de ban is gedaan". De glaswol die uit mijn A18's en Karlsons kwam (beide uit 1970) liet inderdaad veel irriterende deeltjes los. :roll:
Nu trof ik het laatst ook aan in een set NAD type 800 en Siemens LR505, beide uit begin jaren negentig. Die glaswol liet nagenoeg niets los en irriteerde ook niet. Kennelijk zit is er een oplossing voor gevonden. :wink:
In de NAD 800's zit het nu hol achter het woofertje en vult de ruimte tussen de magneet en het 6cm noppenschuim dat ik op de achterwand heb aangebracht. Die combinatie is erg effectief. :D
Met nog wat 3cm nopppenschuim op onder- en bovenpaneel is alle kleuring weg en heeft de output van het basreflexpootje nauwelijks geleden. 8-)
just.sounds

23 mei 2016, 15:05

Toch maar eens aangemeld, ik lees al een tijdje mee maar ik heb nog nooit gepost.

Mijn naam is Boy Griffioen en ik ben studiotechnicus en neem veel klassieke muziek op, met name voor radio 4. Daarnaast heb ik een eigen studio www.just-sounds.nl die ik deel met Eelco (Grimm) vandaar de link met dit draadje.

De subwoofer die nu onder de LS-1 zit is van Robert Munnik Smidt en de overige Grimm mensen in samenwerking met een student van de technische universiteit Delft. Misschien zit die zelfs ook wel hier op het forum, geen idee. :D Bruno is verder gegaan met Kii en Mola Mola en ontwerpt op het moment niet voor Grimm als ik het goed heb gehoord.

Maar dit is een speaker in de klasse onbetaalbaar! De standaard LS-1 met sub kwam geloof ik al op 20000 en deze gaat naar het dubbele.....

Er zit inderdaad een dsp in de feedbacklus die op hoge samplerate draait samen met een UCD module. Ik heb de details nog niet gehoord maar het schijnt erg mooi te klinken.
just.sounds

23 mei 2016, 16:02

ds23man schreef:Steenwol werkt nog beter. Is niet voor niets HET materiaal in absorbers.
Er wordt ook veel gewerkt met een materiaal dat in het engels rigid fiberglass heet, schijnt erg goed te werken bij absorbers.

Wat de nieuwe hit is in de akoestiek zijn VPR's een combinatie van schuim en metaalplaat met een buitengewoon goede absorbtie van lage frequenties. Maar dat is wel ruimteakoestiek. :D
Karsten

23 mei 2016, 23:49

just.sounds schreef:Toch maar eens aangemeld, ik lees al een tijdje mee maar ik heb nog nooit gepost.

Mijn naam is Boy Griffioen
Welkom Boy!
just.sounds schreef:ik ben studiotechnicus en neem veel klassieke muziek op, met name voor radio 4.
Dat is interessant! :D
Ik heb een flink aantal multi-kanaal-SACD’s, waaronder vele van RCO-live, die hier regelmatig uit een kudde Kef’s klinken.
Nu vermoed ik dat er zich onder de forumleden niet veel klassiekliefhebbers bevinden. Als ik af ga op wat ik lees in topics als “Waar luister je op dit moment naar” en “Nieuwe muziek aanwinsten” ben ik zowat de enige… :?

Laatst heb ik trouwens erg genoten van een speciale uitzending van Diskotabel die in het teken stond van opnametechniek. Hoe neem je een bepaald stuk op, wat wil je laten horen? Hoe het klinkt in de zaal of ga je er juist heel dicht op zitten om de luisteraar de structuur van een compositie te laten horen. Heel interessante uitzending voor de klassiekliefhebbers onder ons is dus die van 15 maart (2016): http://www.radio4.nl/diskotabel/uitzend ... diskotabel
Diskotabel is sowieso mijn favoriete programma op Radio4! :D
JohanD

24 mei 2016, 00:23

Welkom Boy!
Karsten schreef:Nu vermoed ik dat er zich onder de forumleden niet veel klassiekliefhebbers bevinden. Als ik af ga op wat ik lees in topics als “Waar luister je op dit moment naar” en “Nieuwe muziek aanwinsten” ben ik zowat de enige… :?
Zeker niet de enige, hoor!
leuk spul uit de 60's 70's en 80's
Luidsprekers Refoamen
Karsten

24 mei 2016, 17:25

JohanD schreef:Zeker niet de enige, hoor!
Fijn om te lezen, Johan! :D
Met onze Albert900 er bij staat de teller nu op drie. :mrgreen:
piet2401

24 mei 2016, 18:07

Op zijn tijd luister ik ook naar Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra geldt dat ook als klassiek?
De Strauss Fest CD is favoriet.
just.sounds

24 mei 2016, 18:38

Karsten schreef:
just.sounds schreef:Toch maar eens aangemeld, ik lees al een tijdje mee maar ik heb nog nooit gepost.

Mijn naam is Boy Griffioen
Welkom Boy!
just.sounds schreef:ik ben studiotechnicus en neem veel klassieke muziek op, met name voor radio 4.
Dat is interessant! :D
Ik heb een flink aantal multi-kanaal-SACD’s, waaronder vele van RCO-live, die hier regelmatig uit een kudde Kef’s klinken.
Nu vermoed ik dat er zich onder de forumleden niet veel klassiekliefhebbers bevinden. Als ik af ga op wat ik lees in topics als “Waar luister je op dit moment naar” en “Nieuwe muziek aanwinsten” ben ik zowat de enige… :?

Laatst heb ik trouwens erg genoten van een speciale uitzending van Diskotabel die in het teken stond van opnametechniek. Hoe neem je een bepaald stuk op, wat wil je laten horen? Hoe het klinkt in de zaal of ga je er juist heel dicht op zitten om de luisteraar de structuur van een compositie te laten horen. Heel interessante uitzending voor de klassiekliefhebbers onder ons is dus die van 15 maart (2016): http://www.radio4.nl/diskotabel/uitzend ... diskotabel
Diskotabel is sowieso mijn favoriete programma op Radio4! :D
Ik ga het luisteren! Ik ben wel benieuwd wat ze erover te melden hebben :-) Ik houd me vooral bezig met de zondagochtend-concerten (+spiegelzaal en licht op 4). Daarnaast vooral kleine ensembles die in eigen beheer opnemen en uitbrengen.
just.sounds

24 mei 2016, 18:43

Karsten schreef:
piet2401 schreef:Toch met een "half" doorlatend dempingsmateriaal?
Soms is het wel eens interessant om eens dertig+ jaar terug te gaan in de tijd:
Glaswol; Fijnmazig, stug en relatief zwaar.
Laatst trof ik het aan in een oude box en was verbaasd over de breedbandigheid en effectiviteit van het spul. Het moet natuurlijk wel op een plaats zitten waar de lucht kan bewegen. Daarom heb ik het laatst op een laag 6cm-noppenschuim gelegd tegen de achterwand: Weg resonanties. :mrgreen:
ds23man schreef:Overigens ben ik al een tijdje bezig met een nieuw systeem:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... azooom+3.0
Als het achter de Armonia Ticcs100 open is dan 10cm dik glaswol aanbrengen? :think:
Barst, ik bedenk me net dit! https://www.by-rutgers.nl/ gebruikt met succes Oase, steekschuim achter zijn speakers.
Karsten

24 mei 2016, 18:44

piet2401 schreef:Op zijn tijd luister ik ook naar Erich Kunzel & Cincinnati Pops Orchestra geldt dat ook als klassiek?
De Strauss Fest CD is favoriet.
Mmmmm :think:
Nu krijg ik toch wel een André Vieux-gevoel... :mrgreen:
Het is in ieder geval orkestrale muziek dus heb je een redelijk gedefinieerde klank en (hopelijk) natuurlijke akoestiek.
Bij pop en rock is alles mogelijk door de vele verschillende soorten apparatuur die muzikanten kunnen gebruiken. Daarnaast worden er door de opnametechnicus ook keuzes gemaakt om de klank te krijgen die men mooi vindt. Een beetje studio heeft een heel arsenaal aan microfoonvoorversterkers, compressoren, equalizers die allemaal hun specifieke klank hebben.
Dan komt de mastering waarbij de mastering engineer ook zo zijn eigen stempel drukt op de klank.

Het gaat er heel anders aan toe dan bij klassiek :violin: waar het vooral draait om natuurgetrouwheid.
Ik vergelijk luidsprekers daarom hoofdzakelijk dmv klassieke muziek. Pop en rock komen daarna aan bod om het sublaag en tophoog te beoordelen. :wink:
just.sounds schreef:Ik houd me vooral bezig met de zondagochtend-concerten (+spiegelzaal en licht op 4). Daarnaast vooral kleine ensembles die in eigen beheer opnemen en uitbrengen.
Daar ben ik een vaste luisteraar van. :wink:
Mijn 22AH673 (één van de beste tuners ooit gebouwd EN een Philips :dance: ) staat dan steevast aan, Boy! :D
Daarnaast kan ik erg genieten van de cd's van onze Janine; De opname van Schubert's strijkquintet in C is bijvoorbeeld een opname die het kaf van het koren scheidt als het om DAC's, versterkers maar vooral luidsprekers gaat. Pieter Wispelwey's "Roccoco" is dan weer genadeloos voor kleuring in het lage midden; Als de demping niet in orde is of de behuizing niet sterk genoeg dan hoor je het meteen. :mrgreen:
In mijn ouderlijk huis heb ik deze geplaatst: http://www.mfbfreaks.com/forum/download ... p?id=14578
Thuis heb ik naast de kudde Kef’s van alles tot mijn beschikking van kleine tweeweggers (Celestion DL4 series two, B&W DM302, 600, 610, 610, Missions, Wharfedale’s, Translators) tot vierweggers als de Translator Impact5. Maar natuurlijk heel veel Philipsen 8-) . Eén van de drie sets opgewaardeerde FB815's staat er eigenlijk altijd wel: http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=6237
Alles wordt hier opgewaardeerd (waar nodig) met betere demping, condensatoren of compleet nieuwe filters. :mrgreen:
Albert900

24 mei 2016, 19:20

just.sounds schreef:Mijn naam is Boy Griffioen en ik ben studiotechnicus en neem veel klassieke muziek op, met name voor radio 4. Daarnaast heb ik een eigen studio http://www.just-sounds.nl die ik deel met Eelco (Grimm) vandaar de link met dit draadje.
Interessant! Dan heb je ook veel te maken met de andere kant van de keten, de opname. Net even op jullie site gekeken, mooie collectie microfoons (andere "afwijking" van me) met die Schoeps en de vintage Neumanns.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Plaats reactie