RD40 Allegra

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

piet2401

20 apr 2015, 17:35

Pieker, pieker.............reken, reken.
1 ding zeker de Groundsound plates gaan daar niet inpassen.
Bijlagen
RD40 Allegra.JPG
Harry

20 apr 2015, 18:16

Wat zie ik daar dan voor een interessante tekening, ga je nieuwe kasten bouwen?
(maar hoe zit het dan met de tweede regel van deze post? :mrgreen: :mrgreen: )
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
piet2401

20 apr 2015, 18:42

Ik denk er over na Harry.
Maar is voor ver na de zomer vakantie, nog vele andere klussen te doen.
Nadeel van zo'n opzet is dat ik de Groundsound spullen in kasten moet gaan bouwen.
Wel leuke website gevonden voor mooie kastjes.
http://www.modu.it/pesantedeng.html
Nog maar eens paar avondjes voor gebruiken om het allemaal op een rijtje te krijgen.
Harry

20 apr 2015, 20:01

Wat zijn precies de (akoestische) voordelen van deze opzet boven de huidige kasten?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
piet2401

20 apr 2015, 20:50

Alles straalt nu dan recht naar de voorkant af dus minder moeite met plaatsen. Zijwoofers zorgen soms voor problemen.
Bij de RD zelf is de box daar straks lekker slank, komt de afbeelding van het "podium" ook ten goede.
Zal er ook heel veel minder pompeus uit zien. Voet afdruk ook wat kleiner, nu 40x 42cm.
esgigt

23 apr 2015, 15:42

Piet,

al een keer overwogen om voor de wooferopstelling een open opstelling (soort di-pool) met vernauwde spleet te gebruiken?

Kun je de woofer dwars plaatsen en de acoustische energie naar voren, via de vernauwde spleet, laten stralen.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

23 apr 2015, 19:34

Hey Piet;

Dat ziet er allemaal interessant uit en met die enkele woofer akoestisch wat gemakkelijker te integreren in de luisterruimte; De voorkant moet immers sowieso al vrij blijven bij opstelling. En nu er tóch één woofer in zit (en David kennelijk zit te slapen :roll: ) kop ik hem er maar in met een citaat van “di mei 28, 2013 5:21 pm”:
David schreef:Versnellingsopnemer erin, 537* eraan en gaan met die woofer!
Is dat een optie die je al hebt overwogen?

Groet;

Karsten
* Lees hier nu maar DHCP2 o.i.d. voor. :wink:
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401

24 apr 2015, 07:07

esgigt schreef:Piet,

al een keer overwogen om voor de wooferopstelling een open opstelling (soort di-pool) met vernauwde spleet te gebruiken?

Kun je de woofer dwars plaatsen en de acoustische energie naar voren, via de vernauwde spleet, laten stralen.
Ja daar heb ik over na gedacht. Een Ripol of in een W of U frame. Nadeel daarvan is een heel laag rendement. Veel meer versterker vermogen nodig als ik nu heb. Zelfs nafgedacht om een echte dipool te maken van ze te maken. Ook altijd problemen dan met plaatsing. Nog meer afhankelijk van zij en achter muren.
piet2401

24 apr 2015, 07:10

Karsten schreef:Hey Piet;

Dat ziet er allemaal interessant uit en met die enkele woofer akoestisch wat gemakkelijker te integreren in de luisterruimte; De voorkant moet immers sowieso al vrij blijven bij opstelling. En nu er tóch één woofer in zit (en David kennelijk zit te slapen :roll: ) kop ik hem er maar in met een citaat van “di mei 28, 2013 5:21 pm”:
David schreef:Versnellingsopnemer erin, 537* eraan en gaan met die woofer!
Is dat een optie die je al hebt overwogen?

Groet;

Karsten
* Lees hier nu maar DHCP2 o.i.d. voor. :wink:
Karsten ook daar heb ik aangedacht. Helaas blijft er dan ~1500 Euro aan Groundsound spul in de kast liggen........ :?
Denk dat dit met de spullen die ik nu heb de meest effieciente oplossing is.
Met de DSP is er best wel wat laag te kietelen uit de Morel woofer. Kan + 20dB liften als het moet :mrgreen: .
esgigt

24 apr 2015, 07:33

piet2401 schreef:
Ja daar heb ik over na gedacht. Een Ripol of in een W of U frame. Nadeel daarvan is een heel laag rendement. Veel meer versterker vermogen nodig als ik nu heb. Zelfs nagedacht om een echte dipool te maken van ze te maken. Ook altijd problemen dan met plaatsing. Nog meer afhankelijk van zij en achter muren.
Laag rendement... ja, maar je stuurt ze toch actief aan? Ben het met je eens als je zegt dat dat dan meer kost, maar een 300 a 500W module voor bass hoeft niet de bank te breken door BTL toe te passen in combinatie met class-d.

Echte dipool vind ik ook geen gelukkige constructie methode voor bass ook vanwege de akoustische kortsluiting die optreedt en de filtering die noodzakelijk is.

En over de MFB variant.... Ik begreep van Chris dat hij bezig is met een aparte module om icm eigen versterkers toch MFB toe te kunnen passen. Dan hoeven die mooie versterker modulen niet de kast in... Wellicht een overwegen waard?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
piet2401

24 apr 2015, 07:58

In principe zijn alle opties nog mogelijk.
Ook MFB, hoewel bij de vergelijk in "Zandvoort" de RD niet onderdeed voor de MFB van David.
Hebben ook nog even de tijd, we zullen zien waar het schipo strand.

Ondertussen wat extra schetjes gemaakt in de verloren minuten.
Ook meteen dan maar TV meubel aangepast :) .
Bijlagen
Box 2.JPG
Box 1.JPG
Karsten

24 apr 2015, 09:00

Hey Piet;
piet2401 schreef:Karsten ook daar heb ik aangedacht. Helaas blijft er dan ~1500 Euro aan Groundsound spul in de kast liggen........ :?
Denk dat dit met de spullen die ik nu heb de meest effieciente oplossing is.
Met de DSP is er best wel wat laag te kietelen uit de Morel woofer. Kan + 20dB liften als het moet :mrgreen: .
Ik ging er ook niet vanuit dat je alle elektronica overboord zou zetten maar zat uiteraard meer te denken in de richting van Edwin’s reactie:
esgigt schreef:En over de MFB variant.... Ik begreep van Chris dat hij bezig is met een aparte module om icm eigen versterkers toch MFB toe te kunnen passen. Dan hoeven die mooie versterker modulen niet de kast in... Wellicht een overwegen waard?
...De ADC, DSP en DAC’s hergebruiken, samen met de eindtrappen voor mid en hoog. Alleen voor de eindtrap van het laag gebruik je dan een (deels bestukte) DHCP of een MFB-eindtrap uit het modulaire systeem waar nu aan gewerkt wordt. Met de DSP kun je weliswaar liften en gladstrijken maar harmonische vervorming en impulsgedrag zijn er eigenlijk niet gemakkelijk mee te corrigeren. :?

Groet;

Karsten
piet2401

27 mei 2015, 13:06

Hoi Karsten,
in principe staat alles nog open.In 50 liter kwamen mijn woofers maar heel weinig tekort op het 12"geweld van Jan zijn 12" MFB. We houden dus nog alles open.

Kwam in mijn middag pause hier uit http://www.armonialoudspeakers.com/eng/prodotti.htm
Die T80 units, 1800- 22.000 Hz schijnen voor ~700 Euro naar Holland verschipt te kunnen worden........
Daar gaat mijn bloed wel sneller van stromen :D 8)
Nu nog wat meer gegevens van ze zien te krijgen, de website geeft niet zo veel uitsluitsel.
Zag wel dat die mooie dingen ook 1e orde gefilterd worden.
Ohhhh............
Karsten

27 mei 2015, 15:34

Hey Piet;

Dat ziet er inderdaad goed uit! :D
Vooral het feit dat de folie niet gespannen is maar geplooid is gunstig i.v.m. veroudering e.d.
De techniek doet me denken aan de J.E.T-tweeters van Elac.
De website lijkt echter niet bijgewerkt te zijn sinds 2010; Zouden ze nog wel bestaan? :?

Groet;

Karsten
David
Contacteer:

27 mei 2015, 17:06

MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Plaats reactie