Cassette & DVD rek zelf maken met IKEA

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Quadboy
Contacteer:

08 aug 2014, 16:13

Kan ze nooit vinden die rekjes voor mijn verzameling doosjes met bandjes en DVD's. Zie ik bij de IKEA Duiven zo een zelf-in-elkaar-zet-kast in vuurhout of zoiets. Geschaafd hout met gaatjes voor de planken en toebehoor, kent u wel voor die vriendenprijs van €9,95. Nu heb ik zelf geen auto dus moet ik een beetje improviseren, om de prijs laag te houden. Met de sportfiets heb je het thuis (Velp) in 45 minuten lopen.
Fiets is de ideale kar voor de kasten van IKEA
Fiets is de ideale kar voor de kasten van IKEA
De set bevat 4 leggers bestaande uit 3 plankjes (dus 12 stuks) van 75cm elk, daarnaast 4 lange plankjes van 174 cm, allen 9cm breed en 1cm dik. Grote schroeven zitten er bij en wat haakse beugels. Niet te vergeten een kruisspan-beugel om het geheel in vorm (rechthoekig) te houden.

Wat kan je hiermee ?

Mijn keuze was simpel, maak 1 kast voor cassette doosjes en 1 kast voor DVD's uit deze delen.

Cassette doosjes rek:
Gebruik 2 lange latten als zij-delen en 9 latten voor de horizontale leggers. Houd rekening met de afstand (hoogte) tussen de leggers zodat je doosjes er makkelijk in en uit kunnen. Spijker de latten vast met 4 spijkers per lat. Hou het simpel, kan je later altijd nog weer loshalen en wijzigingen aanbrengen. Bevestig de kruis-span-beugel op het onderste gedeelte van het rek. De afstand tussen de voorgeboorde gaten in de lange latten zijn ideaal voor maken van schapjes. Past precies een cassette doosje tussen.

DVD doosjes rek:
Gebruik 2 lange latten en zaag de resterende 3 latten in wederom drie delen van 24,8 cm elk. Gebruik twee DVD doosjes om de tussen maten (hoogte) goed strak te krijgen zodat je ze er later in moet drukken. Dit laatste vindt ik bij DVD doosjes erg prettig. Vallen ze er niet uit als de kast een buiteling zou maken. Spijker de latjes vast met wederom 4 spijkers per lat. Je hebt dan een DVD rek van 8 vakken waar 16 DVD's elk in kunnen (128 stuks). Natuurlijk kan je dikkere DVD boxen met meerdere DVD's er nu ook gewoon in kwijt.

Bevestig eventueel je 2 zelfgemaakte rekjes aan elkaar of plaats ze ergens waar ze ieder goed passen. Schilderen kan natuurlijk ook, al hoewel ik dat afraad.

Mijn 2 houten IKEA rekjes zien er dan zo uit, zie foto. Prijs €9,95 verkrijgbaar bij IKEA Duiven als DIY kast.
Het witte rek ernaast (links) is ook zelfbouw en eveneens verkrijgbaar bij de IKEA als wasmanden rek (Antonius) voor €8,00 per stuk, stapelbaar. Je kunt het metalen frame op maat zagen (diepte) en voorzien van hardboard plankjes. Stevig en tevens mooi in wit.
Zelfbouw rekjes en kasten van IKEA maar dan anders
Zelfbouw rekjes en kasten van IKEA maar dan anders
Veel plezier met het maken van dergelijke rekjes.
Laatst gewijzigd door Quadboy op 10 aug 2014, 13:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Raicho
Contacteer:

08 aug 2014, 16:22

Creatief met Ikea! Het leuke van die voordelige spullen van Ikea is dat je zonder grote financiële risico's allerlei alternatieve toepassingen voor kunt bedenken én uitvoeren.

Aan deze had ik nog niet gedacht, wel staat hier de bekende Expedit (niet meer te koop - vervangen door Kallax met dunnere randen) die ik licht heb aangepast om er de apparatuur in kwijt te kunnen.

Grtz,

Mark V.
TheDutchOwner

08 aug 2014, 16:25

Hier staat ook een Expedit, 4 vakken. Niet aangepast, maar tweedehands gekocht voor 'n tientje om LPs en LDs in kwijt te kunnen.
Quadboy
Contacteer:

08 aug 2014, 16:36

Mijn N5846 zit ook in het Antonius rek (links), momenteel even niet. Loopwerk is uitgebouwd en sinds 25 juli bij Thomas van MFBFreak.com in revisie. D.w.z. de twee bruin gekleurde tandwieltjes worden vakkundig vervangen. Ik zie dus uit naar de dag dat hij het loopwerk weer langs brengt. Zit bij de prijs in, heb ik mij laten vertellen. Ha ha.
Loopwerk N5846 in revisie bij MFBFreaks.com
Loopwerk N5846 in revisie bij MFBFreaks.com
Laatst gewijzigd door Quadboy op 08 aug 2014, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
JanJ

08 aug 2014, 16:38

Leuk bedacht, zeg!
Quadboy
Contacteer:

08 aug 2014, 18:58

Bedankt, vindt het natuurlijk zelf ook leuk. Ben alleen niet zo handig met tandwielen en loopwerken reviseren. Soms gaat het makkelijk zoals b.v. met een N2521. Die heb ik voorzien van een Sony wiskop en (dikkere) capstan aandrukrol. Goed te doen. Loopt ook mooi gelijk en geluid perfect. Met de N5846 is dat geheel anders. Hier is de wijze waarop tandwielen zijn gebruikt een onderdeel van de service politiek van Philips. Zoiets als Apple met iOS doet denk ik. Na een aantal jaren brokkelen de bruine tandwielen af en is het deck rijp voor de sloop of moet worden gereviseerd (geupdate). Zonder vervangende tandwielen zal het niet meer spoelen en indexen kunnen zoeken of plaatsen. Vervelend.
N5846 Deck na ontmanteling en Loopwerk demontage
N5846 Deck na ontmanteling en Loopwerk demontage
Harrie
Contacteer:

08 aug 2014, 21:06

mooie kastjes en zeer betaalbaar op deze manier.

ik heb een bestaande ( goedkope ) boekenkast op maat gemaakt, daar moeten nog 2 schappen bij in,
dan is het helemaal naar m'n zin.
grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
movieman

08 aug 2014, 22:30

Kijk wel uit met vloerbedekking die kan namelijk behoorlijk statisch geladen zijn en dat vinden sommige IC's helemaal niet leuk! Leg er altijd een stukje spaanplaat, MDF of zo onder!

Ik knutsel ook graag met Ikea-meubels, kosten in verhouding niks dus als je iets sloopt, doet dat geen pijn in de beurs en je kunt zelfs losse onderdelen krijgen die redelijk betaalbaar zijn.

In de boekenhoek vind je vaak veel mooiere (lees: grotere) DVD-meubels dan op de audioafdeling... Als je plankjes te weinig zou hebben, kun je die meestal voor tussen de 5 en 10 euro bijbestellen...
Quadboy
Contacteer:

09 aug 2014, 13:13

IKEA, grandioos bedrijf is dat. Vooral die goedkope tafel platen zijn een uitkomst voor de knutselaar. Lichtgewicht, vaak binnenin met honingraat hout structtur voorzien en waarschijnlijk voor 70% lucht of schuim, daaroverheen een plastic coating of lak in diverse kleuren of design. Sterk en je kan het gewoon schroeven.
Plaats reactie