Cassettevergelijkings topic?!

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
TheDutchOwner

25 jun 2014, 19:52

Ja, dat lees je goed :mrgreen:
Ik heb een stukje audio van Dominic Glynn's Doctor Who Gallifrey One nummer op 7 verschillende bandjes opgenomen.
Ze zijn opgenomen met mijn NAD 6100 cassettedeck, zonder Dolby en de piek bij +5.
De "Fine Bias" staat op -1 en uiteraard is de Tape Type selector gebruikt zoals het hoort.
De bandjes zijn:
A. TDK SA90 1994-1997
B. TDK A60 1988-1989 (Goedkoop bandje, voornamelijk voor spraak, minder dan de TDK D cassettes)
C. Memorex Chromium Dioxide 90 1976-1981 (Precies jaar onbekend, klonk in mijn andere decks zéér slecht)
D. BASF Chrome Extra II 90 1988-1989
E. BBC "Afgedankte" Gesproken Boek Bandje, 90 minuten (9 pence van TapeLine UK, goedkoop bandje voornamelijk voor spraak)
F. Maxell XL-II Epitaxial 60 1985-1986
G. Sony HF90 1990-1992
Op Vintagecassettes.com kun je de foto's van de desbetreffende bandjes vinden.
De samples kun je in deze DropBox map vinden.
Alle samples zijn aangegeven als Sample1, Sample2, ect.
Het gebruikte stukje audio, gehaald uit een 320Kb/s MP3tje heet "Master".
Als je dus bijvoorbeeld denkt dat Sample1 de Sony HF90 is, typ je dan gewoon 1-G in je reactie (overzichtelijker).
Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn, en tot hoever ze kloppen. Kan wel dit zeggen: Het is niet makkelijk! :wink:
Will
Contacteer:

25 jun 2014, 21:09

Heb je voor elk bandje de bias apart afgeregeld op dat bandje en daarna opgenomen?
Of heb je ze allemaal met dezelfde bias-afregeling opgenomen?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
TheDutchOwner

25 jun 2014, 21:11

Zelfde fine bias instelling, maar een erg groot verschil maakt het in principe niet.
Maar de tape type (Type I en II) is wel juist ingesteld.
Harry

25 jun 2014, 22:03

Interessant, maar die vergelijking telt dan toch alleen voor je NAD deck? De instellingen bij andere decks kunnen best anders zijn wat de geluidskwaliteit kan beïnvloeden. Zo heeft mijn oude Dual deck een keuzeknop voor voor 6 tape-soorten, twee soorten Fe (Europees en Japans type noemt Dual het), idem twee soorten Cr en verder FeCr en Me. Soorten cassettes kun je m.i. alleen volledig vergelijken als het deck echt volledig op die diverse tapes kan worden ingeregeld. Kan dat met jouw NAD?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
TheDutchOwner

25 jun 2014, 22:06

Ja, dat is dus de tape type selector. Type I is Ferro, Type II is Chrome, Type IV is Metal. Type III is FerroChrome maar dat is nooit een success geweest met de opkomst van Metal.
Quadboy
Contacteer:

08 aug 2014, 23:19

Leuke test. Heb zelf een Sony TC-K711S met Dolby B t/m S gereviseerd, loopwerk was stuk. Bijzonder bij dit deck is naast de gemotoriseerde lade de mooie inregel methode voor diverse bandsoorten. Een calibratie toon wordt opgenomen en via de aparte opname/weergave koppen kan je de feedback loop controleren voor zowel BIAS als het opname niveau. Dat werkt zeer mooi en eenvoudig. Je stelt een opname niveau in b.v. +5 db en start de calibratie. Door de BIAS regelaar te draaien kan je via 1 van twee led meters zien dat het opgenomen signaal sterk varieert t.o.v. het origineel. Alleen bij een gelijke waarde is de BIAS optimaal. Dat geld ook voor de opname niveau calibratie. Een aparte draaiknop naast de grotere op ieder deck voorkomende Master instel potentiometer. Ook hier weer een aparte ledbalk die aangeeft of de input gelijk is aan de output. Heb je beide led meters in de middelste stand gecalibreerd (beinvloeden immers elkaar) is de tape optimaal ingeregeld. Feitelijk heb je dan in 30 seconden kunnen doen wat techneuten in een werkplaats met een oscilloscoop doen als ze je deck inregelen op een bepaalde bandsoort. Echt mooi dus om een onbekend merk normaal (FERRO) bandje hiermee te gebruiken. Bij CHROME of METAL is er dan al helemaal geen verschil meer hoorbaar tussen origineel en band. Verwend raak je dan en je probeert goedkopere bandjes te gebruiken met hogere uitsturing. Is natuurlijk niet slim. UX-S of XL-II & XL-II-S naast de SA-X en SA-XS etc. zijn de betere keuzes. Daar heb ik dan ook de meesten van. METAL heb ik eigenlijk nooit gehad op 1 na en die heb ik zelf verkloot omdat ik wilde weten waarom SONY de METAL-XR tapes had ge-sealed (geen schroefjes). Bandje gebroken en dan kan je hem niet meer repareren omdat hij dicht geplakt zit (uit 1 stuk). Vervelend. Vooral de weergave op andere decks zoals de N2521 of de N5846 is fenomenaal en je moet dan bij de opname niet meer gebruiken dan Dolby B. Kan iedereen aanraden zo een deck te kopen of te reviseren als iemand het nog kwijt wil. Je maakt er echt perfecte bandjes mee. 8)

Hier een foto.
Sony TC-K711S Drie koppen deck met Dolby S
Sony TC-K711S Drie koppen deck met Dolby S
Laatst gewijzigd door Quadboy op 09 aug 2014, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
TheDutchOwner

09 aug 2014, 01:16

Ik heb zelf ook een Sony TC-KE500S die hetzelfde doet. Nooit onder de indruk geweest van dat ding, maar het was ook goedkope rommel kwaliteit (meeste inhoud van het apparaat was lucht). De NAD 6100 is gewoon een van de beste decks, period. De mix van Tandberg's DynEQ en Dolby's HX PRO is fenomenaal goed, waar alle bandjes gewoon goed op klinken, zelfs kwalitatief mindere bandjes. Enige moeite met die dingen zijn de zeldzaamheid, je vindt ze bijna nooit. Ik heb geluk gehad dat een Duitse audio vriend (en NAD fanatic) mij een NAD 6100 had gegeven, en dat is nu ook echt m'n record deck. De enige NAD deck die beter is, is de 6300, de 6100 met 3 koppen.
Quadboy
Contacteer:

09 aug 2014, 13:40

NAD vindt ook wel mooi om te zien. Strakke vormgeving en minimalistische knoppen. Spartaans bijna. Op marktplaats.nl zie ik nu nog steeds decks voor relatief weinig staan. Repareer je ook andere decks of alleen NAD's ? Ik hoop altijd dat een werkplaats mijn deck of machine geen rommel vindt. Hoeven ze er van mij ook niet aan te beginnen. Figuurlijk gesproken natuurlijk. Ben blij dat Thomas daarom de werkzaamheden niet uitbesteed bij Sony. :oops:
movieman

09 aug 2014, 15:34

Er is maar één goede combinatie: Revox H1 met een TDK MA-XG bandje. De nieuwprijzen waren 3.000,- resp. 40,- gulden in 1990.
esgigt

09 aug 2014, 22:16

Ik gebruikte hoofdzakelijk TDK-SA of ijzer... wel op een Nakamichi 581, niet op het niveau van de Revox H1, maar dat lag echt buiten budget. 8)

Mits goed afgeregeld op de band.. dat was een deel van het eieren-eten, en goed opgenomen (niet te ver in het rood) waren de opnamen bijna even goed als het origineel. Speelde wel de meeste andere cassette-spelers compleet weg.
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Quadboy
Contacteer:

10 aug 2014, 14:58

REVOX, staat op mijn verlanglijstje. Zie al weer regelmatig mensen op marktplaats hun juweeltjes wegdoen. Kleine mankementen, dat wel. Heb ooit zo een cassette deck (B710 MK 2) in actie gezien. Aleen al het LOGIC CONTROL bandloop en spoel systeem is ongelooflijk. Bij eind en begin van de tape spoelt het deck langzamer om vooral de tape niet te beschadigen. Hij trekt dus niet op het eind met een heftige ruk aan de tape om dan, omdat het niet verder kan, te stoppen (bekend van de magno control bij Philips. Alles rustig en met elektronisch beleid. Zeer mooi. De LCD versie van dit deck is nog mooier.
Plaats reactie