RD40 Ultimo MKII

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

piet2401

20 apr 2014, 14:40

Zo project van start.
De boxen zijn gestript van hun speakers.
De AD21602's via MP te koop en de Dynaudio's in de OKwax en de vergane schuimstof in de poolventilatie verwijderd.
Zijn flinke gaten in die woofers. :shock: Gaan we mooi een stukje polyester watten over plakken.
Ook al weer div. simulaties losgelaten in Boxsim.
Nieuw project bied meteen de mogelijkheid wat te fine tunen en te perfectioneren.
De Morel woofers lopen nu in een wat te grote behuizing, worden ze wat trager van.
Nu maar optimaal in gaan zetten in de 60 liters die ze nodig hebben voor een Q van 0,7.
De Dynaudio's gaan in een behuizing van ~20 liter om ook een Q van 0,7 te bereiken.
De RD40 zal het in zijn vertrouwde behuizing van ~ 10-15 liter moeten gaan doen.
Hij hoeft niet meer zo laag te kunnen, lijkt dat nu ~700Hz zijn laagste frequentie zal gaan zijn.
Waar ik eerst de 17XL's onder en boven de RD had gedacht ben ik nu maar gegaan voor er naast.
Zo blijft de box wat vrouwvriendelijk laag, ~110-120cm anders was hij richting de 150cm gegaan. :shock:
Afmetingen gaan nu ongeveer 110 Hoog x 37 Breed x 40 Diep zijn.
In Boxsim ziet het er dan ook zeer goed uit.
Bijlagen
IMG_6334_DxO_800x533.jpg
Knipsel.PNG
esgigt

20 apr 2014, 15:31

piet2401 schreef:Zijn flinke gaten in die woofers.
Ja, ook de reden dat die Dynaudio's zo'n mooi transient-gedrag vertonen 8)

Voor de midden/laag functie is een Q van 0,7 inderdaad de perfecte keuze. Vergeet niet om de inhoud van de luidsprekers zelf mee te berekenen.. het is niet veel, maar scheelt wel. Misschien een tip om in deze toepassing de resonantie-piek van de 17XL's ook te compenseren... het maakt de werking van het filter NET dat beetje mooier 8)

Heeft het nog een speciale reden, dat je 2 17XL's per box toepast?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
piet2401

20 apr 2014, 15:46

esgigt schreef:
Heeft het nog een speciale reden, dat je 2 17XL's per box toepast?
Nou eerste gedachte was er een boven en een onder de RD40 te gebruiken, maar na oa overleg met de Bovenmeester zou een erboven genoeg moeten zijn. Dan nog steeds een flink hoge box, ernaast is dan om de hoogte te beperken wat netter. Heb er toch 4 dus dan ook gelijk maar 2 per box. Zo blijven ze altijd in hun meest ideale werk gebied, zelfde als met de 2 Morel woofers per box. De Groundsound versterkers zullen er geen probleem mee hebben.
David
Contacteer:

20 apr 2014, 16:06

Ik zou er geen twee per box in zetten, je krijgt dan altijd wat dipool en richt effect. En de vraag is dan of het dezelfde kant op kijkt als de RD40....

Anders heb je plaats afhankelijk laag, mid EN hoog, beetje kermis achtig geheel vrees ik.

Groet,
David
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Karsten

20 apr 2014, 16:14

Hey Piet;

Interressant!
Hoe lang hebben de MkI’s nu eigenlijk geleefd? :mrgreen:
piet2401 schreef:…de Dynaudio's in de Okwax…
Alleen blingbling of heeft dat nog invloed op het geluid of op de eigenschappen van het conusmateriaal?
Moet ook wel; Met die grote spreekspoel is er heel wat te beluchten. :wink:
piet2401 schreef:De Morel woofers lopen nu in een wat te grote behuizing, worden ze wat trager van.
Nu maar optimaal in gaan zetten in de 60 liters die ze nodig hebben voor een Q van 0,7.
Mooi! Ik ben bij mijn zelfbouwers indertijd bewust van het ideaal afgeweken en gemikt op 0,5. In de flat waar ik toen woonde was vrije opstelling niet echt mogelijk en dan is het wat vroeger afvallen in het laag wel positief: Kunnen ze met de rug tegen de muur staan zonder dat ze te dik gaan klinken. Door de afstanden van de bassectie tot achterwand, vloer en zijwand verschillend te nemen heb je drie stappen van +3dB om de zaak recht te trekken. Bij mijn (inmiddels tien jaar oude) zelfbouwers is dat dus 30cm van de achterwand, 60cm van de vloer en een meter uit de zijwand. Helaas kunnen ze nu zo niet meer staan :( dus heb ik nu het plan om van drie- naar drieëneenhalf-weg te gaan. Dan moet wel het hele filter op de schop:
- Mid/hoog verzwakken i.v.m. de aansluiting op één in plaats van twee AL170’s
- Bassectie van het filter geheel vernieuwen om één woofer ergens rond de 250Hz. zacht af te filteren.
Wellicht is het iets voor komende winter want filters bouwen kan gewoon op de knutseltafel. :wink:
Nu staan er een paar Translator Impact 5 te smeken om een opkapbeurt (klinken erg goed maar de kasten?… :roll: )
viewtopic.php?f=1&t=4190&start=3180#p100651
piet2401 schreef:De Dynaudio's gaan in een behuizing van ~20 liter om ook een Q van 0,7 te bereiken.
Waar ga je ze crossen dan? Op de frequentie van de bafflestep? Dicht bij de Fc in dat volume?
piet2401 schreef:Waar ik eerst de 17XL's onder en boven de RD had gedacht ben ik nu maar gegaan voor er naast.
Met 700Hz. als overgangsfrequentie moet je ze ook niet al te ver uit elkaar hebben zitten hoor; Een halve golflengte is toch wel de grens, zou ik zeggen. :?

Succes met de bouw!

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
piet2401

20 apr 2014, 23:56

@ David, denk dat het wel meevalt.
Plaats gevoelig zijn ze nu ook al, dat wist ik al voor ik aan de RD MKI begon. Maar dat moet met de DSP wel aardig goed te maken zijn. Kan daar speakers virtueel naar voren of achter verplaatsen. Is juist de bedoeling die onderste regionen die de RD niet met genoeg punch weergeeft wat te boosten. Dat zal vast wel lukken met deze Dynaudio’s. Kost wat meer inregel tijd, dat wel. Het is wel hobbie :D.

@ Karsten, is geen blingbling maar juist voeding voor al het kunststof, voor de conus niet zo van belang maar vooral dan voor de rubber surround. Die varen er wel bij.
De RD’s MKI hadden zo hun problemen, niet zo bij mij thuis, meer in wat grotere ruimten. Dat gaat nu verbetert worden door toevoegen van de midwoofers. Profiteren ze dan ook in huis wel van.

Jij ook lekker bezig lees ik zo, zelfbouw is gewoon echte fun. Niets kan zelfbouw verslaan, al is het maar de fun. :)

In die 20 liters is de Fc iets rond de 55Hz, zie Boxsim simulatie. Ik ga ze crossen op iets van 100Hz. Omdat ze niet symmetrisch op de baffle zitten zal de baffle step niet zo’n grote invloed hebben. Aan een kant zien ze iets van ~7cm aan de andere kant iets van 15cm. Er komt dus ook een linker en rechter box. Ze komen dus ~op de halve golflengte van elkaar te zitten………….
Owja ook T&A heeft iets met deze opstelling.
Bijlagen
Knipsel T&A_428x600.jpg
piet2401

21 apr 2014, 12:03

Nog even terugkomen op de ongerustheid over al die verschillende speakers die een stuk moeten weergeven en het feit dat de RD een line array is en de speakers overal verspreid zitten. De belangrijkste weergevers , de midwoofers en de RD zitten wel gewoon op de front baffle, woofers zitten aan de zijkanten.
Je zou je kunnen afvragen of de integratie van de RD (line array) met een normale woofer/midwoofer (puntbron) wel zou kunnen. Dat gaat probleemloos want de RD40 gaat beneden de ~1 Khz zich ook steeds meer als een normale puntbron gedragen. Rond de 800Hz en daar beneden is hij dat zelfs. Dus in de overnamegebieden 100Hz (tussen woofers en midwoofers) en 700Hz (midwoofers en RD40) heb je gewoon met 3 puntbronnen te maken. Waarbij onder de 250 Hz alles al als een bol wordt weergegeven, daarboven gaat de boel steeds meer over naar meer puntbron.
Bij de T&A is dat zelfs meer een cilinder zeggen ze..... wel op wat afstand luisteren, dichtbij luisteren zal er meer een brij van maken en/of de boel uit zijn verband trekken.

Verschillende looptijden tussen de drivers kun je in de DSP compenseren en zie je ook makkelijk terug in je frequentie karakteristiek als je die meet. Op de overname frequenties zie je dan een dip omdat de boel effe uit fase is.
Natuurlijk stel ik alles in op mijn kamer daar luister ik ook, maar ik weet ondertussen dat alleen laag en laagmidden wat correctie nodig hebben in grotere ruimten. Dus effe meeting doen in de zaal en compenseren met de DSP.
Daar heeft het de laatste MFB meeting aan geschort, het laagste laag, onder de 80Hz stond zo'n 6dB te hard.

Maar ik heb nog wel even de tijd om alles perfect te krijgen ...............meeting in 2015.
Karsten

21 apr 2014, 13:03

Hey Piet;

Okwax:
piet2401 schreef:Karsten, is geen blingbling maar juist voeding voor al het kunststof, voor de conus niet zo van belang maar vooral dan voor de rubber surround. Die varen er wel bij.
Goede tip, daar kan ik wel wat mee! :)
piet2401 schreef:De RD’s MKI hadden zo hun problemen, niet zo bij mij thuis, meer in wat grotere ruimten. Dat gaat nu verbeterd worden door toevoegen van de midwoofers.
Dat heeft waarschijnlijk te maken met de overgang van omnidirectionele afstraling naar lijnbron. De room-mode van de ruimte is voor beide afstraaltypen verschillend en dus heeft het volume van de ruimte vermoedelijk een grotere invloed op de frequentiekarakteristiek dan bij conventionelere systemen. :?
piet2401 schreef:Jij ook lekker bezig lees ik zo, zelfbouw is gewoon echte fun.
Ik heb deze verslaving al sinds 1982: Ontwerpen, bouwen, modificeren, upgraden en vooral veel vergelijken; Naast mijn 6.1-opstelling staan er altijd twee sets naast elkaar op een aparte testversterker en ligt er een derde set open. :mrgreen:

Over de midwoofers:
piet2401 schreef:…Omdat ze niet symmetrisch op de baffle zitten zal de baffle step niet zo’n grote invloed hebben. Aan een kant zien ze iets van ~7cm…
Klopt
piet2401 schreef:…aan de andere kant iets van 15cm.
Klopt bijna; Akoestisch “zien” de XL’s 15cm klankbord met daarin een sleuf van een meter met een bepaalde diepte (en oppervlakte), daarin een folie met een bepaalde compliantie en een luchtvolume daarachter. Die combinatie heeft ook een bepaalde afstemming. Als je ergens tussen de 200 en 400 Hz. een piek en/of dip gaat zien dan kan het dus best zo zijn dat je de demping achter de magnetostaat moet aanpassen (ook al is die gecrossed op 700Hz.).
Over de magnetostaat gesproken; Dat is ook een potentiele resonator op zichzelf: Met een dikte van ongeveer 4cm(?) en twee open uiteinden zal er ergens in de buurt van 1500-2000Hz wel een piek(je) zichtbaar zijn in de frequentiecurve.
piet2401 schreef:Er komt dus ook een linker en rechter box. Ze komen dus ~op de halve golflengte van elkaar te zitten…
Ah, mooi onmindirectioneel tot de cross met de magnetostaat.
piet2401 schreef:Maar ik heb nog wel even de tijd om alles perfect te krijgen ...............meeting in 2015.
Dat duurt wel lang zeg… :roll: :mrgreen:

Ik volg jouw project met interesse!

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
esgigt

21 apr 2014, 17:02

piet2401 schreef:In die 20 liters is de Fc iets rond de 55Hz, zie Boxsim simulatie. Ik ga ze crossen op iets van 100Hz.
:?
jij crosst natuurlijk actief, dat onderdrukt de effecten wel grotendeels, maar niet alles...
piet2401

02 mei 2014, 18:26

Eerste krabbels zijn gemaakt.
Nu verder uit werken.

Blijft op zijn kop wat ik ook doe..........
Bijlagen
RD40MKII.jpg
esgigt

05 mei 2014, 02:19

piet2401 schreef:Blijft op zijn kop wat ik ook doe..........
Zolang je hem in het echt maar goed kunt neerzetten...

Komt het acoustische centrum tussen de twee W17XL's op de goede hoogte uit? Ik zie ook dat hij iets naar boven straalt ... :?
bas philips

05 mei 2014, 23:37

Ik ben benieuwd Piet, mk1 klonk echt heel erg goed ik hoop dat mk2 perfect wordt .
AD1256/m8 :D
80 liter bassreflex :dance:
geen filter :clap:
piet2401

01 jun 2014, 15:04

Zo we zijn er uit, plan is gemaakt hoe en wat te doen.
Ook nog effe wat in Boxsim gespeeld.
Mooi te zien dat we een linker en rechter box gaan maken en dat een line array aan de boven en onderkant flink bundelt.
Nu de tijd nog.
Bijlagen
RD40II freq curve.PNG
RD40II afstraal gedrag.PNG
esgigt

01 jun 2014, 15:30

Piet,

Is het een idee om een heel klein zuig-circuitje op ongeveer 14Khz toe te voegen? ca. -3db vangt die piek heel erg mooi weg...
David
Contacteer:

01 jun 2014, 16:15

Heb ik ook gedaan met de DSM25FFL, zuigkring erop en idd heel mooi de piek weg.

Anders is het wel tetterend hoog (sommigen noemen het 'fris', maar ik vind het te veel).
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Plaats reactie