Denon PMA-701...No power

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ruben

29 mar 2014, 14:26

Gents,

Ik ben aan het hobbyen met een in mijn ogen hele mooie Denon PMA-701 welke problemen heeft met POWER-up. De problematiek heeft te maken met het niet inschakelen van het luidsprekerrelais en het zeer zwak branden van de power lamp (Staat ook <1 V over)

Beide trafo's als aparte voeding per kanaal (gescheiden linker en rechter eindtrap) werken en er staat ca 50 v= voeding op de ingang van de eindtrappen dus die worden wel gevoed.

Er is een secundair circuit lijkt het die het luidsprekerelais en bv het ON lampje voeden maar daar staat te weinig spanning op. (Het relais is overigens zeker nog heel (getest)).

Mijn vermoeden is dat de torren die in dit secundaire circuit zitten kaduuk zijn. Ik heb de drie eruit gehaald en van twee is de HFe zeer laag, nog net (niet) aan de onderkant van de fabrikant specs... , van de c1345 is deze ver onder de helft. (54)

Het is m.i. goed mogelijk dat deze torren niet meer voldoende versterken en derhalve de amp niet (volledig) inschakelt Is dat een plausibele verklaring? :mrgreen:

Het betreft 3 torren :

2SC1345 Z.F -1 Kan ik helemaal niet vinden
2SC1735 72D Vervanger 2SD667 (Maar deze is dus volgens mij (altijd?) in combinatie met een andere tor:2SB647)
2SC1775 F Is volgens mij nog verkrijgbaar
Torretjes.jpg
Torren
Niet al deze torren zijn nog verkrijgbaar (Ik heb uiteraard weer geen SM kunnen vinden van deze amp) maar kan ik zomaar de vervangers aanschaffen. Voor een aantal staat dat deze in combinatie worden gebruikt met andere maar dat is hier volgens mij niet het geval.

De paar kleinere Elco's op de voedingsprint lijken nog goed. Omdat er wel 50V op de eindtrappen staat ga ik er vooralsnog van uit dat de voedigselco's het probleem niet vormen (4 * 10000uF/50V)

Oh ja. Deze versterker heeft een aparte Pre-out, als ik deze op een MFB speaker aansluit hoor ik wel geluid, zwaar vervormd, dat wel, maar kan m.i. ook met een gebrek aan voeding te maken hebben.

Any suggestions. Kan ik de vervangers gewoon bestellen of heeft een forumlid toevallig nog liggen? :?: :roll:

Groet,

Ruben
Laatst gewijzigd door Ruben op 29 mar 2014, 21:38, 5 keer totaal gewijzigd.
En ja hoor... het volgende MFB slachtoffer.....
movieman

29 mar 2014, 18:28

Bij ASWO (doorklikken naar particulieren) krijg je die transistoren en anders ff het tabellenboek raadplegen voor eventueel BC-vervangers... Geen idee wat er aan de hand is, je moet inderdaad bij de voeding beginnen te meten en kijken waar het mis gaat... Zonder schema is dat niet zo eenvoudig. Je kunt ook eens op Ebay kijken, daar is het spul veel goedkoper...
Ruben

22 apr 2014, 08:49

Allen,

Na uitermate weinig beschikbare (hobby) tijd de laatste weken ben ik weer eens aan het hobbyen met de Denon. Het is gelukt (tegen betaling) een service manual te bemachtigen wat toch onontbeerlijk is wil je tot betrouwbare meetresultaten komen. Na veelvuldig testen en meten kwam ik tot de volgende ontdekking. (Deze amp is goed ziek volgens mij.....)

-Op de voorversterker is een m.i. obscuur circuitje dat zowel vanuit de opamps wordt gevoed als vanuit een secundaire
transformer die ook het protection circuit voedt, op dit circuitje waren D5 en TR13, 14 en 15 doorgebrand.
-Wanneer ik de power supply tussen op en pre-amp onderbrak trad de op amp direct in protection mode
- Eindtorren doorgemeten, deze lijken OK als ik ze met de multimeter doormeet maar als ik de spanning op de ECB meet
staat hier in alle gevallen 53V DC over (Is uiteraard ook de reden van in prot .mode springen, dit cvoltage staat ook
direct op de speakeruitgangen :shock:
- Volgens de SM moet de uitgangsspanning van de voedingstrafo van de pre-amp 6 en 23V AC bedragen. Dit blijkt
effectief 5 en 53 V te zijn :shock:

Een aantal vragen : :?:

- Indien je eindtorren doormeet en deze zijn volgens PNP/PNP in de juiste richting gesperd/open volgens de multimeter
kunnen deze dan toch defect zijn (Kan HFE n(nog) niet meten, gereedschap is onderweg)
- Wanneer je op alle (ECB) uitgangen van eindtorren de voedingsspanning meet, kan je dan met zekerheid zeggen dat
deze torren naar de eeuwige jeachtvelden vertrokken zijn.
- Is het mogelijk dat trafo's (Indien defect) een hogere uitgangspanning leveren. Ik kan me voorstelle ndat indien intern
een verbinding ontstaat in de secundaire spoel en de verhouding van primair/secundair wijzigt ook de uitgangspanning
wijzigt.

Nog een vraag. In de SM wordt ook aangegeven dat de idle current paralel gemeten moet worden over de zekeringen maar dat verbaast me. Stroomverbruik meten doe je toch IN de stroomkring of wordt gesuggereerd dat de zekering tgedurende deze meting verwijderd moet worden?
postPMA701.jpg
SM info
m.vr.gr.

Ruben
Ruben

24 apr 2014, 20:49

:shock:

Zoeken zoeken, eindtorren doorgemeten en deze laten gewoon 54 V door ongeacht de pool. Nieuwe besteld, geplaatst en inderdaad... de amp springt niet meer in prot. mode omdat de offset blijkbaar binnen de marge valt maar : Zet nog steeds 55 Volt op de speakeruitgangen.. :?: :?: :oops: :cry: :twisted: :shock: . daar ga ik echt geen driver op aansluiten..... Iemand enig idee wat dat kan veroorzaken..

ik snap er niets meer van (Overigens. Versterker heeft ook pre-out en main in... op de main in staatook gewoon 16V.... i'm lost...)Ik geef niet op. al moeten alle componenten vervangen worden :wink:

grtz,

Ruben
4000ds devil

27 apr 2014, 11:17

Ik lees jouw verhaal en heb gister bij mijn Akai versterker de volle poelle op de speakers gehad, de conussen gingen als een gek te keer en BEIDE luisprekers overleden ....... :? . Hier zit zo'n stk plak in. Zo maar opeens tijdens het luisteren naar muziek, je schrikt je kapot.
Ruben

27 apr 2014, 12:37

Ik kan me dat goed voorstellen.. dat kapotschrikken. Wat zo'n STK plak waar je naar verwijst beoogt te doen is mij volledig onduidelijk(Aannemende dat dit het kringetje op de pre-amp is)

Beide fysiek gescheiden eindtrappen geven mijn probleem. Als ik ze volledig van elkaar isoleer (Dus ook de gemeenschappelijke massa van de main in en ontkoppeld van de pre-amp geven beide onafhankelijk van alkaar keihard ca 54V DC op de speakeruitgangen. Ik had nog even het idee dat het misschien aan het speakerrelais zou liggen maar dat is niet het geval. Het staat echt op de uitgang van de eindtrappen.

Maar ook de spanningsniveaus op de eindtrap op de verschillende meetpunten kloppen voor geen meter terwijl 55V als ingangsspanning gewoon juist is. De voeding en protection unit zijn volgens mij ok. Het probleem lijkt zich echt op beide eindtrap prints individueel voor te doen hoewel dat scenario heel onwaarschijnlijk lijkt.

Ik heb besloten alle torren op de eindtrap te vervangen (Elco's zijn al gedaan). Ik vraag me af of dat het probleem oplost want volgens mij zitten er verder geen spanningsregelaars op. (Alle diodes zijn goed)
PMA701Eindtrap.jpg
PMA701Eindtrap2.jpg
Groet,

Ruben
4000ds devil

27 apr 2014, 18:22

Een stk eindtrap is een goedkope manier om een versterker te bouwen, jouw Denon heeft hier losse eindtransistoren voor.
Zitten vaak in Japanse versterkers en dan in budget gevallen.

http://www.donberg.de/katalog/halbleite ... _5314.html

Deze troep is het :wink:

Nog even een idee, zit er geen plastic busje in jouw eindtransistoren in het schroefgat?
Ruben

27 apr 2014, 18:48

Kunstof isolatie almede Mica plaatjes zaten gemonteerd op de eindtorren. ook de nieuwe zijn volledig geisoleerd van de koellichamen middels nieuwe mica plaatjes en oude kunststof isolatieringen.

De oude torren werden niet meer gemaakt, heb derhalve vervangers besteld.

2 1061AB 2SA1294 PNP 230V-15A 130W 35MHZ TO-3PN
2 10743L 2SC3263 NPN 230V-15A 130W TO-3PN

Bovenstaande zijn vervangers voor 2SD426 en 2SB556. De mounting is iets anders maar ik heb doorgemeten, de collector,noch emittor noch Basis maakt contact met massa via het koellichaam.

Sinds de nieuwe eindtorren schakelt de protection ook niet meer in wat daarvoor wel het geval was maar dat er dan toch 54V DC op de uitgangen kan staan vind ik echt niet te geloven. Nou belast ik de versterker niet omdat er geen drivers aan hangen, het kan zijn dat de protection in dat geval wel inschakelt. Kan ik wel even testen door 8-Ohm over de speakeraansluitingen te schakelen.

EDIT.

Kan niet zomaar 8 Ohm weerstandje zijn natuurlijk, wordt op het web ook wel aangegeven dat het met een lightbulb kan maar dat is niet lineair. Wat kan ik daarvoor het beste gebruiken (En goedkoop natuurlijk, als ik zie wat op het web wordt aangeboden.... :shock: )

Het is een enorm zoekplaatje en er zit al veel tijd en wat geld in maar ik wil de versterker redden. Vormt een hele mooie combi met de TU-501 die ik heb kunnen scoren voor weinig.....

Ruben
Plaats reactie