Wharfedale Glendale receiver

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

jkok

08 jan 2014, 06:58

Wie kent ze niet, de Wharfedale luidsprekers. Vooral het model Denton XP2 was in de jaren 70 erg populair. Ik heb thuis ook 2 staan in goede conditie voor gebruik als test speaker en als handig klein speakertje. De conusranden zijn nog prima.

Wat niet wist, was dat Wharfedale ook onder deze naam receivers verkocht, niet made in Bradford maar made in Japan. Geruchten gaan dat het model Linton een vermomde Sansui 1000 is. Vorige week heb ik uit de kringloop een schijnbaar defecte Wharfedale Glendale receiver meegenomen, zo te zien uit ca 1975. Best een leuk ding, en als je de binnenkant ziet, erg netjes gebouwd met print boards modulair gebouwd op een stevig alu chassis. Mooie afgeschermde trafo, potentiometers met klik op de middenstand voor bass treble en balans. Ingangen voor aux, disc (phono?), cassette en tape, met monitor schakeling voor de laatste. Gezien de specificatie van opgenomen vermogen 250 W vermoed ik uitgangsvermogen 2x 100W.

Na een stevig rondje IPA, vervangen van alle lampjes en wisselen van de defecte aan/uit schakelaar, en wat bijstellen van de FM ontvanger, doet hij het weer heel erg goed. De Dentons kunnen dit vermogen niet aan, maar ik heb ze nog nooit zo luid horen klinken!

De vorige eigenaar had al wel het stereo lampje vervangen door een LED met een serieweerstand. Het enige defect is de FM tuning meter, die bij goede afstemming uit het midden staat, dan staat de signaalmeter wel op max. Als de FM uit staat staat de meter wel in het midden.

Enig probleem om er wat aan te doen: ik kan absoluut nergens documentatie vinden van dit apparaat, niet eens de specs. dus als iemand een idee heeft dan hoor ik dat graag!
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
David
Contacteer:

08 jan 2014, 07:20

spoeltje van de quadratuur detector moet toch wel te vinden zijn zonder schema. Die moet je namelijk even meten (DC levels) en zonodig afregelen.

En anders is er een balance potje voor de middenmeter waar je aan moet draaien. Dit is echter veel minder waarschijnlijk.

1 minuut werk :) (als de deksel al er af is)

2x100W lijkt me onwaarschijnlijk. Op welke spanning draait de eindtrap?

2x60W (Max) lijkt me waarschijnlijker.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
David
Contacteer:

08 jan 2014, 07:42

Overigens, als je van de print een paar goede foto's plaatst, kan ik mogelijk daarop aanwijzen waar je moet zijn....
jkok

11 jan 2014, 16:06

Dank je David, ik maak graag gebruik van je aanbod om het juiste spoeltje aan te wijzen: bij deze wat plaatjes.

Het onderste plaatje is de FM print, daar zitten 2 potmeters op en 2 instelspoelen. 1 potmeter bepaalt het moment waarop hij naar stereo switcht en als je de linkse verdraait, dan wordt het ontvangen signaal sterker of zwakker. Heb ik zo sterk mogelijk ingesteld.

Boven staat een plaatje van de AM print, maar die zal niet van belang zijn voor de middenmeter denk ik.

Het middelste plaatje is van een print waarvan ik de functie niet ken.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
jkok

11 jan 2014, 16:19

Wat betreft het vermogen:

Het hele apparaat is gezekerd in de nettoevoer op 1,5 A, dus meer dan 250 W kan hij idd niet consumeren, rekening houdend met een cos phi.

De eindtrap wordt gevoed met 60 V, en de eindtransistoren zijn 2 paar ED 260. Gezien het feit dat het ding made in Japan is, verbaast het mij dan weer dat er geen Japanse eindtorren in zitten. Maar goed, omgekeerd kom je bij Philips ook wel eens Japanse componenten tegen.

Wat mij nog wel wat zorgen baart is een beveilingsweerstand (0,4 ohm koud) op de voedingsprint, die behoorlijk warm wordt. Hij gloeit niet of zo, maar je voelt de warmte als je je hand erboven houdt. Het maakt daarbij niet uit, of het volume hard of zacht staat. Het gaat ook niet echt mis, want ik heb het apparaat een paar uur aan gehad zonder problemen. Misschien hoort het zo?

Je kunt hem zien, midden in het onderste plaatje.

Verder nog een plaatje van het hele binnenwerk.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
David
Contacteer:

11 jan 2014, 20:47

De Sanyo A3300 op de middelste foto is een Stereodecoder IC. De spoelen en het blokje (op dezelfde foto) zijn samen het uitgangsfilter die de frequenties boven de 15kHz afkappen (zo hoort dat ook).

De potmeter zal wel de afstelling zijn van de 19kHz (38kHz) oscillator in de stereodecoder, die moet zonder MPX signaal te krijgen zo goed mogelijk op 19 (38) kHz staan om zo goed mogelijk in te kunnen vangen.

De print met als opdruk FM IF is het FM middenfrequent. Het IC, de Sanyo A1201 is een middenfrequent versterker IC dat het signaal uit het HF deel versterkt. Zal op 10,7MHz afgestemd zijn met de toko spoelen op die print.

Ik zie twee glasdiodes (links van de spoelen) dit zou wel eens de MF limiter kunnen zijn. Beetje goeiekope limiter, maar hey, het werkt (weet het niet 100% zeker, maar ik denk het wel). Dit is nodig om eventuele AM inhoud weg te krijgen :)

Een FM demodulator herken ik hier nog niet in moet ik zeggen. Wel zou hier, ik zie nog wat glas dioden, een RF detector in kunnen zitten, die een signaaltje maakt voor de stereodecoder, inderdaad bedoeld om het mono/stereo omschakelmoment af te kunnen regelen.

Om toch die FM demodulator te vinden.... zit er op de print met de stereodecoder misschien een op een condensator lijkend onderdeel met DRIE pootjes? Dat zou dan de discriminator zijn. Deze is niet af te stellen. (keramisch ding).

Als dat zo is, staat het MF IF er MISSCHIEN naast (de toko spoeltjes, pas op, deze kerntjes draai je zeer eenvoudig stuk! KRAK... en dan zitten ze vast). Het kan ook zijn dat de potmeter die de kanaalmiddenmeter aanstuurt er naast staat.

Eerder zei ik dat ik dat niet vermoedde, zo'n potmeter, maar dit is een dermate eenvoudige FM tuner, dat het wel eens toch een potmetertje kan zijn.

Of... heb je stiekem nog een stukje print met een FM demod er op??

Groet,
David
jkok

12 jan 2014, 13:09

Ik heb nog een stukje print gevonden onder een afdekblikje, maar gezien de kanaalsymmetrie lijkt mij dit niet een FM deel maar de voorversterker.

Op de FM IF print vond ik rechts onder 2 condensatoren met 3 pootjes. Is dat de FM demod die je bedoelt? Dan kan ik die bijstellen met beide spoelkernen linksboven? Zie bovenste foto.

De enige 2 potmeters die ik nog niet geprobeerd heb zijn die op de stereodecoder print, zie middelste foto.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
jkok

12 jan 2014, 13:17

Nog eens goed gekeken, en idd zit er op de stereodecoderprint ook 1 ding met 3 pootjes, wat lijkt op een condensator, maar zonder capaciteitsaanduiding, zie foto, rechts naast de potmeter.
Bijlagen
image.jpg
David
Contacteer:

12 jan 2014, 13:24

Ah ja dat plaatje maakt het veel duidelijker. Die 3-poters zijn keramische filters op 10.7MHz (de frequentie zal er wel op staan ook).

De spoelen zullen dan inderdaad de FM detector vormen. Dan kun je die proberen af te stemmen voor een beter resultaat.

Gebruik wel een speciale plastic trimsleutel, met een net niet passende tool zegt het krak. Met een metalen trimsleutel verstem je bovendien de spoel dus dat moet echt plastic zijn.

Twee potmeters op de stereodecoder print... hmmmm 1 ervan is voor de frequentie instelling. De ander weet ik niet. Welke welke is weet ik ook niet. Die ander kan een mute schakeling zijn of een drempel instelling wel / geen stereo, of een anti lispel instelling. Kortom, geen idee.

EDIT: ik had je bovenstaande post niet gezien, die heb jij gedaan terwijl ik deze aan het tikken was...... zie mijn post verder op over de drie-poter op de stereo print....

Succes,
David
Laatst gewijzigd door David op 12 jan 2014, 14:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jkok

12 jan 2014, 13:48

Dank je David, ik begin al iets meer te begrijpen van de opbouw van het apparaat. Ik ga op zoek naar een plastic trimsleutel en dan zien of ik met de speltjes te stellen de middenmeter bij optimale afstemming weer in het midden krijg. Wordt vervolgd.

Dank je voor de hulp.

Groeten Jim
David
Contacteer:

12 jan 2014, 14:13

Holy smoke!

Ik zie nu pas je plaatje met de driepoot op de stereodecoder. Dan is dat toch een keramische discriminator (FM detector).

Heb je een close-up van dat ding? Om het zeket te weten dus....

Dan was mijn eerste verhaal toch wel juist, over die kringen, diodes (limiter en detector) en dan is dit de demodulator.

Blijft, dat je aan de kerntjes zult moeten draaien, daar gebeurt het.

De tweede potmeter op de stereo print zal maar zou voor het audio-level uit de demodulator zijn, denk ik.

Nouja, blijft lastig zonder echt alles in close up te zien. Kan ook nog zijn dat dit een deel van de AM ontvanger is (staat er 10.7 op of 455?). Ik zie niet waar het signaal vandaan komt, zie ook geen afgeschermd kabeltje... :( raar raar raar...

groet,
David
jkok

12 jan 2014, 16:03

David,

Ik heb nog eens gekeken met een vergrootglas. Op alle 3 de keramische 3 poters staat 10.7 M, zoals je al voorspelde. Zie de beide foto's.

Op de 3e foto zie je de afgeschermde draad die binnenkomt net naast de discriminator op de stereodecoder print, van onder het chassis. Volgens mij is dit de signaaldraad. Als ik hem volg, komt hij van de FM IF print net links van de keramische discriminatoren. Net rechts op de hoek van de FM IF print komt een afgeschermde draad binnen die verbonden is met de print waarop de AM afstemcondensator staat. Dat is een afgeschermd bakje waarik niet in kan kijken, maar daar zal ook wel de FM afstemcondensator staan.

Dank je voor alle hulp, morgen ga ik met een trimsleutel zien wat er gebeurt!

Met vriendelijke groet,

Jim
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
David
Contacteer:

12 jan 2014, 20:50

Hi Jim,

Ik hoor graag van je bevindingen!

Succes en groet,
David
jkok

19 jan 2014, 00:14

Maandag ben ik bij johan geweest met de receiver. Johan heeft een testzender op 400 Hz op t rechterkanaal en 1000 Hz links. Bleek dat de tuner nogal wat vervorming had. Dat is zo goed mogelijk weggeregeld met de trimspoeltjes op de fm if print.

Op deZe print dient de linkerpotmeter voor de uitslag van de ontvangststerktemeter, en de rechter voor de drempel voor stereo.

Op de stereo demod print zitten 2 potmeters. De rechter zorgt voor de drempelspanning voor de mute schakeling. De linker bepaalt enigszins de lineariteit van de signaalverwerking. Op deze print zitten nog 2 trimkernen. Een dient voor de mixing van het stereosignaal. Door draaien van de kern kun je het stereo effect maximaal krijgen.

Op dit moment is de ontvangst redelijk en het geluid klinkt onvervormd. Alleen die middenmeter blijft op links hangen. Lijkt me een defecte component, maar daar weet ik zo geen raad op.

Ik weet er zo geen raad op, dus beetje case closed.
David
Contacteer:

19 jan 2014, 11:59

Hoi,

Mooi dat er zoveel al verbeterd is.

Die van die kanaalmiddenmeter is een kwestie van zoeken. Lijkt me wel een leuke uitdaging :)

Groet,
David
Plaats reactie