Goedkope laptop revamp

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
RobbinM

21 dec 2013, 16:47

Om mijn opleiding af te ronden op school heb ik een laptop nodig.
De keuze is niet reuze met een sponsorbudget van €50,- maar dat zie ik dan wel weer als een uitdaging.
Veel rondvragen helpt om iets voordeligs te vinden.
Via de vriendenkring van mijn moeder werd uiteindelijk een laptop aangeboden voor €50,- die niet prehistorisch zou zijn. Wel zouden er enkele probleempjes mee zijn.

Via de telefoon werd uitgelegd dat de laptop uitviel als hij langere tijd aan stond. Verder zou hij traag zijn en opgeschoond moeten worden. Wat de oorzaak van het uitvallen was, was niet duidelijk. Tijd om langs te gaan en een blik te werpen.
Afbeelding
Het blijkt om een Compaq Presiario A900 te gaan, zoals hierboven.

Het eerste wat opvalt is dat de laptop extreem ranzig is. Dit is natuurlijk schoon te maken, en drukt voor nu de prijs.
Het tweede wat opvalt: het is een groot formaat (17 inch), toendertijd populair maar nu ligt de nadruk meer op mobiliteit
Ten derde zie ik dat Vista (x86) er op draait. Dat is natuurlijk een ramp voor de prestaties, maar voor nu drukt het de prijs weer.
De harde schijf is 250GB groot, het werkgeheugen is 2GB groot, de processor is een Intel Pentium Dual Core T2390 op 1.86GHz. De schermresolutie is een acceptabele 1440x900.
De storing kon tijdens de korte (20 min.) uitprobeersessie niet gerepliceerd worden en daarom werd het project hoopvol genoeg bevonden om door te zetten. De laptop en lader gingen mee naar huis om daar nader onderzocht te worden.

Thuis aangekomen ligt de eerste prioriteit bij het vinden van de storing.
Nu de laptop ongeveer een half uur heeft gedraait valt hij spontaan uit, alsof de accu er word uitgetrokken.
De laptop word opnieuw gestart, en na enkele minuten volgt weer een spontane uitvaller.

Om de accu uit te sluiten, sluit ik de lader aan en probeer het opnieuw.
Na enkele minuten toch weer een uitvaller. Het doet me denken aan temperatuurproblemen met de processor of een ander vitaal onderdeel. Toch vind ik het vreemd, want naar mijn weten word een processor eerst teruggeklokt voordat hij daadwerkelijk uitgeschakeld word. Meestal is dat voldoende om de computer te laten draaien, ook al is dat op een lagere frequentie.

Om zeker van de zaak te zijn download ik CPU-Z en SpeedFan, om de processorsnelheid en de temperatuur te kunnen monitoren. Prime95 download ik om snel een hoge belasting te creeëren.
Met de drie programmaatjes open zie ik het voor mijn neus gebeuren. Ik zie de CPU nog net 99.5 graden celcius worden voordat de laptop uitvalt. 100 graden is natuurlijk een hele mooie ronde waarde, wat hint op thermische beveiliging.
Ondanks dat de koeler gewoon draait, heb ik dus toch een koelprobleem. Open die hap!

Beginnend aan de onderkant, eerst de luikjes er uit:
Afbeelding
Zichtbaar is het werkgeheugen van 2GB wat werkt op een maximale snelheid van 667MHz.

Omdat ik nog 4GB had liggen dat maximaal op 800MHz werkt, was ik wel benieuwd of dat ging werken.
Een kleine blik in de inmiddels opgespoorde servicedoc laat zien dat dit volgens HP Compaq niet compatible zou moeten zijn. Een hoeveelheid van meer dan 2GB krijgt geen officiële ondersteuning.

Afbeelding
2GB (boven) vs 4GB.
Tegen het advies van de servicedoc in plaats ik het geheugen. De servicedoc zal gerust verouderd zijn geweest, en geheugen is altijd backward compatible qua snelheid.

Afbeelding
'Nieuw' geheugen, met op de voorgrond de ICH8 southbridge chip onder een heatpipe, en aan de linkerkant de Atheros B/G WiFi insteekkaart.

Afbeelding
Close up van wat superkleine SMD componentjes van het oude werkgeheugen, met daaronder bijna een centimeter aan liniaal...

Als alles schroefjes uit de onderkant zijn verwijderd, de DVD-brander en de HDD zijn verwijderd neem ik de WiFi antennes los en kunnen we door naar de bovenkant.

Afbeelding

De strip boven het toetsenbord kan er nu af, en dan kunnen de drie schroefjes van het toetsenbord los.
Een mooiere kans om alles schoon te krijgen is er niet, dus het toetsenbord word grondig gereinigd. De aanslag word verwijderd met een microvezeldoek die in een bakje met sop (water en dreft) word gedoopt.
Vervolgens gebruik ik een tandenborstel om vastzittend vuil los te krijgen, waarna het met de stofzuiger word weggezogen.

Afbeelding
Het resultaat.

Afbeelding
De strip van boven het toetsenbord word losgenomen, het lintkabeltje hierbij voorzichtig begeleiden.

Afbeelding
Deze krijgt een behandeling met een tandenborstel met dreft, om goed in de sleufjes te komen. Daarna met de microvezeldoek (€0,49 bij Action) de randen afgenomen.

Afbeelding
En het resultaat. Bedenk dat de rest van de laptopbehuizing net zo ranzig was. Helaas heb ik daar geen foto's van gemaakt.

Afbeelding
Vervolgens het scherm losnemen, voorzichtig met de bekabeling.

Afbeelding
De koelventilator in beeld.

Afbeelding
Nog een aantal schroeven, en een opklappende beweging van de bovenplaat later.

Afbeelding
HA!! Dat ziet er niet fijn uit. Weg ermee! Het koelprobleem zal nu opgelost zijn, maar ik ga nog een stapje verder.

Afbeelding
Weer een paar schorefjes verder en het moederbord ligt er naast.

Afbeelding
Vier schroefjes en een beetje porren voordat de koeler er af ligt.

Afbeelding
De onderkant..

De southbridge chip kan voldoen met relatief weinig koeling, vandaar dat er relatief slecht geleidende 'tape' op de koeler zit. Dit is voor een processor uiteraard niet wenselijk.
De uitgedroogde, harde koelprut word verwijderd met alcohol.
Nu kan ik de koeler polijsten met een doek en scratch remover. Het laatste beetje doe ik met Brasso.
Bij een desktop-PC zou ik de koeler ook nog vlakken op een glasplaat met zeer fijn schuurpapier. Dat kan hier niet want ik heb geen glasplaat meer :P en de koeler is niet vlak om de koperplaat heen.
Ik houd het dus bij poetsen.
Vervolgens heb ik een spuitje koelpasta gehaald bij de locale computerboer, helaas had hij geen Arctic Silver, maar alleen standaard witte prut. Nou ja, het is in ieder geval beter dan de koek die er tussen zat.

Vervolgens heb ik de laptop weer geassembleerd.
Afbeelding
Bah, nog steeds een beetje vies en die lelijke logo's!

Afbeelding
Weg ermee!

Super!
De geheugenmodules werden niet herkent, maar draaien gewoon perfect.
De processor blijft nu onder de 48 graden op volle belasting, dat is ook wel fijn. De koeler is meteen een stuk stiller.

Vervolgens heb ik een DVDtje gebrand met Windows 7 x64.
Dit zorgt er voor dat ik a: van 32 naar 64 bit ga, wat een snelheidswinst op zich oplevert; b: daardoor mijn volledige werkgeheugen kan aanspreken; en c: van die ellendige Vista, alle spyware en andere rommel af ben.
De drivers zijn niet beschikbaar voor Win 7 x64. Maar met een beetje rommelen werkten de Vista x64 drivers allemaal.

En wat een verschil! Ik zou het niet razendsnel willen noemen maar hij doet toch zeker 2 keer zo snel aan.
Office 2013 draait ook snel, dus ik kan zonder irritaties mijn schoolwerk maken. Voorlopig snel zat.

Nu is dit niet het einde, want er zijn nog meer verbeteringen die heel veel aan de snelheidsbeleving doen.
Dit is mijn lijstje met plannen voor de lange termijn:
- Tweedehands SSD plaatsen. Ruimte heb ik toch niet nodig en de snelheidswinst is bizar.
- De processor vervangen voor een sneller type, daarbij de koeler wel vlakken en Arctic Silver koelpasta gebruiken.
- De processor en IGP overclocken.
- De Atheros B/G netwerkkaart vervangen voor een tweedehandsje die ook N netwerken ondersteund voor een snellere browservaring.

De processor vervangen is nogal een ding. Ik zit namelijk met een maximale FSB van 200MHz in de GMA 965 chipset
Er zijn Core 2 Duo processoren die redelijk veel sneller zijn als mijn huidige zoals de T9500 en beter verkrijgbare T9300.
Als ik nog sneller wil gaan dan zal mijn FSB omhoog moeten. Dit is niet mogelijk via de BIOS van de laptop.
Bij onderzoek hiernaar kwam ik er achter dat er software bestaat die de PLL controller (de clockgeneratorchip) voor de gek houd en de FSB kan overclocken.
Helaas is mijn PLL controller gelockt, en zal ik moeten solderen om overclocken mogelijk te maken.
Daarbij moeten twee pins verbonden worden, waarna de software de PLL controller kan aanspreken.
Dit is ook interessant om te proberen in combinatie met mijn huidige processor, om hem te overclocken. Daar ga ik nog meer research naar doen. Het snellere 800MHz geheugen gaat me hier nog van pas komen.

En dan als laatste ergernis: het touchpad... Deze was zo stroef als de rest van de behuizing, en daardoor blijft je vinger hangen bij het vegen. Dat is irritant :evil:
Om dit op te lossen heb ik voor €1,29 bij de Action een screenprotector voor een of andere iPad gehaalt. Ik heb gekozen voor een mat exemplaar, waar erg soepel met de vinger overheen te vegen is.
Deze heb ik aangebracht op de touchpad en met een scalpel op maat gesneden. Daarna was het perfect!
Harrie
Contacteer:

21 dec 2013, 19:37

Respect, Robbin, dat heb je zeer netjes en grondig aangepakt ! :wink:
En daarmee heb je een zeer voordelige, goede laptop. De 17" is ook nog
een prettig als je een film op DVD wilt afspelen of zo.
Die Compaq Pressario is een stuk onderhoudsvriendelijker dan deze Acer 8930:

Afbeelding

Deze had mijn oudste dochter 3 jaar gebruikt en heen en weer gesleept naar Maastricht.
Daar had de Acer wel iets van te lijden gehad. En ook de koeling vol stof, ik ken het.
In september 2012 heb ik die Acer bijna geheel uit elkaar gehad, moest vanwege lege
CMOS-knoopcel.. en die zat goed verstopt. Dus meteen alles schoongemaakt.
Wel een leuke laptop, 19" met een mega goed geluid ( o.a. bass-tube ); en sindsdien
gebruikt vrouwlief die laptop. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Turbo.d
Contacteer:

21 dec 2013, 20:34

En doet ie het?
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
famu
Contacteer:

22 dec 2013, 11:11

Robbin,

Petje af, ziet er weer prima uit.
Is het mogelijk de processor te vervangen? En wat is de prijs prestatie-verbetering verhouding? (Tijd die je erin steekt moet je ook een beetje meetellen).Met SSD win je veel meer mee en zou ik altijd doen.
Hoeveel geheugen ziet Win7 nu?
Vista valt best wel mee in snelheid trouwens als je alle service packs geïnstalleerd hebt. Maar ik werk ook liever met win7.

Frans
Mijn 541 uit 1987, later gekocht 585 (nu bij de PC) ,586, 587 . 544 met Chris 2012 electronica (onder test). FB821, gemodificeerd, FB850 en Elipson 1303. Quad 44/405.
Plips

23 dec 2013, 08:03

Ik blijf mooi van laptops af, al die plastic klemmetjes en superdunne flatcables, minicomponentjes en moeilijke constructies...
Goed dat je nu voor een hobbyprijsje een volwaardige laptop hebt geknutseld :wink:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
RobbinM

23 dec 2013, 15:21

Remi schreef:Allemachtig! dat heb je erg mooi en grondig aangepakt! de laptop is weer als nieuw :D
Petje af, leuk te zien dat je het zo gedaan hebt 8)
Thanks 8)
Harrie schreef:Respect, Robbin, dat heb je zeer netjes en grondig aangepakt ! :wink:
En daarmee heb je een zeer voordelige, goede laptop. De 17" is ook nog
een prettig als je een film op DVD wilt afspelen of zo.
Bedankt. Filmpje kijken is inderdaad wel handig zo, als de afstand ok is (meer dan een meter, anders zie ik pixels)
Die Compaq Pressario is een stuk onderhoudsvriendelijker dan deze Acer 8930:
<knip>
Deze had mijn oudste dochter 3 jaar gebruikt en heen en weer gesleept naar Maastricht.
Daar had de Acer wel iets van te lijden gehad. En ook de koeling vol stof, ik ken het.
In september 2012 heb ik die Acer bijna geheel uit elkaar gehad, moest vanwege lege
CMOS-knoopcel.. en die zat goed verstopt. Dus meteen alles schoongemaakt.
Wel een leuke laptop, 19" met een mega goed geluid ( o.a. bass-tube ); en sindsdien
gebruikt vrouwlief die laptop. grt, Harrie
Oja, de knoopcel :roll: Die zal ik de volgende keer dat hij open ligt ook even meepakken. Deze laptop ziet er inderdaad iets simpeler uit, en lijkt ook een stuk 'leger' te zijn. Geen basstube bij mij, maar kleine Altec Lansing inieminie speakertjes, met een klein behuizinkje erom (inhoud van een klein luciferdoosje ongeveer). Geluid is ok voor zo'n goedkope laptop, maar een filmpje kijken gebeurd wel met hoofdtelefoon natuurlijk.
Leuke aan computers van de laatste jaren is dat de software niet heel veel zwaarder is geworden bij standaardgebruik. Een laptop kan makkelijk nog een tweede of derde leven mee.
Turbo.d schreef:En doet ie het?
Als je mijn laptop bedoelt: Ja hij doet het prima!
famu schreef:Robbin,

Petje af, ziet er weer prima uit.
Is het mogelijk de processor te vervangen? En wat is de prijs prestatie-verbetering verhouding? (Tijd die je erin steekt moet je ook een beetje meetellen).Met SSD win je veel meer mee en zou ik altijd doen.
Hoeveel geheugen ziet Win7 nu?
Vista valt best wel mee in snelheid trouwens als je alle service packs geïnstalleerd hebt. Maar ik werk ook liever met win7.

Frans
Bedankt.
Het is mogelijk om de processor te vervangen. De snelheidswinst is afhankelijk van waar je mee begint en waar je mee eindigt. Waar je rekening mee moet houden is dat je FSB snelheid binnen de grenzen van de chipset moet liggen en dat je de juiste socket kiest. Controleer ook of je CPU niet is gesoldeerd, wat heel zelden nog wel eens gebeurd.
Qua prijs-nut relatie is het voor mij heel simpel: een in 1 keer werkende T9500 of T9300 zou met een beetje zoeken zo'n €25,- kosten, en de laptop ligt in ongeveer een kwartier volledig uit elkaar. Ik zou dan bijna 1 GHz sneller zijn, en door optimalisaties in de chip zelf valt de snelheidswinst nog hoger uit dan je zou verwachten, afgaande op de processorsnelheid.
Voor oplossingen die wat meer buiten het doosje denken benodigd hebben moet je jezelf afvragen of je het wel leuk genoeg vind om te doen, zo ja dan is het de moeite natuurlijk altijd waard...

Een SSD is altijd een verbetering, hetgeen dat je inlevert is ruimte. Die heb ik gelukkig niet nodig, want alles hangt hier in het netwerk. De prijzen die je betaalt ten opzichte van de waarde van de laptop zijn meer de terughoudende factor.

Ik heb een hekel aan Vista. Ik irriteer me mateloos en vrijwel continu aan het systeem. Wellicht zal het met de juiste optimalisaties bijna net zo snel zijn als 7, maar daar wil ik me niet eens in verdiepen.
Omdat ik van x86 naar x64 OS ben gegaan kan ik nu de volledige 4GB gebruiken in Windows 7. Dat kan met trucjes ook op een 32 bit systeem, maar een 64 bit systeem voelt sowieso sneller aan dus heb ik de keus gemaakt voor x64.
Plips schreef:Ik blijf mooi van laptops af, al die plastic klemmetjes en superdunne flatcables, minicomponentjes en moeilijke constructies...
Goed dat je nu voor een hobbyprijsje een volwaardige laptop hebt geknutseld :wink:
Thanks. Het was wat gefriemel met sommige kabels maar na verschillende iPhones uit elkaar gehaald te hebben en gerepareerd te hebben had ik wel het vertrouwen in mezelf dat ik dit kon. En achteraf is het helemaal niet moeilijk, zo'n laptopje, de juiste volgorde ontdekken is al de helft van het werk.
Plaats reactie