Modificatie van set Lambda Jade II-luidsprekers

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Karsten

Modificatie van set Lambda Jade II-luidsprekers

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 16:17

Hey mede-freaks;

In september van dit jaar ben ik in het bezit gekomen van een paar tweeweg zuiltjes van Lambda, type Jade II.
Geïnspireerd door een foto van Harrie van zijn setje Lambda’s volgt hier een beschrijving van de opknapbeurt van enige tijd geleden:

De Jade II zijn zuiltjes van 20x20x75 cm met een 20 mm softdome van Vifa en twee 5” woofertjes van TVM. Het filter is opgebouwd uit MKT’s en luchtspoelen en de kast is ook prima; 19mm MDF met 19mm massief houten zijpanelen. Bovenste helft is van binnen netjes bekleed met 2mm loodbitumen en noppenschuim.
IMG_3577klein.jpg
IMG_3577klein.jpg (17.39 KiB) 10806 keer bekeken
IMG_3578klein.jpg
IMG_3578klein.jpg (23.19 KiB) 10806 keer bekeken
IMG_3579klein.jpg
IMG_3579klein.jpg (17.8 KiB) 10806 keer bekeken
19-01-2015: Verdwenen foto's opnieuw toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Karsten op 19 jan 2015, 09:31, 3 keer totaal gewijzigd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Re: Modificatie van set Lambda Jade II-luidsprekers

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 16:27

De speaker kende wel een paar problemen:
-Poortruis
-Staande golf bij ongeveer 350Hz. en een wat dunne bas.
-Een duidelijk hoorbare resonantie bij 1kHz.

De problemen heb ik opgelost met een betere poort, afgestemd op 0,5 Fc, wat Dr. Baileys halverwege de box:
IMG_3655klein.jpg
IMG_3655klein.jpg (22.5 KiB) 10806 keer bekeken
en wat strategisch geplaatst noppenschuim in het onderste deel van de kast om de staande golf (1kHz.) tussen voor- en achterpaneel te dempen/verstoren. Deze kwam ook door de nieuwe poort duidelijk naar buiten. De eigenresonantie van de poort ligt bij deze lengte op ruim 2kHz. en wordt nauwelijks aangestoten doordat die frequentie al voldoende wordt gedempt door het aanwezige dempingmateriaal.

Deze luidsprekers zijn gemaakt voor Audipulse, een importeur van highend-spul en in die sector kom je wel eens meer dubieuze constructies tegen. Als basreflex pijp was een stukje grijze mantel gebruikt dat bedoeld is voor thermische isolatie van 22mm buizen. De box trok in het werkingsgebied van de poort wel meer stroom maar zette dat extra vermogen niet om in akoestische druk, wel in windgeruis.

Via Conrad heb ik per box twee basreflex-pijpjes besteld met trompet-monding aan de flens. Twee, omdat die trompet maar aan één kant zit. Door ze op de halve lengte af te zagen, te vlakken en met de afgezaagde kanten tegen elkaar te lijmen krijg je zo’n mooi afgeronde monding aan beide zijden van het pijpje. Nu heb ik een paar dB extra bas en geen windgeruis.
IMG_3641klein.jpg
IMG_3641klein.jpg (28.05 KiB) 10806 keer bekeken
Let op de tandenstoker-centreerinrichting :mrgreen:
IMG_3643klein.jpg
IMG_3643klein.jpg (28.96 KiB) 10806 keer bekeken
Bij het afstemmen van een box moet je wel zelf wat metingen doen (meten is (z)weten, gissen is missen :wink: )
Je moet de spec’s van TVM (vroeger Tesla?) namelijk wel met een korreltje zout nemen; :? De Fs van de ARX-130-73-6 was in werkelijkheid aanmerkelijk hoger waardoor de Fc in de Lambda’s op 70Hz. uit kwam. Volgens berekening met datasheet-waarden had dat 52Hz. moeten zijn. Als ik de berekende waarde voor Fc had aangehouden bij het berekenen van de BR-poort dan was ik mooi de mist in gegaan!

19-01-2015: Verdwenen foto's opnieuw toegevoegd
Laatst gewijzigd door Karsten op 19 jan 2015, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Medisch technicus zoekt nieuw baasje in laboratorium- of versnellertechniek. Ook fabrikanten van luidsprekersystemen worden van harte uitgenodigd zich als potentiële werkgever te melden!

Karsten

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 16:36

IMG_3646klein.jpg
IMG_3646klein.jpg (20.15 KiB) 10806 keer bekeken
Luisterindruk:
Snel, open, transparant, voldoende bas (mits niet te ver van de wand geplaatst), wat terughoudend rond 2kHz en een tikje fris in het hoog.

Tot slot nog enkele gegevens:
-Tweeter: Vifa TC20TD05-06
IMG_3584klein.jpg
IMG_3584klein.jpg (25 KiB) 10806 keer bekeken
-Woofers: TVM ARX-130-73/6 (2x, parallel geschakeld)
-Filter: Tweede orde, symmetrisch, Cross op ongeveer 2kHz.
IMG_3589klein.jpg
IMG_3589klein.jpg (31.37 KiB) 10806 keer bekeken
-Impedantie: 3 Ohm (en niet zoals op de box vermeld 6 :shock: , dus pas op, Harrie)
-Volume:14,6 Liter
-Fc: 68Hz.
-Fb: 33Hz

Is er nog iemand die een set Lambda's heeft?

Groet;

Karsten

Laatst gewijzigd door Karsten op 19 jan 2015, 09:43, 2 keer totaal gewijzigd.

esgigt

Berichtdoor esgigt » 14 dec 2013, 18:19

Keurige speakers, Karsten. 8)

Redelijk simpel (niet negatief bedoeld) van opzet, maar juist daardoor een goede weergever. Het gebruik van bitumenmatten (loodbitumen) is overigens ook bij ondergetekende een populaire methode om speakerwanden/andere constructies te dempen.

Over poorten.... Nooit zelf uitgeprobeerd overigens, maar wat ook gebruikt wordt om het gedrag van baspoorten te controleren is opvullen met drink-rietjes. Een dergelijke struktuur wordt overigens ook gebruikt om waterstromen homogeen te maken.

Die 3 ohm impedantie maakt hem wel een lastige belasting voor veel versterkers... Stabiel tot 2 Ohm is dan wel een voorwaarde evenals minimale compressie van de voedingsspanning bij die belasting... een punt dat zelden of nooit zal spelen als je hem met een Mark Levinson aanstuurt :?

Dit soort speakers wil ik overigens niet op de Moscode :twisted:
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » 14 dec 2013, 18:41

interessant, Karsten :)
ik beheers dit tunen niet, dus ik laat mijn Lambda's Topaz maar zo,
al moeten er eigenlijk nieuwe woofers in, maar daar steek ik geen geld in.
Als ik een keer wat vind wat er in past, vind ik het best.
ik heb de lengte van de basreflex-pijp niet opgemeten, is simpele PVC buis
die in het bovendek zit. Tweeters zijn bij mijn Lambda's ook van Wifa. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

Karsten

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 18:53

Keurige speakers, Karsten. 8)
Ja, ze doen het in een niet te grote woonkamer best goed, de kamer van de vorige eigenaar was echt véél te groot; Nu staat daar naar volle tevredenheid een set Kef Q5 te spelen. :) Daarvan was de bas in mijn kamer te dominant. :?
Met de Q7 gaat het gek genoeg wel goed. :? Mischien komt dat omdat die een erg vlakke karakteristiek hebben en geen baspiek bij 70Hz. Zo'n piek werkt in een kamer met zeer groot volume juist erg goed.
Het gebruik van bitumenmatten (loodbitumen) is overigens ook bij ondergetekende een populaire methode om speakerwanden/andere constructies te dempen.
Tegen paneelresonanties helpt het geen bal; Die gaan alleen maar omlaag in frequentie (logisch). Tegen kleuring door geleidingsgeluid helpt het prima. In de speakers van mijn vaste opstelling zit het op alle vlakken die grenzen aan de bas-middentoners en daardoor is er duidelijk minder kleuring in het mid en hoog-mid. :)
Over poorten.... Nooit zelf uitgeprobeerd overigens, maar wat ook gebruikt wordt om het gedrag van baspoorten te controleren is opvullen met drink-rietjes.
Als je last hebt van turbulentie is het inderdaad een methode al wordt het rendement van de poort bij hoge vermogen exponentieel slechter. Met de moderne “trompet-poorten” behoort dat turbulentieprobleem gelukkig tot het verleden.
Die 3 ohm impedantie maakt hem wel een lastige belasting voor veel versterkers... Stabiel tot 2 Ohm is dan wel een voorwaarde evenals minimale compressie van de voedingsspanning bij die belasting... een punt dat zelden of nooit zal spelen als je hem met een Mark Levinson aanstuurt :?
Och, de FA880 en de KI pearl hebben er geen moeite mee maar als je een eenvoudig receivertje hebt dat minimaal 6 Ohm wil zien dan gaat het inderdaad mis. Die 6 Ohm die er op staat zal volgens de norm (gemeten bij 1kHz.) wel kloppen door de invloed van de zelfinductie enzo maar, zeker in het werkgebied van de poort, is 6//6 nog altijd 3. :mrgreen:
De receiver die bij de vorige eigenaars voor aansturing zorgde ging dan ook regelmatig op “overload”.
Laatst gewijzigd door Karsten op 15 dec 2013, 23:52, 1 keer totaal gewijzigd.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » 14 dec 2013, 19:00

Hey Karsten!
Leuk dat je een topic gemaakt heb, dat zouden meer mensen moeten doen (hallo meelezert :P).
Dat zijn een paar mooie verbeteringen. Stom dat het poortje standaard ruiste... Gelukkig nu opgelost.
Die kleine Vifa tweetertjes klinken inderdaad een beetje fris, maar meestal is dat wel lekker ;)
wat terughoudend rond 2kHz
Wellicht is hier iets aan te doen door een .5 configuratie toe te passen? Een golf op 2kHz is ongeveer 17 cm lang...
Misschien kun je hier iets uit halen: http://zaphaudio.com/ZDT3.5.html

Props voor je tandenstoker-centreerinrichting 8) :wink:

Karsten

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 19:05

Wat voor woofers zitten er dan in en wat is er mis mee?
Ik heb ook wel eens Lambda's gezien met 1x '7" i.p.v. 2 x 5" als in de Jade II. :?

Karsten

Berichtdoor Karsten » 14 dec 2013, 19:18

wat terughoudend rond 2kHz
Wellicht is hier iets aan te doen door een .5 configuratie toe te passen? Een golf op 2kHz is ongeveer 17 cm lang...
Misschien kun je hier iets uit halen: http://zaphaudio.com/ZDT3.5.html
Het komt volgens mij inderdaad door bundeling in het verticale vlak; Met de woofers op oorhoogte is het nagenoeg weg.
Misschien ga ik er t.z.t. een 2.5-weg van maken, waarbij de woofers parallel werken tot de baffle-step. Bij deze klankbordbreedte zal die ongeveer bij 300 Hz. liggen. :?
Props voor je tandenstoker-centreerinrichting 8) :wink:
Thanks! :) .
Met secondelijm moet het snel en feilloos werken. :mrgreen:

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » 14 dec 2013, 20:51

Wat voor woofers zitten er dan in en wat is er mis mee?
Ik heb ook wel eens Lambda's gezien met 1x '7" i.p.v. 2 x 5" als in de Jade II. :?
in mijn Lambda Topaz zitten: HD 13B 25 RSC, 2x 8 ohm ( Dual Voicecoil ) , Polydax/Audax 5 1/8 " ( 1 per box )
zijn 'opgeblazen' volgens vorige eigenaar, met de VK8400 MkII v.d. Grundig set die ik ook van hem kreeg.
ze spelen, maar niet goed, op laag vermogen is er weinig aan de hand, bij meer vermogen gaan ze gek doen.

Harry

Berichtdoor Harry » 14 dec 2013, 21:52

Hoi Karsten, we hadden het al eens over de Lambda's gehad. Je hebt ze mooi gemodificeerd :). Jammer toch dat zo'n fabriek niet net iets meer moeite door er bijvoorbeeld een betere BR poort in te zetten en deze netjes af te stemmen.
Eens een 2,5-weg opzet proberen lijkt me zeker een interessant idee!
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...

esgigt

Berichtdoor esgigt » 14 dec 2013, 22:43

Och, de FA880 en de KI pearl hebben er geen moeite mee maar als je een eenvoudig receivertje hebt dat minimaal 6 Ohm wil zien dan gaat het inderdaad mis.
Ik kijk daarvoor meer naar het vermogensgedrag van de versterker bij 8 Ohm en 4 Ohm (en 2 Ohm). Als die cijfers ongeveer een factor 2 schelen, zit het wel goed. Is het belangrijk minder dan 2x bij 4 Ohm, is het qua voeding niet zo'n slim idee om een speaker met een Zdc van 3 Ohm aan te sluiten. Het zal ongetwijfeld bij normale volumes geen probleem geven (ook niet op de Moscode), maar bij hoog vermogen krijg je wel compressie.

De moscode doet ca. 2x 150W in 8 Ohm en ruim 2 x 200W in 4 Ohm. Gaat dus met 3 Ohm (Rdc) goed bij behoorlijke volumes, maar is geen optimale match. Dan wil ik echt een ander getal zien bij 4 Ohm....

NB. Overigens doen de zelfbouw Dynaudio's AAN de versterker ca. 4,9 Ohm... zeg 5 Ohm Rdc. Gaat dus zonder noemenswaardige compressie goed tot clip-niveau :mrgreen:
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)

Karsten

Berichtdoor Karsten » 15 dec 2013, 16:40

in mijn Lambda Topaz zitten: HD 13B 25 RSC, 2x 8 ohm ( Dual Voicecoil ) , Polydax/Audax 5 1/8 " ( 1 per box ) zijn 'opgeblazen' volgens vorige eigenaar, met de VK8400 MkII v.d. Grundig set die ik ook van hem kreeg.
ze spelen, maar niet goed, op laag vermogen is er weinig aan de hand, bij meer vermogen gaan ze gek doen.
Ah, één 5”-woofer per box. Dan snap ik die BR-poort in het bovendek ook wel; Waarschijnlijk is het onderste deel van de zuil “afgeschot” zodat het juiste volume overblijft voor één zo’n woofer. De meeste 5”-units voelen zich helemaal senang in een litertje of zeven. :?
-Staan de twee spreekspoelen parallel of zijn ze verschillend gefilterd? Zo kun je nl. ook een 2,5-weg systeem maken.

Als je er vanaf wilt dan houd ik mij aanbevolen. :mrgreen:
Hoi Karsten, we hadden het al eens over de Lambda's gehad. Je hebt ze mooi gemodificeerd :). Jammer toch dat zo'n fabriek niet net iets meer moeite door er bijvoorbeeld een betere BR poort in te zetten en deze netjes af te stemmen.
Eens een 2,5-weg opzet proberen lijkt me zeker een interessant idee!
Ja, Tijdens een PB-sessie over het meten van condensatoren zijn ze wel eens ter sprake gekomen en dat is ook mede de aanleiding voor dit topic.
Van echt fabrieksmatige fabricage zal vermoedelijk geen sprake zijn geweest, meer van kleine series in opdracht van Audipulse. Juist bij dit soort producten zie je dat er nog wel eens eigenaardige keuzes worden gemaakt maar dat maakt ze wel interessant:
De viltring rond het tweetermembraan voorkomt vroege reflecties/diffractie:
IMG_3775klein.jpg
IMG_3775klein.jpg (29.45 KiB) 10806 keer bekeken
Klankbord, boven- en achterpanel zijn beplakt met een soort opgeschuimd kunstrubber dat zorgt voor demping van geleidingsgeluid en verzinking/afdichting van de units; Dat ga je misschien ook nog wel een keer terugzien op mijn zelfbouwers! :wink:
IMG_3772klein.jpg
IMG_3772klein.jpg (21.87 KiB) 10806 keer bekeken
Ik kijk daarvoor meer naar het vermogensgedrag van de versterker bij 8 Ohm en 4 Ohm (en 2 Ohm). Als die cijfers ongeveer een factor 2 schelen, zit het wel goed. Is het belangrijk minder dan 2x bij 4 Ohm, is het qua voeding niet zo'n slim idee om een speaker met een Zdc van 3 Ohm aan te sluiten. Het zal ongetwijfeld bij normale volumes geen probleem geven (ook niet op de Moscode), maar bij hoog vermogen krijg je wel compressie.
Daar kijk ik inderdaad ook naar; Bij de FA880 en KI Pearl versterkers zit het wel goed. Wat bij de vorige eigenaar voor problemen zorgde was volgens mij de thermische belasting van de eindtrap:
Als er bij een lage uitgangsspanning al veel stroom gaat lopen dan loopt er dus veel stroom door eindtransistoren waar nog bijna de volle voedingsspanning overheen staat, dan kun je er binnen de kortste keren een eitje op bakken (P=UxI hè :mrgreen: ).

Echt veel vermogen loslaten op deze speakers heeft trouwens niet zoveel zin met een ¾” tweeter en twee 5”-woofertjes. In harrie’s Topaz zelfs maar één! :shock:

Laatst gewijzigd door Karsten op 19 jan 2015, 09:48, 2 keer totaal gewijzigd.

Harrie
Contacteer:

Berichtdoor Harrie » 15 dec 2013, 17:15

klopt, Karsten, halverwege zit een dicht schot, dus het onderste deel van de zuil
wordt totaal niet gebruikt. Het filter zit op dat schot gekleefd, ik kreeg het niet los
om te kunnen zien hoe de Dual Voice-coils aangesloten zitten op het filter...... :(
ik wilde de filter-print niet in stukken trekken, ik kan er toch al slecht bij vanwege de diepte... :?
Vanmiddag zag ik op de site van Visaton, dat die mooie 5" W8 hebben, de AL 130 - 8 ohm
en de W130 S - 8 ohm. De laatste kost via Conrad € 29,99 per stuk. Mijn idee om er dan 4 stuks
in te bouwen ( aangesloten op de bestaande bedrading ) wordt dan een duur grapje.....
Een gat is zó gezaagd, maar ik wil er eigenlijk geen geld aan spenderen. Dat prachtige luidsprekerdoek
had ik gratis. Het zijn best mooie zuilen. Misschien kun jij er iets mee, dan moet ik andere 8 ohm
boxen zoeken voor mijn 900-serie set. Dat set moet toch maar eens een keer spelen !
grt, Harrie , lijdt aan AMS ( Alles Moet Spelen ). :mrgreen:

Afbeelding
.
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541

Harry

Berichtdoor Harry » 15 dec 2013, 17:50

Klankbord, boven- en achterpanel zijn beplakt met een soort opgeschuimd kunstrubber dat zorgt voor demping van geleidingsgeluid en verzinking/afdichting van de units; Dat ga je misschien ook nog wel een keer terugzien op mijn zelfbouwers! :wink:
Geen gek idee, zeker bij units die niet verzonken zijn. Staat me niet bij dat ik het al eens te koop heb gezien, is het erg specifiek spul of kun je erbij wijze van spreken ook een tapijttegel op plakken?
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...

Terug naar “Non-Philips projecten”