Hulp gezocht voor revisie van een Pioneer SX636

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Turbo.d
Contacteer:

09 nov 2013, 16:03

Beste vrienden/freaks;

Omdat binnen mijn busjes club bekend is dat ik graag zit te rommelen/hobby-en met oude audio en electronica heb ik een maand of wat geleden de vraag gekregen of ik eens een receiver van 1 van hun wilde controleren.

het betreft de volgende receiver; een Pioneer SX636 uit mijn geliefde periode; de jaren 70.
Afbeelding

Er waren niet erg veel klachten; hij zou enkel wat kraken. Omdat je met IPA een eind kan komen leek het mij wel het proberen waard. Dus eerst maar eens testen achter de "life saver".

Helaas ging het hier al mis, want mijn lamp brandde vol op, dus moet er wel sluiting in zitten.
Dus eerst het service doc binnengehaald van Nostatech. Prima kwaliteit overigens.

Ik kreeg de tip van BigM (mijn broer) om de eindtorren eens te meten. Tja beide volle sluiting en dus moet ik ze vervangen. Via,via ben ik er achter gekomen dat er nog vervangers te krijgen zijn en daarmee moet ik hem weer aan de praat krijgen. Echter naar mijn idee moet ik de overige torren op de eindversterker dan ook vervangen.

Daar over nadenkend en de perikelen van dit forum in mijn hoofd deed mij besluiten een offerte te maken voor een volledige revisie van deze receiver; dwz ik wil alle elco's en torren van het hele apparaat vervangen.
Ik ben een heel eind gekomen met mijn bestellijst bij Farnell; alle elco's staan er al op en ook de eindtorren.

Dus hier komt de hulp vraag:
Wie kan mij helpen met het zoeken naar de juiste vervangers voor de volgende torren:

2sc1451
2sa777
2sc1509
bc560b
2sc1312
2sa726

En dan wil ik natuurlijk ook weten of deze 1:1 vervangbaar zijn of dat er pootjes gedraaid moeten worden. Uiteraard is het ook van belang dat ik weet waar ik ze kan bestellen.

Nog even ter info. Ik weet dat ik na het vervangen van de torren ook de ruststroom moet afregelen in de eindversterker. Daarvoor heb ik een dummyload nodig, welke ik reeds aan het bouwen ben.

bedankt voor jullie hulp.
gr
Marcel
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
movieman

09 nov 2013, 16:37

2SC1451 => 2SC1904
2sa777 => geen vervanger, origineel is nog leverbaar
2sc1509 => geen vervanger, origineel is nog leverbaar
bc560b => BC560C
2sc1312 => 2SC1708
2sa726 = > geen vervanger, origineel is nog leverbaar

Bij ASWO krijg je ze allemaal en anders LittleDiode proberen...

Groetjes. ;-)
Turbo.d
Contacteer:

09 nov 2013, 16:52

Waarde Movieman;

Bedankt voor je hulp :) dit betekend dat ik de versterker dus nog kan repareren.
Ik ga dan maar even kijken of ik de rest ook bij Aswo kan krijgen; ben wel voor een one-stop-shop.

Ik kan alleen niet zelf bij ASWO bestellen. Die leveren enkel aan bedrijven en dat ben ik niet :(
Daar nog een suggestie voor, want ik kan volgens mij ook niet op hun site kijken.

gr
Marcel
movieman

09 nov 2013, 17:14

Ja hoor, je kunt bij ASWO doorklikken naar "particulieren" of ga direct naar euras.
Turbo.d
Contacteer:

09 nov 2013, 18:28

Ben op de site van Euras aan het kijken en klopt het dat sommige ( in mijn ogen simpele torretjes) zo duur zijn :?:
2SC1451 => 2SC1904
Deze kost € 31,33 per stuk :shock:

En als er in het service doc staat 2SD234-O of Y kan ik er dan een 2SD234 TRANSISTOR 8B SI-N ROHS-CONFORM in stoppen :?:

Sorrie voor die vervelende vragen :oops:
movieman

09 nov 2013, 19:51

Mij viel ook al op dat ASWO en Conrad asociaal duur aan het worden zijn, blijkbaar draait de Duitse economie te goed... Ik kan er niks aan doen helaas, repareren mag niet meer hè, je moet alles na twee jaar wegflikkeren en nieuwe dingen kopen. Nu is het wel zo dat Pioneer altijd al superduur is geweest i.v.m. de hoge kwaliteit van onderdelen.

Die toevoeging is hier irrelevant dus ja deze vervangers kun je zonder problemen gebruiken. Bij IC's moet je wel opletten...

De 2SC1904 kost bij LittleDiode maar € 7,49 trouwens. Eerst ff kijken wat ze op ebay kosten op hun site en dan onderhandelen over de prijs (doe ik ook altijd daarzo). Die andere transistoren zullen hier ook wel goedkoper zijn. Verzendkosten vallen reuze mee, ik dacht iets van 2 euro ofzo... Binnen een week heb je het spul meestal in huis.

Vragen worden pas vervelend als het om geld gaat. :lol:

Groetjes. ;-)
Plaats reactie