Grundig T1000 tuner

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Raicho
Contacteer:

25 sep 2013, 19:41

Beste allemaal,

Voor een mede-forummer ben ik bezig met een poging een Grundig T1000 tuner te repareren. Het ding heeft o.a. te maken met het volgende euvel: het tandwieltje (segment) dat aan de as van de afstemcondensator zit, zit los op de as. Verder grijpt het tandwieltje dat aan het koord zit niet in. Is zoiets nog te repareren?

Afbeelding

Voor een idee hoe dat daar binnen uit ziet.

Afbeelding

En zo ziet die Grundig er van buiten uit.

Grtz,

Mark V.
Harry

25 sep 2013, 19:51

Mijn voormalige AH793 vind ik toch net iets mooier :) (sorry, volledig off-topic maar kon het niet laten)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Will
Contacteer:

28 sep 2013, 19:39

De afstemcondensator lijkt op de Philips...
Het grote aluminium tandwiel hoort een beetje los te zzitten, het wordt met een veertje tegen het andere tandwiel getrokken.
Het grote messing tandwiel zit hopelijk nog vast, anders weet ik maar twee oplossingen:
Condensator volledig vervangen
Wiel vastsolderen en daarvoor moet hij waarschijnlijk uit elkaar.
Misschien weten de fietsenmakers alhier nog een andere oplossing. :wink:
Raicho schreef:.....Verder grijpt het tandwieltje dat aan het koord zit niet in. ....
Huh? Kun je dat wat duidelijker maken?
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Raicho
Contacteer:

16 nov 2013, 18:39

Vandaag even een paar nieuwe plaatjes geschoten, met de telefoon die kan dat mooi scherp in beeld brengen.
tuning_cap_t1000_2.jpg
De afstemcondensator van dichtbij, je ziet dat het tandwieltje niet ingrijpt.
Behalve dat de tandjes niet ingrijpen (er is ongeveer een millimeter aftand tussen de tanden) zit het segment ook los op de as en verdraait de afstemcondesator dus niet. Veertjes om één en ander naar elkaar toe te drukken heb ik niet kunnen vinden... Ook het verbuigen van het staalplaat lijkt niet mogelijk...
tuning_cap_t1000_3.jpg
Uit een andere hoek
Graag had ik dit willen verhelpen, maar ik zit echt vast met deze reparatie en dat geeft een onbevredigend gevoel :(

Grtz,

Mark V.
Turbo.d
Contacteer:

16 nov 2013, 18:58

Hoeveel kracht komt er op dat tandwiel :?: anders kan metaallijm mogelijk een oplossing zijn.
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Will
Contacteer:

16 nov 2013, 19:38

Dat is toch geen tandwiel :shock: , het lijkt mij dat het echte tandwiel weg is. De ruimte ertussen is veel te groot. Ik denk niet dat dit slijtage is.
Bij de twee halve segmenten zie je wel een aluminium en messing deel, dat zijn de tandwielen waarvan ik verwacht dat er een soort veer tussen zit.

De enige oplossingen die ik zie zijn: een andere afstemcondensator of een nieuw tandwiel op dat asje.
Conrad heeft tandwielen in het hobby/modelbouw gedeelte, misschien vind je daar wat tussen.

Op deze foto zie je een afstemcondensator uit een Philips. Afbeelding
De veer trekt de grote segmenten naar elkaar toe (dus niet de grote tandwielen naar het kleine tandwiel). Je ziet ook dat er een klein messing tandwiel zit op de bedien-as.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie