Weerstanden en hun toepassing???

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
esgigt

09 jul 2013, 11:42

Zo af en toe ga ik helemaal op in onderzoek naar onderdelen. Zo ook nu het onderwerp Weerstanden...

Ja, die zijn er in alle soorten en maten, en natuurlijk ook de spec-bladen op PDF.
Rijkelijk voorzien van info over afmetingen, tolerantie, verloop, ruis en noem maar op.

Wat ik echter nergens aantref is informatie over het gedrag van die weerstanden over het frequentiespectrum. Zal er best wel zijn, maar ik kan het niet echt vinden...
Overigens heb ik thuis niet het benodigde laboratorium om dat gedrag zelf vast te stellen.

Waarom begin ik hier over?
Nou, ik ben bezig met een applicatie in het 11 Mhz gebied. De vraag die mij nu bezig houdt is welke soort weerstanden geven mij hier de hoogste precisie? Kool, metaalfilm, dunnefilm... zonder daarbij de bank te breken, natuurlijk. Ik ben dus absoluut niet van plan om 10 Euro plus het stuk te gaan betalen... zelfs 1 euro vind ik nauwelijks bespreekbaar.

Van kool weerstanden weet ik dat sommige bouwwijzen goede HF eigenschappen hebben, echter is een tolerantie van onder de 5% behoorlijk lastig te krijgen. Alleen heeft Kool 30 a 40 db meer ruis dan metaalfilm en mijn haren gaan recht overeind bij ruis. Metaalfilm is nauwkeurig (0.1% is een makkie om te krijgen) overwegend ook enigszins inductief door de productiewijze, dus slechter bij hoge frequenties. Anderzijds wel goede ruiscijfers en een betere ppm dan Kool...

Informatie over het HF gedrag van metaalfilm zou mij dus enorm helpen bij de selectie. Wie kan mij helpen?
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
movieman

09 jul 2013, 15:03

Goeie vraag! Heb ik eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan.

Is metaaloxidefilm (MOX) geen optie voor jouw toepassing? Die weerstanden zijn non-inductive/magnetic. Ik zou me best voor kunnen stellen dat deze een heel goed HF-gedrag hebben.

Groetjes. ;-)
Plaats reactie