Moderne Subwoofers met feedbacksysteem

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

cyrano

30 nov 2012, 19:39

RobbinM schreef:Ok, speakers gevonden. Het zijn geen 7 inchers. Ze zijn 13cm...
Daar zijn er heel, heel veel van verkocht onder allerlei type nummers. Wel allemaal voor auto gebruik. Klinken zeker niet verkeerd en waren tussen '80 en '95 standaard voor o.a. Peugeot en Renault.

Ik moet er ergens ook nog een tiental liggen hebben denk ik.

Het grootste verschil tussen auto luidsprekers en "gewone" is dat auto spul in principe watervast is. "Gewone" luidsprekers niet altijd.
RobbinM

02 dec 2012, 15:03

ik weet inderdaad dat autospeakers meestal spatwaterbestendig zijn. Deze hebben een Mica behandeling gehad.
Ik ben ook op de hoogte van thiele en small parameters, vandaar dat ik op zoek ben naar luidsprekers met dezelfde parameters als de MFB woofers uit mijn 544's. Ik dacht dat de 8067/W4 of 8167/W4 hetzelfde waren, vandaar de vraag. Zoals je het nu uitlegd, piet, gaat mijn bedenkseltje inderdaad niet lukken.

De autoluidsprekers ga ik zeker niet gebruiken nadat ik ze gezien heb, als niemand hier ze wil hebben dan gooi ik ze weg.

Ik heb al eens een bestaand ontwerp aangepast, de B&W DM600i voorzien van AD8066/W4, en wat een resultaat! Veel voller geluid, warmer als de B&W woofers. Die klonken heel dun in het laag, misschien wel wat strakker in het middengebied maar dat zal gevolg zijn van de kunststof conus.
Piet

10 dec 2012, 21:45

Hallo RobbinM,

Door andere prioriteiten heb ik niet altijd de tijd om alles te lezen en bij te houden, maar af en toe probeer ik wat in te halen en zodoende kwam ik, weliswaar wat laat, ook op jouw post en de diverse commentaren uit. Het ontbreekt je niet aan ideeën en enthousiasme en je legt de lat hoog en wil meer. Dat vind ik een loffelijk streven dat meer mensen zouden moeten hebben en op zich helemaal niet verkeerd, maar dan moet de nodige kennis om die ideeën in praktijk te brengen wel aanwezig zijn. Geeft niets, komt van zelf als je leergierig bent en doorzet. Gelukkig ben je niet eigenwijs en hebt je, na commentaar van het forum, direct ingezien dat e.e.a. niet ging zoals jij het had uitgedacht. Ik hoef daar verder niet op in te gaan, want dat hebben zowel Harrie en Cyrano als Piet 2401 al op voortreffelijk en positieve wijze gedaan.

Toch heb ik nog wel een paar kanttekeningen . Kijk de MFB boxen zijn destijds ( let wel, bijna 40 jaar geleden, op basis van de toenmalige muziekdragers en gangbare vermogens) gemaakt voor huiskamer gebruik en bovendien voor een bepaalde doelgroep, namelijk onze dames, maar met dien verstande dat ook hun vrienden of wederhelften ten aanzien van hun wensen op het gebied van de weergavekwaliteit aan hun trekken konden komen. Je kent ongetwijfeld de filosofie die achter het MFB concept steekt en wellicht ook de slogan: satisfaction for both ,man and wife, small size but big performance. Deze ietwat dubbelzinnige slogan die ik destijds bedacht had ging er altijd in als koek, vandaag de dag zijn we natuurlijk wel wat meer gewend!

Maar hoe je het ook wend of keert, MFB is, ook in dit digitale tijdperk, nog altijd een uniek concept en het enige systeem, althans bij mijn weten, dat het mogelijk maakt de resonantiefrequentie te verlagen en niet te vergeten ook de distorsie drastisch naar beneden te brengen, waardoor het mogelijk wordt kwalitatief goede lage tonen in een klein kastje te realiseren. MFB verbaast nog iedereen, elke dag!

In dit verband vind ik de woofer van Rythmicaudio niet echt revolutionair met die tweede winding op de spreekspoel. Dit systeem en ook nog enkele andere systemen bestonden al voor de oorlog, maar geen van die systemen heeft het destijds gehaald. Nu zal het terugkoppel circuit van Rythmicaudio met direct servo intussen wel verbeterd zijn, maar revolutionair nee dat niet. Ook het verhaal is tamelijk commercieel en alle andere systemen werden afgekamd, nou dat doe ik nu dus ook maar ha, ha.

Maar MFB heeft ook z’n grenzen en dat betekent dat onze boxen niet bedoeld zijn voor grote ruimten of disco gebruik. Met andere woorden, als je de lat zo hoog legt dat zelfs 4 x 544 nog niet hard genoeg gaan en er bij 25 Hz niet veel meer gebeurd ha, ha, ja dan moet je gaan omzien naar een ander luidsprekersysteem.

Er moet me nog één ding van het hart, jouw opmerking dat boven de 100 Hz de 544 wat rommelig en bejaard klinkt, Thomas zegt daar terecht over dat hij zich daar niet helemaal in kan vinden en ik zal het nog iets sterker uitdrukken, dat ik me daar helemaal niét in kan vinden ! In feite gaat het rommelig klinken of wat je daar ook onder verstaat, niet samen met het MFB tegenkoppel- en comparator systeem. Deze opmerking heb ik nog niet eerder gehoord. Daarmee wil ik niet zeggen dat jij niet iets in die geest gehoord zou kunnen hebben, maar in dat geval moet er iets anders aan de hand zijn. In eerste instantie denk ik dat er dan iets mis is met de instelling van de tegenkoppeling of de versterkingsfactor van de laag versterker en verder zou het mogelijk kunnen zijn dat het dempingsmateriaal achter de woofer vergaan of deels vergaan is. Dat zal niet het geval zijn met boxen die nog voorzien zijn van glaswol, maar latere typen hebben een soort schuimrubberachtig materiaal gekregen dat verkruimeld of verweekt waardoor de demping niet goed meer functioneert. En zou het ook niet te maken kunnen hebben met de slecht opgenomen cd’s sinds de jaren ’90 ? Maar rommelig en bejaard klinken, no way. Groeten Piet.
Rene

10 dec 2012, 21:59

Piet, je kan het altijd prachtig verwoorden, respect.

Een vraagje oover het dempingsmateriaal.

Ik heb recentelijk zo'n spons uit een 544 gehaald, omdat hij zo-goed-als in stukken viel.

Waarmee/waardoor is dit te vervangen?

Gr, Rene
Piet schreef:....maar latere typen hebben een soort schuimrubberachtig materiaal gekregen dat verkruimeld of verweekt waardoor de demping niet goed meer functioneert.......
Harrie
Contacteer:

10 dec 2012, 22:08

Mooi geschreven, Piet :wink:
leuk weer even wat van U te lezen.

@ René: als je steenwol of ecose-wol ( is C2C , Cradle to Cradle ) wenst, kan ik je dat gratis leveren.
glaswol is vervelend spul, met blote huid verwerken van glaswol leidt tot verschrikkelijke jeuk,
niet echt gezond ook als je die vezels inademt.. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Piet

10 dec 2012, 22:38

Hallo René,

Onze Harrie heeft je probleem(pje) intussen al opgelost. Denk er aan dat je de ruimte niet te vol propt, anders gaat het laag dof en levenloos klinken, maar misschien wist je dat al. Dank Harrie voor je snelle hulp. Groeten Piet.
David
Contacteer:

10 dec 2012, 23:04

Piet schreef:........ Maar rommelig en bejaard klinken, no way. Groeten Piet.

Precies goed verwoord!

Heb vanavond weer lekker naar het MFB laag van mijn 544's zitten luisteren. Wat is dat lekker droog, mooi gedefinieerd en strak.

Zoals in mijn topic over de MFB revamp, het laag is zo goed dat het lastig te overtreffen onder de 1000 euro per box. Het mid hoog echter, sorry, maar dat klinkt dus wel wat rommelig en bejaard. Vandaar ook mijn aanpassingen.

Het beste van twee werelden. MFB laag en mid/hoog van modernere drivers.

Nou vraag ik me wel sterk af of die SQ0211's gewoon wat verweekt zijn, slappe domes, en wellicht daarom niet zo lekker meer klinken. Het is natuurlijk wel al 35 jaar oud....
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
Rene

11 dec 2012, 09:37

Harry,

Dank je! Ik kijk even in de buurt bij een bouwmarkt, of stuur de vrouw even op pad:-)

Ik ken steenwol natuurlijk, met handschoentjes aan zit her er zo in....

Harrie schreef:Mooi geschreven, Piet :wink:
leuk weer even wat van U te lezen.

@ René: als je steenwol of ecose-wol ( is C2C , Cradle to Cradle ) wenst, kan ik je dat gratis leveren.
glaswol is vervelend spul, met blote huid verwerken van glaswol leidt tot verschrikkelijke jeuk,
niet echt gezond ook als je die vezels inademt.. grt, Harrie
Thomas
Site Admin
Contacteer:

11 dec 2012, 10:01

Ah, had ik het geweten; heb net een halve plaat Rockwool weggeknikkerd die over was van de bouw van het HQ.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Piet

12 dec 2012, 00:37

stoepie2002 schreef:
Hallo stoepie 2002,

Boven genoemde opmerking van mij sloeg op het verhaal van robbinM die zei dat boven de 100 Hz het rommelig en bejaard klonk. Daar was en ben ik het dus niet mee eens.

Ik had jouw toppic nog niet gelezen, nu wel dus. Eigenlijk zou jouw toppic onder de rubriek MFB moeten staan,maar dit ter zijde.

Ja, als we het over het middengebied hebben en hoog in iets mindere mate, kom ik een heel eind met je mee. Sinds 1974 heeft de ontwikkeling natuurlijk niet stil gestaan Dat is ook de reden dat ik bij mijn eigen projectje het midden en hoog heb aangepakt. Daarmee wil ik niet zeggen dat de 544 qua midden en hoog niet goed zou zijn, alleen dat het vandaag, een kleine 40 jaar later,met de huidige middelen wel iets te winnen valt en op een iets hoger niveau gebracht kan worden. Maar niet iedereen zal dit willen resp. deze eisen stellen, want de 544 blijft, mits technisch/akoestisch in orde toch een geweldige box en zeker gezien z'n afmetingen.

Als ik jouw toppic lees (en hulde daarvoor, dat soort bijdragen zie ik te weinig op ons forum) en tussen de regels doorlees, heb ik een beetje het gevoel dat je toch nogal van"presence" houdt. Ik weet niet of je naast luisteren, wat natuurlijk heel belangrijk is, ook nog eens kan meten of je hier en daar niet iets te veel amplitude hebt waardoor het lijkt dat je meer detail hoort. Het is maar een gedachte. Wat betreft terugloop cq.veroudering van de softdome 211, dat denk ik eigenlijk niet.

Hoe dan ook, ik vind wat je gedaan hebt heel interessant en waardevol. Wellicht iets voor de volgende meeting om ons te laten horen? Veel succes bij je verdere experimenten. Groeten Piet.
David
Contacteer:

12 dec 2012, 01:47

Hallo Piet,

Leuk dat je reageert! Dank je :)
Piet schreef:
stoepie2002 schreef:
Hallo stoepie 2002,

Boven genoemde opmerking van mij sloeg op het verhaal van robbinM die zei dat boven de 100 Hz het rommelig en bejaard klonk. Daar was en ben ik het dus niet mee eens.
En dat ben ik dus met je eens. Het laag uit de 544 is topklasse. Simpel zat.
Piet schreef:Ik had jouw toppic nog niet gelezen, nu wel dus. Eigenlijk zou jouw toppic onder de rubriek MFB moeten staan,maar dit ter zijde.

Ja, als we het over het middengebied hebben en hoog in iets mindere mate, kom ik een heel eind met je mee. Sinds 1974 heeft de ontwikkeling natuurlijk niet stil gestaan Dat is ook de reden dat ik bij mijn eigen projectje het midden en hoog heb aangepakt. Daarmee wil ik niet zeggen dat de 544 qua midden en hoog niet goed zou zijn, alleen dat het vandaag, een kleine 40 jaar later,met de huidige middelen wel iets te winnen valt en op een iets hoger niveau gebracht kan worden. Maar niet iedereen zal dit willen resp. deze eisen stellen, want de 544 blijft, mits technisch/akoestisch in orde toch een geweldige box en zeker gezien z'n afmetingen.
Ook hier ben ik het met je eens. In het midden is meer te winnen dan in het hoog. Eerst dacht ik dat het hoog ook veel beter kon, maar het is vooral het midden dat wint met een upgrade. Heb met de nieuwe middentoner en de AD0163 ook luistertests gedaan en sja, er is verschil maar die tweeter is gewoon toch wel erg goed.
Piet schreef:Als ik jouw toppic lees (en hulde daarvoor, dat soort bijdragen zie ik te weinig op ons forum) en tussen de regels doorlees, heb ik een beetje het gevoel dat je toch nogal van"presence" houdt. Ik weet niet of je naast luisteren, wat natuurlijk heel belangrijk is, ook nog eens kan meten of je hier en daar niet iets te veel amplitude hebt waardoor het lijkt dat je meer detail hoort. Het is maar een gedachte. Wat betreft terugloop cq.veroudering van de softdome 211, dat denk ik eigenlijk niet.
Ik hou van rechte frequentie karakteristieken. De Visaton units heb ik met "Boxsim" gesimuleerd. Da's een pakket van Visaton, dat met uitgebreide modellen van de speakers en met doorrekening van de filters exact berekent wat een combi van speakers, speaker plaatsing icm met een wisselfilter doet. Zowel amplitude, fase, impedantie alsook max SPL levels worden berekend. Zelfs woofers, kasten, baspoorten, resonators, etc. kunnen berekend worden. En de div. fora zeggen dat het echt accuraat is.

Nouja, ik kan niet meten, moet daar nog eens wat op verzinnen. Heb wel een vergelijkende sweep test gedaan met een toongenerator en er vallen geen rare dingen op. Er rolt uit de versterkers wat ik verwacht, op de -2dB vanaf 15kHz na (lijkt een overblijfsel van een 0160 aanpassing?) En de versterkers doen wat ze moeten, de speakers de rest :D Het midden klinkt echt niet harder, wel zuiverder. De speakers (mid/hoog) doen beide 2dB minder dan de Philipsen, dus ik heb de versterker +2dB gegeven, meer niet.

De 0211's verouderen niet denk je, ik vind de domes tamelijk soft voelen. Zou het toch wat wollige klankbeeld kunnen verklaren.
Piet schreef:Hoe dan ook, ik vind wat je gedaan hebt heel interessant en waardevol. Wellicht iets voor de volgende meeting om ons te laten horen? Veel succes bij je verdere experimenten. Groeten Piet.
Dank voor de hulde. Leuk :) Ik wil de 544's best eens meenemen naar een luisterdag.

Overigens, als ik helemaal 'klaar' ben met de revamp zal ik de schemawijzigingen ook vermelden, met de reden van de wijzigingen (simulaties en berekeningen).

Wordt vervolgd (mogelijk iets vergelijkbaars met de 587 .......)

Ben wel benieuwd naar de aanpassingen die je zelf deed in het midden hoog in het projectje. Heb ik wat gemist????

Groet,
David
piet2401

12 dec 2012, 19:02

David
Contacteer:

12 dec 2012, 19:18

Dank je, Piet, interessant leesvoer! LEUKKKKKK!!!
Piet

12 dec 2012, 23:46

Hallo stoepie 2002,

Zoals je weet had ik pas enkele dagen geleden jou bijdrage gezien, ben trouwens niet de enige die wel eens een draadje mist ha, ha. Na de luistertest bij Jan begin november had ik mijn boxen bij hem achtergelaten, die krengen zijn zo zwaar dat ik ze niet meer kan hanteren. Het waren experimenteer kasten van Jan en die waren door allerlei wijzigingen, balken en latjes enz. zo zwaar geworden dat ik ze niet meer uit de auto krijg en al helemaal niet de trap op. Jan maakt nu voor mij een paar elegante kastjes. Een apart kastje voor het laag met met 80167 mfb woofer en een apart kastje met gewijzigd 544 deurtje en 7” mid/laag 70652 met papier conus en foamrand en dan de RSQ voor de rest van het midden gebied en hoog. Dat heeft drie voordelen: ik kan ze waarschijnlijk nu wel hanteren en ik heb de mogelijkheid het fase gedrag indien nodig wat te corrigeren door de mid/hoog kast, die op de woofer kast staat, wat naar achteren te verschuiven. En ik heb de mogelijkheid de mid/hoog kast om te draaien zodat de RSQ boven komt te zitten en de 7”onder bij de woofer. Het is wel mogelijk dat het filter dan nog iets aangepast moet worden.

Het boven staande is alleen maar bedoeld om de verdere voortgang even aan te geven. Ik wilde je iets heel anders vertellen, maar dit rolde er zomaar uit.

Nu die boxen bij Jan staan ben ik verder lam en kan ik bepaalde ideetjes die ik nog in m’n hoofd heb niet meer uitproberen. Toen dacht ik, wacht eens even, ik kan natuurlijk één 544 nemen voor het laag en een tweede 544 uitvoeren met de sq en de 7”. Ik had even snel gemeten en tegen mezelf gezegd: ja, het is uiterst krap maar het moet eigenlijk net gaan. Ik had een houten verloop ring gemaakt voor de 7 “ ( op de plaats van de 8”) en de SQ, die veel groter is dan jouw gewijzigde mid range, er boven. Ja en nu komt de grap ik liep vast op de zelfde rot randjes waar jij ook moeilijkheden mee had en bovendien zag ik pas later dat het vlakje onder de strip, waar het ledje in zit, precies 2mm hoger ligt dan het vlak waar de mid range in zit. Krijg de zaak dan maar eens fatsoenlijk luchtdicht! Op dat moment had ik echter jouw post nog niet gelezen. Ben iets te voortvarend geweest. Heb nu de zaak omgedraaid, de 7” boven en de SQ op de plaats van de 8”. Het blijft krap, maar het moet kunnen. Als ik jouw post eerder had gelezen, dan had ik beter opgelet. Komt goed. Ik dacht dat gestuntel moet ik je toch even laten weten. Groeten Piet.
David
Contacteer:

13 dec 2012, 00:15

Ha Piet,

Klinkt als leuke plannen met die aangepaste 544's en alternatieve 3-weg. Ben HEEL benieuwd!

En de aanpassing van zo'n 544 front: ik was er ook bijna ingetuind hoor. Zo te lezen heb je het al weer onder controle, mooi mooi.

Voordeel van de 587 die hier in aantocht is: mid/hoog kan er zo uit, ander plaatje frezen dat er op lijkt, ander mid/hoog er in, eventueel de kantelpunten aanpassen en gaaaaaan!

Nu hoop ik alleen dat het laag uit die 587 ECHT lekker is.... zoals van de 544 :D - of ... beter

Straks heb ik nog een luxeprobleem, twee aangepaste MFB sets. En de vrouw wilde juist dat ik wat ging minderen... ooowwww....

Groet,
David
Plaats reactie