Moderne Subwoofers met feedbacksysteem

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

RobbinM

22 nov 2012, 14:01

Hallo,

hier een tip voor allen die op zoek zijn naar een subwoofer voor bij de thuisbioscoop of muziekinstallatie die de zelfde eigenschappen heeft als een Philips MFB speaker, maar dan te combineren met andere luidsprekers.

http://www.rythmikaudio.com/index.html

De subwoofers zijn er in veel verschillende vormen en maten, en hebben ook een feedbacksysteem.
Ik ben hier op gekomen omdat ik nu 4 MFB 544 speakers naast de TV heb staan. Qua laag is het allemaal heel mooi, maar a: het gaat niet hard genoeg (grote ruimte) en b: vanaf de 100 Hertz is het allemaal wel erg bejaard qua geluid, er zijn nu hele mooie zelfbouw speakers te koop voor niet heel veel geld die echt stukken beter klinken. De techniek zit ook niet stil. Ik kan er ook voor kiezen om de 544's te upgraden met nieuwe versterkers en andere tweeters/mids, maar dan staan er nog steeds oud ogende luidsprekers in de kamer die niet hard genoeg spelen.
Ik was eerst nog aan het kijken voor de 12" MFB's, maar die zijn in verhouding erg duur.

Groeten,
pr0ton

22 nov 2012, 17:03

De geluidskwaliteit van deze oude(!) MFB's kun je betwisten, maar dat vier stuks 544's niet hard gaan?? Heb je een bioscoopzaal als woonruimte :o.

Ik zie alleen losse subwoofer kasten by Rhytmik, was je plan er een totale speaker van te maken?
RobbinM

22 nov 2012, 20:18

Over de MFB's niets dan respect, de techniek die hierin zit voor de leeftijd van de speakers is bewonderingswaardig. Motion feedback, dome squawker/tweeter, heel bijzonder.

De MFB woofer is heel goed in het weergeven van de lagere frequenties, maar vanaf de 100? hertz word het een beetje rommelig, en onder de 25 hertz krijgen ze het echt moeilijk met sommige films, dan is een grotere woofer gewenst.

Voor in de slaapkamer heb ik een setje 467? luidsprekers staan, waarvan ik de woofer en passieve woofer vervangen heb voor vier ad8066w4 woofertjes en die klinken veel mooier. Ik heb ook nog een setje B&W DM610i speakers staan waarvan ik de woofers heb vervangen voor ad8066w4's, spraak bijvoorbeeld komt veel helderder over dan met de mfb's. Nadeel is dat die niet in de buurt komen van de diepte van de mfb's.

Tweeters van tegenwoordig kun je een stukkie lager laten spelen als de oude philipsjes dus dat betekent dat je een mooie conus middentoner kan gebruiken, zodat je het plukken van een gitaar in je nek voelt :).

Ik ga de mfb'tjes niet ombouwen, de kastinhoud is te klein, de componenten op de printen zullen ook wel vervangen moeten worden en daar voel ik weinig voor. Ik heb hier een paar digitale versterkerbordjes van Arjan Helder, en die klinken gewoon veel beter als de ingebouwde mfb versterkers in topconditie (ja ik heb ze gehoord, bij degene door wie ik met mfb begonnen ben) dus dat ga ik niet doen.

Een enkele Rythmik 15" in gesloten kist, dat is met moeite nog te betalen. Daarnaast zou ik dan kiezen voor een set mooie zelfbouw speakers, digitale crossovers en versterkers. Ik wil per speaker een tweeter, een middentoner en twee of meer woofers, de vormgeving voor de kast en de keuze voor de units staan nog vrij. Kasten bouwen waar tweeter, middentoner, woofers en subwoofer allemaal inzitten worden niet echt verplaats- of verhuisvriendelijk, dus het word dan als het ware een 2.1 opstelling.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

22 nov 2012, 21:03

Dag Robbin,

Leuke vinding zeker, maar met betrekking tot de 544 heb ik een opmerking. Je constateert dat het laag onder de 100 Hz rommelig wordt en je wijt dat aan een te kleine Woofer. Ik kan me daar niet helemaal in vinden. Wat bij de 544 veel meer meespeelt is het vastlopen van de voeding bij hoger volume. Zoek voor de lol eens een set 587 MFB's en laat je verbazen door wat diezelfde 8" Woofer allemaal meer kan.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
pr0ton

22 nov 2012, 23:05

RobbinM schreef:De MFB woofer is heel goed in het weergeven van de lagere frequenties, maar vanaf de 100? hertz word het een beetje rommelig, en onder de 25 hertz krijgen ze het echt moeilijk met sommige films, dan is een grotere woofer gewenst.

Boven de 100 Hz valt het tegen. Robin vindt het laag pas onder de 25 Hertz te kort schieten. Dat is niet zo raar, want dit haal ik uit de service manual van de 532's:
Omdat een weergeefsysteem dat beneden de ca. 35 Hz nog weergeeft problemen kan opleveren (rumbel van de platenspeler e.d.) is achter het laagdoorlaatfilter een hoogdoorlaatfilter aangebracht. Deze kapt alle frequenties onder de ca. 35 Hz af.
Rumbel van de platenspeler, brengt een platenspeler onwenselijk lage frequenties voort? Trillingen van buitenaf kan het element schijnbaar oppikken. Sinds andere media er geen last van hebben, kun je de MFB's niet lager laten spelen?

Er moet wel rekening gehouden met geluid voor films of muziek. In films lijkt me dat de lage tonen nadrukkelijk aanwezig moeten zijn (in de zin van boembassen). Terwijl muziek het best weergegeven wordt door een 2.0 systeem, zodat de subwoofer niet te lokaliseren is.
tim89

23 nov 2012, 00:15

RobbinM schreef:De MFB woofer is heel goed in het weergeven van de lagere frequenties, maar vanaf de 100? hertz word het een beetje rommelig,

daar ben ik het wel mee eens

dit komt door 2 dingen
1 is de wat onder bemeten voeding (zoals Thomas al aangaf)
en ook een beetje door de tweeter die er voor zit
Thomas schreef: Zoek voor de lol eens een set 587 MFB's en laat je verbazen door wat diezelfde 8" Woofer allemaal meer kan.
helemaal mee eens Thomas
pr0ton schreef: kun je de MFB's niet lager laten spelen?
dat zou ik niet doen
dat trekken de woofers niet
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
RobbinM

25 nov 2012, 15:47

Wat ik inderdaad bedoel is dat de mfb woofer vanaf 100 hertz en hoger een beetje rommelig word. De AD8066W4 is naar mijn mening vele malen beter om de tonen hoger dan 100 hertz te weergeven, en zeker vanaf de 150 hertz. De middentoner heeft naar mijn mening onderin de band waar hij speelt niet genoeg geluidsdruk om te compenseren voor het rommelige gedrag van de woofer bij die frequentie.

Over de rumble filters heb ik inderdaad ook wel eens gehoord. Nou gebruik ik geen platenspeler meer, en alle tonen die ik naar de speakers stuur wil ik gewoon horen.

De aanpassingen die ik dus aan de 544's zou moeten doen:
- Rumble filter verwijderen
- Voeding van de versterker upgraden
- Eindtrap van de versterker upgraden
- De begrenzing van de woofer output verwijderen
- De kastinhoud achter de woofers vergroten om meer efficiency te krijgen

Dan heb ik het alleen nog maar over het laagfrequente gedeelte, het hele hoog gedeeltje van de speakers moet ook vervangen worden. Ik zou er dan een digitaal stereo versterker in kunnen plaatsen voor de middentoner en de tweeter.
De middentoner zou ik dan vervangen voor een moderne conus middentoner, de tweeter door een moderne tweeter die in staat is lager te spelen, en dan moet ik de kantelfrequentie aanpassen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan en het komt er dan gewoon op neer dat er kompleet andere speakers staan te spelen.

Nogmaals, ik ben zeker onder de indruk van wat dit 8" woofertje klaar speelt. Het is allemaal te danken aan een constant variabele Q factor, door de slimme techniek. Maar ik wil gewoon méér :)

Nog wat andere gedachtengangen:
Ik weet dat er een woofertje is zonder MFB die qua eigenschappen vrijwel gelijk is aan de MFB woofer. Kan iemand bevestigen dat dit de AD8166W4 is? Er staat nog een typenummer in mijn geheugen die zegt AD8066W4e, kan iemand vertellen wat dat voor woofer is?

Met vrijwel gelijk bedoel ik: Dezelfde luidsprekerspoeldiameter en weerstand, dezelfde hoogte van de magneet, ongeveer dezelfde Fs waarde en een luchtdoorlatende stofkap, wat de Fs bijna 20 hertz omlaag brengt. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat iemand met de oude types AD8066W4 (met dichte stofkap) er luchtdoorlatende stofkappen op aanbracht en de Fs van de woofer ineens vergelijkbaar was met het nieuwe type AD8066.

Indien de AD8166W4 dus vergelijkbaar is, zou ik een set MFB's kunnen demonteren, de woofer in een kast met bijvoorbeeld 20 of 25 liter inhoud kunnen laten spelen, en dan het gecorrigeerde ingangssignaal voor de versterker kunnen gebruiken om een aantal andere (non-MFB) woofers aan te sturen in een kast met gelijke inhoud.

Tevens heb ik ooit een set MFB's horen spelen die aangestuurd werden met een goedkope A/B versterkerplaat van Velleman, volgens mij deze: http://www.velleman.eu/products/view/?c ... &id=360356. Het terugkoppelcircuit was hier aan verbonden. Het schijnt dat A/B versterkers soms een extra ingang hebben voor signaalcorrectie. Classe D versterkers hebben dat niet, helaas.
Kan iemand mij hier meer over vertellen?

Ik heb ooit al met het idee gespeeld om de MFB's om te bouwen tot zuilluidsprekers, met fatsoenlijke kastinhoud en meerdere (ook non-MFB) woofers. Er mist nog een hoop kennis om dat praktisch realiseerbaar te maken.

Als laatste nog even over het 'horen waar de subwoofer staat'. Mijn ervaring is dat het mogelijk is om een subwoofer onplaatsbaar te maken. Als voorbeeldje: in mijn auto heb ik in de deuren 13cm speakertjes, achterin liggen 2 12" woofers. De deurspeakers kunnen natuurlijk niet in de buurt komen van het SPL wat de subwoofers halen in het gebied waar de crossover ligt. De waardes overlappen elkaar daarom een beetje. De deurspeakers spelen vanaf 80 Hertz /12dB/oct mee, de subwoofers spelen tot 100 hertz / 18dB/oct. Bij mijn oude radio kon je dan duidelijk horen als er een kickbass was dat er achterin een subwoofer lag. Nu heb ik via marktplaats een radio gekocht die een microfoon heeft, die ik in het frontje kan pluggen. De radio speelt een aantal testtonen en de micorofoon vangt dat op op de plek waar normaal ongeveer mijn oren hangen. De radio houd rekening met de afstand tot de speaker en berekent hier een verschil in fase mee, die word vervolgens gebruikt om het uitgaande signaal te corrigeren. Gevolg: ik hoor niet meer dat ik een subwoofer heb. Natuurlijk is het zo dat een toon van 60 hertz uit de kofferbak komt en een toon van 200 hertz komt bij mijn voeten vandaan. Maar in het gebied van de kantelfrequentie kun je niet horen waar het geluid vandaan komt. En dat is naar mijn mening waar het vaak fout gaat, de thuisbioscoop heeft vaak een subwoofer waarbij het faseverschil of de kantelfrequentie niet in te stellen is, zodoende kan het praktisch onmogelijk zijn de subwoofer op een plaats te zetten waar het faseverschil nihil is, je kunt daar zonder meetapparatuur dagen tijd aan besteden en dan is het het nog niet helemaal. Misschien is de auto geen heel goed voorbeeld omdat in een thuisbioscoop de voorspeakers en de subwoofer niet voor en achter je, maar allebei voor je staan. Het resultaat zou dan nog beter, quasi onhoorbaar moeten zijn.

Mijn ideale speakers zien er als volgt uit:
Een MFB woofer met correctiecircuit, gekoppelt aan een moderne versterker zoals de Velleman, daarvan het signaal aftappen en uitsturen naar twee of drie andere non-MFB woofers. Dan een goede 5 inch driver met een conus van vrij hard materiaal, zodat ik geen klapperende conussen heb in de wat hogere tonen. Dan een goede tweeter die in staat is om ook hoger te komen als 20kHz, ik ben 21 dus ik hoor de hoogste tonen nog erg goed. Alle drivers anders dan de MFB woofers wil ik digitaal aansturen met versterkers met het Tripath principe. Dat alles in zuilvorm verpakken, en tada!

Dat spul van Rythmik schijnt gewoon erg goed te zijn, en wilde dat even delen. Vind wel dat het hier thuishoort.
cyrano

26 nov 2012, 03:41

Die site van Rythmik is best leuk, maar m'n BS detector ging af toen ik de technische omschrijvingen begon te lezen:
The op amps used here are audiophile grade OPA2134 and TL072. OPA2134's are used in the high pass section (the one for front speakers filtering). On the subwoofer signal path, the op amps are mixtures of OPA2134 and TL072. The reason for us to use TL072 is for its richer bass sound. At half of full output rating, the distortion is less than 0.01%. In addition, similar to the A370 servo amps, there is no electrolytic capacitors on the signal and feedback paths.
Ik zou liever weten wat die amp doet bij 1 Watt en bij vol vermogen. Minder dan 0,01% vervorming bij half vermogen vind ik geen fantastisch cijfer voor een amp.
Harrie
Contacteer:

26 nov 2012, 17:28

RobbinM schreef:<>. De middentoner heeft naar mijn mening onderin de band waar hij speelt niet genoeg geluidsdruk om te compenseren voor het rommelige gedrag van de woofer bij die frequentie.
dat lijkt me sterk.....
Als de woofer niet goed weergeeft, kan een andere speaker dat nooit compenseren.
Tenzij je een anti-geluid installatie bouwt, hetgeen erg complex en kritisch is :D
RobbinM schreef:Als laatste nog even over het 'horen waar de subwoofer staat'. Mijn ervaring is dat het mogelijk is om een subwoofer onplaatsbaar te maken. Als voorbeeldje: in mijn auto heb ik in de deuren 13cm speakertjes, achterin liggen 2 12" woofers. <..>.
Een auto heeft een slechte akoestiek, slechter kun je bijna niet vinden, een eierkist is nog beter.
In woonkamer-situaties kan men bijvoorbeeld een woofer van een 5.1 home-cinema-systeem ergens verstoppen.
Lage tonen zijn amper richting-gevoelig, middentonen wel, en hoge tonen zijn zéér richtinggevoelig.
Voor een mooi stereo-geluid in je auto plaats je dus tweeters aan weerszijden van het dashboard.

Philips heeft de MFB ontwikkeld om verschillende redenen, waarvan de belangrijkste:
- groot vermogen uit een kleine box.
- geen vervorming.
ik snap dus niet waarom je grote zuilen wilt bouwen, een iets groter formaat zou ook voldoen.

En, als je er 1 MFB-gestuurde woofer in zet, en nog eens 2 ongecorrigeerde woofers, heeft die MFB-woofer
volgens mij totaal geen nut. grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
tim89

26 nov 2012, 17:47

Harrie schreef:En, als je er 1 MFB-gestuurde woofer in zet, en nog eens 2 ongecorrigeerde woofers, heeft die MFB-woofer
volgens mij totaal geen nut. grt, Harrie
klopt

iedere unit heeft een kleine afwijking

je wil dan dus het signaal van de MFB woofer nemen en daar andere woofers mee gaan corrigeren die een andere afwijking hebben

kan je nu al zeggen dat dat niet gaat lukken
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
piet2401

26 nov 2012, 18:57

Hoi Robbin, welkom.
Zo ambiteuze plannen, maar je maakt een paar denk foutjes.
Maar je zegt zelf al dat je wat kennis mist, dat klopt dus ook.

Bv. Meer efficiency ga je niet krijgen door een grotere kast, eerder minder.
Je kunt dan wel weer lager gaan maar dat gaat dan dus tenkoste van je SPL en dus heb je meer vermogen nodig om dezelfde geluidsdruk te krijgen.

Met 2 niet MFB woofers doe je het mooie van die ene MFB woofer weer teniet, want die andere woofers kun je niet corrigeren met het correctie signaal van de MFB woofer. Of ga je ze allemaal in dezelfde kast ruimte zetten?
Helpt je dan een beetje, maar dan introduceer je weer heel andere problemen.

Ik zou gewoon 2 of meer MFB woofers in hun eigen kast ruimte gebruiken en ook gewoon aangestuurd door ieder een eigen versterker. Tripath voor midden en hoog hoeft niet verkeerd te zijn, heb ik nu ook in mijn huidige boxen.
Zie maar bij non Philips projecten. http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =19&t=1971
Maar echt goede Tripaths zijn zeldzaam, zeker voor midden en hoog. Voor het laag geen betere te krijgen.
Maar wel weer aanpassen voor de MFB correctie.

Ik hoop dat je eens een keer naar een MFBfreaksmeeting kunt komen, kun je misschien de Piet Gouw superbox horen gebaseerd op een gewone 544, maar dan zonder rumble filter en een iets aangepaste filtering. Midden een 6,5" de AD70652 en de RSQ8p voor het hoog. Ik heb hem gehoord in vergelijk met zeker niet de minste speakers.
Die klinkt echt super en zolang je niet in een concertzaal speelt meer dan geluid genoeg voor in je kamertje.
Als 21 jarige en goed horend ben je straks stokdoof als je te veel op erg hoge volumes gaat luisteren.
Ik bespeur toch een beetje die meer Watt is pas wat mentaliteit :mrgreen: :wink:
RobbinM

29 nov 2012, 15:42

Hallo allemaal,

ik had eigenlijk gehoopt dat de afwijking tussen twee woofers minimaal zou zijn, in ieder geval klein genoeg om niet te horen. Laat wel zien hoe kritisch het gehoor dan is :) Ik zou ze niet in dezelfde kastruimte willen hebben, maar allemaal in aparte ruimten, ik dacht dat dat juist de manier was om de golven achter de woofers niet de woofers onderling te laten beïnvloeden, en daardoor de eigenschappen van de speakers dusdanig hetzelfde zijn dat ik ongestraft het gecorrigeerde signaal kon gebruiken om de andere woofers aan te sturen.

Tripath is inderdaad lastig, niet alle bordjes zijn goed en velen gebruiken goedkope componenten zodat de prijs laag blijft. Ik heb van Arjan Helder twee bordjes liggen op basis van de TK2050 chip, met 25 watt/ 4 ohm eindchips. Moet zeggen dat het erg lekker klinkt. Ik heb ook nog twee vierkanaals bordjes (T1x4) liggen die bij het chinese HiFiMeDIY vandaan komen, maar moet die nog aan de praat zien te krijgen. Heb een speciaal voedingsbordje gekocht dat matched qua voltage, ook bij HiFiMeDIY vandaan. Na een paar minuten rommelen nog steeds geen brandend ledje gezien dus die heb ik maar weer even weggelegd. De twee vierkanaals bordjes moeten uiteindelijk de surround speakers in de woonkamer aan gaan sturen, daar ik drie kanalen overheb moet ik nog uitzoeken hoe ik de Mission M70's aan ga passen zodat ze ook geschikt zijn voor bi-amping. Heb al even de scheidingsfilters er uit gehaald maar ik zie niet een twee drie hoe het filter werkt en welke baantjes ik moet hebben.

Heb even de Piet Gouw superbox gezocht, en inderdaad dit is hoe ik mijn MFB's ook zou willen hebben. Ik weet alleen niet of ik de AD70652 zou gebruiken, ze zijn niet zo makkelijk te vinden en misschien zijn er inmiddels goede alternatieven voor?
Tevens op marktplaats gezocht naar de Ribbon tweeters, erg interessant. Er staan ook nog 12 ribbons te koop van Stage Accompany, dit zijn dan de doorontwikkelde versies van de RSQ8p, maar dan belastbaar tot 60 watt. Ik weet niet in hoeverre er concessies gedaan zijn op weergavekwaliteit om aan de 60 Watt RMS te komen, maar alles wat ik over die tweeters lees is veelbelovend. Ze worden omschreven als helder, open en 'dood', als in dat ze geen echte klankkleur hebben maar gewoon ontzettend trouw zijn aan de opname. Jammer is dat ze ongeveer 200 euro per stuk moeten opleveren tweedehands, dat is misschien leuk om in de toekomst voor te kijken maar zolang ik nog niet 100% weet wat ik aan het doen ben lijkt het me een duur grapje om mee te experimenteren ;) Bovendien schijnen ze 13 Ohm te zijn en ik kan echt niet bedenken hoe ik dat fatsoenlijk moet uitversterken..

Trouwens, ik heb volgens mij nog een setje 7 inch speakertjes liggen van Philips, oorspronkelijk voor in de auto bedoelt, haha. Ik zal ze eens opzoeken en kijken of het wat is. Ik kan me herinneren dat ze er qua ontwerp ouderwets uitzagen, maar ik heb wel twee setjes nieuw in doos :D zou leuk zijn als het dezelfde driver als de AD70652 is of iets wat in de buurt komt. Dan word experimenteren weer betaalbaar...

Ik heb in totaal drie setjes MFB 544, 8x de AD8066W4 nieuwste type, ik heb de 22RH467 staan, daarvan zijn de sqauwkers nog origineel, maar de woofers en radiators liggen bij een kennis van me, die ik al jaren niet gesproken heb. De tweeters zijn volgens mij de 160 dome tweeters, vier schroefgaten, geelkleurig plastic dome met een gaasje ervoor waar een diffusorplaatje op geplakt is. Verder heb ik nog een zestal Visaton WHC30 woofers liggen waarvan er 4 stuks 4Ohm, 2 stuks 8Ohm. Daarnaast heb ik nog wat andere incomplete speakers staan, maar in ieder geval 4 keer de aluminium tweeter uit de B&W DM600i series. Ik zal zo de 'autospeakers' van philips nog even opzoeken en een fotootje posten.
Met al dit spul moet toch wel een aantal mooie zuiltjes of iets te bouwen zijn, ik kan alleen door het grote aantal keuzes in ontwerpen en aantallen niet meer bedenken hoe ik het exact wil hebben.

Trouwens, een MFB speaker heeft toch een actief crossoverfilter? Is zoiets met wat speurwerk ook zelf te maken?
Ik duik even de schuur in om te zoeken naar die autospeakers.
RobbinM

29 nov 2012, 16:07

Ok, speakers gevonden. Het zijn geen 7 inchers. Ze zijn 13cm (auto-maat) ofwel 5 inch.
https://dl.dropbox.com/u/10801131/IMAG0708.jpg
https://dl.dropbox.com/u/10801131/IMAG0709_BURST002.jpg
wel nieuw in doos :D, waarschijnlijk al bijna 20 jaar oud als ik het zo zie. Op de zijkant van de doosjes is zelfs een grafiekje met frequentiebereik afgedrukt. Het is grappig om te zien dat ze 92dB 1W/1M zijn, de autoversterkertjes uit die tijd hadden niet zo veel te bieden, dan is die gevoeligheid natuurlijk een leuke bijkomstigheid.

Ik ben benieuwd welk typenummer ze hadden gekregen als ze voor in huis bedoelt waren. Ik ga eens op onderzoek uit.

--edit--

ik kan nergens een vergelijkbare driver vinden voor thuis, ze hebben een erg kleine magneet, zelfs de oudere 5 inchers hebben grotere magneten...
piet2401

29 nov 2012, 20:21

Nou de ene woofer of de andere kan flink verschillen. Laat staan als je er ook nog eens van verschillende merken gebruikt. De Parameters van ieder speaker zijn anders.
Bij dezelfde types soms wel meer dan 10%.
Die parameters bepalen of ze in een gesloten kast of in een basreflex moeten en hoe groot de kast wel niet moet zijn.
Dat komt echt wel nauw. :( Ook van de midden en hoogspeakers.
Dus een niet MFB woofer met het gecorrigeerde signaal van een MFB aansturen gaat echt niet goed gaan.
Die niet MFB woofer heeft heel andere parameters. Mooi bedacht maar jammer.

Daar komt ook nog eens bij dat je niet zomaar wat speakers bij elkaar kunt rapen en dan meteen een super box eruit zal rollen. Zelfs grote fabrikanten doen er soms jaren over om goed klinkende boxen te ontwerpen en die hebben allerlei bollebozen in dienst en heel grote simulatie computers.

Als je graag aan zelfbouw doet begin dan met een bestaand ontwerp. Doe eerst heel veel ervaring op.
Het is zo moeilijk iets echt goed klinkend te maken. Kan ik over meepraten.
Simpel beginnen is het leukst en brengt snel resultaat.
Ga ook maar eens kijken op het forum van doe het zelfaudio. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/Daar staat heel veel info op en kun je eens lezen wat anderen bouwen en aan ervaring opdoen.
Heel leuke leerschool.
Als je het aardig vraagt helpen ze je daar ook nog wel.
Veel succes. 8)
Harrie
Contacteer:

29 nov 2012, 22:34

auto-luidsprekers zijn ontworpen om in grote holle ruimtes zoals portieren en
hoedenplank ( met grote kofferbak als klankkast.. :roll: ) te functioneren.
Ze lijken me niet geschikt voor huiskamerboxen van hoog niveau.
Neem het advies van Piet ( piet2401 ) ter harte.
succes! grt, Harrie
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Plaats reactie