RD40 ultimo

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

piet2401

07 dec 2013, 16:04

Wat doe je op een regenachtige dag net na Sinterklaas..........juist je gaat weer eens wat spelen met de boxen.
Thuis kan ik lekker genieten van een lage Xover ~200Hz maar nadeel is dan wel dat het niet loei hard kan gaan.
Bandje willen we graag heel houden. De buren ook blij :mrgreen: .
Nu had Piet Gouw al eens een paar keer geopperd om er een 6,5-7" mid/woofer tussen te doen.
Nu heb ik niet de mogelijkheid om mijn RD40 box om te bouwen maar ik heb wel een 18cm Seas mid/woofer die daar samen met een Neo 8S het Center kanaal van de surround set doet.
Die hangt ook aan een DSP dus, Center uit de TV kast en boven op de RD.
Woofers in de RD er op 90Hz uit laten gaan, dan komt de Seas erbij en die gaat dan door tot 375Hz waarna de RD40 de rest dan weer mag doen.
Met de DSP'n alleen de kamer resonanties aangepakt de rest gelaten zoals ze zijn.
Hoe dat klinkt..........niet slecht, maar de RD40 lager door laten lopen naar de 200Hz en dan de 10" woofer er in zoals in de RD40 Ultimo klinkt net wat lekkerder. Valt ook niet mee te vergelijken in Mono moet ik zeggen.
Maar je hoort wel dat mannen stemmen met de Seas er tussen wat minder neuzig klinken.
Maar dat verschil is dan wel minimaal, hoor het alleen bij stemmen zoals bv Chris Jones en dan alleen als ze erg laag zingen.
Nog even een plotje gemaakt maar de kamer staat nu aardig vol met Kerstboom en nog veel meer spullen, dus meer als leidraad.
Wat je wel kunt zien is dat 4 10"woofers die de kamer op verschillende plaatsen aanspreken toch wel voor een aardige bas kunnen zorgen. :D
Links, en ook rechts in zijn eentje spreekt de 50Hz van de kamer nog steeds lekker aan ondanks 18dB verzwakking per speakerwoofer. Gemeten op ~3 meter afstand, de luisterplaats de tweezits bank.
De rechtse speaker is met de Seas.
Bijlagen
2013-12-07_141829.png
RobbinM

07 dec 2013, 17:00

Lekker aan de hobby :D

Leuk dat je wat aan het experimenteren bent.
Het verschil is gelukkig minimaal zoals je zegt.
Het klinkt wat minder neuzig, dat zou moeten duiden op iets minder vervorming, dat zou goed kunnen want de seas U18 doen het uitstekend in dat gebied:
Afbeelding
vervormingsplot U18RNXP
Toch zou je denken dat de RD40 nog beter moet scoren...
Alle filtering is nu door de DSP gedaan? Geen caps meer in de signaalweg naar de RD40? Fase-meting gedaan?

Prachtige speakers zijn het, je Ultimo's. 8)
piet2401

07 dec 2013, 17:27

Hoi Robbin,
ja dat klein beetje neuzige hoor je alleen maar als ik dus de RD bij 200Hz afkap.
Dan moeten de 10"woofers het tot 200Hz doen en dat vertaald zich dan in een beetje neuzig klinken.
Eigenlijk zou je die niet veel hoger dan ~100Hz in willen zetten, hoewel Morel ze ook wel gebruikt in 2 weg systemen en dan crossed op 2500Hz....... :shock:.
De Seas doet het wat dat betreft dus wat beter, je kunt ze dan ook lekker ver open draaien.
Gelukkig waren mijn buren vanmiddag niet thuis.
Fase was OK want ze telden mooi op bij de scheidings frequentie, minimale delay in moeten stellen op de DSP.
DSP'n idd alleen als cross over en voor de staande golven in de kamer wat gecorrigeerd.
Ik heb nl twee gigantische staande golven in de kamer op ~50Hz en ~160Hz.

Het is een heel leuke hobby luidsprekers bouwen en niets leukers om dan elkaars ontwerpen te beluisteren, te vergelijken.
ds23man

08 dec 2013, 14:19

Piet, dat neuzige komt denk ik niet door de woofertjes zelf, maar door de plaatsing aan de zijkant.

Maar jij hebt tenminste nog een werkend systeem. Ik niet, heb nu tot tweemaal toe een RD50 binnen gehad met een resonantie...... De eerste op 650Hz die na een maand er mee ophield en de tweede op 850hz die direct retour is gegaan.

Ben niet de enige: Genesis had er ook twee met resonantie, deze worden op het moment bij BG onderzocht waardoor dit ontstaat. Zolang dat niet bekend is, zit ik voorlopig zonder! :x :x :x :x

http://www.genesisloudspeakers.com/
Wel een vriendin, maar gelukkig een grote boerderij: dus stapelen maar!
David
Contacteer:

08 dec 2013, 16:33

Net even wat prijzen gezien van de RD-serie. OEF.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
ds23man

08 dec 2013, 16:39

David schreef:Net even wat prijzen gezien van de RD-serie. OEF.
Gelukkig alles onder garantie, maar ben nu inmiddels wel 3 maanden verder....... :(
ds23man

08 dec 2013, 16:41

Wat is duur trouwens? Pak maar eens een goeie mid en tweeter......
RobbinM

08 dec 2013, 17:19

@David: Wellicht kun je met de Neo8S ook al een heel end komen?
@piet2401: Is het karakter van deze B+G units zeer vergelijkbaar? Je bent in de bijzondere positie dat je ze kunt vergelijken, dus ben ik benieuwd.

Nog even wat betreft dat neuzelige, zou het iets te maken kunnen hebben met de woofers die tegen elkaar in spelen?
piet2401

09 dec 2013, 14:19

ds23man schreef:Piet, dat neuzige komt denk ik niet door de woofertjes zelf, maar door de plaatsing aan de zijkant.

Maar jij hebt tenminste nog een werkend systeem. Ik niet, heb nu tot tweemaal toe een RD50 binnen gehad met een resonantie...... De eerste op 650Hz die na een maand er mee ophield en de tweede op 850hz die direct retour is gegaan.

Ben niet de enige: Genesis had er ook twee met resonantie, deze worden op het moment bij BG onderzocht waardoor dit ontstaat. Zolang dat niet bekend is, zit ik voorlopig zonder! :x :x :x :x

Oeps dat is minder, al 3 maanden geen werkend systeem. Toch raar want ze hebben wel een heel goede naam de BG jongens. Je zou ook mogen verwachten dat ze er een test op loslaten voordat ze in de doos gaan.

Ach het valt allemaal wel mee hoor dat neuzige, ik lig er niet wakker van. Zou zo maar kunnen dat zo is door de woofers aan de zijkant maar volgens de theorie stralen ze tot ~250Hz gewoon rond, tja.

Voor zo'n Genesis oplossing is mijn kamer wat te klein :(
Laatst gewijzigd door piet2401 op 09 dec 2013, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
piet2401

09 dec 2013, 14:31

RobbinM schreef:@David: Wellicht kun je met de Neo8S ook al een heel end komen?
@piet2401: Is het karakter van deze B+G units zeer vergelijkbaar? Je bent in de bijzondere positie dat je ze kunt vergelijken, dus ben ik benieuwd.

Nog even wat betreft dat neuzelige, zou het iets te maken kunnen hebben met de woofers die tegen elkaar in spelen?
De B&G units hebben allemaal de typerende klankleur van een magnetostaat, dus de "kleintjes" klinken wel aardig zoals de grote jongens klinken, ze gaan alleen niet zo laag. Dat is eigenlijk het enigste verschil.

Denk niet dat de woofers tegen elkaar in spelen, zoals gezegd gedragen ze zich tot ~250Hz als rondom straler, ook de woofers in bv een MFB box. Kun je makkelijk zelf ondervinden zet er maar een eentje midden in de kamer met bv een 150Hz toontje. Loop er dan maar eens omheen je zult overal een even strakke bas horen.
Daarboven gaan ze bundelen en dan is het dus over met dat rond stralen.
Ik cross ze nu op 200Hz en filter ze dan met 8e order LR, dus boven de 250Hz zou er niet zo veel meer uit mogen komen.

Ideaal zou kunnen zijn de RD met er naast een heel stel 16-18cm mid/woofers en dan een paar Sub woofers op div. plaatsen in de kamer. Maar dat gaat mijn vrouw nooit goedvinden. Zou ook niet passen van die grote jongen in een gewone doorsnee huiskamer.
ds23man

09 dec 2013, 20:26

piet2401 schreef:
ds23man schreef:Piet, dat neuzige komt denk ik niet door de woofertjes zelf, maar door de plaatsing aan de zijkant.

Oeps dat is minder, al 3 maanden geen werkend systeem. Toch raar want ze hebben wel een heel goede naam de BG jongens. Je zou ook mogen verwachten dat ze er een test op loslaten voordat ze in de doos gaan.

Ach het valt allemaal wel mee hoor dat neuzige, ik lig er niet wakker van. Zou zo maar kunnen dat zo is door de woofers aan de zijkant maar volgens de theorie stralen ze tot ~250Hz gewoon rond, tja.

Voor zo'n Genesis oplossing is mijn kamer wat te klein :(
Ik wordt er ook niet blij van en Proraum al helemaal niet. Die dingen worden gesweept voordat ze de doos in gaan, alleen zie je in een frequentiecurve niet of er ergens een resonantie zit. Overigens is de resonantie ook nog eens plaats gebonden, bij de eerste zat ie onderin de driver en bij de tweede boven.
piet2401

10 dec 2013, 10:26

Ja dan is het heel vervelend, daar gaat je goede naam.
Iemand nieuw in de montagelijn die zich nog in moet werken?
Wij hadden dat vroeger vaak met onze hybride kabels, zie plaatje als voorbeeld, daar moest je echt wel goed in opgeleid zijn om die fatsoenlijk af te kunnen werken.
Hadden ze iemand nieuw in de lijn dan waren er in het begin altijd wat dingen fout, ook al werden ze 100% op doorslag en verbindingen getest.
Of productie naar een andere plaats gedaan?
Zagen het ook met de Bourns potmeters toen ze de productie naar Mexico verplaatsten.
Escap toen ze de productie naar India deden.
Zo kan ik er nog wel 10 opnoemen.
Komt er binnenkort weer een van naam bij........... :mrgreen: ook iets met transfer naar India.

Je naam te grabbel gooien omdat je denkt een paar centen meer te kunnen gaan verdienen.
Als ik de bedragen hoor die men in calculeert, gaan ze die nooit meer terug verdienen, maar dan zijn we weer 5-6 jaar verder en is de verantwoordelijke manager weg en is men alles weer vergeten.
Gaat alles gewoon weer door, niemand die zich daarna afvraagt zijn we binnen het begrote gebleven.
Dat waarschijnlijk alleen maar om maar aan het eind van het jaar de bonus te kunnen halen.
Afschaffen die bonus, korte termijn denken wordt er door in de hand gewerkt.
Zin in realiteit verdwijnt er door en niemand die meer een lange termijn visie heeft.
Alles is heilig voor de bonus.
Bijlagen
images.jpg
images.jpg (13.46 KiB) 4535 keer bekeken
David
Contacteer:

10 dec 2013, 10:42

Dat is ook geen simpel tweelingsnoertje he....
Laatst gewijzigd door David op 10 dec 2013, 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MFB Collectie: Aanwezig...
Overige hobby's: flipperkasten, auto's, watersport, aquaria, zendamateur
movieman

10 dec 2013, 11:13

Ik dacht dat we niet over politiek zouden praten op het forum... :shock:

Voor wat betreft de speakers dat is natuurlijk een rot verhaal. Geld terug vragen en iets anders kopen. Ik zou me de moeite nog niet eens nemen om in discussie te gaan, je trekt meestal toch aan het korste eind.

Ik heb ooit gezeiks gehad met een AKG, niks service, stik maar in je stront... Was een dure les van 300 euro maar heb nu weer een Sennheiser en geen hartritmestoornissen. :lol:
ds23man

10 dec 2013, 16:58

movieman schreef:
Voor wat betreft de speakers dat is natuurlijk een rot verhaal. Geld terug vragen en iets anders kopen. Ik zou me de moeite nog niet eens nemen om in discussie te gaan, je trekt meestal toch aan het korste eind.
Er is helemaal geen discussie, zeker niet nu Genesis ook defecte drivers heeft. Probleem zit hem op dit moment in het uitzoeken wat er fout gaat in de productie. Geld terugvragen is geen optie, er is geen enkele andere fabrikant die dit soort magnetostaten levert.
Plaats reactie