Buizengeneuzel (buizenversterkers e.a.)

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plips

22 jun 2012, 17:47

Regelmatig gaat het hier over Buizenversterkers...

Het is niet echt helemaal mijn ding, maar "degene met wie ik samenwoon" ofwel mijn "douane" is op zijn zachtst gezegd verknocht aan het geluid.
Persoonlijk vind ik het geluid erg aangenaam...

Tim had het in een topic over de GL566 , die klonken mooi bij een buizenversterker.
Hier hebben we de GL566 ook eens aan de buizenversterker gehangen, maar onze vaste opstelling die nog immer in de conceptfase verkeert klinkt toch nèt iets beter. (volgens mijn partner dus :? Hij stond overigens wel 100% achter de aankoop van mijn breedbanders in de GL566 )
De conceptspeakers zijn gemaakt met units uit oude SABA buizenbakken.
Ze staan bekend als "greencones"

Het doel van dit topic, leuke alternatieven die voor een luttel bedrag in elkaar zijn te knoeien, en gewoon "neuzelen" over buizenspul...
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
mcTommi
Contacteer:

22 jun 2012, 19:24

Genoeg buizenspul hier in huis inmiddels ook ! Begonnen in 2003 met de 22RH720 en vervolgens het plasticfantastic gebeuren (mijn jeugddroom in 1977/78). Vervolgens het oudere spul verzameld en de laatste tijd (omdat ik alles al heb uit de seventies) steeds vaker een buizenbandrecorder of platenspeler naar mijn betonnen hol gesleept. Leuk speelgoed voor op de keukentafel......... Af en toe een leuk buizenradiootje binnen slepen is ook leuk !!! Ik selecteer op uiterlijk......wat ik mooi vind en goeiekoop is dat komt deze kant op. Standaardprijs nog altijd "een tientje", of minder ;)
Zal me niet verbazen als er ooit een stuk aan het huis gebouwd moet worden om de buizenverzameling van het Wowseum te herbergen, of desnoods een groot tuinhuis :P
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
motoindo
Contacteer:

24 sep 2012, 19:07

Plips schreef:Regelmatig gaat het hier over Buizenversterkers...Persoonlijk vind ik het geluid erg aangenaam
Beetje late reactie maar als je opzoek bent naar buizengeluid zonder buizen schijnen klasse-d versterkers dicht in de buurt te komen ....
Plips

24 sep 2012, 19:22

Tsja, dat zal best, maar dan heb je het vast over dure toestellen en dito luidsprekers.
Het leuke van buizenversterkers is dat je voor betrekkelijk weinig geld met een paar eenvoudige speakers een leuk resultaat krijgt...
Een paar kernwoorden;
Aurexx versterker
Saba Greencones
of andere breedband-hoogrendement luidsprekers

Bouw maar raak, en verbaas je over het muzikale en rustige geluid uit je zelfgebeunde setje van 150 euro :wink:

Dat is wel zo`n beetje de ondergrens natuurlijk, en de sky is de limit, dus tot vele duizenden euro`s is er spul te koop.

Mijn volgende proefje wordt iets in de trant van de Saba Cello ;
http://www.methe-family.de/sabacello.htm

Dan niet met dure greencones, maar met fijne telefunken breedbandertjes :wink:
Hier stond "vroeger" een hele opsomming apparatuur, helaas kunnen er maar 255 tekens...
Harrie
Contacteer:

24 sep 2012, 19:39

Plips schreef:<knip>Dat is wel zo`n beetje de ondergrens natuurlijk, en de sky is de limit, dus tot vele duizenden euro`s is er spul te koop.
Mijn volgende proefje wordt iets in de trant van de Saba Cello ;
http://www.methe-family.de/sabacello.htm
Dan niet met dure greencones, maar met fijne telefunken breedbandertjes :wink:
ziet er leuk uit, maar met dat slappe buigtriplex aan de zijkanten lijkt het me flut !
Die buigtriplex gaat resoneren als een gek als je er een woofer of dikke breedbander in zet..
De massa ( en dikte ) van het hout van de kast is toch van wezenlijk belang lijkt me ?
F7215,AH103,AH109+209+309,AH305,AH306,N5431,N2554,N5846,N7300,EW5506,N6330,22AH109,
CD104,CD204,RH831,RH732,RH720,AH794,VR2340,VR600,CD670,CD582,CDR760,CD930,CD100,
DCC951,DCC900,CDi210,VLP720, 2xAH489, 2xJBLG7, 4xAH492H, 2xMFB 587, 4xMFB544, 4xMFB541
Harry

24 sep 2012, 19:56

Harrie schreef:Die buigtriplex gaat resoneren als een gek als je er een woofer of dikke breedbander in zet..
De massa ( en dikte ) van het hout van de kast is toch van wezenlijk belang lijkt me ?
Als ik zo het artikel eens lees is het juist de bedoeling dat een deel van de kast mee resoneert :wink: : "Ebenfalls ist darauf zu achten, das die unteren Seitenwände absolut frei arbeiten können und durch keine Versteifung oder Verstrebung gehalten oder in Form gebracht werden. Wie schon erwähnt : Sie sollen ja schwingen, um Töne zu erzeugen!" Het front wordt echter 15mm dik dus daar zal weinig resonantie zijn.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
tim89

24 sep 2012, 21:33

motoindo schreef:Beetje late reactie maar als je opzoek bent naar buizengeluid zonder buizen schijnen klasse-d versterkers dicht in de buurt te komen ....
die klinken dus echt niet als een buis
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Plips

25 sep 2012, 12:18

Cello= een resonantieinstrument 8)
Dus geen snaren maar een luidspreker die de kast doet resoneren.
Het schijnt een heel leuk ontwerp te zijn hoor :wink:
motoindo
Contacteer:

26 sep 2012, 09:34

tim89 schreef:die klinken dus echt niet als een buis
Tis een vergelijking die hier vaak gemaakt wordt, zoveel smaken zoveel verschillen Tim. Qua techniek kan ik me er in ieder geval wel wat bij voorstellen, de omzettings methode bij D trekt zich weinig aan van kromme transistor krommen. Ofzo :wink:
tim89

26 sep 2012, 10:25

het verschil is dat een Class D erg veel controle en snelheid heeft
iets wat een buis niet heeft

het karakter is totaal anders

het is echt niet met elkaar te vergelijken
motoindo
Contacteer:

26 sep 2012, 11:34

tim89 schreef:het verschil is dat een Class D erg veel controle en snelheid heeft
iets wat een buis niet heeft

het karakter is totaal anders

het is echt niet met elkaar te vergelijken
Nouuuuu, buizen geen snelheid of controle ? laat de opa's het maar niet horen, het is een discussie die ik in ieder geval graag uit de weg ga :) Wat wel bekend is dat bij buizen de uitgangstrafo een hoop aan controle en snelheid mist, vandaar dat meneer vanderveen ook ooit met een eigen serie ringkernen op de markt kwam die strakker in het pak zaten.

Feit blijft dat een echte oude buizenbak, ala de dynaco stereo 70 een zwaar herkenbaar geluidsbeeld neerzet dat, als je er van houdt, niet of nauwelijks te evenaren is met transistors.
tim89

26 sep 2012, 11:45

een buis heeft een bepaalde zuiverheid en natuurlijkheid (zolang deze niet overbelast word) die een transistor gewoon niet heeft

het nadeel van een buis is dat hij beperkt is met de keuze van speaker die erbij passen
een transistor heeft hier veel minder last van
Thomas
Site Admin
Contacteer:

30 sep 2012, 21:54

motoindo schreef:Feit blijft dat een echte oude buizenbak, ala de dynaco stereo 70 een zwaar herkenbaar geluidsbeeld neerzet dat, als je er van houdt, niet of nauwelijks te evenaren is met transistors.
Heet dat niet gewoon kleuring? ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Plips

18 nov 2012, 18:35

Kent iemand de MCM906 van Philips?
Plips

11 feb 2013, 13:51

Vorige week is hier een HF308 aangespoeld, cadeautje voor mij :wink:
Een 800ohm versterker, dus zonder eindtrafo`s (OTL zoals dat heet)...
Wat moeten dáár nou weer voor rare speakers aan?
Even googelen leverde op dat Philips in de 60's een serie radio`s had waar deze speakers in zaten en ik had via marktplaats al vrij vlot een goedkoop stelletje speakers bemachtigd.

Nu nog de versterker nakijken en op termijn luidsprekers maken 8)

't is wel een mono versterkertje, eens zien of het een beetje wil klinken...
Plaats reactie