Digitale modeltreinbesturing kaduuk - help!

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Raicho
Contacteer:

09 jun 2012, 20:52

Dat lijkt er heel veel op Will! Ik heb het idee dat er erg veel heel gewone onderdelen in dit soort apparaten zitten. Ook is er concurrentie, de firma Lenz maakt ook zoiets maar dan veel beter gebouwd, met mooie aluminium kastjes.

Grtz,

Mark V.
Raicho
Contacteer:

22 sep 2012, 09:16

Deze week nieuwe onderdelen binnen gekregen (dank Thomas!) en gisteren nieuwe eindtorren geplaatst. Het oorpronkelijk type kon Thomas niet leveren, dus vervangende typen (BD243C en BD244C) geleverd. Eerst de oude tor voor de negatieve output er uit solderen. Snel gebeurd, daarna soldeereilandjes schoonmaken met desoldeerlitze.
torloos.jpg
Zonder einndtorren
Daarna het koelblok aan de spanningregelaar en een 7-poots IC geschroefd om op die manier het koelblok als afstelmal voor de hoogte van de powertorren te kunnen gebruiken. Daarna de torren met 1 pootje vast aan de print gesoldeerd; je kunt niet makkelijk bij de soldeereilandjes want dat koelblok zit best in de weg.
koelblokmal.jpg
Het koelblok gebruiken we als mal voor de hoogte van de nieuwe powertorren
Na het "aanhechten" het koelblok weer losgeschroefd en de eindtorren netjes aan beide zijden van de print weer vastgesoldeerd. Per ongeluk raakte ik een SMD-diode en het was een heel gedoe op de mm2 om die weer goed op zijn plek te krijgen. Onder veel licht en vergroting is mij dat toch gelukt...
nieuwe_torren.jpg
Print met nieuwe eindttransistoren
Tot zover, wordt vervolgd...

Mark V.
Laatst gewijzigd door Raicho op 22 sep 2012, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Raicho
Contacteer:

22 sep 2012, 21:44

Vandaag weer verder gegaan met de treinbesturing. Na wat soldeerwerk (die rare pennen die de printen verbinden) en schoonmaken (restjes vloeimiddel) de proef op de som genomen. Oude modeltreintrafo met 14 Volt wisselstroomuitgang gepakt en die op de voedingsingang van de treinbesturing aangesloten. De spanning stijgt [tromgeroffel - aan] de stekker in het stopcontact en..... hij doet het! De treinbesturing start netjes op, de display werkt en de uitgang laat zich aan- en uitschakelen. Nog even meten met de scoop om te kijken of er ook signaal op de uitgang staat. Alles OK. Reden voor een flinke vreugdekreet wat dit ding heeft mij aardig wat hoofdbrekens gekost.
hjij_doet_het.jpg
Hij doet het!
Nog even wat proberen, uitschakelen van het hele apparaat, opnieuw starten. Alles lijkt naar behoren te werken. Verdere opbouw (plaatsen koellichaam en inkasten) doen we de volgende keer.
werkend_heel.jpg
Het hele ding, nog zonder koellichaam en kast
Grtz,

Mark V.
correltje

22 sep 2012, 21:55

Mooi dat het uiteindelijk gelukt is Mark!
Bronnen: GA202, 2X GA212, GA222, AF877, CD202, CD911, 22RH651, TK610, TU 3900, TX-400, N4504.
Versterkers/Receivers: 2X NL312H, 22RH550, 22RH551, 22AH762, AX-500
Weergevers: ADK2525, N6320, N6330/99, MFB: 2X 541, 532, 544, 586, 587
Raicho
Contacteer:

22 sep 2012, 22:05

Daar wordt je inderdaad blij van. Probleem was een klusje dat tot een goed einde gebracht moest worden, want het apparaatje is van een vriend van mij; die had het ding aan mij uitgeleend om er eens wat mee te experimenteren. Ik kan het ding naar waarschijnlijkheid met een goed geweten teruggeven en dat is mij ook wat waard. Verder ben ik erg benieuwd of het mij lukt dit ding op een computer aan te sluiten en dan vanaf die computer te besturen. Daar bestaat tegenwoordig mooie open-source software voor (JMRI) waar je heel veel mee kan. JMRI ondersteund zelfs het X10 protocol om lichtdimmers mee aan te sturen (en de garagedeur open te zetten :wink: )

Grtz,

Mark V.
Raicho
Contacteer:

01 mei 2013, 20:51

Nu nog een vervolg op dit verhaal.

In mijn enthousiasme was ik aan het meten geslagen en had ik per ongeluk twee van die verbindingspennen (de meest linkse twee, bij het relais) kortgesloten. Hele apparaat dood. Balen als een doos vol stekkers! :( Later nog eens gemeten en toen kwam ik er achter dat het meest rechtse component (rechts naast de BD536) een L4960 spanningsregelaar is, die zeer waarschijnlijk de 5 Volt voor de logica verzorgt. Ondertussen is er zo'n spanningsregelaar besteld en gaat die worden ingebouwd. Daarna maar weer eens testen. Ik ben in ieder geval héél benieuwd naar het resultaat.

FWIW,

Mark V.
Raicho
Contacteer:

02 mei 2013, 19:54

Remi schreef:tja shit happens, maar als alles wel goed gaat leer je ook weinig :P
Daar heb je heel erg gelijk in. Ik heb de onderdelen vandaag al binnen, dus kijken of ik het er van het weekend in krijg. Wordt even passen en meten, want ik heb een tandwielreparatiesessie (3 x woordwaarde voor de scrabbelaars) met Jamie. Misschien kan ik de printplaatjes en de soldeerspullen meenemen, en anders wel met Hemelvaart. Ik houd jullie wel op de hoogte...

FWIW,

Mark V.
Plaats reactie