Digitale modeltreinbesturing kaduuk - help!

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Raicho
Contacteer:

30 apr 2012, 10:46

Remi schreef:die zul je dan toch aan een zijde helemaal los moeten solderen lijkt me, desoldeerlitze heb je hierbij wel nodig
Dat heb ik wel in huis. Ik heb gisteren even gemeten. Ik heb een klein trafootje (14 Volt, 0,5 A) gebruikt om het Twin Center eens op te starten. Opvallend: over de ene afvlakcondensator heb ik ongeveer 18,8 V gemeten, over de andere maar 5,8 Volt. Ik vind dat verschil veel te groot; het zou gelijk moeten zijn. Ik ben hoe dan ook van plan de condensatoren en het relais (dat lijkt te "kleven") te vervangen. Vandaag maar nieuwe onderdelen bestellen.

Wordt vervolgd...

Mark V.
Raicho
Contacteer:

30 apr 2012, 17:39

Remi schreef:als je zo'n lage spanning krijgt moet ook maar eens kijken naar de bruggelijkrichter, deze heeft misschien een knauw gehad
Heel apart, dat ding heeft enkelzijdige gelijkrichting om positieve en negatieve voedingsspanning te krijgen (netvoeding is een modeltreintrafo met ongeveer 15 Volt uitgangsspanning). Waarschijnlijk één van de dioden kapot, dat zijn vrij grote SMD-dingen. Geen idee wat voor type, op de behuizing staat EB08 of E808 gedrukt. Ze zitten met een behoorlijke "klodder" soldeer (van dat verschrikkelijke loodvrije spul, de printen zitten er helemaal vol mee) aan de print gesoldeerd.

Mark V.
Raicho
Contacteer:

04 mei 2012, 22:50

Vanavond geprobeerd die verbindingsstiften los te solderen. Rotwerk, veel desoldeerlitze gebruikt en nog zit het muurvast. :( Voor zo ver ik weet is er loodvrij soldeer gebruikt. Ik heb het soldeerstation op 380 graden gezet, daarmee kun je het soldeer laten vloeien. Doe ik wellicht iets verkeerd?

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 mei 2012, 09:19

Ik voeg bij moeilijke gevallen altijd wat nieuwe tin toe; dat helpt de oude tin beter te smelten.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Raicho
Contacteer:

05 mei 2012, 20:25

Thomas schreef:Ik voeg bij moeilijke gevallen altijd wat nieuwe tin toe; dat helpt de oude tin beter te smelten.
Dat ga ik dan maar eens proberen. Zeker een heel klein beetje toevoegen, warm houden en dan opzuigen met de desoldeerlitze?

BTW, kun je een rolletje desoldeerlitze bij de transistoren etc. toevoegen? Het spul gaat aardig hard wanneer je 40 pennetjes moet lossolderen.

Grtz,

Mark V.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 mei 2012, 21:26

Doe ik ;)

Wat je zou kunnen doen, is bij alle pinnetjes wat tin toevoegen. Dan van links naar rechts verwarmen en tegelijk de printplaten uit elkaar trekken. Je zult ze dan schuin trekken, maar dat geeft niet. Op deze wijze een aantal keer van links naar rechts gaan totdat je de pinnetjes helemaal uit de print hebt.
Thomas Baur
Thomas
Site Admin
Contacteer:

05 mei 2012, 21:26

Doe ik ;)

Wat je zou kunnen doen, is bij alle pinnetjes wat tin toevoegen. Dan van links naar rechts verwarmen en tegelijk de printplaten uit elkaar trekken. Je zult ze dan schuin trekken, maar dat geeft niet. Op deze wijze een aantal keer van links naar rechts gaan totdat je de pinnetjes helemaal uit de print hebt.
Thomas Baur
Turbo.d
Contacteer:

06 jun 2012, 22:57

loopt ie alweer :?:
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Raicho
Contacteer:

07 jun 2012, 20:05

Turbo.d schreef:loopt ie alweer :?:
Nee, nog niet. Ik wacht nog op onderdelen van Thomas. Verder moeten die 2 printplaten nog van elkaar af en dat lukt nog niet zoals ik wil. Heb je soms ervaring met dit soort spullen? Wordt vervolgd.

Grtz,

Mark V.
Turbo.d
Contacteer:

07 jun 2012, 20:12

Helaas geen ervaring; vind het wel interessant. Vandaar de gezonde schiewnierigheid.
| O""""O | http://www.Briebelbus.nl | O""""O |
Will
Contacteer:

07 jun 2012, 22:08

Raicho schreef:[Verder moeten die 2 printplaten nog van elkaar af en dat lukt nog niet zoals ik wil. Heb je soms ervaring met dit soort spullen? Wordt vervolgd.
Ik zou de botte methode hanteren: doorverbinders met de ijzerzaag doorzagen en dan stuk voor stuk uitsolderen. Anders heb je kans dat je de print beschadigt en ben je nog verder van huis.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
piet2401

08 jun 2012, 14:27

Raicho schreef:Die kapotte powertor is eruit. Dat ding het makkelijkste volgense de "methode Remi", tor losknipen van de draadjes en dan de draadjes 1 voor 1 lossolderen.
bd535_eruit.jpg
Dan de volgende uitdaging: de 2 printen van elkaar scheiden, zodat ik beter kan meten en evt. componenten vervangen. Er zitten 4 draadbruggen tussen beide printen. Deze draadbruggen zijn een soort aansluitpennen aan een stripje en ongeveer 40 mm lang. Ik heb deze verbinders nog nergens kunnen vinden, en ik had graag willen weten hoe ik e.e.a. na reparatie weer werkend in elkaar krijg.
verbinding.jpg
Alvast weer mijn dank voor jullie medewerking,

Mark V.
Dat zijn Berg headers met extra lange pennen, werden ook wel voor wire wrappen gebruikt.
Raicho
Contacteer:

08 jun 2012, 20:42

piet2401 schreef:
Raicho schreef: Dan de volgende uitdaging: de 2 printen van elkaar scheiden, zodat ik beter kan meten en evt. componenten vervangen. Er zitten 4 draadbruggen tussen beide printen. Deze draadbruggen zijn een soort aansluitpennen aan een stripje en ongeveer 40 mm lang. Ik heb deze verbinders nog nergens kunnen vinden, en ik had graag willen weten hoe ik e.e.a. na reparatie weer werkend in elkaar krijg.
verbinding.jpg
Alvast weer mijn dank voor jullie medewerking,

Mark V.
Dat zijn Berg headers met extra lange pennen, werden ook wel voor wire wrappen gebruikt.
Piet,

Bedankt voor de info. Zijn die headers nog ergens te koop?

Mark V.
Will
Contacteer:

08 jun 2012, 22:11

Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Plaats reactie