NEC AUA 7000E

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

suretrak

28 jan 2010, 09:22

Beste forum leden

Ik heb onlangs een NEC AUA 7000E versterker van iemand gekregen met een defect. De versterker kraakt constant over beide kanalen. Ik heb inmiddels alles schoongemaakt maar het kraken blijft. Ik vind het gewoon een mooie versterker en ook aan de binnenkant ziet het ding er zeer degelijk uit en heb de indruk dat het best een goede kwaliteit was voor die tijd. Ik kan er op internet weinig over vinden, op wat algemene informatie na.

Ik wil de versterker toch graag weer in orde maken als dat mogelijk is. Dus eerste maar eens kijken of ik de schema's er van kan vinden. Dus als iemand de schema's heeft of weet hoe ik daar aan kan komen hoor ik dat graag.

Alvast bedankt voor een reactie.
Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

28 jan 2010, 20:25

Kraken, in welke zin? Kraakt het geluid, of klinkt het vervormd? Treedt het probleem op beide kanalen op?
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
suretrak

29 jan 2010, 22:31

Kraken, in welke zin?
OK, je hebt er om gevraagd :wink: :wink:

Het volgende is er aan de hand: Als de versterker koud is lijkt er even niets aan de hand, het geluid is dan op beide kanalen acceptabel. Vervolgens begint het op het rechter kanaal te kraken. Dit wordt steeds sterker. Vervolgens schakelt het relais op de eindtrap de eindtrap uit. Van wat ik van verhalen op internet heb gelezen is dat waarschijnlijk een beveiliging. Daarna schakelt het relais weer in. Het Linker kanaal lijkt dan nog steeds OK. Het Rechter kanaal lijkt dan op zo'n straatspeaker van vroeger, het geluid is veel zachter, alle bas is eruit, en het geluid is ook vervormd. Als ik dan de balans volledig op het rechter kanaal zet en vervolgens het volume harder zet, schakelt als reactie daarop het relais de eindtrap uit. Laat ik het volume op dat niveau staan dan blijft het relais aan en uit schakelen. Als ik het volume lager zet dan schakelt het relais de endtrap in en daarna niet meer uit.

Over de koptelefoon is na dit alles het geluid op het linker en rechter kanaal redelijk van kwaliteit en gelijk. Het effect heeft plaats op elke "source" aansluiting. De versterker staat nu uit, ik laat hem weer helemaal koud worden en dan morgen kijken of hij weer hetzelfde gedrag vertoont.

Waar moet ik het zoeken is de grote vraag, voeding lijkt me in eerste instantie niet. Blijft er nog over het voorversterker gedeelte of het eindversterker gedeelte. Misschien dat jij, of iemand anders een suggestie heeft aan de hand van de beschrijving. Ik hoor het graag. Ik zal morgen nog wat plaatjes maken en die hier plaatsen.

Alvast bedankt
Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

29 jan 2010, 23:13

Je schrijft dat het relais van het defecte kanaal uitschakelt, en dat is interessant. De meeste luidsprekerbeveiligingen zijn namelijk ontworpen om uit te schakelen wanneer een gelijkspanning op de uitgang wordt gedetecteerd. Dat mag eigenlijk nooit gebeuren, daarom hebben de meeste versterkerontwerpen ook een scheidings- of uitgangselko (elektrolytische condensator) aan de uitgang. Een condensator laat immers geen gelijkspanning door, maar wel wisselspanning, muziek dus. Wanneer de uitgangselko van het defecte kanaal van je NEC versterker defect is (in waarde verlopen en waarschijnlijk lekstromen doorlatend) kan dit probleem zich voordoen. Ik denk dus dat je eens op zoek moet gaan naar de uitgangselko van het defecte kanaal. Een schema is hierbij best handig. Mogelijk zie je al een elko die er niet heel gezond uit ziet; mogelijk komt er bruine rommel uitgelopen of is één kant open gebarsten. Dan heb je de boosdoener te pakken.

En anders, kijk eens naar het verhaal dat we zojuist besproken over de 799 van Remco met zijn elko's. Neem een fohn en ga kleine gebiedjes van het binnenste van de versterker verwarmen terwijl het apparaat speelt. Wanneer je ineens een verandering bespeurt, heb je mogelijk de boosdoener gevonden.
Thomas Baur
suretrak

29 jan 2010, 23:43

Ook hier weer bedankt voor de uitleg, mooi die link tuusen de twee topics. Morgen ga ik aan de slag met de fohn en op zoek naar de uitgangselco's, ik en ben wel benieuwd. Het opsporen van een defect in zo'n apparaat vindt ik altijd weer een mooie uitdaging.

Deze werktuigbouwer, met een beetje kennis van elctronica, de hulp van dit forum, en het gereedschap van de kapper, gaat morgen zijn NEC uitsteken. :shock: :shock:
Afbeelding
Henk D

30 jan 2010, 09:01

Kleine aanvulling: eindversterkers met een symmetrische (aparte + en -) voeding hebben geen uitgangselco nodig. Om eindtrap en luidspreker te beveiligen hebben deze dan inderdaad een DC beveiliging met een relais om te voorkomen dat er grote (gelijk-)stromen gaan lopen in geval van een defect. Deze beveiliging is dan vaak gecombineerd met een inschakelvertraging om in- en uitschakelkliks te vermijden.
Als deze beveiliging aanspreekt dan is het waarschijnlijk niet een uitgangselco (deze verwacht ik eigenlijk niet) maar een koppelc'tje eerder in het signaal pad dat verdacht is. En als de stand van het volume/balans invloed heeft zelfs in een trap nog voor de volume/balansregelaar.
suretrak

31 jan 2010, 18:04

Nog bedankt voor alle deskundige info. Ik ben inmiddels wel weer wat verder maar ik ben er nog niet. Ik weet inmiddels wel zeker dat het in de eindversterker zit. Ik heb namelijk het signaal wat de eindversterker print ingaat afgetapt en naar mijn. 22RH720 gestuurd. Op die manier heb ik alle functies van de NEC, voordat het signaal naar de eindversterker gaat kunnen testen. En al die functies werken probleemloos, volme regeling, de balans, bas, treble, filters en loudness het werkt allemaal prima. :D

Dus tot zover is er zekerheid. Nu maar eens kijken naar de eindversterker, de elko's zien er niet verkeerd uit, er is ook geen lekkage te constateren. Ik ben ook nog met de fohn bezig geweest maar dat heeft verder geen resultaat opgeleverd.

Dus uitgaande van jullie advies dacht ik dan maar stuksgewijs onderdelen vervangen totdat je het defecte component gevonden hebt, of is er nog een andere mogelijkheid? Hierbij is een schema en een onderdelenlijst wel handig en die heb ik nog steeds niet kunnen vinden.
dan is het waarschijnlijk niet een uitgangselco (deze verwacht ik eigenlijk niet) maar een koppelc'tje eerder in het signaal pad dat verdacht is
Nu heb ik er zelf niet zoveel verstand van maar als ik een foto van eindversterkerprint plaats met daarop de verbindingen is dat "koppelc'tje" dan te identificeren door jullie??

Op internet heb ik op een ander forum een discussie gelezen over keramische weerstanden die op de print zouden zitten waarbij een geringe afwijking al gauw problemen op zou kunnen leveren. Hebben jullie hier gelijke ervaringen mee??

Tot zover mijn relaas.
Afbeelding
Will
Contacteer:

31 jan 2010, 22:31

Het kraken zoals je het beschrijft kan ook door "rotte" soldeerverbindingen veroorzaakt worden. De transistors in de eindversterker zitten op een koelplaat en de pootjes meestal direct op de print gesoldeerd. Door het opwarmen en afkoelen worden de verbindingen mechanisch belast, waardoor de solderingen langzaam slechter worden.
Het kan ook bij andere componenten die warm worden voorkomen. Of een soldering slecht is kun je nauwelijks zien.

Opnieuw solderen kan al helpen: soldeerbout er op en een beetje tin erbij. Als je een tinzuiger hebt kun je het oude soldeer ook eerst verwijderen, dat werkt nog beter.
Een verzamelaar ziet niet wat hij al heeft, hij ziet alleen wat hij nog mist.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

31 jan 2010, 23:10

Mogelijk het bekende "japanse torren met zwarte voetjes" syndroom? Kijk eens of je transistoren ziet met zwarte aansluitpootjes in plaats van zilverkleurige.
Thomas Baur
suretrak

03 feb 2010, 09:35

Even een update van de vorderingen. Eigenlijk zit ik een beetje vast :( . Ik heb getracht om de schema’s te pakken te krijgen maar op internet kom ik ze niet tegen. Ik heb zelfs NEC een mail gestuurd maar die hebben ook geen gegevens meer vanwege het feit dat de apparatuur al ouder is dan 10 jaar, en tevens audio niet meer gemaakt wordt door NEC. Dus nog steeds geen schema :cry: .

Alle soldeer verbindingen van de eindversterker opnieuw gesoldeerd. Heeft geen resultaat opgeleverd, althans nu weet ik wel dat het daar niet aan ligt :) . Torren met zwarte pootjes kom ik niet tegen.

Dus mijn conclusie tot zover: er is echt een component kapot :( . En ook dat is alweer geen makkelijke zaak. Waar ga ik beginnen. Er staan al wat adviezen hierboven maar die behoeven voor mij toch nog wat meer toelichting :oops: .

Ik heb hieronder een foto geplaatst van de eindversterker print en daarop aangegeven waar de aansluitingen zitten. Het rechter gedeelte van de print is het rechter kanaal wat niet goed werkt.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Bijlagen
eindversterker-00-b.jpg
de veroorzaker van alle ellende
Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

03 feb 2010, 10:38

Een andere optie zou kunnen zijn om met behulp van een scoop of signaaltracer de veroorzaker op te sporen. Je begint dan met "luisteren" op de plaats waar het signaal de versterker in gaat. Zo schuif je steeds een stukje op richting eindtorren. Ergens zul je toch "ineens" het gekraak en gedoe tegenkomen, dan heb je je defecte onderdeel te pakken...
Thomas Baur
suretrak

03 feb 2010, 12:08

Bedankt voor de tip. Een scoop heb ik en kan daar al mee om gaan als het gaat over het afstellen van de koppen van een bandrecorder. De scoop gebruiken voor het opsporen van een storing is weer wat anders als je daar geen ervaring en kennis van hebt. Maar zoals mijn vader altijd zegt "al doende leert men".

Kan ik gewoon met de scoop aan de gang gaan of zijn er nog dingen waar ik dan rekening mee moet houden. De belangrijkste vind ik altijd de dingen die ik absoluut NIET moet doen.

Alvast bedankt voor wat tips.
Afbeelding
Henk D

03 feb 2010, 13:12

Zolang je geen sluiting maakt kan er niet zo heel veel fout gaan. Scoop bij voorkeur op "AC" je kunt dan ook kleine spanningsvariaties zichtbaar maken.
De elco's zijn de lichtpaarse en gele rechtopstaande onderdelen, deze zijn bij oudere apparaten dus vaak verdacht.
Om de voorversterker uit te sluiten zou je de aansluitingen (groen omcirkeld) nog los kunnen nemen en eventueel verwisselen, als het rechterkanaal vervelend blijft doen weet je zeker dat het niet aan de voorversterker ligt.
Als je ook een voltmeter bij de hand hebt zou je nog de spanning op de LS uitgang kunnen meten (zonder LS en zonder ingangssignaal), deze moet 0 zijn. Als de spanning oploopt moet het relais afschakelen. Ook zou je spanningen tussen linker en rechter kanaal kunnen vergelijken. Het linker kanaal zou immers goed moeten zijn.

Wat echter vreemd is, is dat er met aangesloten koptelefoon geen problemen zijn. Koptelefoon is meestal via spanningsdeler over LS aangesloten. Gekraak zou dan ook over koptelefoon hoorbaar moeten zijn.

Succes.
Raicho
Contacteer:

03 feb 2010, 18:20

Wanneer je goed op de foto kijkt, zie je het patroon van de koperbanen op de print. Ook daarmee kun je de signalen volgen. De scoop zal echter onmisbaar zijn om de boosdoener te vinden.

Succes met zoeken!

Mark V.
suretrak

06 feb 2010, 21:23

Even een update. De NEC draait :D , maar het is wel een hele bevalling geweest. Flink zitten zoeken maar het niet echt goed zichtbaar kunnen krijgen waar het nu precies aan gelegen heeft. De elco’s gewoon vervangen en ook het relais van de print gehaald en de contacten goed schoongemaakt en dat was ook wel echt nodig, de contacten waren flink zwart. Het relais weer teruggezet. En ja hoor het hardNECkige ding doet het weer netjes zonder problemen op beide kanalen :D :D .

Ik had het eigenlijk niet verwacht en vertrouwen doe ik het nog niet zo. De NEC is nu aangesloten op de DJ-set van mijn zoon en ik heb hem gezegd dat hij de NEC maar eens flink moet testen, en dat kan je wel aan hem over laten :? :? .

Wat ik me eigenlijk afvraag is of het mogelijk is dat zo’n oud toestel na jaren stilstaan de eerste keer, als het weer aangesloten wordt slecht presteert en dat het na regelmatig en langer gebruik weer beter wordt. Misschien dat iemand daar ervaring mee heeft.

Maar ja een beetje blij ben ik toch wel weer, want ik heb het gevoel dat ik toch weer een mooi stukje audio van de vuilnisbak heb gered.

Tot zover de NEC story.

Allemaal nog bedankt voor de adviezen.
Afbeelding
Plaats reactie