Nieuw project

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
piet2401

16 jan 2010, 17:37

Na de revisie van de ACR RP200 had ik effe niets meer te doen.
Het is nog steeds flink koud dus nog geen tijd om te gaan vissen.
Vandaar maar eens via MP wat in de luidspreker divisie rond gestruind.
Wat vond ik daar...... een verbeterde versie van de RP200.
Deze werden eind jaren 90 door div. zelfbouw winkels aangeboden als zijnde een RP202 of RP220.
Maar dit is geen ACR product, hier heeft men de kast met maar dik 20 liter vergroot naar bruto 110 liter waar de RP maar een goeie 85 haalt.
In het laag spelen nu 2 Davis 20 cm woofers met carbon conus ieder in een eigen afgestemde kamer. In theorie zouden deze een stukje lager moeten kunnen, maar wat veel belangrijker is ze hebben van 100 Hz tot 2KHz een bijna lineaal rechte frequentie karakteristiek. Daar schiet de TC200 in de RP200 wat tekort, die zakt na 200 Hz wat terug en is wat hobbeliger.
De RP200's waren wel wat eenvoudiger te reviseren, daar was alleen wat nodig in de filtering.
Wat audiofiele C's en in laag en midden wat betere spoelen, natuurlijk ook de inwendige bedrading vervangen door Kimber VS.
Hier heb ik wat meer werk..................... :mrgreen:
Afbeelding
Thomas
Site Admin
Contacteer:

16 jan 2010, 17:45

Zo, dat is een indrukwekkend project. Doet me aan de Philips FB1000 denken met die ribbon tweeter en mid. Ben benieuwd hoe dat klinken gaat!
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
piet2401

16 jan 2010, 17:55

Thomas schreef:Zo, dat is een indrukwekkend project. Doet me aan de Philips FB1000 denken met die ribbon tweeter en mid. Ben benieuwd hoe dat klinken gaat!
Nou Thomas die RP200 die in mijn avatar staat spelen als een klok. Vraag maar aan die andere Piet, die is ze al eens wezen beluisteren.
Het zijn idd ribbons in het hoog en midden. Die midden is inzetbaar vanaf ~700 Hz tot 5KHz, niet slecht :roll:

Deze hebben nog de originele componenten in het filter en klinken ook zeker niet slecht.
Met wat optimalisatie is hier volgens mij nog heel veel te halen.

Misschien wel eens leuk om deze (RP202 of RP220) na de renovatie samen met de RP200's eens te vergelijken met de FB1000's van Jan Otte......... :wink:
piet2401

21 feb 2010, 13:50

Ondertussen gaat het lekker met het project.
De toegepaste filters blijken de standaard filters van de RP250.
De toegepaste woofers zijn van het merk Davis, type 20MC8A, 8" en 8 Ohm van ~1997. Carbon conus en echte rubber surround.
Ze werken ieder in een ruimte van ongeveer 60 liters afgestemd op 34 Hz basreflex.
Ik heb de filtering wat gewijzigd. De onderste woofer gaat er nu uit op 600Hz, en de afstemming is op 32Hz nu.
De tweede woofer loopt door tot 1800Hz en de basreflex is op 34Hz afgestemd.
De midden magnetostaat komt helpen bij 1400Hz en gaat er op 4200Hz weer uit.
De hoge toner magnetostaat komt er in op 5000Hz en met netwerkje 2dB gedempd.
Dit gedaan om het flink oplopen (wel 3-5dB) van zowel midden als hoog vanaf 4200 Hz tegen te gaan.
Volgens de simulator bij een kennis van me zou de boel nu binnen 2 dB tussen 40Hz en 35kHz aardig vlak moeten zijn.
Hoe het gaat klinken dat moeten we nog effe afwachten.

De boxen zijn nu helemaal gestript en met 80, 120 en 180 geschuurd voordat ze in de grondverf gingen.
Speakers staan nu in de tweede laag grondverf en filters en bedrading zijn gemonteerd.
Ze zijn net geschuurd met korrel 400 en staan te wachten op de aflak in hoogglans.
Helaas had de lokale autoschade geen tijd om een keer met wit te spuiten, de gladheid van de afgelopen tijd.
Jammer nu zullen we zelf moeten gaan rollen.
Mijn ervaring met de grondverf is dat als je verf op terpetine basis pakt dat je van het sinasappeltjes effect maar weinig last hebt.
Doordat deze verf langzamer droogt dan verf op waterbasis krijgt de verf meer tijd om te vloeien.
Ik hoop komend weekend dan zover te zijn dat er spanning op kan gaan komen.
Cyberjans

21 feb 2010, 18:30

piet2401 schreef:
Thomas schreef:Zo, dat is een indrukwekkend project. Doet me aan de Philips FB1000 denken met die ribbon tweeter en mid. Ben benieuwd hoe dat klinken gaat!
Nou Thomas die RP200 die in mijn avatar staat spelen als een klok. Vraag maar aan die andere Piet, die is ze al eens wezen beluisteren.
Het zijn idd ribbons in het hoog en midden. Die midden is inzetbaar vanaf ~700 Hz tot 5KHz, niet slecht :roll:

Deze hebben nog de originele componenten in het filter en klinken ook zeker niet slecht.
Met wat optimalisatie is hier volgens mij nog heel veel te halen.

Misschien wel eens leuk om deze (RP202 of RP220) na de renovatie samen met de RP200's eens te vergelijken met de FB1000's van Jan Otte......... :wink:
Piet, maar zijn Marantz LS 90 niet vergeten :D ( als je zover bent en ik mag ook komen dan neem ik mijn speakers niet mee, die zetten jullie dan gelijk naast de vuilnisbak(Carnegy 160)
piet2401

27 feb 2010, 17:53

Ze spelen.............. :D 8)
Vandaag zijn ze na nog eens licht geschuurd te zijn in afwachting van de blanke lak aan de spanning gegaan.
Vanmorgen begonnen met het volstoppen met dempingsmaterialen en de eindmonatge van het filter+bedrading.
Als bedrading deze keer 3,2mm2 verzilverd koper met teflon geisoleerd voor de bassen en 1mm2 voor de midden en hoog ook zelfde soort draad.
Daarna de speakers er in en aan de Vincent gehangen, nog even een dwars nietje uit het filter moeten halen.
Dat nietje had het lef om de uitgang van het midden in een van de filters kort te sluiten. :evil:
Maar toen ik hem gevonden had konden ze dan eindelijk hun kunsten vertonen.
Wat meteen opviel was het minder warme karakter van deze jongens vergeleken met de originele RP200.
Laag midden en het laag zijn minder gekleurd en veel strakker nu.
Kan ook niet anders, bij de originele RP's zijn het 2 6,5" woofers die ieder in een 27 liter basreflex spelen.
Nu spelen 2 8" woofers in ieder een kleine 60 liter basrefelex.

Zo op het gehoor heeft mijn wijze van filteren niet nadelig uitgewerkt voor de transparantheid en de plaatsing van het midden.
Krijg zelfs het idee dat de boel nu nog met minder vervorming in het belangrijke gebied van 600Hz tot 2500Hz speelt.

We gaan ze nu maar eens flink met muziek voeren en weer lekker inspelen.
Mischien nog iets aan de demping van het laag doen, nu de 60 liter heel vol met BAF gestopt.
Voor de onderste woofer misschien wel iets te veel, we gaan nog eens wat spelen met de matjes BAF.
Afbeelding
Afbeelding
Piet

27 feb 2010, 22:48

Hallo Piet 2401,

Ze zien er gelikt uit Piet en wat een werk, tsonge jonge. Tussentijds heb ik je maar niet lastig gevallen met vragen, maar waar heb je nu uiteindelijk de scheiding gelegd tussen 2de woofer/mid en de isofase middrange. Ik vond het overname punt 1400/1800Hz zeker voor een 8" toch tamelijk hoog, temeer daar de Fostex mid veel lager overgenomen zou kunnen worden. Bij de kleine ACR lag dat bij 700 Hz. Gezien de waterval plaatjes was dat wellicht iets te laag, maar in de luistertest is dat toch niet naar voren gekomen. 900 à 950 Hz is misschien iets veiliger. Bij deze overname frequentie zou akoestisch gezien de transparantie nog iets beter kunnen worden. Het is maar een gedachte!

Bij de ACR 250 is men ook uit transparantie oogpunt overgegaan naar een 7" in plaats van een 8". Dat lijkt geen grote stap ,maar is het in feite wel.

Ik ben heel benieuwd hoe deze boxen klinken t.o.v. de kleine ACR,s In elkgeval moet je in het laag naar schatting minstens 10Hz gewonnen hebben. Intussen veel succes met het luisteren en trimmen. Groeten Piet.
piet2401

28 feb 2010, 00:05

Hallo Piet,
toen de simulator van mijn vriend met deze oplossing kwam had ik eerst ook wel mijn bedenkingen.
Gelukkig valt het erg mee, doordat de conus van carbon is loopt hij zonder problemen kaarsrecht door tot boven de 2500Hz met erg weinig vervorming.
Ik laat de middentoner er nu in komen met 1400 Hz en de woofer loopt door tot ongeveer 1800Hz.
Het midden is nu wat helderder dan met de originele RP200, het dipje tussen 800 en 2000Hz is weg.
Dit is de originele curve van de middentoner.
Afbeelding
Ik heb er ondertussen ook de test CD met de testtonen op gehad en volgens mij is het nu wel aardig in orde.
Natuurlijk kunnen we pas zeker zijn als we je instrumentjes hebben gebruikt.

Tov van de originele RP´s is er minder laag zo lijkt het maar het gaat wel een stukje dieper.
Ik heb begrepen van de ontwerper van de Isostatics dat mbv betere woofers je veel meer uit deze boxen kunt halen en dat blijkt.
De TC200 woofers tillen het laag tussen 120 en 80HZ wat op waardoor je meer bas hoort, maar niet al te zuiver.
Nu met die 20cm woofers en wat extra liters gaan we wel heel veel strakker omlaag.
Mooiste zou zijn een 25cm woofer ipv de onderste 20cm woofer en die dan nog meer volume geven.
Dan is F3 25 Hz makkelijk te halen.
Is dan weer iets voor een volgend project. :D zit al in de pen..........................

We gaan ze binnenkort eens fijn vergelijken bij Jan Otte.
Het weer en de temperatuur gaan de goede kant op. :shock:
Remi

28 feb 2010, 01:39

tjonge Piet2401, dat is erg mooi geworden 8)
wat een verschil met de eerste foto :shock:
petje af voor je :D
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Thomas
Site Admin
Contacteer:

28 feb 2010, 12:59

Wauw wat een indrukwekkend project is dit zeg. Piet2401, mooi werk! Het is leuk te zien dat hier dus twee verschillend getunede basreflex woofers worden toegepast, dat zie je niet vaak. Heb je aan dat filter veel gewijzigd tov het origineel? Ik zag aardig wat kantelfrequenties voorbij komen. Mooi spul hoor :)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
piet2401

28 feb 2010, 14:47

Thomas schreef:Wauw wat een indrukwekkend project is dit zeg. Piet2401, mooi werk! Het is leuk te zien dat hier dus twee verschillend getunede basreflex woofers worden toegepast, dat zie je niet vaak. Heb je aan dat filter veel gewijzigd tov het origineel? Ik zag aardig wat kantelfrequenties voorbij komen. Mooi spul hoor :)
Hallo Thomas,
het hele filter van deze box is niet origineel RP200.
Het filter wat hier in zat was van zijn grotere broertje de RP250, die een 10" en een 7" woofer heeft.
Bij de kleinere RP200 staan de twee 6,5" woofers parallel en gaan ze er bij ~700Hz uit. Ze hebben wel allebei een eigen ruimte.
Bij deze lopen de woofers ieder voor zich, ook weer met een eigen ruimte en eigen overname.
Bij de RP250 gaat de eerste grote woofer er uit met 300Hz en de tweede met 800 Hz.
Omdat de midden magnetostaat een eigen resonantie van 643 Hz heeft is een overname van ~700Hz wel erg dicht tegen deze resonatie aan.
18dB filteren op 900 of 1000 Hz was een optie geweest.
Maar samen met een zelfbouw vriend zijn we eens gaan kijken of LSP cad een betere oplossing had.
Toen zijn we uit gekomen op de nu gebruikte overname punten, 600Hz en 1800Hz.
Die 1800Hz om een mooie aansluiting te krijgen op het midden dat er met 1400 Hz in komt.
Alles nu met 12dB/oct.
Ik ben ondertussen ook al weer bezig om te kijken of een 10"woofer ipv de onderste 8" nog iets kan brengen.
Moet ik wel een weer andere kast gaan bouwen...... :mrgreen: houd ons wel van de straat. :roll:

Ik heb nog wel contact met de ontwerper van de ACR Isostatic serie Harald Rupf en die komt ook al met het advies om betere woofers toe te passen.
Ga hem mijn bedenksel ook eens voorleggen.
Piet

01 mar 2010, 22:55

Hallo Piet,

Dat meerdere laag tussen 80 en 120 Hz bij de kleine ACR doet wat warmer aan en vaak klinkt dat niet eens onaangenaam, maar het hoort er infeite niet te zijn, het is toch een vorm van ongewenste kleuring. Het is dan altijd even wennen aan de box die die kleuring niet heeft,maar daar ben je ook weer zo aan gewend.

Wat betreft het doorlopen van de tweede woofer tot 1800 Hz, dat zal zeker geholpen hebben om het dipje tussen 800 en 2000 Hz weg te halen, zodat je nu een mooiere en vlakkere frequentiekarakteristiek hebt, maar je weet zelf ook wel dat een vlakke karakteristiek niet alles zegt.

Zelf denk ik nog altijd dat akoestisch gezien, een woofer, ook al heeft ie een carbon conus ,minder geschikt is voor de weergave van dat belangrijke stuk van het midden gebied. Het gewicht van de bewegende massa, dus spoel, spoelkoker, conus, vlinder en rubber rand is vele malen hoger dan dat van een dome squaker of isostatic, met als gevolg dat die wooferconus die hogere frequenties niet meer kan volgen. En dat zie je niet terug in de frequentiekarakteristiek. Maar bij vergelijking hoor je het wel degelijk.

Nu weet ik maar al te goed dat elk ontwerp een compromie is en het vaak zo is, dat verbetering van het ene punt een verslechtering van een een ander punt met zich meebrengt. Je moet dus steeds de juiste balans zien te vinden. Het kan best zijn dat je met deze keuze, toch de beste balans hebt gevonden,
maar het lijkt me toch de moeite waard, bij één box de scheiding eens anders te leggen en de woofer eerder af te kappen en meer te profiteren van het hele bruikbare frequentiegebied van de mooie isostatic en een klein dipje voor lief te nemen. Het is maar een gedachte, meer niet. Groeten Piet.
piet2401

03 mar 2010, 18:10

Hallo Piet,
ben ondertussen uitgespeeld ik laat ze zo.
Enerzijds wil ik wel eens weten hoe ze straks klinken in vergelijk met de kleine ACR's anderzijds wil ik ook wel eens weten wat anderen nu van ze vinden. Ik krijg nu meer ruimte informatie heb ik het idee, kan zijn dat dit komt door die andere overnames maar mischien ook wel omdat ze gewoon groter zijn/andere vorm hebben. Binnenkort Jan maar eens gaan bellen.

Had ook nog even een mail wisseling met Harald, tja die was het wel met je eens dat de overname wel wat hoog lag.
Maar hij kon ook wel begrijpen waarom, ze hadden daar ook mee geexperimenteerd. Natuurlijk zijn de Davis woofers veel beter dan de ACR'n en zou het nu zomaar kunnen dat deze oplossing wel werkt, zoals hij ook zegt er leiden meerdere wegen naar Rome.

Dit weekend maar eens kijken dat ik ze in de blanke lak krijg dan nog een tijdje goed drogen en dan maar eens gaan vergelijken lijkt me zo.

Mijn volgend project gaat ook weer met de ACR/Fostex units zijn maar dan aangevuld met een 25cm woofer en waarschijnlijk ook een 20cm woofer. De 25cm in een basreflex en de 20cm in een gesloten kast. De overnames naar de middentoners dan iets lager om mee te beginnen. 900 - 1000Hz en de bas/midden ook door laten gaan naar 1000Hz naar misschien wel met 6dB filteren. Totaal volume ergens weer rond de 120 liters, maar dan wel niet zo hoog als ze nu zijn, 130cm, ik hou het dan bij 112cm hoog 32 breed en 45 diep. Ziet er iets minder indrukwekkend uit maar dat vind moeders dan niet erg......... :mrgreen:
Piet

07 mar 2010, 14:26

Hallo Piet 2401,

Ben ook reuze benieuwd hoe ze klinken ten opzichte van de kleinere ACR boxen. Dan weet je meteen of je goed zit wat betreft de bovenkant van het midden gebied. Het feit dat ook zij, Harald dus, er mee hebben geexperimenteerd bewijst wel hoe moeilijk sommige dingen akoestisch kunnen liggen, want die jongens zijn ook niet gek.
Bij Jan zien we het wel. De vraag is of je ze alle vier in de auto krijgt. Uiteraard help ik je wel, mocht dat nodig zijn.

Prachtig, deze boxen zijn nog niet eens helemaal klaar of je bent in gedachten alweer bezig met de de volgede stap. Misschien is het dan het overwegen waard om voor de 2de woofer een 7"te nemen in plaats van een 8". Scheelt toch een hele jas in gewicht! Succes, bij de lak operatie. Groeten Piet
Plaats reactie