Jeugd!!! Nordemende 5002 !! wie heeft er toevallig eentje???

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Bruis

07 jan 2010, 18:35

En... het is gelukt! Je bent nooit te oud om te... PM'en. :mrgreen:
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
PhilipsVintage

07 jan 2010, 18:53

hahahaha.. erg hoor.. ik ben nog niet zo heel oud maar had de pm optie niet gezien...
Maar goed!! dat vergeet ik dus nooit meer... :idea:
ik heb mazzel!!!! Mijn vrouw is gek op de 567 in de huiskamer !!!
Bruis

09 jan 2010, 23:51

Nou je jeugdsentiment is goed en warmpjes ingepakt vanochtend afgeleverd bij TNT. Blijf dinsdag maar thuis om de deur open te doen want hij past net niet door de brievenbus. :P
Ik trof nog een advertentie aan van Correct in Rotterdam. Juli 1974. Daar wordt een Nordmende 5003 met 2x6 watt aangeboden voor 368 guldens. Voor de 5002 zal je vader dan wel zo'n fl. 250,- hebben neergeteld.
Veel sentimentele genoegens gewenst! :wink:
Bijlagen
Luister 07-74  advertentie (Large).jpg
Dat Philipsgeluid uit de seventies... De latere Akai, Revox en JVC wisten mij niet zo te bekoren als de oude Philipsen die nu weer mijn luidsprekers aansturen! Maar... Bose rules, again! Nog mooier man!!
PhilipsVintage

14 jan 2010, 13:59

Nou de radio is inmiddels binnen... Toevallig heb ik een lang weekend vrij en ben dan ook meteen begonnen met het opknappen ervan :D ..
En!!!!! hij speelt alweer heerlijk...
Even voor de mensen die dat leuk vinden wat foto's van dit nostalgisch apparaat..

Foto deel 1
Bijlagen
Zo komt de 5002 van Nordmende binnen.. Bouwjaar ergens begin 70-er jaren
Zo komt de 5002 van Nordmende binnen.. Bouwjaar ergens begin 70-er jaren
Lijm laat los na ff minder als 40 jaar..Tja en dan ziet het er zo uit
Lijm laat los na ff minder als 40 jaar..Tja en dan ziet het er zo uit
Het binnenwerk..Ziet er nog keurig uit
Het binnenwerk..Ziet er nog keurig uit
PhilipsVintage

14 jan 2010, 14:04

Deel 2
Bijlagen
Daar heeft nog nooit iemand aan gezeten..
Daar heeft nog nooit iemand aan gezeten..
Gelukkig ....alles op voorraad.. solderen maar..
Gelukkig ....alles op voorraad.. solderen maar..
Zo dat ziet er weer netjes uit met al dat blauwe Philips op de plaat!!!!
Zo dat ziet er weer netjes uit met al dat blauwe Philips op de plaat!!!!
PhilipsVintage

14 jan 2010, 14:07

Deel 3
Bijlagen
Klaar..stekker erin en spelen maar.. klinkt erg leuk op de 567's
Klaar..stekker erin en spelen maar.. klinkt erg leuk op de 567's
Mooi detail..die haaks verlichte schaal
Mooi detail..die haaks verlichte schaal
En daar staat hij dan tussen al het Philips geweld....
En daar staat hij dan tussen al het Philips geweld....
PhilipsVintage

14 jan 2010, 14:10

Extra foto's
Bijlagen
Die grote groene lamp voor de stereo ontvangst.. Tis geen katteoog maar toch!!!
Die grote groene lamp voor de stereo ontvangst.. Tis geen katteoog maar toch!!!
Ziet er toch weer knap uit..knoppen langs de polijst machine.. hout in de was.. beetje poetsen
Ziet er toch weer knap uit..knoppen langs de polijst machine.. hout in de was.. beetje poetsen
Laatst gewijzigd door PhilipsVintage op 14 jan 2010, 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 jan 2010, 14:11

Wauw, mooi hoor! Ook mooie voetjes voor die 544's ;)
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
PhilipsVintage

14 jan 2010, 14:13

AAAAAAAAAAAAAAhum geen 544 maar 567's hahahahaha
Thomas
Site Admin
Contacteer:

14 jan 2010, 16:54

Oeps, ze leken zo klein... :oops:
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Remi

14 jan 2010, 20:58

hij is weer mooi geworden, leuke set zo alles bij elkaar 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Bruis

14 jan 2010, 23:29

Ja hij is wel op een goed adres terecht gekomen. 8) En hij doet het ook nog eens! Dat is altijd maar weer afwachten.
Was het vervangen van de electrocondensators uit noodzaak of voorzorg? En zijn dit nu die dingen die hier zo massaal worden verwisseld? Of zijn er nog meer? Ja ik weet het het is een lekenvraag, maar hier lijkt het zo simpel. :roll:
PhilipsVintage

15 jan 2010, 08:41

Er zijn hier op dit forum zeker mensen die dit beter kunnen uitleggen als ik dat kan, maar hierbij toch even een poging. Ik vervang bij oude apparatuur preventief de condensatoren.. (Elektrolytische condensatoren, hele oude papier en teer condensatoren.) Het probleem met deze onderdelen is dat deze qua elektrische waarde verlopen.. (Soms zelf kortsluiting maken). Nu is het zo dat in een versterker een zwak “geluidsignaal” versterkt gaat worden.. (tape tuner etc.). Dit signaal (een sinus vorm “golf beweging”) zal middels een aantal versterker trappen groter gemaakt worden zodat we dit aan de speakers aan kunnen bieden en duidelijk kunnen horen. We willen dus ook alleen dit signaal op de speakers hebben.. Om niet te ver te gaan is het volgende stukje erg simpel gesteld!! Om dit voor elkaar te krijgen zetten we dit sinus vormige signaal in de versterker op een gelijkspanning.. Op het onderste plaatje is dit goed te zien.. Ons geluidsignaal is de golf beweging en slingert heen en weer om de horizontale lijn (het gelijk deel).. Dit gelijk deel willen we niet op de speakers hebben.. Om dit deel weer uit het versterkte signaal te krijgen gebruiken we condensatoren… Deze eigenschap, het gelijk van het wissel signaal te scheiden, moet goed werken om de versterker naar behoren te laten functioneren.. Ik heb helaas een aantal keer meegemaakt dat er nodeloos veel onderdelen defect zijn geraakt na het “zomaar” inschakelen van oude apparatuur doordat de elektronica niet goed meer was… Aangezien de kosten laag zijn om e.e.a. preventief voor te zijn vervang ik op voorhand deze onderdelen.. Is dit nu zo moeilijk..?? Nou nee, dat is het niet zolang het apparaat werkend is weg gezet.. Ik ben wel van mening dat je een beetje moet weten wat de functie/doel van onderdelen is voordat je aan zoiets gaat beginnen .. Het gaat een probleem worden als een apparaat al defect is en er storing gezocht moet worden (hier is toch wel meer kennis voor nodig).. Ik heb er veel geleerd van de bekende Philips bouwdozen.. De Philips EE2003 is hiermee voor mij echt van grote waarde geweest.. Kijk een bij malle pietje naar zo'n bouwdoos...Echte erg leuk om mee te werken en te leren.. :idea: .. Na het doorlopen van de opdrachten kun je al aardig wat problemen oplossen..

Ik hoop dat dit verhaal een beetje klopt en duidelijk is.. hahaha .. blijft moeilijk met text zoiets op simpele manier uit te leggen.. :?

.
Bijlagen
Dit was (is) nog een speelgoed!!!!
Dit was (is) nog een speelgoed!!!!
Klein golf signaal links (ingang) Groot (versterkt) signaal rechts.. Alleen die horizontale lijn....die moet eruit..
Klein golf signaal links (ingang) Groot (versterkt) signaal rechts.. Alleen die horizontale lijn....die moet eruit..
amp.jpg (13.01 KiB) 2994 keer bekeken
Raicho
Contacteer:

15 jan 2010, 22:20

Die EE2003 doos komt mij bekend voor, ik ben zelf in het bezit van deze doos en zijn kleinere broertje in Teleac-uitvoering (met 2 extra IC's) Was best leuk: schakelingetjes bouwen en dan de voldoening die dat gaf wanneer het werkte (en de frustratie wanneer het níet werkte)

Grtz,

Mark V.
Bruis

15 jan 2010, 22:51

Dank je voor je duidelijke en uitgebreide uitleg. 8)
Wat kan een Nordmende een zinvolle conversatie opwekken! :wink:
Plaats reactie