General Electric fornuis 1959

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mcTommi
Contacteer:

31 okt 2009, 04:30

Heel erg non-Philips.....een Amerikaans fornuis van 1959, afgelopen week gratis opgehaald, verzamel immers ook fornuizen en keukens.

Maar dit is top of the bill.....helemaal vol electronische foefjes en dat is 50 jaar oud......zelfs een timer om je oven in werking te stellen en uit te schakelen op het bedieningspaneel......zodat je rollade gaar is als je uit je werk komt en nog veel meer ! Heeft vast veel gekost toen, net als de 22RH832 veel later !
Als klapper op de gratis vuurpijl zaten er vel nieuwe delen bij en de manual, foto's volgen....zo hebben we wel wat meer liefhebberijen !
USA ding 130 Volt, maar via 380 Volt aangesloten geweest sinds nieuw in 1959........snap er niet veel van. Ach het heeft gen haast.
Hebben is gratis hebben, wat een juweel........200 kilo minstens.....
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
Remi

31 okt 2009, 12:38

8) mooi Tom, gaaf dat je nog zoiets tegen kan komen zo lang na dato, en ook nog met van alles erbij

ik vermoed dat er toch twee verwarmingselementen in serie zijn geschakeld en dan op 220 wat tegenwoordig 230V is. 380V van vroeger is tegenwoordig dan 400V geworden.

wellicht zitten er meerdere verwarmingselementen in één behuizing (pit) en dan kan dit zo gedaan zijn.
de driefasen aansluiting moet je hier zien als drie voedingen 230V
de elementen zijn dan niet tussen fase-fase (400V) geschakeld maar allemaal tussen fase 1 - nul, fase 2 -nul, en fase 3-nul.
het totaal aangesloten vermogen zal immers veel meer zijn dan je met een fase van 230V mag opnemen.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Raicho
Contacteer:

31 okt 2009, 14:06

REmi, McTommi,

De verwarmingselementen zouden ook in een sterschakeling gezet kunnen zijn, om zo de aanpassing naar 220 Volt (nu 230 Volt) te maken. Bij de sterschakeling liggen de aansluitingen die normaal aan "0" liggen aan elkaar verbonden, eventueel aan aarde (hoeft niet), de andere uiteinden liggen dan elk aan 1 van de 3 fasen De spanning verdeelt zich altijd over 2 elementen. Is heel gebruikelijke 3-fasentechniek die algemeen wordt gebruikt om motoren in machines te laten starten. Ik ben trouwns erg benieuwd naar dat fornuis, fotootje?

Grtz,

Mark V.
mcTommi
Contacteer:

01 nov 2009, 19:57

Ja sorry....foto vergeten.........domdomdom
Afbeelding

Wat ik van de kleindochter begreep kan hij ook op 220 V als je 2 pitten gebruikt.....vogel het nog wel uit. Helaas past hij hier in huis niet, 3 centimeter te breed....heeeeeel jammer.
Ben er heel erg blij mee..................zo mooi
Kom maar binnen, Swieb, dan veeg ik even wat kofferbandrecorders en platenspelers aan de kant. Kopje koffie ? (vrij naar Malle Pietje RIP)
mcTommi
Contacteer:

01 nov 2009, 20:01

Remi schreef:8) mooi Tom, gaaf dat je nog zoiets tegen kan komen zo lang na dato, en ook nog met van alles erbij

ik vermoed dat er toch twee verwarmingselementen in serie zijn geschakeld en dan op 220 wat tegenwoordig 230V is. 380V van vroeger is tegenwoordig dan 400V geworden.

wellicht zitten er meerdere verwarmingselementen in één behuizing (pit) en dan kan dit zo gedaan zijn.
de driefasen aansluiting moet je hier zien als drie voedingen 230V
de elementen zijn dan niet tussen fase-fase (400V) geschakeld maar allemaal tussen fase 1 - nul, fase 2 -nul, en fase 3-nul.
het totaal aangesloten vermogen zal immers veel meer zijn dan je met een fase van 230V mag opnemen.
Niet zo snel Remi, ik ben maar automonteur.....
Remi

01 nov 2009, 21:07

:P waren de dynamo's tegenwoordig ook niet 3 fasig? serieus hoor
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Plaats reactie