Quad 33 met Rifa probleempje

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
onmogelijkhier

04 sep 2019, 09:24

Ik ben in het bezit gekomen van een Quad 33 en daarbij bleek de Rifa condensator geploft te zijn. dit had ik niet gezien bij controle omdat het aan de achterkant gebeurt was.
De Quad werkte wel maar begon te stinken dus weer opengemaakt en nog even goed gekeken.
Ik heb de Rifa condensator er uit geknipt en weg is de stank.
Nu mijn vragen,
1 kan hij gewoon zonder deze condensator blijven werken of moet er een nieuwe in de plaats komen.
2 als er een nieuwe in moet wat kan ik er dan het beste in zetten, de Rifa is overigen nog gewoon te koop.

bij voorbaat dank voor eventuele hulp
Er moet maar eens wat verkocht gaan worden.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

04 sep 2019, 10:17

Vermoedelijk stond deze Rifa als ontstoor condensator gewoon over de fase en nul, in dat geval is vervangen niet direct noodzakelijk. Als je merkt dat je hoorbaar last hebt van bv de koelkast die aanslaat of de deurbel die knettert, dan kun je er weer een zelfde Rifa in zetten. Sommige Rifa's zijn gewoon folie condensatoren (kies dan wel een X2 exemplaar van een andere fabrikant) maar er zijn ook Rifa RC combinaties, een condensator met weerstand in serie.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
onmogelijkhier

04 sep 2019, 11:00

Hallo Thomas, bedankt voor je reactie.
Hij stond gewoon als ontstoor condensator dus laat ik hem weg tenzij ik de door jou genoemde problemen constateer.
Nu nog opzoek naar een lijstje ELCO's en andere artikelen voor een revisie.

groeten Marcel
mae

04 sep 2019, 12:11

Goed advies om er een foliecondensator in te zetten, geheid dat dit een papiercondensator was. Omdat er in de audiowereld nog wel eens verhalen rondgaan dat een originele beter is (ik geloof dat er Quad-onderdelenverkopers zijn die zo denken), nog een kleine toelichting.

Als er RIFA opstaat, is een dergelijke condensator NOS en afhankelijk van de manier van opslaan reeds stuk (zie haarscheurtjes) of binnen enkele jaren aan z'n einde en als het een echte nieuwe is dan zal er wel EVOX of KEMET opstaan en help je door aanschaf de fabrikant om een productlijn in stand te houden die in 1985 definitief bij het grofvuil gezet had moeten worden. Dergelijke papiercondensatoren hebben sinds begin jaren '80 geen superieure eigenschappen meer die het rechtvaardigen om ze nog te gebruiken; ze hebben zolang ze heel zijn wat betere eigenschappen dan MKT (polyester) maar minder goede eigenschappen dan MKP (polypropyleen). Verder is de uitvoering van RIFA mechanisch zwakker dan die van de nog schaars aanwezige concurrentie (die je ook beter niet kunt gebruiken, het blijven verbruiksartikelen).

Verder stel je jezelf ongeacht de merkopdruk, door gebruik van een ingegoten papiercondensator bloot aan een verhoogd risico op rookwolken op elk willekeurig moment tussen nu en de geplande gebruiksduur van de versterker.

De beste oplossing is om een goed merk MKP X2 condensator van vergelijkbare waarde te monteren. Goede merken zijn bijvoorbeeld Vishay, Epcos of Panasonic.
onmogelijkhier

04 sep 2019, 12:29

Bedank voor de informatie ik zal bij revisie deze gelijk plaatsen.
Nog een vraagje waar haal ik het beste de condensatoren enz vandaan.
Heb al zitten zoeken maar niet alles bij één leverancier kunnen vinden.
Ik dacht voor de condensatoren Panasonic FC typen te nemen.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

04 sep 2019, 13:01

mae schreef:
04 sep 2019, 12:11
Goed advies om er een foliecondensator in te zetten, geheid dat dit een papiercondensator was. Omdat er in de audiowereld nog wel eens verhalen rondgaan dat een originele beter is (ik geloof dat er Quad-onderdelenverkopers zijn die zo denken), nog een kleine toelichting.

Als er RIFA opstaat, is een dergelijke condensator NOS en afhankelijk van de manier van opslaan reeds stuk (zie haarscheurtjes) of binnen enkele jaren aan z'n einde en als het een echte nieuwe is dan zal er wel EVOX of KEMET opstaan en help je door aanschaf de fabrikant om een productlijn in stand te houden die in 1985 definitief bij het grofvuil gezet had moeten worden. Dergelijke papiercondensatoren hebben sinds begin jaren '80 geen superieure eigenschappen meer die het rechtvaardigen om ze nog te gebruiken; ze hebben zolang ze heel zijn wat betere eigenschappen dan MKT (polyester) maar minder goede eigenschappen dan MKP (polypropyleen). Verder is de uitvoering van RIFA mechanisch zwakker dan die van de nog schaars aanwezige concurrentie (die je ook beter niet kunt gebruiken, het blijven verbruiksartikelen).

Verder stel je jezelf ongeacht de merkopdruk, door gebruik van een ingegoten papiercondensator bloot aan een verhoogd risico op rookwolken op elk willekeurig moment tussen nu en de geplande gebruiksduur van de versterker.

De beste oplossing is om een goed merk MKP X2 condensator van vergelijkbare waarde te monteren. Goede merken zijn bijvoorbeeld Vishay, Epcos of Panasonic.
Dat is een mooie gedetailleerde uitleg! Ik bestel inderdaad nog "nieuwe" Rifa/Kemet condensatoren uit dezelfde reeksen als die origineel bijvoorbeeld in een akai bandrecorder over de relais contacten worden gebruikt. O.a. Mouser en RS heeft ze nog in het programma.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
mae

04 sep 2019, 14:13

Kan ik me iets bij voorstellen vanwege de ingebouwde serieweerstandjes, die types zijn wat schaarser bij andere fabrikanten.
onmogelijkhier

04 sep 2019, 14:16

mae schreef:
Kan ik me iets bij voorstellen vanwege de ingebouwde serieweerstandjes, die types zijn wat schaarser bij andere fabrikanten.
Mis ik iets, waar moeten die serieweerstandje ergens zitten.
mae

04 sep 2019, 15:12

onmogelijkhier schreef:
04 sep 2019, 14:16
mae schreef:
Mis ik iets, waar moeten die serieweerstandje ergens zitten.
Niet in de normale ontstoorcondensatoren, maar RIFA maakt ook snubbers zoals over schakelcontacten gemonteerd worden. Die hebben er een serieweerstandje inzitten. Ik heb ze nooit opgengemaakt maar het kan zijn dat die weerstand ook gewoon opgedampt is en dus niet zichtbaar. Staat wel op de behuizing vermeld als dat het geval is. Ik gebruik liever een degelijke condensator en een los weerstandje, maar er zijn ook wel andere fabrikanten dan RIFA die betere versies maken. Alleen een stuk zeldzamer dan de gewone ontstoorcondensatoren.
esgigt

07 sep 2019, 20:19

630v (of hoger) mkp voldoet ook goed op die plek..
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
mae

08 sep 2019, 11:27

esgigt schreef:
Bedoel je in de Quad of in de Akai?

Probleem in de Quad is dat de werkspanning 630V te laag is en de eerstvolgende bruikbare waarde is 1000V.

Probleem in de Akai is dat er (in elk geval in theorie) snellere contactslijtage optreedt zonder serieweerstandje.

Als ik Thomas was zou ik MKP's met weerstandje zoeken en dat dan als marketingpunt gebruiken "beter dan origineel".
onmogelijkhier

08 sep 2019, 13:39

mae schreef:
08 sep 2019, 11:27
esgigt schreef:
Bedoel je in de Quad of in de Akai?

Probleem in de Quad is dat de werkspanning 630V te laag is en de eerstvolgende bruikbare waarde is 1000V.

Probleem in de Akai is dat er (in elk geval in theorie) snellere contactslijtage optreedt zonder serieweerstandje.

Als ik Thomas was zou ik MKP's met weerstandje zoeken en dat dan als marketingpunt gebruiken "beter dan origineel".
Ik heb een MKP X2 gevonden met 630 volt kan ik deze zonder problemen in de Quad zetten als vervanger van de Rifa?
mae

08 sep 2019, 15:23

onmogelijkhier schreef:
08 sep 2019, 13:39
Ik heb een MKP X2 gevonden met 630 volt kan ik deze zonder problemen in de Quad zetten als vervanger van de Rifa?
630V is vrijwel altijd een gelijkspanningsmarkering en staat normaalgesproken niet op X2 condensatoren; weet je zeker dat het een X2 is?

Een gewone 630VDC MKP is te krap en zal vroeg of laat sneuvelen door spanningspieken, waarbij niet gegarandeerd is dat hij 'netjes' sneuvelt. De werkspanning die op een X2 vermeld staat is meestal tussen 275VAC en 315VAC, en X2 vanaf 275VAC is prima.
onmogelijkhier

08 sep 2019, 15:47

Oké, dat is dus de grap. Er staat zichtbaar 275 op maar er wordt 630 opgegeven in de tekst. Maar ik kan deze MKP X2 dus gewoon gebruiken.
mae

08 sep 2019, 16:36

onmogelijkhier schreef:
08 sep 2019, 15:47
Oké, dat is dus de grap. Er staat zichtbaar 275 op maar er wordt 630 opgegeven in de tekst. Maar ik kan deze MKP X2 dus gewoon gebruiken.
Klopt, 275V is de AC aanduiding en dat mag hij ook echt continu hebben. Hogere piekspanningen zorgen niet direct voor schade, hooguit capaciteitsverlies door de zelfherstellende werking.

Bij een gewone 630V DC condensator zal dat erom hangen. Bij alleen al het in- of uitschakelen van een apparaat kan er een spanning van 2,8 keer de netspanning over de condensator optreden dus dan zit je al over de 630V heen, laat staan als je netspanning wat aan de hoge kant is.
Plaats reactie