Bose 205

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Nicanda

02 okt 2018, 22:13

Ik heb vandaag 2 Bose 205 luidsprekers gekregen, 8 Ohm hoeveel Watt zijn die? Op internet zie ik soms 40Watt dan zie ik weer 60 Watt. Wat is het eigenlijk.
Philips 22 GA 222 met eigen gemaakte zwarte houten rand, Denon CD speler DCD 680, Denon Cassette Deck DRW 830, Denon Receiver DRA 545 RD RDS.
Dateq

03 okt 2018, 19:55

Is afhankelijk van je versterker uitgang
Hoe meer Ohm des te hoger de weerstand.

Uitgang 4 Ohm=60 WATT
Uitgang 8 Ohm=40 WATT

Heb zelf ooit de 301 II gehad. Waren goeie speakers moet ik zeggen..
Muziek is de beste uitvinding en zal dat ook blijven !
Nicanda

03 okt 2018, 22:45

Dus als ik het goed heb dan bepaald de luidspreker wat ie "pakt". Als er 8 Ohm op de luidspreker staat is het 40 Watt als er 4 Ohm opstaat 60 Watt. Dit stukje is mij nooit duidelijk, omdat bij de tuner receiver vaak 2 getallen staan 4 of 8 Ohm en bij soms 16 Ohm.
Philips 22 GA 222 met eigen gemaakte zwarte houten rand, Denon CD speler DCD 680, Denon Cassette Deck DRW 830, Denon Receiver DRA 545 RD RDS.
cyrano

04 okt 2018, 09:05

Het is de versterker die bepaalt wat hij afgeeft aan vermogen. Bij 4 Ohm is dat meer dan bij 8 Ohm, als de voeding van de versterker dat tenminste kan volgen.

De aanduiding van Bose is dus eerder misleidend. Maar bij luidsprekers is daar weinig zinvols over te zeggen. De woofer heeft bv. een theoretische belastbaarheid van 40W, de tweeter van 6W. Maar die kan je niet zomaar optellen, want die tweeter is kwetsbaarder.

Philips was eerder voorzichtig met het opgeven van belastbaarheid. Bose niet. Maar ze zijn beide wel heel stevig. Bij normaal gebruik zal je ze niet opblazen. Bij langdurig gebeuk misschien wel :?
Harry

04 okt 2018, 09:47

Zit daar wellicht ook een overbelastingsbeveiliging in met een PCT, lampjes of iets dergelijks? (zie https://i.postimg.cc/9f19x3s5/8_D7334_D ... _F1692.jpg zoals dat in een Bose subwoofer zit)
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
ChromeMaximaII

04 okt 2018, 10:45

De aanduiding van Bose is dus eerder misleidend. Maar bij luidsprekers is daar weinig zinvols over te zeggen.
Is afhankelijk van je versterker uitgang
Hoe meer Ohm des te hoger de weerstand.

Uitgang 4 Ohm=60 WATT
Uitgang 8 Ohm=40 WATT

Ik meen mij te herinneren dat Bose, en ook andere fabrikanten, de begrippen "maximale belastbaarheid" alsook "aanbevolen versterkervermogen" hanteerde. Wellicht dat je in dat laatste geval zo iets kroms gespecificeerd krijgt.
cyrano

04 okt 2018, 11:18

Ik meen mij te herinneren dat Bose, en ook andere fabrikanten, de begrippen "maximale belastbaarheid" alsook "aanbevolen versterkervermogen" hanteerde. Wellicht dat je in dat laatste geval zo iets kroms gespecificeerd krijgt.
De fabrikant van de luidspreker units heeft daar allicht iets zinnigs over te zeggen. Voor pro (PA) gebruik is er een specificatie die aangeeft wat de luidspreker over langere termijn kan hebben.

Maar voor huiskamer gebruik is 't allemaal nogal natte vinger werk. In de meeste gevallen zal je niet makkelijk luidsprekers opblazen door te luid te spelen. De boel vervormt al erg voor het zover is. En dan draai je sowieso het volume lager.

Als de versterker het begeeft en er komt gelijkspanning op de uitgang, dan zijn de meeste woofers meteen het haasje. Tweeters en mids zijn meestal beter beschermd omdat er een condensator in serie staat, die de DC blokkeert.

Juist daarom geven de meeste serieuze fabrikanten de laatste jaren aanbevelingen als "geschikt voor versterkers van 20 tot 80 Watt". Je kan een 80 Watt huiskamer luidspreker box prima kapot krijgen met een 20 Watt versterker, als je dat wil.
Plaats reactie