AKAI GXC706D

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

Otto

31 jul 2017, 12:27

snameroc schreef:
Otto schreef:Okee, mee eens maar zelf sla ik de 2 koppen decks liever over.
Omdat?

De gedachte dat 3 kops beter is dan 2 kops heb ik nooit begrepen. Ze zijn hooguit even goed als 2 kops maar nooit beter als het om geluidkwaliteit gaat. Het enige voordeel is dat je nabandcontrole hebt. Het grootste nadeel is de beperkte ruimte in een cassette voor3 koppen en dat de opname kop niet goed staat tov de weergave kop, welk probleem voor een 2 kops gewoon niet bestaat.

3 koppen = 1 wiskop en 2 voor opname/weergave.
Dat past prima :lol:
Zelf regel ik een deck altijd af met een Azimuth cassette, iets wat de gemiddelde gebruiker natuurlijk niet doet.
PeterG schreef:Voordeel is inderdaad nabandcontrole - dus bias instelbaar op verschillende soorten bandjes- als die optie op het apparaat zit, tenminste. Daarnaast is de kopspleet-breedte bij een driekopper geen compromis maar daadwerkelijk optimaal (en dus verschillend) voor opname- en weergavekop.
Instelbare bias.. Iets wat je niet nodig hebt als je altijd 1 soort tape gebruikt en het deck er ook daadwerkelijk op afgeregeld is.
De Denon DRM-700 staat op Maxell XLII helemaal naar links voor een optimaal resulaat.
Bij TDK SA op 5 over 12. Om maar even te verschillen aan te geven bij Chrome tape.
- Digitaliseert alle voorkomende videosystemen.
- Verzamelaar van tv's en video's uit de 60's & 70's (innamestop, geen plek meer)
ChromeMaximaII

31 jul 2017, 16:41

PeterG schreef:Daarnaast is de kopspleet-breedte bij een driekopper geen compromis maar daadwerkelijk optimaal (en dus verschillend) voor opname- en weergavekop.
Dit is het belangrijkste punt, koppen optimaal krijgen voor opname en weergave. Naast verschil in kopspleet ook verschil in spoelwikkeling of zelfs samenstelling kernmateriaal. Nabandcontrole is natuurlijk een prettige bijkomstigheid.

Akai had overigens met de Twinfield kop een inventief compromis: Eén kop met twee spleten (per track) en afzonderlijke spoelen voor weergave en opname

Afbeelding
Afbeelding
snameroc

31 jul 2017, 17:51

De spoelwikkeling is natuurljk onzin.
In dat opzicht moet de elektronica aangepast zijn aan de spoeleigenschappen en dat kan zonder problemen. Ik vraag me verder af of de gunstigste eigenschappen tussen opnemen zo anders zijn als bij weergeven. Er wordt immers regelmatig gezecht wissel de aansluiting om om te bepalen waar het aan ligt bij problemen.
ChromeMaximaII

31 jul 2017, 22:19

snameroc schreef:De spoelwikkeling is natuurljk onzin.
Bij een 3-kopper kan de zelfinductie van de weergavekop een factor 100 hoger zijn als van de opnamekop.
snameroc schreef:Ik vraag me verder af of de gunstigste eigenschappen tussen opnemen zo anders zijn als bij weergeven. Er wordt immers regelmatig gezecht wissel de aansluiting om om te bepalen waar het aan ligt bij problemen.
Voor diagnostiek is het natuurlijk een handige praktische oplossing.
Plaats reactie