Wharfedale Glendale receiver

Natuurlijk is er meer in de wereld dan alleen vaderlands trots. Waar stoeien we nog meer mee? Laat het hier zien!

Moderator: Moderators

jkok

19 jan 2014, 17:17

Helemaal mee eens David, het is reuze zoals de prestatie van het apparaat verbeterd is, plus dat ik nu iets meer begrijp hoe het getuned wordt!

Ik heb hem vandaag aangesloten op 2 Wharfedale Denton XP2 speakers (bij gebrek aan Glendales), en het klonk prima, goed te vergelijken met de Philips 790. Die laatste lijkt een ietsje meer detail te geven, maar dat kan ook liggen aan de 3 weg boxen waar die op aangesloten is.

Met afspelen van Supertramp op een Akai 4000d klonk de glendale erg leuk.

Wat betref de middenmeter zeker leuke uitdaging! Ik ga me maar eens wat in tuner technologie en detectie verdiepen.
cyrano

21 jan 2014, 14:38

Als ik die opbouw zie, lijkt dit verdacht veel op een projectje van de marketing directeur van Luxman in de jaren '70. Luxman maakte toen een opvallende receiver (en een heel gamma) met LG als merk en met een wit geëmailleerd front, ovale oranje drukknopjes en een paarse afstemschaal. Het vermogen was 2 X 40 W. Die apparaten werden niet door Luxman zelf gebouwd, maar door ALPS. De kwaliteit was erg goed, maar al die lijnen zijn toen in de uitverkoop beland voor heel lage prijzen. De reden was een totaal overaanbod in de hifi markt. Er was ook een versie met alu front en zwarte vierkante drukknopjes.

Ze stonden samen met de Wharfedale in de uitverkoop bij o.a. Correct en RAF, voor minder dan 100 euro. Ik heb ze heel lang gebruikt met een paar AR7 luidsprekers.

Het huidige merk LG is pas veel later gekomen. De huidige LG heette toen nog Goldstar.
vermontaigne

21 mei 2019, 18:45

I have no Dutch, but I do have one of these Wharfedale Glendale receivers. I'm going to place it 1973-74, due to it's being like, but different from, both the Rotel RX-600A and the RX-800, and also due to the "Matrix" option on the back, which was meant to supply something like the effect of the eagerly anticipated quadrophonic effect that surely the next few years would deliver, along with our flying cars. I also own a Sears receiver from the United States, which is a rebadged Rotel Triton receiver. I've inspected some Sansuis from the period, and I haven't seen them use these Elna capacitors, ever. The Triton is certainly Rotel. The Triton, however, is closer to extant Rotel-badged models than the Glendale. The closest Rotels that I can find to the Glendale specify 200W max, whereas the Glendale specifies 250W max, which works out to 45 to 50 wpc. That said, the DIN plugs are more like the earlier RX-600A. The layout of the capacitors is more like the RX-800. The face is more different from either than the Triton is from equivalent Rotels. None of these models sports a heat sink anything like the contemporary Sansuis or Luxmans, relying instead on lots of top and bottom ventilation through perforated steel grilles.

I find that using the 2-pin DIN speaker plugs limits the gauge of the speaker wire that you may use with these. You are best off by far using a very efficient speaker. Do that, and you can combine speakers to below 4 ohms without overtaxing the receiver. A more modern Wharfedale speaker that pairs well with this receiver is the Wharfedale Modus 8 or One-Six. You might possibly find a pair on Hifishark.
Plaats reactie