2x DSS 930 + DSC 950 (FT930?)

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

SimondeRuiter

08 jan 2017, 20:21

Beste MFBfreaks,

Mijn naam is Simon de Ruiter, ik moet jullie helaas teleur stellen, ik ben geen echte MFB freak, wellicht door de leeftijd van 21?

Mijn buurman (oud medewerker Philips) heeft me gevraagd om wat oude apperatuur van zijn zolder te verkopen. Daar staan ook twee DSS 930's met DSC 950 controller en een FT930 'iets' waarvan ik niet zo goed weet of die er bij hoort of niet.

In de zoektocht naar de waarde van zulke boxen kwam ik helaas tot weinig resultaat. er worden er op dit moment geen aangeboden via marktplaats, en alleen op eBay staat een set voor €600 te koop. Voor mij te weinig informatie om er een prijskaartje aan te hangen.

Tot mijn grote (positieve) verbazing, zag ik dat een heel onderdeel van jullie forum gaat over DSS/DSC's.

Zouden jullie mij is wat meer informatie willen geven over de boksen? ik las dat bepaalde types redelijk zeldzaam waren etc.

Uiteindelijk is de belangrijkste vraag die ik graag beantwoord wil hebben, wat zijn de speakers waard?

En eventueel, is er hier iemand wellicht geïnteresseerd in de speakers?

Bij voor baat dank!

Met vriendelijke groet,

Simon de Ruiter
Remi

08 jan 2017, 20:43

Hoi Simon, welkom op dit forum!

De zeldzamere type's waar je op doelt zullen de SE uitvoeringen zijn van de DSS930 speakers.
Die is in een gelimiteerde oplage gemaakt en heeft een andere tweeter, donkere stof op het rooster en een SE logo en een verhaaltje achterop.
De overige zijn niet echt zeldzaam en je moet er op rekenen dat ze een servicebeurt nodig hebben in de zin van relais en elko's vervangen en nog wat aandacht hier en daar.

Prijs is altijd moeilijk want we hebben geen idee hoe het erbij staat, ik heb ze gezien alsof ze net uit de doos gehaald zijn maar ook in een staat waar je verdrietig van wordt.
Maar ik wil je wel op weg helpen, ik zou voor een optisch nette set DSS930 die het ook nog een beetje doet en de kabeltjes er bij heeft een 200-250 niet gek vinden.

De DSC950 moet de echte AB erbij hebben anders drukt dat wel de prijs. hier ook weer hetzelfde verhaal, afhankelijk van hoe het erbij staat is de waarde. 75-100 euro voor een complete is acceptabel.
Werkt er ergens iets niet zakt de prijs.

Bij de DSS930 moet je bedacht zijn op scheuren in de zijkant van het front, het is namelijk MDF, geen kunststof. Door het rooster van de box te halen wil er nog wel eens zo'n rubber U-strookje waarmee het geklemd zit in de mangel komen. Trek je dan verder komt het rooster er wel uit maar komt ook het front deels mee als je pech hebt. dat is dan hartstikke zonde want dat krijg je niet echt goed onzichtbaar gerepareerd. Bij de DSS930 hoort ook een kleine aparte afstandsbediening eigenlijk maar die is niet nodig als de DSC950 eraan hangt.

Een FT930 is een tuner en die kan erbij, hoort bij de 900 serie. tientjes werk maar wel een goede tuner.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

09 jan 2017, 12:12

Als ze maar geen vochtschade hebben...
Remi

14 jan 2017, 19:40

nee inderdaad, de tweeters moeten het wel doen van de 930 / 930SE
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

14 jan 2017, 19:47

Wij hebben weer iets geleerd hè Remi... :shhh:
Remi

14 jan 2017, 19:50

ja helaas wel, maar de aanhouder wint 8-)
Jos Aussum

29 jan 2017, 12:42

Hallo allemaal
Mijn naam is Jos Aussum en ik ben al een tijdje op zoek naar een afstandbediening voor een DSC 950 of een vervanging daarvoor.
Zodoende kwam ik terecht bij MFBfreaks erg leuk om al die verhalen te lezen.
Ik heb zelf in eind jaren tachtig begin negentig een complete 900 set aangeschaft waarvan ik nog steeds de DSC 950 met de boxen 70!DSS 930/00B gebruik.
Werkt nog steeds goed heel af en toe springt de linker box niet aan maar dan zet ik de schakelaar Uit en aan achter op de box en dan speelt die weer.
Heeft iemand enig idee of er een vevanging is voor zo'n afstandbediening ?
Ik ben ook bereid om een goede DSC 950 met een werkende afstandbediening te kopen voor uiterlijk € 100,-

Groetjes Jos
movieman

29 jan 2017, 13:11

Kijk eens in de bakken van de KL-winkels... Er zijn vervangers te krijgen maar zo uit mijn hoofd weet ik niet welke... Je kunt wel een universele van bijvoorbeeld Logitech gebruiken, de IR-codes kun je downloaden... Wat is er gebeurd met je eigen AB, als ik vragen mag?

Het soldeerwerk van de DSC en DSS-en is erg slecht en gaat breukjes vertonen op deze leeftijd met alle nare gevolgen van dien... Als je goed kunt solderen dan kun je deze zelf herstellen. Ik denk dat in jouw geval de connectoren los in de print zitten (DSS IN/OUT). Er kunnen meer dingen aan de hand zijn zoals slechte relais/elco's. Eigenlijk zouden ze een grote beurt nodig hebben dan doen ze het weer 10+ jaar zonder problemen...
Jos Aussum

30 jan 2017, 01:14

Kijk eens in de bakken van de KL-winkels... Er zijn vervangers te krijgen maar zo uit mijn hoofd weet ik niet welke... Je kunt wel een universele van bijvoorbeeld Logitech gebruiken, de IR-codes kun je downloaden... Wat is er gebeurd met je eigen AB, als ik vragen mag?

Het soldeerwerk van de DSC en DSS-en is erg slecht en gaat breukjes vertonen op deze leeftijd met alle nare gevolgen van dien... Als je goed kunt solderen dan kun je deze zelf herstellen. Ik denk dat in jouw geval de connectoren los in de print zitten (DSS IN/OUT). Er kunnen meer dingen aan de hand zijn zoals slechte relais/elco's. Eigenlijk zouden ze een grote beurt nodig hebben dan doen ze het weer 10+ jaar zonder problemen...
Ik heb de ab een keer laten vallen tijdens een verhuizing hij viel in 3 stukken op de grond ik heb hem toen in een plasic zak gedaan en ben hem kwijtgeraakt waarschijnlijk weggegooid !!

Ik heb nu een philips ab de Prestigo maar daar kan ik alleen het volume mee bedienen het gaat mij om de balans die ik wil regelen maar dat gaat niet met deze ab kan de logitech dat wel ?
En welk type moet ik dan hebben?

Het gebeurd echt heel weinig hoor dat die linker box uitvalt meestal als ik hem aanzet (en dat is elke dag) dan moet ik die box zoals gezegd heel af en toe aan en uitzetten en tijdens het spelen valt die nooit uit.
Ik ben nog steeds echt harstikke blij met dit spulletje misschien als die echt kuren gaat vertonen dat ik hem een grote beurt laat geven al weet ik zo gauw hier niemand in de buurt van Beverwijk die dat zou kunnen doen.
Alvast bedankt movieman!!
movieman

30 jan 2017, 11:09

Beverwijk... Zo snel zou ik niemand weten in A'dam, misschien Chris...

Is het niet de Logitech Harmony die volledig programmeerbaar is? Codes kun je op de site gratis downloaden dus ook van de DSC en DSS-en.
Jos Aussum

30 jan 2017, 12:36

Ik zal van de week eens kijken je hebt verschillende harmony's.
Ze kennen in ieder geval wel de DSC 950.
Die site van Philips lijkt nergens naar.

Je hoort het nog Jos
movieman

30 jan 2017, 12:39

Philips bestaat volgens mij niet meer... van Houten heeft grote uitverkoop gehouden, toch... :roll:

Laatst hebben ze flink ruzie met Nivea gehad dus helaas geen scheerkoppen en vloeistof meer te krijgen voor mijn CoolSkin. Tja, de consument zijn ze liever kwijt dan rijk, is de moderne aanpak hè... Volgende scheerapparaat zal wel een Braun worden, tja, je hebt weinig andere keuzes...
Jos Aussum

30 jan 2017, 13:26

De site bestaat nog wel maar ze gaan er teveel vanuit dat je de originele ab hebt.
Het is doodzonde van het bedrijf ze hebben prachtige uitvindingen gedaan maar in marketing is nooit geinvesteerd.
En toen eenmaal die Jan Timmer het daar voor het zeggen kreeg was het helemaal klaar in mijn ogen is die nog te duur voor een ziekenbon
movieman

30 jan 2017, 13:32

Mijn bericht was een beetje sarcastisch maar inderdaad we begrijpen mekaar. Veel mensen zijn teleurgesteld over de ontwikkelingen, niet alleen jij en ik. Het was zo'n mooi en innovatief oer-Hollands bedrijf! 't kan verkeren... :cry:
Jos Aussum

30 jan 2017, 13:51

Ik heb ook nog een stel MFB boxen 22AH587 die sinds ik de DSC gekocht op zolder staan met bijpassende versterker kon er toendertijd geen afstand van doen.
Ze doen nog steeds niet onder voor de meeste boxen heden ten dagen en we praten zeker over pak 'm beet 35 jaar.
Ik weet wel dat je voor de goede spullen van Philips wel je knip moest trekken.
Maar goed een hobby mag geld kosten.
Plaats reactie