DSC950 geeft geen output meer: reparatie?

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Hansy2

15 dec 2015, 11:16

Hallo,
Ik ben in het bezit van een complete DSC set : DSC950, FT930, CD931, FC931 en 2 DSS930.
Het probleem is allen dat mijn versterker, de DSC950, plotseling geen uitgangssignaal meer geeft, waardoor de hele set onbruikbaar geworden is. Wie weet waar ik de versterker kan laten repareren?
Of is er nog iemand die zo'n versterker "over" heeft en voor een schappelijke prijs wil overdoen?
movieman

15 dec 2015, 13:47

Waar woon je? Als je in de buurt bent, wil ik hem wel repareren voor je. Welke uitgangen doen het niet, de digitale of de analoge of krijgen de luidsprekers geen signaal maar bijvoorbeeld de hoofdtelefoon wel? Weet je zeker dat het probleem in de DSC zit en niet in de DSS-en? De apparaten communiceren met mekaar namelijk en als daar iets mis is dan doet de DSC meestal ook gek... Het is veel werk om een DSC of DSS weer helemaal in orde te maken. Gezien het feit dat ze toch al wat jaartjes oud zijn, hebben ze groot onderhoud nodig maar dan doen ze het ook weer jaren...
Hansy2

15 dec 2015, 16:57

hallo Movieman,
Ik woon bij Eindhoven. Ik denk dat er iets met de digitale uitgangen is: de luidsprekers krijgen geen signaal maar de hoofdtelefoon wel. De inputselectie werkt ook normaal, het display ook.
Ik denk daarom dat het probleem in de DSC zit.
Zegt je dat meer?
movieman

15 dec 2015, 17:04

Ik denk eerder de communicatie in één van de DSS-en, is een klein IC wat het signaal versterkt/herhaalt. Zo kan ik niks zeggen, moet je ze een keer langs brengen samen met de DSC en kabels... Is een uurtje rijden of je moet kijken dat je in Eindhoven iemand vindt met expertise... Te repareren is in principe alles. Overweeg om de set op te laten knappen want ik garandeer je dat er steeds meer storingen op zullen treden...
Remi

15 dec 2015, 18:56

Een los inputbusje op de DSS930 komt ook regelmatig voor en kan roet in het eten gooien, staan ze doorgelust of krijgen ze elk een lijntje vanaf de DSC?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

15 dec 2015, 19:01

Ja dat kan ook nog... Meestal zit er heel veel soldeerwerk los niet alleen in de speakers maar ook in de DSC. Ken je die maandagmorgencontroller van M. nog Remi? :shock:
Remi

15 dec 2015, 22:37

:mrgreen: ja dat was een leuke verrassing! hele voedingsprint in tweeën :shock:
komt gelukkig eigenlijk nooit voor, de meeste reparateurs zijn geduldiger/ voorzichtiger met het losmaken, of zien simpelweg wél hoe het in elkaar zit.
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Hansy2

16 dec 2015, 14:59

Hallo Remi:
de boxen stonden altijd doorgelust, maar ik heb ze nu net gestest met elk een apart kabeltje vanaf de DSC: geen geluid. De aansluitplugs en afsluitplugs zitten strak op de aansluitingen. Bedoel je dat de aansluitingbusjes op de box intern een losse soldeerverbinding zouden kunnen hebben? Maar dan zou het wel toeval zijn als beide luidsprekers dat gelijktijdig zouden hebben, of niet?
En movieman:
Ik heb wel de voedingsspanningen nagemeten: die zijn allemaal OK. Misschien is het wel een goed idee om inderdaad eens langs te komen, zodat je een eerste diagnose kan stellen, dan weten we meer. Jij bent "expert" op dit gebied? Waar woon je ergens in Limburg?
movieman

16 dec 2015, 15:02

Doen we ff via PB...

Als alleen de busjes los zitten dan zijn we zo klaar maar ik kan helaas niet op afstand solderen, zou ik eigenlijk wel willen...

Het feit dat je de juiste spanningen meet, zegt niet direct iets over de staat van de voeding, er spelen meer factoren een rol, maar een eerste positieve indicatie is het wel.
Remi

17 dec 2015, 01:19

Hallo Remi:
de boxen stonden altijd doorgelust, maar ik heb ze nu net gestest met elk een apart kabeltje vanaf de DSC: geen geluid. De aansluitplugs en afsluitplugs zitten strak op de aansluitingen. Bedoel je dat de aansluitingbusjes op de box intern een losse soldeerverbinding zouden kunnen hebben? Maar dan zou het wel toeval zijn als beide luidsprekers dat gelijktijdig zouden hebben, of niet?
ja dat bedoelde ik, nu kan je vrij zeker aannemen dat de DSC de oorzaak is maar daar is Movieman ook zo achter als je langsgaat.
Je zou nu nog een digitale uitgang van een cd speler direct zonder DSC op de DSS boxen kunnen aansluiten en doorlussen, dat werkt dan waarschijnlijk wel. Met de AB op de box gericht kan je het volume regelen.
movieman

20 dec 2015, 16:51

Wel je PB lezen hè... :mrgreen:
Plaats reactie