Alternatief voor DSC950 gezocht

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

esgigt

31 aug 2015, 21:11

E-MU 1616M om maar een zijstraat te noemen... Spdif uit... 24 bit en max 192kHz... bak software erbij. Professioneel, dus stevige prijs... ca. 500,- maar ook andere semi-professionele geluidskaarten kunnen goed werk doen..
CD880, FT880, RH544, PM2519, BX510A, 22RH720, GA312 (Aristona) ;)
Karsten

31 aug 2015, 22:16

mag ik ook duit(je) in het zakje doen?

m.i. is er geen alternatief voor een DSC950.

<knipper-de-knip>

Ik zou de DSC950 laten reviseren, dat is wel even werk met zo'n 60 elko's maar dan heb je ook weer wat.

<knipper-de-knip>

Ik meen dat het een stroom compensatie was, wat nu als terugkoppeling op het schema achterop staat.

Een elko revisie kan je nog steeds wel doen, hij zal er zeker baat bij hebben
Thanks Remi! :wink:
…En zo zijn we weer terug bij post 2 en 3 van pagina 1 van dit topic... :mrgreen:
Meten is weten en weten wat je meet.
citcitrophilips

01 sep 2015, 07:25

Hoi,

Omdat de DSS'en zo slim zijn om zelf als master op te treden bij afwezigheid van een DSC950, kun je ze voeden met elk digitaal apparaat, zolang de DSS het maar aankan. Dus geen 24 bits en zo.

Je zou ze dus prima aan een computer kunnen hangen. Voor de PC weet ik het niet, maar de Mac kun je regelen zodat i 16bit/44,1 kHz aanlevert, zodat de DSS'en ermee overweg kunnen.

Met een Mac-mini heb je dan een audio-server waarin je al je muziek kunt stoppen in Apple Lossless, en die je via de HDMI op je TV aan kunt sluiten.

Kost niet meer dan een andere oplossing, vaak zelfs minder.

Overigens zou ik inderdaad ook de DSC950 gewoon laten reviseren. Die doet toch prima z'n taak, met nog wat leuke ESI-intelligentie als bonus :wink:

Citro
esgigt

01 sep 2015, 07:56

Dus geen 24 bits en zo.
De minst significante bits worden doorgaans gewoon afgekapt... Het gebruikte protocol is SpDif.
Voor de PC weet ik het niet, maar de Mac kun je regelen zodat i 16bit/44,1 kHz aanlevert
Kan op de PC ook... in iedere fatsoenlijke driver is dat in te stellen. belangrijker is, dat het digitale uitgangssignaal in volume controleerbaar is.
citcitrophilips

01 sep 2015, 09:12

Dus geen 24 bits en zo.
De minst significante bits worden doorgaans gewoon afgekapt... Het gebruikte protocol is SpDif.
Voor de PC weet ik het niet, maar de Mac kun je regelen zodat i 16bit/44,1 kHz aanlevert
Kan op de PC ook... in iedere fatsoenlijke driver is dat in te stellen. belangrijker is, dat het digitale uitgangssignaal in volume controleerbaar is.
Nou, je kunt het volume van de DSS gewoon regelen, bijvoorbeeld als i rechtstreeks aangesloten is op een CD-speler (waarvan het signaal altijd op maximum staat). Dus dat is geen probleem.
Remi

01 sep 2015, 17:40

Thanks Remi! :wink:
…En zo zijn we weer terug bij post 2 en 3 van pagina 1 van dit topic... :mrgreen:
:? beetje flauw deze reactie Karsten
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Karsten

01 sep 2015, 19:51

:? beetje flauw deze reactie Karsten
Remi; Ik bedoelde dit niet als een vervelende opmerking aan jouw adres maar wilde benadrukken richting anderen dan er nu al drie keer een goed advies is gegeven; Ook door jou. :wink:
Door terug te verwijzen naar het begin hoopte ik dat mensen eerst het begin van het topic lezen alvorens door te gaan met allerlei varianten. Op de eerste pagina is al goed advies gegeven en heeft de topic-starter een oplossing gevonden in de vorm van een HDMI-audio-axtractor:
Ik ben overigens even wezen neuzen bij Conrad.nl en heb daar een HDMI naar audio/coax/toslink converter gevonden van HAMA (https://www.conrad.nl/nl/hama-hdmi-audi ... ggest=true), waarvan ik hoop dat ik deze optisch op de DSC950 kan aansluiten, waardoor ik helemaal geen analoge ingangen meer nodig heb. Ben benieuwd...
Jouw post geeft een goede onderbouwing van het eerder gegeven advies over waarom de DSC het beste apparaat is om de DSS-en aan te sturen. Jouw bijdrage beschouw ik daarom juist als zeer waardevol. :wink:

Groet;

Karsten
Remi

01 sep 2015, 21:49

ok dank voor je uitleg, ik vatte 't dan verkeerd op. zand erover 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Karsten

02 sep 2015, 10:47

zand erover 8)
+1 :wink:
EdKuik

02 sep 2015, 21:13

Mijn dank gaat uit naar de vele reacties die ik mocht ontvangen op mijn oproep. Ik begrijp dat er kennelijk niets boven originele onderdelen (woofers...) gaat en dat het doel van de MFBFreaks is gebaseerd op de wens om de mooie Philips producten zo lang mogelijk in werkende staat te houden en te koesteren. Ben ook blij dat ik deze groep van liefhebbers en de bijbehorende website sinds een paar dagen ken. Het vervangen van woofers werd bij sommigen helaas aangezien als een doodzonde en als ik had geweten dat die woofers zo bijzonder waren, dan had ik ze wel bewaard. Jammer genoeg heb ik ze gewoon weggegooid, net als de prachtige 900 serie componenten als de tuner, de DCC recorder (met 12 nieuwe bandjes), een dubbel cassettedeck en een CD speler. Ingehaald door de tijd (geen cassettes meer afspelen ivm de ruis, geen DCC gebruik, maar rippen van CD's naar WAV of MP3, een internet-TV aansluiting, dus geen antenne voor de tuner) hebben deze onderdelen van de installatie nog een paar jaar nutteloos in de kamer gestaan. Op marktplaats dan maar. Geen hond die reageert, ondanks dat de spullen voor een paar tientjes konden worden opgehaald. Dan maar naar de stort. De DSC950 en de DSS940's staan mij echter na aan het hart en die wil ik toch wel in leven houden. Ik wil daarom van één van jullie weten waar ik de DSC950 zou kunnen laten reviseren en waar ik dan qua kosten aan moet denken...
Dezelfde aarde, maar dagelijks weer een totaal andere wereld.
mae

03 sep 2015, 01:50

Naja, doodzonde zou ik het zelf nooit noemen ook al ben ik wel redelijk van het origineel houden. Het is een bijzondere maar niet extreem zeldzame box, en als je niet weet hoe ongecompliceerd het vervangen van een rand is in vergelijking met het alternatief, is vervangen opzich geen onlogische keuze.

Het probleem bij deze boxen is dat ze individueel afgeregeld worden met digitaal fabrieksgereedschap dus hoe afwijkender het vervangende onderdeel, des te verder je van het gewenste resultaat af raakt zonder mogelijkheid om daar als simpele monteur wat aan bij te stellen. Meer dan bij elke willekeurige andere box.

Ik heb er zelf bij boxen geen ervaring mee, maar Philips had ook computermonitoren waar iets dergelijks voor gold (201CS, een model van ik meen rond de 10.000 gulden in 1995). Heb ik jarenlang naar gekeken en het ding was scherper en geometrisch beter dan welke andere CRT dan ook, maar onderin zat een klein convergentiefoutje. Dat kwam door uitwisseling van een paar essentiële onderdelen tussen exemplaren met dichtbij elkaar liggende serienummers, en was acceptabel maar niet volgens fabrieksspecificaties.

Maar op zo'n vergelijking zal je verder niet zitten te wachten; ik neem aan dat er wel iemand zal reageren die zelf restauraties doet of weet welk servicepunt de meeste ervaring heeft met DSS boxen.
movieman

03 sep 2015, 12:10

Mijn kennis en expertise van de 900-serie is hier dermate de grond in gestampt dat ik er wel klaar mee ben. Ik wilde dit nog eventjes kwijt... Succes met je zoektocht!

Of iets is ingehaald door de tijd dat kun je nog altijd zelf bepalen, de meeste mensen hier op het forum hebben 30 jaar oude luidsprekers (MFB's) en aanverwanten en ja ze werken nog steeds perfect, ook de tuner en het cassettedeck. Ik laat me in ieder geval niet zo snel beïnvloeden door de media en reclame, ik maak mijn eigen keuzes en nee ik heb ook geen smartphone, zou ik ook niet willen, vreselijk die dingen!
esgigt

03 sep 2015, 12:52

mae

03 sep 2015, 16:06

Mijn kennis en expertise van de 900-serie is hier dermate de grond in gestampt dat ik er wel klaar mee ben. Ik wilde dit nog eventjes kwijt... Succes met je zoektocht!
Als relatieve nieuwkomer op dit forum weet ik natuurlijk niet wat er allemaal op de achtergrond speelt tussen de oudgedienden, maar hoewel ik zelf meestal voorstander ben van inzetten van vergaarde kennis en behouden van historische spullen, zie je op internet heel sterk: zoveel mensen, zoveel meningen. Het is dus verstandig om strijdige meningen of uitlatingen die niet met jouw onderbouwde mening overeenkomen, laconiek op te nemen inplaats van ze op te vatten als tegen jou persoonlijk of tegen jouw vergaarde kennis gericht.

Hoewel het voor een lezer met minder verstand van de materie soms lastig is te bepalen wiens standpunt het correctst is, is het wel aan hem om uiteindelijk te bepalen wat hij volgt en daar is jouw stem dus ook zeer belangrijk in.
Thomas
Site Admin
Contacteer:

03 sep 2015, 16:16

Dat heb ik dan niet zien gebeuren hoor; iedereen weet dat jij een van de mensen bent met de meeste ervaring met deze apparatuur. Wel heb ik jou horen zeggen dat je deze set, gezien het niet meer origineel zijn, niet wilt reviseren. Dat mag natuurlijk, maar dan moet de topic starter zich tot één van de overige leden wenden. Remi is ook goed thuis in deze apparatuur, wellicht kan en wil hij er eens naar kijken.
Mijn kennis en expertise van de 900-serie is hier dermate de grond in gestampt dat ik er wel klaar mee ben.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Plaats reactie