Alternatief voor DSC950 gezocht

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

movieman

05 sep 2015, 13:42

Oh... Als we weten hoe het in mekaar zit dan kunnen we de printen voor andere setjes gebruiken...

Kassa! :lol:
Remi

05 sep 2015, 18:50

wát een verzameling 8) geen wonder dat het dun is op Marktplaats :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
citcitrophilips

06 sep 2015, 07:11

Hoi,

Leuk huis, ook ;) Je hebt zelfs het officiële rek/rack. Is inderdaad een mooi ding vindt ik. Heb 'em ook.

Hoe werkt die Pro Logic DSS940 ? Dat interesseert me zeer. Is het enige model dat ik niet heb.

Groetjes,

Citro
koel007

06 sep 2015, 11:05

citcitrophilips schreef:Hoi,

Leuk huis, ook ;) Je hebt zelfs het officiële rek/rack. Is inderdaad een mooi ding vindt ik. Heb 'em ook.

Hoe werkt die Pro Logic DSS940 ? Dat interesseert me zeer. Is het enige model dat ik niet heb.

Groetjes,

Citro
Hoi Citro,

De Pro Logics zijn prototypes van Philips. Hier het hele verhaal http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =18&t=6395

Het zijn er 5 die gereviseerd moeten worden, en waarvoor ik nog geen tijd heb kunnen vinden. Omdat er geen gegevens over bekend zijn is het een beetje gissen naar de werking ervan. Ik denk dat ze aangestuurd kunnen worden met een normale DSC950 of andere digitale bron. Op de toegevoegde print op de aanwezige print van de DSSen zitten naar mijn mening de dolby pro logic decoder die vervolgens per luidspreker is ingesteld om een bepaald kanaal uit dolby pro logic weer te geven. Als je er namelijk een bron op aansluit zoal de DSC worden de kanalen gescheiden en ontstaat er inderdaad een dolby pro logic effect. Het probleem wat hier echter bij ontstaat is dat de DSSen dit doen met alles wat binnen komt dus ook muziek, waarbij de voice vooral uit de center speaker wordt weergegeven, hetgeen een beetje storend is. Verder vraag ik me af hoe verder afstand en vertraging is ingesteld. Bij de Meridian bijvoorbeeld moet je met een geluidsmeter op de luisterplaats gaan zitten om deze vervolgens per luidspreker te kalibreren met een testsignaal, alsook het instellen van de fase en delay. Hoe dit hier is geregeld is mij onduidelijk, tenzij je dit regelt vanaf de bron bijvoorbeeld DVD speler die deze opties bied om dit in te stellen of er ook ooit een gemodificeerde DSC950 voor is gemaakt.

Degene die ze ontwikkeld heeft bij Philips wil er niet veel over kwijt omdat de prototypes zouden zijn "verdwenen" uit het Philips lab. Ik heb ze gewoon via marktplaats gekocht, dus ken de herkomst verder niet. Ik weet dat er al jaren daarvoor ook al andere prologic prototypes werden beschreven op mfbfreaks.nl. Tot mijn verbazing kon ik kort geleden 3 losse prologic versterker units voor de 940's kopen. Misschien moet de DSS Goeroe Movieman hier eens naar kijken om de werking te onderzoeken. Ze zagen er wel uit alsof ze in de schuur hadden gelegen, stof roest e.d., dus hopelijk functioneren ze nog, niet getest. De insteekkaart lijkt een soort geluidskaart, of development board en is mogelijk nog te vinden al staan er weinig nummers of tekst op. De Eeprom voorzien van de decoder software e.d. zou uiteraard gekopieerd kunnen worden.

Het bovenstaande heeft mijn interesse dermate gewekt dat ik dus een Meridian heb gekocht, waarmee hetzelfde wordt bereikt alleen nog wat beter en waarbij uiteraard muziek en beeld audio beter weergegeven wordt. Iets wat in de analoge installaties uiteraard genoeg bestaat maar voor digitale luidsprekers enigszins betaalbaar dun gezaaid is
movieman

06 sep 2015, 13:09

Ik zie meneer al aankomen, straks krijg ik weer zo'n excentriek project van hem... :shock:

Meestal is het zo van: "Er komt iets jou kant op, kun je dat ff bouwen..." :lol:
koel007

06 sep 2015, 13:18

Haha. Ik dacht dat jij de prologics wel eens onder handen wou nemen, om de werking eens uit te zoeken. De 5 X 940's jouw kant op is misschien wat overdreven. Maar ik zou je natuurlijk een van de 3 later gekochte versterker units kunnen sturen ter studie en misschien foto's van de rest tenzij je een 940 luidsprekerunit erbij nodig hebt.
movieman

06 sep 2015, 13:35

Dat wordt lastig zonder schema's omdat die, je zei het al, "allemaal verdwenen zijn". Ik zit aan de bron dus als daar niks meer is te vinden dan zijn we wel uitgepraat... Je weet niet wat die geprogrammeerde CPU allemaal doet... Ik denk wel dat de positie van de jumpers te maken heeft met de instelling van de diverse kanalen... Met foto's zou ik al wat kunnen afleiden maar niet veel... Die printen die je hebt gekocht, je weet niet of dat proefmodelletjes zijn, welk programma zit erin, enz... Lijkt me niet verstandig om die zomaar in een DSS te prikken en deze vervolgens te slopen...
citcitrophilips

06 sep 2015, 14:34

Hoi,

@ Koel007: Bedankt voor de informatie! Razend interessant.

@ Movieman: had je het per toeval over mijn excentrische projecten :D

Ik heb hier nu de Philips AVR9900 onder de TV met deels platte boxen aan de wand, dus voorlopig kan ik sowieso niet aan de DSS'en in die taak (Pro Logic of niet :wink: ) maar de materie is stimulerend.

Groetjes,

Citro
EdKuik

13 sep 2015, 21:38

Heren MFBfreaks, ik dank jullie voor de tips die ik mocht krijgen over een mogelijke vervanging voor mijn DSC950. Ik heb uiteindelijk een goed werkende vervanging gevonden in de vorm van een converter die het Toslink signaal van mijn televisie omzet naar een coaxiaal digitaal signaal dat direct naar de DSS940 wordt gevoerd. Het kastje is maar een paar centimeter groot en kost bij Conrad 34,99. Zie https://www.conrad.nl/nl/marmitek-conne ... ggest=true. De inschakeling en volumeregeling van de DSS940's gebeurt via hun eigen afstandsbediening. Ben nu wel de opties kwijt om de balans en de klankkleur te kunnen bijstellen, maar die gebruikte ik toch niet en het scheelt weer een hoop ruimte in de kast. CD's (of mijn muziekcollectie op de NAS) speel ik nu af met de Blu-rayspeler via de televisie. Voor de liefhebber heb ik nu dus een DSC950 te koop en daarnaast ook een CD850MkII/20B, inclusief originele afstandsbediening en handleiding. Stuur een PM als je interesse hebt.
Dezelfde aarde, maar dagelijks weer een totaal andere wereld.
mae

13 sep 2015, 21:48

movieman schreef:Dat wordt lastig zonder schema's omdat die, je zei het al, "allemaal verdwenen zijn". Ik zit aan de bron dus als daar niks meer is te vinden dan zijn we wel uitgepraat... Je weet niet wat die geprogrammeerde CPU allemaal doet... Ik denk wel dat de positie van de jumpers te maken heeft met de instelling van de diverse kanalen... Met foto's zou ik al wat kunnen afleiden maar niet veel... Die printen die je hebt gekocht, je weet niet of dat proefmodelletjes zijn, welk programma zit erin, enz... Lijkt me niet verstandig om die zomaar in een DSS te prikken en deze vervolgens te slopen...
Aan de eventuele stickering van de printen is misschien wel iets af te leiden over in welk stadium van ontwikkeling ze waren, maar natuurlijk niet of ze compatibel zijn.
Remi

13 sep 2015, 21:51

EdKuik schreef:Voor de liefhebber heb ik nu dus een DSC950 te koop en daarnaast ook een CD850MkII/20B, inclusief originele afstandsbediening en handleiding. Stuur een PM als je interesse hebt.
ik heb best interesse maar of een PM sturen helpt weet ik niet, die van mij op jouw vorige vraag heb je nog niet gezien :wink: :P
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
movieman

14 sep 2015, 11:39

Het is zeer onverstandig om de DSC weg te doen. Je hebt dit apparaat nodig als er ooit iets mis zou zijn met de DSS-en. Zie de service manual... Maar ja ik bemoei me er niet meer mee...
Plaats reactie