Alternatief voor DSC950 gezocht

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

EdKuik

30 aug 2015, 16:48

Hallo. Mijn naam is Ed Kuik en ik heb mij vanmiddag ingeschreven bij de MFBFreaks, omdat ik een vervanger zoek voor mijn inmiddels wat verouderde DSC950 controller. De meeste analoge ingangen geven storing en de aansturing van de rechter DSS940 luidspreker valt soms weg. Van HDMI aansluitingen hadden ze destijds nog nooit gehoord en dat is nu eigenlijk de nieuwe standaard. Ik ben daarom op zoek naar een ander systeem, waar ik zowel HDMI toestellen, zoals AppleTV en Blu-rayspeler als de DSS940 luidsprekers op aan kan sluiten. Ik ben al ruim 20 jaar een tevreden luisteraar naar deze speakers en ze zijn onlangs voorzien van nieuwe woofers. Ik zou ze eigenlijk niet willen vervangen. Aangezien de meeste verkopers in audiozaken mij heel glazig aankijken als ik het heb over Philips DSS940 speakers, is mijn hoop nu gevestigd op de freaks...
Dezelfde aarde, maar dagelijks weer een totaal andere wereld.
movieman

30 aug 2015, 17:05

Waarom laat je de DSC en eventueel de DSS-en niet opknappen dan kunnen ze weer minimaal 10 jaar mee... Met alleen het vervangen van de DSC zullen niet alle problemen worden opgelost omdat ook de speakers onderhoud nodig hebben, losse soldeerverbindingen, slechte relais, etc...

Vrienden van mij zijn heel blij met het Sonos systeem, misschien is dat iets voor je... Ik weet niet of daar ook HDMI op zit, zou je eens moeten kijken op internet... Echt compatible zijn die nieuwe standaards niet en beter zeer zeker ook niet. De 900-serie is toch iets heel aparts.
Laatst gewijzigd door movieman op 30 aug 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Karsten

30 aug 2015, 17:16

Welkom Ed!;

Het eerste wat in mij opkomt is de gedachte om die DSC950 te (laten)reviseren (hé “Movieman”) omdat je met dat apparaat jouw DSS-en het beste kunt aansturen. Om de “connectivity” te vergroten zijn er allerlei kastjes te koop bij o.a. “De Duitse Verzender” om dat probleem op te lossen. Zogenaamde “audio extractors” om bijvoorbeeld het audio-signaal uit het HDMI-signaal af te scheiden en als coaxiaal-elektrisch aan jouw DSC aan te bieden ( https://www.conrad.nl/nl/inakustik-hdmi ... ggest=true ). In de setup van moderne signaalbronnen moet je dan wel een formaat instellen dat de DSC aan kan; Dus 16bit/32kHz., 16/44 of 16/48. Ook zijn er BlueTooth-kastjes met digitale uitgang (of desnoods analoog) voor gezinsleden met smartphones en aaiplankjes :wink: .

Groet;

Karsten
Meten is weten en weten wat je meet.
movieman

30 aug 2015, 19:09

Wat bedoel je trouwens met nieuwe woofers? Alleen de (gescheurde) foamranden toch mag ik hopen? Heb je het door iemand met ervaring laten doen? Heb je ook de juiste gekregen? Zijn ze goed gebalanceerd? Als je er compleet nieuwe drivers in hebt laten zetten van een ander merk of zo dan is het geluidsbeeld van de luidsprekers naar de maan.

Het is moeilijk om tegenwoordig speakers van een dergelijke kwaliteit te vinden, hetzelfde geldt voor MFB's. Ik denk dat een opknapbeurt zeker de moeite waard is mits ze nog in originele staat verkeren. Het zou zonde zijn om ze weg te doen maar dat is mijn mening.

Je bent hier in ieder geval goed terecht gekomen voor de JUISTE service aan deze kostbare apparatuur.
EdKuik

30 aug 2015, 19:41

Omdat de rubberen randen van de speakers echt helemaal kapot waren heb ik de gehele woofers vervangen door een paar nieuwe met dezelfde impedantie en afmetingen. Deze zijn gekocht bij Speaker&Co in Dordrecht. Vraag mij niet welk merk het is, want dan moet ik ze opnieuw openmaken. Het geluid is zondermeer uitstekend te noemen.
Ik ben overigens even wezen neuzen bij Conrad.nl en heb daar een HDMI naar audio/coax/toslink converter gevonden van HAMA (https://www.conrad.nl/nl/hama-hdmi-audi ... ggest=true), waarvan ik hoop dat ik deze optisch op de DSC950 kan aansluiten, waardoor ik helemaal geen analoge ingangen meer nodig heb. Ben benieuwd...
movieman

30 aug 2015, 19:58

Het spijt me om je dit te moeten zeggen maar je hebt een onvergeeflijke blunder gemaakt. Een revisie heeft in mijn ogen geen zin meer, ik zou het, nu ik dit weet, ook niet doen, dit om je voor teleurstellingen te bewaren. Ik kan wel gaan liegen en je verhaaltjes gaan vertellen maar ik zeg je gewoon de waarheid en die duurt nog altijd het langst...

Ze zijn misschien nog te redden, zou je de oude woofers hebben bewaard, in alle andere gevallen, helaas. :cry:
EdKuik

30 aug 2015, 20:33

Dat kan misschien wel zo zijn, maar de performance van de nieuwe woofers kan alleen in een gelijkwaardige setting worden vergeleken met de originele. Misschien dat het met meetapparatuur aantoonbaar verschilt, maar horen doe ik het niet. Zoals gezegd ben ik uiterst tevreden met de DSS940's alleen niet met de DSC950 controller en daarvoor ben ik op zoek naar een alternatieve oplossing.
Misschien is het een idee om met een paar "freaks" een proefopstelling te maken met standaard/gereviseerde speakers en de mijne. Pas dan kan een oordeel "onvergeeflijk" goed worden onderbouwd. Of niet. Wie weet... :D
movieman

30 aug 2015, 20:39

Ik heb mijn mening gegeven en daar wil ik het ook bij laten. Het is doodzonde wat je hebt gedaan. :shock:

Ik wil geen ruzie maken. Ik hoop wel dat de "freaks" me in deze steunen...
Laatst gewijzigd door movieman op 30 aug 2015, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
EdKuik

30 aug 2015, 20:49

Absoluut geen ruzie. Ik wilde alleen serieus op zoek naar ervaringen met andere digitale bronnen dan de DSC950 en die hoop ik nu te hebben gevonden. Men is bij Speaker&Co overigens heel erg lang en diep in het magazijn en documentatie op zoek geweest om gelijkwaardige elementen te vinden. Nogmaals: mijn aanbod voor een vergelijking staat nog steeds, want ik wil uiteraard ook graag weten wat het effect nu is van de nieuwe elementen...
mae

31 aug 2015, 03:25

Zelfde advies dat ik laatst ook gaf toen iemand zijn 4 ohm boxen naar 8 ohm wilde verbouwen door alleen de woofers te wisselen (inplaats van alle luidsprekerunits en de scheidingsfilters en de kast): behoud de originele boxen, en stop de nieuw aangekochte woofers in een zelfbouwsetje dat je geheel naar eigen wens opbouwt.

Repareren gevolgd door ombouwen is ongeveer even moeilijk en duur (of in dit geval misschien zelfs wel moeilijker in verband met het afregelen van de electronica) als zelfbouwen, en je financiert een klein stukje van je project door de oude boxen, mits je de woofers bewaard hebt, aan iemand te verkopen die ze weer herstelt.
Karsten

31 aug 2015, 09:51

Ik stel voor dat we niet gaan verzanden in een discussie over de speakers aangezien jij, Ed, daar tevreden over bent.
Zo tevreden dat je ze graag wilt blijven gebruiken in een omgeving met modernere apparatuur. De mogelijkheid van DSC950-revivisie blijft in mijn ogen de beste. De storingen die jij ervaart kunnen goed veroorzaakt worden door slechte contacten en vermoeide elco’s; Dat is te verhelpen.
:!: Zo’n revisie kan het verder defect raken van het apparaat voorkomen.
Ook het reviseren van de DSS-en is nog steeds lonend want ook daar kunnen uitgedroogde elco’s tot schade aan de elektronica leiden.
Wie weet duikt er op een gegeven moment wel een set defecte DSS-en op waar de originele woofers nog in zitten; Die laat je dan via dit forum refoamen en dan heb je alles weer origineel.
Geen paniek maar gewoon een beetje op de lange termijn denken... :mrgreen:
citcitrophilips

31 aug 2015, 10:05

Hoi,
Ik heb zelf ook een aantal DSS'en en 900-serie componenten laten reviseren. Ze zijn goed bedacht door onze digitale techneuten uit Eindhoven, en meestal ook best goed gebouwd, dus ik hou ze graag origineel.

Om ze te 'voeden' met digitale muziek (alleen FLAC/Apple Lossless), gebruik ik de AirPort Express. Die kun je aansturen vanaf je computer (Mac/PC) of je iOS-speelgoed. Dat werkt heel goed met de goede oude DSC-950, want er zitten genoeg digitale ingangen op. In dit geval een Toslink.

Betreffende de DSS940 : ik ben er ook een blije bezitter van, en ze klinken geweldig voor zulke kleine kastjes. Ik laat momenteel de foamranden vervangen, want die zijn gaar. Maar omdat er een MFB-terugkoppeling op zit, zou ik er persoonlijk niet over peinzen er andere woofers in te zetten. Heb je de oude woofers nog? Dan kun je ze gewoon laten repareren. Alle boxen zijn wel individueel afgeregeld, maar met een beetje mazzel weet je nog wat links en rechts was :wink:

Groetjes,

Citro
Thomas
Site Admin
Contacteer:

31 aug 2015, 11:39

citcitrophilips schreef: Maar omdat er een MFB-terugkoppeling op zit, zou ik er persoonlijk niet over peinzen er andere woofers in te zetten.
Ik ben geen expert op DSS gebied maar volgens mij zitten er geen terugkoppel elementjes in deze woofers. Alle geluidsbewerking wordt gedaan door middel van de digitale signaalprocessor. Desalniettemin is het vervangen van de woofer m.i. een uiterste noodgreep, wanneer de originele woofers écht niet meer te redden zijn. En dan nog liefst op zoek naar originele DSS woofers. Helaas zijn die niet zo dik gezaaid. Ik kan mij dus voorstellen dat een zorgvuldig gekozen alternatief in dit geval de beste oplossing is.
Thomas Baur
webmaster http://www.mfbfreaks.com
De Enige Echte Philips Motional Feedback Website!
Karsten

31 aug 2015, 13:26

Hey Thomas
Thomas schreef: Ik kan mij dus voorstellen dat een zorgvuldig gekozen alternatief in dit geval de beste oplossing is.
…En in Nederland zijn er twee zaken waar men verstand heeft van losse units: Speakerland en Speaker & Co. Bij de laatste zijn de vervangers gekocht. Als er ergens veel keus in is dan is dat wel in midwoofers van 6,5 tot 7 Inch dus laten we er maar op vertrouwen dat het wel goed zit met die vervangers. Belangrijker is op dit moment dat DSC en DSS-en gereviseerd worden; Er hoeft maar één “obsolete” IC te overlijden door een slecht gebufferde voeding en het is einde verhaal… :?

Groet;

Karsten
Albert900

31 aug 2015, 13:47

Zoek even op Meridian op deze website, een Meridian 561 of 565 (maar ook niet meer nieuw verkrijgbaar) zou een alternatief kunnen zijn.
Maar wat de DSC950 uniek maakt is dat er naast het digitale stereo audio signaal ook nog een controle signaal voor onder meer volume wordt meegestuurd over dezelfde kabel. Het volume wordt in de box, na de D/A converter, geregeld. Er is naast de DSC950 geen enkel ander apparaat dat dit signaal genereert.
Bij elke ander oplossing, dus ook bij Meridian, moet je het niveau in digitale signaal zelf aanpassen, en dat betekent dat op lage volumes de resolutie van de D/A converter terugloopt (je gebruikt minder bitjes). Het signaal uit de D/A converter wordt dan dus 'onnauwkeuriger'.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
Plaats reactie