Philips DSS 930 & 940 advies

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Gesloten
eric.eh

28 apr 2015, 23:15

Ik ben net nieuw op het forum. Ben door een ander forum doorverwezen naar dit forum omdat ik daar het onderstaande had gevraagd.

Een poos geleden ben ik in het bezit gekomen van een 6 tal Philips DSS speakers en 3 DSC950 controllers om de speakers aan te sturen. Nou denk ik zelf dat alleen de echte liefhebber deze speakers kennen, daarom word dit misschien wel een raar/lastig verhaal (gelukkig is daar dit forum voor geloof ik).

Op het moment kijk ik in de woonkamer veel films/series, en luister veel muziek met mijn Jamo S606 in combinatie met een SVS woofer. Omdat de Jamo speakers niet heel denderend zijn, vooral niet kwa hoog, dacht ik eraan om deze te vervangen voor de Philips speakers.

Nu is alleen de vraag als dit verstandig is, en als dit niet zonde is voor deze Philips speakers omdat dit vrij exclusieve en oudere speakers zijn. Ik zou tevens de speakers al aan moeten sluiten op een versterker met 5 pre out poorten, en dan de pre out poorten van de versterker aansluiten op de DSC950 controllers om die de speakers aan te laten sturen. Omdat ik hier niet heel veel kennis van heb vraag ik me af als dit ook geen vertraging/verlies kan oplopen en als dit een vooruitgang gaat worden of niet.

Zelf kan ik dit niet testen omdat ik geen versterker heb met pre out poorten, en het een te groot risico vind om er 1 te kopen om dit te testen.

Concreet zou ik dus de 2 DSS930 (inclusief stands) als front speakers willen gebruiken met 1 DSC950, 2 DSS940 (Philips) als rear met ook 1 DSC950 en 2 DSS940's (Marantz) als center speaker met ook 1 DSC950 als controller. Zou dit verstandig zijn of zou ik de gehele set inclusief FV930 dan beter kunnen verkopen?

Alvast bedankt voor de reacties!
Remi

29 apr 2015, 16:53

welkom Eric, het moet wel kunnen wat je beschrijft, althans er komt wel geluid uit.
qua tijd verschuiving kan je er inderdaad naast zitten schat ik zo in en zou je beter die vijf pre-outs van een AV receiver kunnen nemen omdat je daar zeer waarschijnlijk nog wel iets kan instellen aan delay tijden.

Dan heb je ook weer één centrale volume regeling waarbij de DSC950's alle drie op een vast ingesteld volume blijven staan.
Je hebt wel kans dat je bij gebruik van de AB van de AB receiver de DSC's en de DSS'n ziet meegaan misschien.

Ik heb zelf MFB's op de pre-out van een AV receiver, moet met DSS'n ook lukken, analoog erin dan voor de duidelijkheid.

btw wel gaaf dat je een set DMS600 hebt! 8) die zijn knap dun gezaaid geloof ik
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
koel007

03 mei 2015, 12:03

Beste Eric,

Ik heb in dit forum al eens geschreven onder het onderwerp DSS Pro logic. Ik heb zelf nu 8 DSS hangen aan de Meridian 561M digital surround controller. Eigenlijk een DSC950 met direct 8 digitale uitgangen, front L+R, Rear L+R, Side L+R, Center + Sub. De invoer van signalen van TV of DVD CD e.d. kan digitaal of analoog. Door een truc geleerd van iemand van Meridian kun je het volume ook digitaal regelen door het toestel in te stellen op analoog. Je kunt dus zowel als output digitaal als analoog sturen of gemixt gebruiken. Met het toestel stel je ook de afstand van de speakers tot zitplaats in qua vertraging en volume. Daarnaast kun je de mode van luisteren Dolby Digital, Pro Logic, Direct e.d. per source instellen, zodat wanneer je bijvoorbeeld TV kiest de controller automatisch Dolby Digital processed en bij bijvoorbeeld CD Ambsonic zodat je het geluid normaal maar wel via alle luidsprekers te horen krijgt. Ik vind het een perfect apparaat en ben er erg tevreden mee. Je kunt ze voor een 300 pond op ebay.co.uk wel vinden er zijn ook andere modellen. Let wel op dat ze Dolby Digital en THX aankunnen wat niet alle oudere modellen kunnen.

Als je de Merdian zonder Sub bedrijft gaat dit signaal naar de front speakers. Met sub kun je de DSS en digitaal aansturen en de Sub analoog. Als de Sub niet actief is, sluit je de aansturing aan via een versterker of eindtrap.
Als je het toestel instelt op Digitale output is het output signaal fixed en zal je aan de uitgangen DSC's moeten hangen, bijvoorbeeld voor front een DSC die zijn signaal digitaal krijgt van de Meridian en waarbij je de luidsprekers instelt op L of R. Wanneer je met de Meridian truc echter het toestel instelt op analoog, dan functioneren de digitale uitgangen ook, alleen variabel dus kun je met de Meridian de DSSen direct aansturen Qua volume, bass treble etc.
koel007

04 mei 2015, 11:44

Eric,

Hierbij nog even de setup van zo'n systeem, als je op de foto klikt gaat de animatie werken
Bijlagen
Via de setup stel je in welke combinatie luidsprekers en hoeveelheid, almede afstand tot luisteraar, het volume tot luisteraar met call tone en DB meter, de vertraging en fase
Via de setup stel je in welke combinatie luidsprekers en hoeveelheid, almede afstand tot luisteraar, het volume tot luisteraar met call tone en DB meter, de vertraging en fase
561 Setup
561 Setup
561SETUP.gif (12.24 KiB) 9671 keer bekeken
Albert900

04 mei 2015, 13:54

Je kunt ze voor een 300 pond op ebay.co.uk wel vinden er zijn ook andere modellen. Let wel op dat ze Dolby Digital en THX aankunnen wat niet alle oudere modellen kunnen.
Welke andere modellen Meridian zouden ook geschikt zijn?
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
koel007

04 mei 2015, 17:36

Hallo Albert,

Hier zie je een overzicht van Meridian, zoek naar Sound Processor per serie

http://www.meridian-audio.info/showman.php?expand=1

Het begint bij de 500 serie, waarbij de 565 de sound processor is en die ik heb de 561 de combinatie sound processor met pre amp, dus veel meer ingangen. Deze beide zijn goedkoop te vinden, de hogere series zijn direct een stuk duurder

Ik ben 1000% tevreden met de huidige set up
eric.eh

18 mei 2015, 19:38

Beste forumleden,

Als eerste mijn excuses voor de late reactie. Ten tweede bedankt voor de reacties!
Remi schreef: Ik heb zelf MFB's op de pre-out van een AV receiver, moet met DSS'n ook lukken, analoog erin dan voor de duidelijkheid.
Volgens mij kunnen de speakers niet functioneren zonder DSC950 aangezien ze die speciale DSS link nodig zijn (of ben ik daar mis mee)? En zou je erg veel merken van de delay tijden?
Remi schreef: btw wel gaaf dat je een set DMS600 hebt! 8) die zijn knap dun gezaaid geloof ik
Dankje! Volgens mij zijn ze idd echt heel dun gezaaid, sowieso op internet zie ik ze weinig (niet) en er is blijkbaar toch interesse in (had al PM's gehad).
Koel007 schreef: Ik heb zelf nu 8 DSS hangen aan de Meridian 561M digital surround controller.
Bedankt voor je zeer uitgebreide reactie! Ik had al snel even gekeken naar de Meridian 561M, deze zou dus de drie DSC950 processoren gaan vervangen als ik het goed begrijp. En als ik deze analoog aansluit via de Pre out poorten van een AV receiver dan zou het niet uitmaken als het DTS (HD) of Dolby (True-HD) is toch? Dit aangezien het anders toch analoog signaal binnen zou komen op de DSC950/Meridian 561M.

Wat ik ondertussen had getest is met een Sony DA50ES de boel aan te sluiten en via een Optisch signaal geluid te krijgen uit de speakers. Dit was wel gelukt, alleen kon ik nog geen surround testen met het geheel.

Verder ben ik er nog niet helemaal over uit als ik de set blijf houden en als ik hiervoor een nieuwe AV receiver wil kopen met HDMI en Pre out poorten. Helaas kan ik op dit moment ook nog niet de nieuwe AV receiver aanschaffen omdat ik nog druk aan het verbouwen ben. Daarom twijfel ik nog als ik de gehele set niet beter kan verkopen.

Alvast bedankt weer voor de reacties!
koel007

27 mei 2015, 18:10

Beste Eric,

De Meridian heeft zijn eigen processors dus is in staat Dolby Digital THX Pro Logic en dergelijke zelf te creëren van elk ingevoerd signaal digitaal of analoog. Indien het signaal digitaal binnen komt van de TV DVD of dergelijke detecteert hij in welk formaat dit wordt aangeboden en zo verder verwerken.

Let op dat je geen dolby digitaal signaal direct aanbied aan de DSSen of aan de DSC950 want dan blaas je ze op volgens movieman die het kan weten.
eric.eh

09 jun 2015, 14:18

Ik heb toch besloten te speakers te gaan verkopen, http://www.mfbfreaks.com/forum/viewtopi ... =10&t=7269.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Gesloten