Probleem laagweergave DSS 930SE waarschijnlijk opgelost!

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Marcel Bonnema

18 okt 2012, 18:58

JP, heb je de toverdoos al binnen? :?: Ben erg benieuwd naar wat het bij jou doet. :wink:
JP2011

18 okt 2012, 19:43

Ik heb 'm vandaag binnen gekregen en het apparaat net even aangesloten. Nu nog even een moment zoeken dat mn vrouw weg is en ik kan mn het apparaat laten kalibreren. Ik denk dat het dit weekend gaat worden. :)
movieman

19 okt 2012, 15:33

Oei oei daar is het thema vrouwen weer. Dat is niet goed voor mijn rikketik. :shock:

Succes met kalibreren!
JP2011

19 okt 2012, 18:53

Ik heb de kalibratie klaar. 2x gedaan, de 1e ging niet goed omdat -ik denk- de instellingen van de vorige eigenaar er nog instonden dus de zwarte lijn liep vlak na de 100hz af naar 0..
Maar goed, de 2e sessie ging wel goed en dit is het resultaat (in grafiekvorm):

Afbeelding

Helaas kan de Genesis digital lens er niet tussen, die geeft geen signaal door. Ik heb de DSC dus van stal gehaald.
Ik heb 3 nummers geluisterd en wat ik ervan kan zeggen is dat de bass vóór dit apparaat het klankbeeld bij bepaalde nummers 'verstikte'. Met de antimode krijgen instrumenten & stemmen meer ruimte/lucht.

De 1 indruk is dat je klankbeeld inderdaad (zoals aangegeven in de handleiding) wat bassloos klinkt, maar schakel je tussen de oude en nieuwe situatie (wat via de AB kan), dan hoor je de winst in strakheid. De reductie in bass komt de definitie van de instrumenten en stemmen en dus de plaatsing van de instrumenten en stemmen ten goede.

Eigenlijk zou iedereen zo'n akoestiekcorrectie apparaat moeten hebben want ik geloof niet dat er een kamer is die zonder akoestieke aanpassingen 'dood' klinkt. Eerlijk gezegd dacht ik gisteren nog dat ik zo'n apparaatje vast niet nodig zou hebben, zo mooi vind ik de 930SE's klinken. Tuurlijk, ik heb nummers die ik liever niet hoor of waarbij ik de volume een stuk zachter zet, maar (zie grafiek) zùlke pieken?? :shock:

In dat opzicht is het jammer da Philips die ingebouwde akoestiekcorrectie in de DSS niet op de markt heeft gebracht.
movieman

19 okt 2012, 19:46

Alweer een tevreden klant. :mrgreen:
Marcel Bonnema

19 okt 2012, 20:36

Allemachtig, dit was ook wel hard nodig zeg... :shock: Ik heb er nu een week luisteren op zitten, mijn vriendin wordt nu steevast iedere avond tussen 7 uur en half 9 verbannen naar de hobbykamer :mrgreen: , maar let op mijn woorden.

Het zal je steeds meer gaan opvallen dat er dingen in de muziek tevoorschijn komen die je eerst niet hoorde. Ik moest eerst een beetje aan de nieuwe laagweergave wennen, immers een beetje aangezet laag klinkt bij veel muziek wel aardig. Het nadeel hiervan echter is dat het echte dieplaag en "lucht" in de muziek compleet verloren gaat. Je moet nooit vergeten dat meneer Philips het zo ongeveer bedoeld heeft zoals nu weergegeven.

Ik ben in het bezit van een testverslag van de DSS 930 en die wordt echt helemaal de hemel ingeschreven. In dit verslag komen steeds weer de termen plaatsing, hoogweergave, transparantie, het gevoel erbij aanwezig te zijn, open klankbeeld en kurkdroge strakke diepe laagweergave naar voren. Tuurlijk, er is veel beter te krijgen maar volgens de recensent was er op dat moment geen merk dat twee versterkers, een DAC en twee speakers kon leveren voor dat geld met ook nog eens zo'n weergave bij zulke kleine afmetingen.

Voor mij was deze test een van de redenen om deze speakers aan te schaffen en ik vond ze ook meteen erg goed klinken maar niet zoals beschreven in deze test.
Echter, nu ik de correctie toegepast heb kan ik de test alleen maar beamen.

Wat ik wel heel apart vind is dat er in de specificaties van de luidspreker, en dit was volgens mij ook de filosofie achter deze speaker, vermeld wordt dat ze recht zouden zijn tot 50 Hz. Echter, mijn grafiek laat toch echt 30 Hz zien... Contact met Ron gehad en die gaf als antwoord dat dit in mijn woonkamer toch echt de situatie is. Misschien een voordeel van een L-vormige woonkamer?

Een vriend van mij heeft een subwoofer test-cd met daarop vermeld de frequenties dus de proef op de som genomen. Wel, om kort te gaan hij heeft gelijk... :shock: Ik kan werkelijk niet bevatten hoe je met een kastje van 13 liter wat ook nog gesloten is en voorzien van een paar speakertjes ter grote van die in mijn draagbare radio zo'n enorme diepe en tevens strakke laagweergave kan genereren. Beetje lange zin, sorry daarvoor :oops: . Dit zal wel inherent aan mijn woonkamer zijn denk ik maar de testtoon van 30 Hz was gewoon aanwezig. De test begon bij 200 Hz en dan teruglopend in stapjes van 10.

Maar goed, het gaat tenslotte om de muziek. Je gaat er komende week echt achter komen wat deze kleine geweldenaars in de juiste setting kunnen presteren. Ik denk dat je geen spijt krijgt van je aankoop. Ik ben ook nog even aan het klooien geweest met persoonlijke instellingen, je kunt hem per Hz aanpassen, maar zo strak als het apparaat het zelf ingesteld heeft klinkt bij mij toch het beste.

Zo, weer een heel verhaal. Als ik ook een keer in de pen zit hou ik ook nooit meer op haha!
Nu het hoofdstuk DSS voor mij eindelijk naar volle tevredenheid rond is ga ik me nu maar eens op mijn "beesten" storten.
Jawel, de 567's annex muurklokverwijderaar :twisted: :shock: :mrgreen: (lees topic van hele tijd terug)

Veel luisterplezier gewenst en laat nog eens horen hoe het bevalt.
JP2011

19 okt 2012, 21:04

Die test, uit welkmblsd komt die test? Heb je die ook digitaal?
Harry

19 okt 2012, 21:14

Mooi toch dat je nu zo'n goede opstelling hebt :) En de 567's, dat was destijds ook een mooi verhaal, die ga je nu ook uitproberen aan de Anti-Mode?
Even off-topic, dat klokprobleem heb ik ook al eens te horen gekregen en wel van de vorige eigenaar van mijn AH494's. Er zat een geweldige bas in deze speakers vertelde hij, bij feestjes ging de zaak wel eens iets harder en dan kwam de klok van de muur af. Ja, Philips maakte mooi spul :lol:
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
Marcel Bonnema

19 okt 2012, 21:28

Een van de testen, er is er ook een van de SE, ik ga even voor je zoeken.
De 567's staan op mijn hobbykamer en klinken daar super dus geen correctie nodig voor het doel waar ik ze voor gebruik. :wink:

http://members.home.nl/ll0ll/audio/phil ... ss9301.pdf

http://members.home.nl/ll0ll/audio/phil ... ss9302.pdf

http://www.dutchaudioclassics.nl/img/re ... s930se.pdf

De testen zijn van IR. Menno v/d Veen, een zeer kritisch luisteraar en versterkerbouwer dus wel een testverslag waar enige waarde in zit! :wink:

Veel leesplezier! :D
JP2011

19 okt 2012, 21:32

Ow, lol, da's mijn site ;)
Marcel Bonnema

21 okt 2012, 15:47

Zucht...denk je us wat goed te doen is het oud nieuws... :? :wink: Ik weet dat er ook nog een test in de Stereoplay op het internet omzweeft, misschien dat je die niet hebt? :mrgreen:
piet2401

21 okt 2012, 15:59

JP2011 schreef: Afbeelding
Zo jij hebt idd wel wat probleempjes in het laag. Aardige staande golven/resonaties.
Fijn dat die antimode het perfect voor je heeft aangepakt.
Weer een gelukige DSS'r. :D
JP2011

22 okt 2012, 06:49

Ik had daar inderdaad wat issues. Echt niet verwacht dat ik zulke pieken zou hebben. De verbetering in het geluid is er. :)
Marcel Bonnema

23 okt 2012, 19:22

Genieten dus... :wink: 8)
movieman

23 okt 2012, 21:45

Tevreden klant nummer 2. Wie volgt? :roll:

PS: ik (nog) niet.
Plaats reactie