Probleem laagweergave DSS 930SE waarschijnlijk opgelost!

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

Marcel Bonnema

04 okt 2012, 18:39

Zoals sommigen hier wel weten heb ik nogal wat problemen met de laagweergave in mijn L-vormige nieuwbouwbunker woonkamer. Op de verkeerde momenten een hele dikke vette dreunende bas/laagweergave wat de verder zo fijne geluidsweergave van de 930 SE doet sneuvelen. Na een bezoek aan de X-Fi beurs te Veldhoven eindelijk de, hoop ik, langverwachte oplossing gevonden. Hier even de link. http://www.anti-mode.info/AM/index.php/ ... -core.html
Als het apparaat bij mij thuis werkelijk hetzelfde doet als bij de demonstratie dan heb ik de beker! Het ding zoekt d.m.v. een bijgeleverde meetmicrofoon en een hele rits testtonen uit in wat voor gebied en op wat voor niveau de ruimte resoneert. Hierna gaat hij rekenen en bepalen wat er aan laagweergave afgezwakt of versterkt moet worden om de luisterruimte neutraal te krijgen, dit doet in stapjes van 1 HZ. Wat er in de ruimte teveel aan laag wordt afgegeven wordt digitaal op het signaal ingehouden om dan toch een neutrale weergave te kunnen bewerkstelligen. De luisterruimte wordt als het ware een onderdeel van het complete geluidssysteem. Het lijkt abracadabra maar ik heb het gehoord, gezien en erg goed beluisterd maar het is werkelijk onvoorstelbaar wat het doet. Het past naadloos in mijn systeem, via Toslink uit de CD950 naar de DSP en vandaar uit weer naar de DSC controller die het signaal dan via coax naar de DSS doorsluist. Hij komt dus gewoon via optische kabel, tulp mag ook maar is een omweg, tussen het loopwerk en de controller te zitten. De reviews zijn ook zeer lovend. In Amerika heeft het toestel een "Golden Ear"-award mogen ontvangen en ook in het audiofiele Engeland zijn ze er ook uitermate positief over. Ik heb de DSS eerder in een goede ruimte beluisterd en ik weet wat ze kunnen, ze hebben het geluid waar ik van houd en weet dus precies wat ik wil. Ik ben met de leverancier dan ook overeengekomen dat ik het toestel, indien het niet bevalt, binnen twee weken terug mag brengen. Echter, hij denkt zelf dat dat niet zal gebeuren haha! Ik zal mijn bevindingen hier posten!

Groeten Marcel
Remi

04 okt 2012, 19:00

ben benieuwd! :)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Marcel Bonnema

04 okt 2012, 19:08

Ziet er op zich wel goed uit he? :D
Harry

04 okt 2012, 19:43

Dat ziet er zeker wel goed uit! :) Zo'n "ruimtecorrectie" lijkt me erg interessant, en als je ziet wat de mogelijkheden zijn valt het prijskaartje relatief ook best mee.
Van alle dingen die ik ben kwijtgeraakt mis ik mijn verstand het meeste...
movieman

04 okt 2012, 19:52

Ik vind het een goed idee dat je het ding eerst mag testen ik voorzie namelijk problemen met de DSP in de DSS-en, die reageert nogal gevoelig op veranderingen van het signaal. Is een kwestie van uitproberen, als het werkt, is het prima, zo niet zul je iets anders moeten doen... Ik kan me ook voorstellen dat een MFB gekke dingen gaat doen als er aan het geluid wordt gerommeld, maar goed dat weten andere mensen veel beter dan ik...

Succes in ieder geval.
Harry

04 okt 2012, 20:05

movieman schreef: Ik kan me ook voorstellen dat een MFB gekke dingen gaat doen als er aan het geluid wordt gerommeld
Denk je? Ik ben maar een leek, maar als je 'm er analoog tussen zet geeft dat toch niet een veel ander effect dan een geavanceerde equalizer? Al zal het signaal dan wel analoog-digitaal-analoog verwerkt worden lijkt me en dat is minder mooi dan digitaal aansluiten
Marcel Bonnema

04 okt 2012, 20:32

Dat is correct. Ik heb bijna een uur met de importeur gesproken en het ding doet niets anders dan het geluidssignaal beinvloeden. Gebruik je een loopwerk, dan wordt optisch (digitaal) aanbevolen, maar analoog met tulp kan natuurlijk ook. De reden dat ik het optisch doe is heel simpel. Ik kan natuurlijk met tulp uit de CD-speler gaan werken en die via het kastje de DSC in brengen wat op zich prima zal werken. Echter, het signaal is dan analoog en wordt door de ingebouwde DAC van de DSC weer digitaal gemaakt om daarna aangeboden te worden aan de DSS. Als het optisch niet goed zou werken ga ik het ook zo doen, maar de importeur heeft mij verzekerd dat het met de DSS zou moeten werken omdat alleen de tonale balans wordt bewerkt en het bewerkte signaal gewoon doorgesluisd wordt. Via de DSC dan met Coax naar de speakers en voila! In theorie dan haha! Ik zal hoe dan ook hier mijn verslag posten, week 42 krijg ik hem binnen! :D
Marcel Bonnema

04 okt 2012, 20:33

Best wel veel afkortingen trouwens... :wink:
JP2011

04 okt 2012, 20:42

Marcel Bonnema

04 okt 2012, 21:05

:shock: :shock: :shock: Hoe mooi kan een audiocomponent zijn... 8) Maar hij zou inderdaad hetzelfde moeten doen ja :mrgreen:
movieman

04 okt 2012, 21:07

@ Harry: ja ik denk dat omdat er een terugkoppeling in de MFB's zit en ik heb er geen idee van hoe die werkt en hoe die reageert op "gekke dingen" van een DSP of equalizer... Piet weet daar ALLES van, moeten we hem eens heel lief vragen... :oops:

Maar ik zei al, ik ben meer "into DSS"... :D

Ik heb een analoge equalizer die ik heel soms gebruik voor de DSS-en maar de speakers beginnen toch raar te doen als ik ze harder zet, er moet iets gebeuren in de DSP maar wat precies dat gaat boven mijn petje.

@ JP: nee meneer, dat is heel andere koek! Dat is Marantz namelijk. :mrgreen:

Groetjes. ;-)
JP2011

04 okt 2012, 21:10

Ik heb een genesis digital lens tussen mn digitale bron (squeezebox) en DSS speakers. Dat ding verwijderd de jitter uit het digitale signaal wat vervolgens wordt aangeboden aan de DSS-en. Ook een apparaat wat een bewerking doet op het digitale signaal voordat dat signaal de DSS-en in gaat.. :)
Marcel Bonnema

04 okt 2012, 21:16

En hoe gaat dat? Goed hoop ik? Het vuur is namelijk weer helemaal aangewakkerd ! :wink:
movieman

04 okt 2012, 21:16

@ JP: nu ga ik moeilijk doen... De jitter heeft indirect invloed op het geluid, een DSP direct. Nu jij weer... Wordt een leuke en vooral interessante discussie! :mrgreen:

@ Marcel: guilty as charged. Ga je hier maar eens uit redden... :twisted:
Harry

04 okt 2012, 21:23

@Marcel, heb inmiddels je oorspronkelijke topic ook nog eens doorgelezen, aanvankelijk heb je dacht ik geprobeerd met een equalizer de boembas weg te krijgen. Ik heb een beetje hetzelfde probleem, in mijn kleine woonkamer zijn de realistische mogelijkheden om speakers op te stellen erg beperkt dus staan ze beide tegen de muur en eentje ook nog in een hoek. En grappig genoeg heb ik exact dezelfde Pioneer GR777 equalizer als jij, een prima ding waar je best een en ander mee kunt corrigeren. Maar deze AntiMode kon wel eens een stuk beter werken, ben daarom erg benieuwd naar je ervaringen. Al is mijn budget onvoldoende om zoiets aan te schaffen, maar wie weet, ooit :)

@Movieman, DSSen zijn hier niet aanwezig jammer genoeg maar de wel aanwezige MFB's hebben geen enkel bezwaar tegen een equalizer in de signaallijn, zie mijn reactie aan Marcel hierboven. Maar, direct toegegeven, dat is een "gewone" equalizer
Laatst gewijzigd door Harry op 04 okt 2012, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie