Reviews / tests DSS930 / DSS940

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

tim89

15 sep 2012, 21:41

Jeroen schreef: Het dichtstoppen van de poort zal het wel beinvloeden, maar omdat de randen maar van dunne foam zijn kun je daarmee je speakers mollen. Je krijgt dan drukopbouw en dat gaat bij hoge volumes niet goed.
sorry maar dit is echt onzin
als de randen goed zijn zal er niks gebeuren

als het foum vergaan is dan ja klopt dit wel
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
JP2011

16 sep 2012, 06:23

Op het .nl forum had iemand (Ard) een test van de DSS940 uit Beeld&Geluid 1995. Heeft iemand daar een scan van?

En dit kwam ik tegen, de woofer voor een Marantz DMS600 voor 231,14 pond (285,46 euro):
http://www.chsinteractive.co.uk/electri ... arantz.htm
Andre

16 sep 2012, 09:30

V.w.b. de test in Beeld en Geluid: ik heb veel materiaal over de DSS-en in bezit (moet ooit nog eens gedigitaliseerd en geordend worden) maar ik ken geen test uit Beeld en Geluid. Mogelijk wordt hier de test van Aart van der Wal bedoeld uit www.opusklassiek.nl ? (even doorklikken onder audio)

Compensation op de 940: Stefan Willems heeft hier ooit over gezegd: "Met compensation OFF kan je ook bass en treble bijsturen, wat in compensation ON onmogelijk is, om de eenvoudige reden dat wanneer je bass en treble bijstuurt je van geen phase lineaire box meer kan spreken". "In de 940 heeft compensation ON en Off nauwelijks zin : er is een subtiel verschil tussen ON en OFF : in OFF is er 1 sample delay (22.05 usec) tussen woofer en tweeter, verder zijn de filters identiek".

Woofer Marantz: waarom zou je die voor zoveel geld willen kopen als je 2e-hands voor een klein beetje meer (en met een beetje geduld) een complete set 940's kan kopen en door Remi kunt laten reviseren :D ? Verder is maar de vraag of het ook een echte Philips woofer is en niet een Vifa, zoals die is gebruikt in de Legend serie en die erg veel op de 940 woofer lijkt.

De Marantz 600 is gewoon een 940 met een iets anders geprogrammeerde DSP en met trimpot 3396 (het bewuste regelaartje) volledig dichtgedraaid (tegen de klok in).
DSS 940, DSS 930SE, DSC 950, Antimode 2.0, Squeezebox, N4510, Project Phonobox USB, Rega Planar 3
JP2011

16 sep 2012, 09:44

Hoi Andre,
Dank je voor je reactie.

Hier heeft ene Ard het over een dss940 geluidstest van het blad "beeld en geluid" uit 1995:
http://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.php ... ec5#p12311

Ik ben geinteresseerd in dat DSS materiaal. Als het helpt, ik zou het materiaal ook wel willen digitaliseren?

Wat betreft het volledig dichtdraaien van die trimpot, weet je zeker dat de trimpot bij de Marantz DMS600 volledig is dichtgedraaid (linksom)? Als ik vragen mag, hoe weet je dit?
JP2011

16 sep 2012, 10:24

Niiiiiiiice, ik heb de trimpot op beide speakers dichtgedraaid en dat zorgt inderdaad voor een minder aawezige 'boem'-bass.
Dit lijkt er al veel meer op! :)

De trimpots stonden overigens slechts op zo'n 20% open, misschien nog wel iets minder.
Andre

16 sep 2012, 12:41

Goed om te horen dat het potmetertje in ieder geval werkt en ook effect heeft .... Ik hoor vaker dat mensen de 940 in het laag iets te enthousiast vinden klinken. Uiteraard is dat een kwestie van smaak en is dat ook heel erg afhankelijk van plaatsing en de ruimte (ik heb er zelf totaal geen last van). De 940 is (net als de 800 serie passieve luidsprekers) destijds ontworpen met de Duitse smaak (toen de grootste markt voor Philips audio) in gedachten en met als referentie merken als bijv. Canton en Magnat.

Ben zelf in het bezit van pre-productieversies van de DSS 930SE, 940 en DSC 950 (allen weer door Remi in nieuwstaat gebracht) en ben inmiddels al 2,5 jaar bezig om het overgebleven materiaal te verzamelen rondom de ontwikkeling en de marketing (en de laatste adem...) van de DSS serie. In die periode heb ik bijna iedereen die bij de DSS'en betrokken is geweest wel gesproken en heb ook het nodige aan "bewijsmateriaal" ter beschikking. Het enige waar het nu nog aan ontbreekt is tijd om het te verwerken en een plek om het te publiceren. Heb hierover ook wel contact gehad met Thomas maar nog even zonder resultaat, waarschijnlijk ook door gebrek aan tijd van zijn kant. Zodra iemand kan zorgen voor meer dan 24 uur in een dag gaat het er zeker van komen.

O ja: het verhaal over de instelling van de Marantz komt 1 op 1 uit het Design Report voor de DMS 600 uit oktober 1996.
DSS 940, DSS 930SE, DSC 950, Antimode 2.0, Squeezebox, N4510, Project Phonobox USB, Rega Planar 3
JP2011

16 sep 2012, 13:16

We zouden t op mijn site kunnen publiceren: dutchaudioclassics.nl ;)

Anyway, de trimpot heeft denk ik zn werk goed gedaan, de bass is minder aanwezig. Wel moeten de speakers zeker een cm of 50 van de muur geplaatst worden.

Ik vraag me af, misschien weet jij dat, Andre, waarom heeft Philips destijds bij de 940's de tda1547 niet toegepast? Die chip was (destijds) toch het beste op d/a conversie gebied.

In dat opzicht ben ik best wel benieuwd naar de meridian d600, die hebben een tda1541a s1.
http://www.stereophile.com/floorloudspe ... index.html
Remi

16 sep 2012, 14:21

Andre schreef:Zodra iemand kan zorgen voor meer dan 24 uur in een dag gaat het er zeker van komen.
:mrgreen: dat lijkt mij ook wel handig

bedankt voor de lovende woorden 8)
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
JP2011

16 sep 2012, 18:51

Heb vanavond het rijk alleen dus kan lekker op mn gemak de 940 en 930se's vergelijken.

Die 940's klinken mooi hoor, vol, open, warm, warme aanwezige bass, muziekaal, niks mis mee.
Maar die 930se's, wauw, kate bush zit precies in het midden. Niet vòòr de speakers, maar een metertje erachter. Het klankbeeld wat die 930se's neerzetten vind ik heel mooi. Niet zo open en vol als de 940's, maar wel strakker, steriel zelfs. Maar dat strakke en steriele spreekt me op de 1 of andere manier heel erg aan. De kast lijkt totaal geen kleuring aan het geluid te geven.

Toen ik van de week de 940's voor t eerst hoorde sprak me de klank van die 940's heel erg aan. Warm, vol, open. Maar nu ik ze zo naast de 930se's hoor begin ik toch wat meer naar die se's te neigen. Stemmen zitten echt precies strak in het midden. Het is werkelijk net alsof ik in het midden een speaker heb hangen waar de stem uit komt. Echt een hele aparte gewaarwording waar ik soms kippevel van krijg. Ik denk dat dat vooral debet is aan de hogetoon unit van de 930se's. Die heeft een heel eigen karakter.
Ik zit steeds te schakelen tussen de 2, maar merk dat ik eigenlijk alleen naar de 930se's zit te luisteren.
Ik luister nog even verder. ;)

Sfeerplaatje:

Afbeelding
Remi

16 sep 2012, 18:58

8) wat een verwennerij toch he? mooi man.
heb je de SE's en de 940 al eens van plek verwisseld? blijft de uitkomst dan hetzelfde?
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
JP2011

16 sep 2012, 19:30

Ik heb ze net verwisseld en voor de plaatsing van de stem maakt het niet uit. Op het hele geluid eigenlijk niet.

Maar inderdaad, dit is exht verwennerij.
Nogmaals, ik had nooit verwacht dat het DSS van Philips dit kon doen. Kende het systeem natuurlijk wel uit de boekjes, maar nooit gehoord want 'dat kan toch niet zo heel speciaal zijn?' Maar dat klinkt dus toch wel heel mooi!
Aan de ene kant spijt dat ik dit niet eerder gekocht heb, maar aan de andere kant ook wel weer leuk, ik heb nu weer eens wat nieuws. :)
movieman

16 sep 2012, 20:15

Ik ben blij dat je het nu met mij eens bent. Inderdaad de 930SE zijn schitterende luidsprekers. Je kunt alles precies plaatsen, instrumenten, stemmen, echt alles... Let wel: als een CD slecht is (moderne commerciële gedoe) dan kun je het vergeten...

PS: heb jij tapijt tegen de muren aangeplakt?

Groetjes. ;-)
JP2011

16 sep 2012, 20:31

Het liefst had ik een combinatie van beide, de voordelen van beide speakers in 1.
Maar neigt het hoog van jou 930se's ook een beetje richting het 'nasale'?

Lijkt het op tapijt? :D
Jeroen

16 sep 2012, 20:40

Hmm tim, wat foamranden en drukboxen betreft, ik heb altijd gezien dat Philips foamranden toepaste bij speakers met een bass-poort en niet bij drukboxen. Ik vraag me echt af of die randen het houden als je een drukbox flink belast. Als ze gaar zijn dan gaan ze zeker stuk. Maar misschien heb ik het mis en kan het toch.

De dss930 (niet se) heb ik gehad maar weer vlug weggedaan. De 940 geeft sinds ik een hoek-correctie via foobar heb toegepast prima geluid als monitoren hier (als opvolgers van de 541)

Andre: als jij de dss-ontwikkeling kent, dan weet je wrs ook wel dat die compensatie een commerciele truc was. Volgens mij hadden ze best de toonregeling ook kunnen laten werken als de comp aan staat. Ik heb gezien dat je een 100Hz square wave via een meetmicrofoon herkenbaar terug ziet op een scoop, dat kunnen maar weinig boxen.
Met compensatie aan uiteraard en je ziet ook een perfecte overname van woofer naar tweeter bij pink noise testjes.

JP2011: wat geburt er als je ze beide tegelijk laat spelen? Vullen de 940's dat "kille" wat op? Je kunt ze als system a en system b schakelen en dan de versterking apart instellen op de controller. Hopelijk zijn ze wel in fase.

Leuke van de dsc950 is dat je de voorversterker van elke analoge bron apart kunt regelen om zo volumeverschillen weg te werken.
tim89

16 sep 2012, 20:54

Jeroen schreef:Hmm tim, wat foamranden en drukboxen betreft, ik heb altijd gezien dat Philips foamranden toepaste bij speakers met een bass-poort en niet bij drukboxen. Ik vraag me echt af of die randen het houden als je een drukbox flink belast. Als ze gaar zijn dan gaan ze zeker stuk. Maar misschien heb ik het mis en kan het toch.
FB 800 serie
allemaal gesloten kasten en ook allemaal foam
en ook allemaal flik belastbaar

maakt dus echt niks uit
ken heel veel gesloten speakers met foam
nog nooit problemen gezien

behalve als het foam vergaan is natuurlijk
geen vriendin, geen gezeur, DUS STAPELEN MAAR !!!!!!
Plaats reactie