Hoeveel (on)tevreden DSS gebruikers zijn hier aanwezig?

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

wim
Contacteer:

08 dec 2018, 17:16

ben eigenlijk wel nieuwsgierig hoeveel mensen hier op het forum de digitale speakers gebruiken en wat de ervaringen zijn?
Andre

08 dec 2018, 20:03

:dance: Wim, hier in ieder geval een tevreden bezitter maar op dit moment even geen gebruiker meer. Nog steeds 940 en 930SE. De 930 is een bijzondere set pre-productie exemplaren. Dit is de set die destijds ter test is geweest bij HVT en die na een rondje over de wereld te zijn gevlogen bij mij zijn geland. Een paar jaar geleden zijn ze vakkundig gereviseerd door Remi. De 940's komen rechtstreeks uit Leuven bij D&M Holdings vandaan inclusief een voorraadje reserve woofers en tweeters en incl. een hoeveelheid documentatie uit de archieven. Verzamelstukken dus. Op dit moment zit ik weer even in mijn Cognac en sigaren fase .....
DSS 940, DSS 930SE, DSC 950, Antimode 2.0, Squeezebox, N4510, Project Phonobox USB, Rega Planar 3
gromsound
Contacteer:

09 dec 2018, 12:07

eigenlijk heeft de Bovenmeester vanuit zijn in een heel arbeidsleven -waarschijnlijk ongeevenaarde- opgebouwde elektro-acoustische expertise het definitieve oordeel al gegeven:

viewtopic.php?f=1&t=2027&hilit=dss&start=345#p32406

maar voor alles geldt: als JIJ en blij mee bent is het OK! :D
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
wim
Contacteer:

09 dec 2018, 12:26

eigenlijk heeft de Bovenmeester vanuit zijn in een heel arbeidsleven -waarschijnlijk ongeevenaarde- opgebouwde elektro-acoustische expertise het definitieve oordeel al gegeven:

dat er voor en tegenstanders zijn is bekend, het gaat mij om de gebruikers en hun ervaringen zoals opstelling, kabel gebruik e.d.
misschien was de vraagstelling niet duidelijk genoeg
Remi

09 dec 2018, 14:38

ik ben ook een tevreden DSS gebruiker hoor :D
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"
Albert900

10 dec 2018, 23:43

Ja hoor, hier nog een tevreden DSS930 gebruiker. Heb er 10 in mijn bezit, 4 origineel, 2 gemodificeerd (betere lineariteit volumeregeling), 2 voorzien van vervangende tweeters en 2 incompleet (geen tweeters, versterker defect). Daarnaast diverse analoge zoals onder meer de AH587 en RH544 MFB's en wat passieve luidsprekers.

Opstelling nu 2 sets elk bij een R900 rack met daarin een set uit de 900 serie, 2 soms aan een Yamaha mengpaneel naast de nearfield studiomonitoren (dit wisselt nog wel eens).

De DSS930 (en ook de anderen, DSS930SE en DSS940, maar die heb ik zelf niet) zijn zeker niet perfect, maar de post waar gromsound hierboven naar verwijst leest wel heel negatief. Piet relativeert het een pagina verder ook een beetje:
En zo is het ook met de DSS930, best een aardige speaker, maar zeker niet het einde van de wereld, maar dat wil niet zeggen dat je daar geen luisterplezier aan zou kunnen beleven.

Groeten Piet.
Dat het bedrag dat je begin jaren '90 voor een set DSS930 moest neertellen niet helemaal de juiste prijs/kwaliteitsverhouding had klopt bij nader inzien (na al die jaren, en met de huidige kennis) ook wel. Maar toen was het wel digitaal=duur.

De bezoekers van de afgelopen MFB meeting in november hebben de DSS930 en AH587 naast elkaar kunnen horen (in 't zaaltje rechtsaf bij de ingang), met de AH587 via een DAC opgebouwd uit het digitale deel (zonder DSP) en de analoge pre-amp uit de DSS930. En kunnen horen dat deze beide een totaal ander klankbeeld hebben, elk met hun sterke en zwakke punten. Warmer en voller werd vaak gezegd over de AH587, gedetailleerder en meer definitie in het hoog over de DSS930. Ik wil ’t op een volgende meeting wel herhalen, dan misschien in een betere setting?

Met de opmerkingen van Piet over de tekortkomingen van de DSS930 en de suggestie naar de marketing manager er een 3-weg van te maken ben ik het overigens wel eens.
Toch zijn er zeker 2-weg systemen met vergelijkbare problemen die minder negatief te boek staan. Denk bijvoorbeeld aan de RH541, de AH585 en de AH586. Ook hier grote woofers, groter zelfs dan in de DSS930, 7” en de AH586 zelfs 8”, alleen hier kan de cross naar de tweeter lager liggen. Maar met zo’n grotere woofer naar ‘slechts’ 1.5kHz of 2kHz gaan is verre van ideaal.
Ook bij 3-weg systemen zoals de AH587 (en helemaal de RH567 met z’n 10” woofer) is de aansluiting tussen de laag en mid drivers niet ideaal. Vandaar Piets enthousiasme voor de 4-weg F9818 (de F9819 met grotere woofer is dan weer te traag in het overgangsgebied naar de mid).
Ook zijn er moderne near-field 2-weg studiomonitoren met kleine woofers (4”-5”) die absoluut goed klinken voor het doel waarvoor ze gemaakt zijn maar onder de pakweg 70 Hz hoef je er niet veel meer van te verwachten. En ja, ook hier hoeven de woofers meestal niet door te lopen naar zo’n 5 kHz.

De tweeweg DSS930 is dus een product van heel veel compromissen. 2-weg, hieronder meer daarover, woofers niet te groot vanwege de hoogste frequenties om aan te sluiten bij de bandtweeter maar ook niet te klein om toch genoeg laag weer te geven en voldoende geluidsdruk te genereren.
Dat er in eerste instantie gekozen is voor een 2-weg, en dat de adviezen van Piet en het NatLab in de prullenmand beland zijn verbaast me niet. Zeker niet in het licht van die tijd (begin jaren ’90 vorige eeuw).
Digitaal was ‘hot’ en Philips wilde blijkbaar een "all-digital" showcase neerzetten. Laten we niet vergeten dat er ook een aantal mooie innovaties in het systeem zaten. Zoals het RC-5 controle signaal meesturen met het SPDIF (en nog bi-directioneel ook!), de volumeregeling in de luidspreker zelf waardoor je het SPDIF signaal zelf niet hoeft te verzwakken met alle nadelen daarvan en de cross over in een DSP. En in dat laatste zit onder meer de beperking.

De DSP in de DSS930 krijgt het digitale signaal (links en rechts serieel uit het SPDIF) binnen en bewerkt dan of het linker signaal, of het rechter signaal of het mono (som)signaal. De uitgang is dan weer een digitaal signaal, alleen niet links en rechts zoals gebruikelijk, maar hoog en laag, wat naar de DAC gaat.
Ik ben zeker geen expert op DSP gebied, maar in dezelfde DSP die in de DSS930 gebruikt is een fase-lineair 3-weg filter realiseren, met een 2e digitale output, lijkt me te hoog gegrepen. Een digitale 3-weg speaker zou dus een 2e DSP betekenen, en ook een 2e DAC (die maar voor de helft gebruikt wordt. Om er een 4-weg van te maken was dan wellicht een beter advies geweest :) ). Zoiets zou nu geen issue meer zijn, een DSP en een DAC koop je bij de Chinees voor een Euro en 3 flippo’s.
Analoge filtering zoals bij de RH532, RH544 of MFB9638 was natuurlijk een uitwijkmogelijkheid geweest bij een 3-weg systeem, maar zal niet in de marketing gepast hebben die digitale filtering als verkoopargument wilde hebben. Net als toevoegen van MFB in het laag (waarom zou een “digitale luidspreker” nog MFB nodig hebben?).
Kortom, de marketing manager heeft zich vast wel gerealiseerd dat het niet de ultieme luidspreker zou worden die ze voor ogen hadden, maar de extra investering en dus consumentenprijs verhoging voor nog een DSP board en nog een DAC (en een 3e analoge versterkertrap) per luidspreker zal hij er niet bij zijn meerderen doorheen gekregen hebben.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.
mae

11 dec 2018, 12:34

dat er voor en tegenstanders zijn is bekend, het gaat mij om de gebruikers en hun ervaringen zoals opstelling, kabel gebruik e.d.
misschien was de vraagstelling niet duidelijk genoeg
Nadelen doen niets af aan voordelen of goede ervaringen. Dat er voor- en tegenstanders zijn, was trouwens totaal niet de moraal van het verhaal van Gromsound of Piet. Er staat daar gewoon waardevolle achtergrondinformatie over je boxen, en dat valt m.i. onder je prima duidelijke vraagstelling (het ging om informatie van luisteraars en bezitters dus dat gaat minstens voor piet op). En nu ook nog steeds onder e.d. ;) - als ik flauw wil zijn zeg ik dat ze opgesteld achter een gordijntje kennelijk slechter klinken, maar ik heb er zelf simpelweg geen ervaring mee, en opstelling kan inderdaad veel uitmaken.

De enige "serieuze" box waar ik wat aandachtiger naar geluisterd heb is de 567 en ik snap wat de critici daar bedoelen. Heb ook gemerkt dat daar de opstelling heel veel uitmaakt. Wat de kabels betreft: ik zou voor het digitale gebeuren zelf een dunne soepele coax pakken.

Let wel, met alle mogelijke respect, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen aangeboden informatie die gewoon relevant en interessant is, soms zo resoluut afwijzen. Dat is voor goedbedoelende leveranciers van die informatie ook de volgende keer geen aanmoediging.
wim
Contacteer:

11 dec 2018, 19:20

bedankt heren voor de reactie's!

[/quote]
Let wel, met alle mogelijke respect, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen aangeboden informatie die gewoon relevant en interessant is, soms zo resoluut afwijzen. Dat is voor goedbedoelende leveranciers van die informatie ook de volgende keer geen aanmoediging.
[/quote]

zo resoluut was het niet bedoeld hoor, het gaat me om ervaringen met deze speakers door eigenaars/gebruikers zelf.

en waarom deze vraag?

ik heb net een aantal sets binnen met schade aan de kasten, de gefineerde delen zijn netjes maar de grijze mdf randen zijn aan de bovenzijde gescheurd :shock: geen idee hoe dit ontstaat.....

wat me ook opvalt is dat er onderling best wel geluidsverschillen zijn, zijn er meer mensen die dit hebben opgemerkt?
en wat zou een verklaring kunnen zijn?
gromsound
Contacteer:

13 dec 2018, 12:19

moraal van het verhaal van Gromsound of Piet
hoho, ik gaf alleen de link aan naar de geschiedenisles van de bovenmeester... ik heb deze boxen nog nooit gehoord dus heb er geen mening over. en aangezien ik zelf dolblij ben met mijn rondom setje 567 (die ook op technisch/acoustische gronden door de Bovenmeester werden afgewaardeerd) kan ik me prima inleven in tevreden DSS luisteraars. zoals ik in de laatste regel al aangaf overigens.
De titel van dit topic triggerde mijn post: ''(on)tevreden gebruikers'' dus ook de eventuele schaduwkant werd gevraagd.
lijdt aan AMHD - alles moet het doen
Karsten

13 dec 2018, 15:38

@Albert: Interessante bijdrage zoals je de opzet van de DSSen verklaart aan de hand van de mogelijkheden die men begin jaren negentig had waar het gaat om digital signal proocessing! :handgestures-thumbup:
Meten is weten en weten wat je meet.
RonnieVespa

13 dec 2018, 16:17

Ik zou best een setje willen hebben! :D :D
Maar ook deze speakers zijn al aardig aan de prijs. :doh:
Het begon met een oud setje 544's....
ChromeMaximaII

13 dec 2018, 17:02

Ik ben zeker geen expert op DSP gebied, maar in dezelfde DSP die in de DSS930 gebruikt is een fase-lineair 3-weg filter realiseren, met een 2e digitale output, lijkt me te hoog gegrepen. Een digitale 3-weg speaker zou dus een 2e DSP betekenen, en ook een 2e DAC (die maar voor de helft gebruikt wordt. Om er een 4-weg van te maken was dan wellicht een beter advies geweest :) ).
Zonder de exacte inhoud van de DSP firmware te kennen blijft het gissen, maar ik kan me nog wel voorstellen dat in een 56001 best wel een extra filter te implementeren was. De kosten voor een extra DAC, eindtrap en dikkere voeding zullen zo'n feestje wel verpest hebben.
wim
Contacteer:

13 dec 2018, 17:05

Ik zou best een setje willen hebben! :D :D
Maar ook deze speakers zijn al aardig aan de prijs. :doh:
ik heb hier nog een set van een kennis staan die weg mag!

en je woont in de buurt zie ik :wink:
wim
Contacteer:

13 dec 2018, 17:06

@Albert: Interessante bijdrage zoals je de opzet van de DSSen verklaart aan de hand van de mogelijkheden die men begin jaren negentig had waar het gaat om digital signal proocessing! :handgestures-thumbup:

+1
RonnieVespa

13 dec 2018, 23:31

ik heb hier nog een set van een kennis staan die weg mag!

en je woont in de buurt zie ik :wink:
Stuur maar een pb'tje als je een goede deal hebt! :D
Het begon met een oud setje 544's....
Plaats reactie