Helaas na volledige re-cap nog steeds problemen :(

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

zenilygy

Re: Helaas na volledige re-cap nog steeds problemen :(

Berichtdoor zenilygy » ma mar 26, 2018 2:56 pm

Ik luister veel naar Tidal. Dat is ongecomprimeerde muziek. Veel hip hop en rap. Daar zitten zulke dlepe bassen on dat de DSS en het niet meer aankunnen.
Ik moet dan het digitale uigangsnivo van mn Sonos verlagen en dan wordt het beter
Tevens moet je de DSC zowat bijna openzetten wil er een beetje geluid uitkomen.

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 26, 2018 3:39 pm

Een DSS of MFB is geen powerbox maar een hifiluidspreker voor in de woonkamer. Als je kabaal wilt dan adviseer ik je Peavey of Marshall.

Remi

Berichtdoor Remi » ma mar 26, 2018 4:14 pm

... want veel mensen hebben hier behoorlijk last van autisme volgens mij...
:think: ja daar heb je wel een punt :mrgreen: :handgestures-thumbup:
"Hoezo nu wel genoeg? D'r is toch nog plek!" jaja, waar dan? "Ha! d'r kan nog wat in de auto!"

Albert900

Berichtdoor Albert900 » ma mar 26, 2018 4:42 pm

Zoveel mensen zoveel smaken.

Dus eerst luisteren naar een nieuwe set, of het wel iets voor je is, voordat je 't koopt is het beste advies wat te geven is.
Ik luister veel naar Tidal. Dat is ongecomprimeerde muziek. Veel hip hop en rap. Daar zitten zulke dlepe bassen on dat de DSS en het niet meer aankunnen.
Ik moet dan het digitale uigangsnivo van mn Sonos verlagen en dan wordt het beter
Ja maar dat is toch gewoon dikke ruk dat je zo moet gaan luisteren?
Vergeet niet dat dit meer dan 25 jaar geleden ontwikkeld is, de loudness war was toen nog niet zo erg.
Het zou best kunnen dat, als je op die 0dBfs grens gaat zitten, de DSP (of de gebruikte algoritmes) dit niet goed verwerken. Ik zou wel een SPDIF out willen achter die DSP, en dan dit naar een audio programma op de PC om te analyseren.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 26, 2018 5:02 pm

@ Albert: 0dB is maximaal bij digitaal, om geluid toch harder te laten klinken, worden er door de muziekindustrie allerlei "foute" trucs toegepast, deze zijn funest voor de DSP in de DSS. De software is er niet op berekend en de DAC kan er niet mee omgaan, het gevolg: een verkeerde geluidsgolf en daardoor hoorbare distorsie. Hoe dynamische compressie technisch precies in zijn werk gaat, weet ik niet. De gemiddelde studiotechnicus zal tegenwoordig wel doof zijn en geen verstand van audio hebben, een ander verklaring heb ik er niet voor.

cyrano

Berichtdoor cyrano » ma mar 26, 2018 6:11 pm

De gemiddelde studio technicus is zeker niet doof. De producer misschien, maar vaak luistert die niet eens meer mee.

Een bijkomend probleem is dat digitale spullen zo goedkoop zijn dat ze zich allemaal producer wanen en dan denken dat ze niet een mix- en mastering engineer nodig hebben.

Ook het veelvoud aan plugins maakt dat de nieuwe generatie "producers" er maar wat op gooit. Ik zie af en toe tracks met dertig of meer plugins er op. Vroeger had je misschien keuze uit drie of vier dure hardware compressors in de studio. Meestal werd er maar één, of hooguit twee gebruikt. En er werd lang over gedaan om de juiste instelling te vinden. Vandaag moet het allemaal snel, ook al kost het niks meer om het zelf te doen op je laptopje. Er is gewoon 1.000 keer meer aanbod en dus geen budget meer zoals vroeger. Het wordt over teveel artiesten gespreid.

Maar toch zijn er ook die er goed uitkomen. Wat bv. Boef doet in de rap sfeer, kan ik wel smaken. Die weet waar de knopjes voor dienen.Of hij kent de juiste mensen. Niet dat ik zo'n rap fanaat ben, verre van.

movieman

Berichtdoor movieman » ma mar 26, 2018 8:30 pm

En de artiesten zelf? Die moeten de distorsie toch ook horen? Ik begrijp niet dat een Mariah Carey of een Kylie Minogue zo'n gepruts überhaupt accepteren...

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » ma mar 26, 2018 9:01 pm

Bose heeft een heel ander karakter. Ik denk dat hij zich daar een beetje op heeft verkeken.
Je zal er wel niet ver naast zitten.
Beetje jammer dat hij ons voor autisten uitmaakt.
Met een beetje oefenen met digitale signaalverwerking is er vast wel prima geluid uit te krijgen.

Overigens ben ik het helemaal eens met de stelling dat sommige nieuwere producties erg weinig dynamiek hebben. Erg jammer. Het lijkt wel alsof popmuziek synoniem is voor dit soort producties. Een nieuwere Jazz productie heeft daar gemiddeld veel minder last van lijkt het wel.
Misschien spitsen ze de mate van Loudness wel toe op de verwachte doelgroep en hun voorkeuren.

mae

Berichtdoor mae » ma mar 26, 2018 11:01 pm

de overwaarde van 3300uf naar 4700uf maakt geen drol uit, gewoon nog steeds 80volt.
Dat kan totaal geen kwaad. Althans, als hij achter een brugcel staat die al aan de krappe kant was, moet er een betere brugcel in vanwege de hogere piekstroom. In een goed gedimensioneerd ontwerp kun je altijd 1 waarde hoger pakken uit de reeks.
re-cap had wel degelijk zin want de storingen die in 1 speaker aanwezig waren zijn er allemaal uit.
Daar twijfel ik ook geen moment aan, al is mijn advies wel altijd om in geval van twijfel eerst de storing te zoeken en dan pas in bulk onderdelen te gaan vervangen.

Mijn kritiek was vooral dat je matige onderdelen gebruikt hebt. Niet dramatisch slecht, maar wel zodanig dat het met wat pech over een paar jaar opnieuw moet en dat je mogelijk ook nu niet het volledige potentieel naar boven krijgt (verbetering ten opzichte van versleten elco's, maar had nog beter gekund). Vandaar dat ik het geen revisie wil noemen want dan denk je aan een apparaat dat weer 25 jaar mee kan.
Maar ik zal hier maar beter wegblijven en mijn informatie elders halen en elders zoeken want veel mensen hebben hier behoorlijk last van autisme volgens mij.
Ah, nu snap ik waarom movieman daarover klaagde. Dit heeft natuurlijk niets met autisme te maken, althans ik herken er weinig in van de mensen die ik ken en die daar daadwerkelijk mee kampen... Sterker nog, als iemand zegt: je moet nu kiezen, of movieman of zeniligy heeft... enfin, dat is geklets verder.

Behalve dat ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, moet je ook de hand in eigen boezem steken. Ik zat ook met verbazing te lezen dat je het ene moment iets op ebay besteld had en het andere moment opeens een heel ander advies had opgevolgd. Dan wek je de indruk dat je maar wat loopt te lullen en de schrijver niet serieus neemt. Goede communicatie komt van 2 kanten en respect moet je soms verdienen!

En kritiek krijg je omdat mensen om je geven. Schreef ik toevallig net nog in een ander topic.

Ik merk in elk geval dat ik in de loop van de jaren heel veel heb opgestoken op fora, en dan gaat het niet om fora die elke keer ja en amen knikken en alles zeggen wat je het liefst wilde horen. Dan zou ik de helft nog niet weten en kunnen van wat ik nu weet en kan!
Set staat inderdaad te koop, blijkbaar dan gewoon niet mijn ding.
Alle begrip en respect daarvoor! Je had geen idee dat mensen daarom over je zouden gaan vallen, maar dan weet je voor de volgende keer dat je dat kan voorkomen door een halve zin ergens in een bericht toe te voegen (ben het ding zat, niet mijn ding, staat te koop) :handgestures-thumbup:
Doei Philips!
Philips heeft meer gemaakt dan alleen een DSS en zelfs dingen die niet van Philips komen, dringen zo nu en dan door tot in de krochten van dit forum ;-)

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di mar 27, 2018 12:56 am

... want veel mensen hebben hier behoorlijk last van autisme volgens mij...
:think: ja daar heb je wel een punt :mrgreen: :handgestures-thumbup:
Jij ook Remi?
Ik heb autisme.
Om nou te zeggen dat ik er last van heb, nee...

snameroc

Berichtdoor snameroc » di mar 27, 2018 8:24 am

Laat een ieder in zij waarde zou ik zeggen. Het leven is te kort voor zulke discusies.

Persoonlijk ben ik ook niet zo kapot van de dssen maar de mfbs kan ik wel waarderen. En ja het komt deels door de huidige loudneswar, maar die is er nu eenmaal daar zullen we mee moeten dealen.

RobbinM

Berichtdoor RobbinM » di mar 27, 2018 8:59 am

Heb ze nog nooit gehoord, Marantz DMS600 ook niet.
Zou dat wel eens willen.

j-rune

Berichtdoor j-rune » wo mar 28, 2018 8:06 am

Heb ze nog nooit gehoord, Marantz DMS600 ook niet.
Zou dat wel eens willen.
Er staat een mooi DSS940 setje op Marktplaats. Gereviseerd en al. En dan zeker niet alleen een doekje erover heen gehaald. Deze set is volledig onder handen genomen.

Mijn ervaring met de DMS600. Deze versie klinkt gebalanceerder, meer detail dan de DSS940. Niet dat de DSS slecht klinkt, verre van zelfs. Een heerlijke speaker. Ook heeft de DSS een rijkere basweergave op t.o.v. de DMS. Dit schijnt simpel aan te passen zijn. Ik laat het lekker zo. Op het MFBfreaks.nl forum gaf Stef Willems hier ooit de uitleg voor: https://forum.mfbfreaks.nl/viewtopic.ph ... aag#p12266

.

movieman

Berichtdoor movieman » wo mar 28, 2018 9:45 pm

:text-nocomment:

Albert900

Berichtdoor Albert900 » wo mar 28, 2018 10:27 pm

@ Albert: 0dB is maximaal bij digitaal, om geluid toch harder te laten klinken, worden er door de muziekindustrie allerlei "foute" trucs toegepast, deze zijn funest voor de DSP in de DSS. De software is er niet op berekend en de DAC kan er niet mee omgaan, het gevolg: een verkeerde geluidsgolf en daardoor hoorbare distorsie. Hoe dynamische compressie technisch precies in zijn werk gaat, weet ik niet. De gemiddelde studiotechnicus zal tegenwoordig wel doof zijn en geen verstand van audio hebben, een ander verklaring heb ik er niet voor.
Klopt, er wordt er van uitgegaan dat het analoge low pass filter van de DAC de golfvorm weer herstelt. In theorie ben je dan een fractie harder dan wanneer je netjes onder de 0 blijft. Maar theorie en praktijk is niet hetzelfde........
Laatst gewijzigd door Albert900 op do mar 29, 2018 8:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
CD304,FA920,FT930,FT950,FV930,CD931,CD940,CD950,FC931,FC950,DCC900,DCC951,DSC950,
DSS930,CDI220,CD753,DCC730,FC870,EQ670,SX6090/190/290/390/5877,AH489,CD614,AF977,
DAT850 (en z'n JVC halfbroer). 4x RH541,2 xRH544/00R,2xRH544/78R,2xAH586 en 2xAH587.

Terug naar “DSS en DSC's”