Helaas na volledige re-cap nog steeds problemen :(

Het digitale broertje van onze MFB; Digital Speaker System. In de jaren '90 bouwt Philips voor de lol wederom een aantal actieve speakers van superklasse.

Moderator: Moderators

zenilygy

Helaas na volledige re-cap nog steeds problemen :(

Berichtdoor zenilygy » za mar 24, 2018 9:46 pm

Beste mensen,

Ik heb inmiddels (met heel veel dank van jullie tips) een re-cap gedaan van beide speakers en een deel van de DSC.

Ik heb alle elco's van de voeding van de DSC vervangen en de axiale elco achter het display.

Ik heb alle eclo's vervangen van beide speakers, en de relais 36v exemplaren.

Toch heb ik helaas nog steeds problemen met de speakers, en eerlijk gezegd deze problemen waren er ook al voor het hele re-cap project.

Speakers klinken nog steeds niet optimaal vind ik zelf. Wat mij daarbij het meeste opvalt is dat wanneer compensation aanstaat ik echt op sommige nummers een behoorlijke vervorming in de bas hoor. Het vreemde is dat ik het uit beide speakers hoor. Het beperkt zich dus niet tot 1 kant zeg maar.

Als ik compensation uitzet is het vervormen zo goed als weg zelfs met bass en treble op +5.

Ik dacht in eerste instantie dat het misschien aan de DSC kon liggen, maar als ik de speakers aansluit direct op de digitale uitgang van de cd speler is het ook.

Het lijkt vooral op te treden als de speakers een paar uur aanstaan. Ik heb alle brugjes die 3 poot transistors die met dat gaatje erin allemaal door gesoldeerd en alle zitten ook gewoon echt goed vast, ook alle weerstanden etc zitten allemaal echt vast.

Ik zit me echt af te vragen waar dit probleem vandaan komt, zelfs als ik de speakers apart 1 voor 1 aansluit direct op de cd speler (dan staat compensation automatisch al aan) dan hoor ik het op beide speakers.

Het enige wat ik nog niet vervangen heb zijn de 4 grote gelijkrichters 2 per speaker, maar deze zitten wel goed vast.

Iemand nog enig idee waar te zoeken?

movieman

Re: Helaas na volledige re-cap nog steeds problemen :(

Berichtdoor movieman » za mar 24, 2018 9:51 pm

Draai je overstuurde CD's? Ik bedoel van na 2000, die klinken allemaal vervormd, je moet oude opnames van voor die tijd gebruiken. Heb je de ruststromen van de DSS-en opnieuw afgesteld? Is het interface van de luidsprekers in orde? Is het digitale circuit van de DSC goed? Heb je alle connectoren achter in de DSC vast gesoldeerd? In de DSS-en zitten extra printjes op het digital board met AMP-stekkertjes, zijn hier soldeerbreukjes? Heeft de vorige eigenaar binnenin aan de potjes op het digital board gedraaid? Zo ja dan krijg je de luidsprekers nooit meer goed. Er kan heel veel aan de hand zijn... Je had je van tevoren beter moeten informeren.

Ik heb je in beginsel al gezegd dat de DSS en de DSC in orde maken een ingewikkeld klusje is waar je niet zonder ervaring aan moet beginnen.

Voor de volledigheid, ik ga niet aan een DSC of DSS beginnen waar aan is geklooid.

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » za mar 24, 2018 10:24 pm

Draai je overstuurde CD's? Ik bedoel van na 2000, die klinken allemaal vervormd, je moet oude opnames van voor die tijd gebruiken. Heb je de ruststromen van de DSS-en opnieuw afgesteld? Is het interface van de luidsprekers in orde? Is het digitale circuit van de DSC goed? Heb je alle connectoren achter in de DSC vast gesoldeerd? In de DSS zitten extra printjes op het digital board met AMP-stekkertjes, zijn hier soldeerbreukjes? Heeft de vorige eigenaar binnenin aan de potjes op het digital board gedraaid? Zo ja dan krijg je de luidsprekers nooit meer goed. Er kan heel veel aan de hand zijn... Je had je van tevoren beter moeten informeren.

Ik heb je in beginsel al gezegd dat de DSS en de DSC in orde maken een ingewikkeld klusje is waar je niet zonder ervaring aan moet beginnen.
Hey Movieman,

dank je wel voor je antwoord:

Ja het klopt weer precies wat je zegt, het is inderdaad een vrij nieuwe cd die dat heel erg doet, dezelfde plaat op Spotify doet het ook, maar op andere nummers zoals van Beth Hart hoor ik het weer niet....

Kun je mij kort vertellen hoe ik de ruststroom kan afstellen? Ik heb wel de oranje stel potjes gezien op het amp board inderdaad maar normaal meet ik dan de mvolt waarde via de speaker uitgang van de versterker met de multimeter, als jij me kan vertellen hoe ik het hier moet doen zou ik heel erg blij zijn.

Wat bedoel je met interface van de luidspreker?

Ik denk dat de digitale deel van de DSC goed is omdat ik direct via de digital out van de cd speler vrijwel hetzelfde resultaat heb. Hij lijkt wel dan iets voller te klinken, hoe kan ik controleren of het digitale deel van de DCS in orde is?

Yep alle connectors van de DCS zitten ze vast als een muur.

denk je dat het nog goed kan komen? c.q. te redden valt? Ik heb niet aan de potjes gedraaid op het digitale board nee. De vorige eigenaar zegt dat hij ze nog nooit open heeft gehad, dat geloof ik ook wel, hij had ze nieuw gekocht.

Het vreemde is gewoon dat beide speakers echt hetzelfde doen en hetzelfde klinken, het is niet zo dat eentje bijvoorbeeld beter klinkt.

Maar zou het nog iets met die gelijkrichters te maken kunnen hebben dat ze anders klinken? dat is het enige dat ik nog niet vervangen heb, ze zitten wel vast.

movieman

Berichtdoor movieman » za mar 24, 2018 10:27 pm

Ik kan er zo geen zinnig woord over zeggen. Ik moet ze horen dan weet ik wat er aan de hand kan zijn... Een DSS is in principe altijd te redden of er moeten wel heel gekke dingen zijn gebeurd, vocht in de drivers bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door movieman op za mar 24, 2018 10:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » za mar 24, 2018 10:28 pm

Ik kan er zo geen zinnig woord over zeggen. Ik moet ze horen dan weet ik wat er aan de hand kan zijn...
Nou je bent hier altijd welkom om te komen luisteren Movieman! Koffie of een biertje staat voor je klaar! Ik woon in Landgraaf.

wil eventueel ook wel met de speakers en de DCS jouw kant op komen een keertje.

movieman

Berichtdoor movieman » za mar 24, 2018 10:31 pm

Landgraaf is 15 minuten voor mij. Alcohol en rijden dat doen we niet maar de koffie mag wel... We kunnen via PB iets afspreken... Ik kan ter plaatse niets repareren. Ik ga niet al mijn apparatuur meeslepen dat begrijp je hopelijk... Misschien is het verstandiger dat je hier naartoe komt t.z.t...

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » za mar 24, 2018 10:57 pm

PM verzonden.

Het vervorming probleem is opgelost. Dit bleek te komen door het level adjust volume, die stond veel te hoog :shock:

Nu klinkt het goed. Maar nu heb ik wel het normale volume echt op -10db staan wil het een beetje lekker eruit komen, is dat normaal?

movieman

Berichtdoor movieman » za mar 24, 2018 11:01 pm

Bij een GOED opgenomen CD of een GOEDE bron is dat normaal ja. De level mag NIET in het rood komen. De DSS is geen Peavey of Marshall maar een luidspreker voor in de woonkamer.

Je moet je apparatuur zoveel mogelijk digitaal aansluiten op je DSC. Zet ook de balans goed, hier heb je de originele AB voor nodig.

Het afstellen van de ruststromen staat in het service manual beschreven. Je hebt een GOEDE (liefst geijkte) multimeter nodig, geen spul van een tientje van de bouwmarkt.

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » zo mar 25, 2018 9:54 am

PM verzonden.

Het vervorming probleem is opgelost. Dit bleek te komen door het level adjust volume, die stond veel te hoog :shock:

Nu klinkt het goed. Maar nu heb ik wel het normale volume echt op -10db staan wil het een beetje lekker eruit komen, is dat normaal?
daar heb je geen last van als je de bron digitaal op de dsc950 of rechtstreeks de dss'en op een cd speler aansluit, maar jij had toch ook vervorming bij aansluiting rechtstreeks?

zenilygy

Berichtdoor zenilygy » zo mar 25, 2018 12:12 pm

PM verzonden.

daar heb je geen last van als je de bron digitaal op de dsc950 of rechtstreeks de dss'en op een cd speler aansluit, maar jij had toch ook vervorming bij aansluiting rechtstreeks?
Ja klopt, maar voornamelijk bij 1 cd en zoals Movieman al meteen wist te raden is dat een nieuwe cd die recent 2016-2017 is opgenomen.

Vreemd is dat beide speakers hetzelfde doen, als nu 1 van de 2 het deed dan kon ik het me nog wel voorstellen maar beide doen hetzelfde. Tenzij er een onderdeel in beide speakers gelijk versleten is. Maar ik zou niet weten welk onderdeel dat zou moeten zijn.

wim
Contacteer:

Berichtdoor wim » zo mar 25, 2018 12:17 pm

ok

lees dit maar eens rustig door :wink: :wink: :

viewtopic.php?f=18&t=10359

movieman

Berichtdoor movieman » zo mar 25, 2018 12:23 pm

De muziekindustrie produceert tegenwoordig alleen nog maar rommel. Ik snap niet dat ze zelf niet horen dat er iets niet deugt. Een door dynamische compressie verkr*chte CD klinkt ook op een MFB of passieve luidspreker met versterker totaal vervormd en als je pech hebt gaan je drivers stuk door die "digital clipping".

Je MOET een afsluitweerstand gebruiken op de laatste speaker in de lus!

Als ik het hoor dan kan ik zeggen wat er mis is, zou er al iets mis zijn... Als er iets niet in orde is met het interface in één van de luidsprekers dan gaan ze allemaal gekke dingen doen, de bi-directionele communicatie kan dan namelijk gestoord zijn, ook als je de afsluitweerstand weglaat trouwens.

j-rune

Berichtdoor j-rune » zo mar 25, 2018 2:12 pm

en alweer in de verkoop zie ik.....

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
Als er meer basweergave gewenst is, misschien kan hij een ruilaktie doen voor een set DSS940s?
https://link.marktplaats.nl/m1268171073

movieman

Berichtdoor movieman » zo mar 25, 2018 2:21 pm

Hij heeft er de allerslechtste powerelco's in gestopt die er op de markt verkrijgbaar zijn en bovendien kloppen de capaciteiten niet. :shock:

Dat bedoelde ik nu met: "ik ben er klaar mee". Ik voelde het aan mijn water...
Laatst gewijzigd door movieman op zo mar 25, 2018 2:27 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “DSS en DSC's”